Morgan komt met elektrische Three Wheeler

0

In maart 2016 stelde Morgan een elektrische conceptversie van zijn sympathieke en eigenzinnige Three Wheeler voor. Niet voorzien van een V-Twin, maar van een 63 pk sterke elektromotor en een accu die een actieradius van 240 km mogelijk maakt. Wie daar wat in zag, kan nu juichen: in het derde kwartaal van 2018 gaat de EV3 in productie.

De EV3 biedt een mix van traditioneel vakmanschap en moderne technologie. Aan Frazer-Nash Energy Systems, een bedrijf dat onder meer elektrische aandrijflijnen ontwikkelt, werd gevraagd om de accu’s te leveren. Daarmee omarmt Morgan moderne technologie. Ook in andere opzichten is het merk lekker futuristisch bezig, want er wordt ook gewerkt aan composietmateriaal voor de carrosseriepanelen. De Britten combineren het kostbare, lichtgewicht carbon met aluminium onderdelen om het hoge(re) gewicht van het accupakket te compenseren. Hout is evengoed nog veelvuldig toegepast. Soms voor de sier, soms om het authentieke handwerk goed tot zijn recht te laten komen.

De productieversie van de EV3 zal niet zo ver kunnen rijden als de hierboven beschreven conceptstudie. Na 195 km moet je op zoek naar een stopcontactaansluiting. En de EV3 beschikt over een minder sterke elektromotor, namelijk een exemplaar van 43 pk (of 58 pk bij pieken). Morgan stelt echter dat de EV3 in de gewijzigde vorm betere snel laad prestaties biedt (dankzij knowhow van Frazer-Nash) en een lager zwaartepunt heeft gekregen. En dankzij een hoger motorkoppel is er een snellere acceleratie mogelijk (0-100 km/u in minder dan 9 seconden). Verder spreekt Morgan van een nieuwe architectuur en een stijver oftewel veiliger chassis.

Het 21 KWh sterke lithium/ion batterijpakket en de elektromotor die het enige achterwiel aandrijft, zitten nu veilig in een buizen space frame. Morgan belooft voor de minder dan 500 kilogram wegende EV3 prestaties en sensaties die vergelijkbaar zijn met de conventioneel aangedreven uitvoering van de Three Wheeler. De topsnelheid bedraagt 135 km/u. Je hebt waarschijnlijk niet behoefte aan meer in dit voertuig.

Om het (visuele) gemis van de ‘naakte’ V-Twin op te vangen, heeft Morgan een soort inkeping in de voorzijde gemaakt en daarin een derde, asymmetrisch geplaatste koplamp gemonteerd. Hiervoor werd inspiratie opgedaan bij de racers die in de jaren ’30 van de vorige eeuw furore maakten en bij klassieke motorfietsen. Spaakwielen maken het visuele genot compleet.

Ook de binnenzijde van de EV3 doet je denkbeeldig terugkeren naar vervlogen tijden. Een klassiek gevormd stuurwiel, dito stoelen en fraaie tuimelschakelaars creëren aldaar een historisch sfeertje. Het toefje 21ste eeuw wordt gevormd door één digitale (energie)meter. De prijs is nog niet bekend, maar is volgens Morgan zal die vergelijkbaar zijn met wat de Three Wheeler moet opbrengen. Die kost in ons land bijna 60 mille.

Reageren is niet mogelijk.