Nieuwstelex II

0

+++ AUDI zal volgend jaar de E-tron introduceren. In plaats van een elektrische uitvoering van een regulier model betreft het een compleet nieuw en zelfstandig ontwerp. De E-tron is de voorbode van een volledige lijn emissieloze auto’s van Audi. Deze zullen in het kader van de veelzeggende campagne ‘Road to Zero’ worden geïntroduceerd. De E-tron arriveert eind 2018 in de Nederlandse showrooms. Kort daarna start de levering. Het betreft een premium elektrische cross-over die qua formaat tussen de Q5 en Q7 invalt. Hij kan in 4,6 seconden naar 100 km/u sprinten en heeft een topsnelheid van 210 km/u. Als actieradius geeft Audi ruim 500 kilometer op. De E-tron zal worden geproduceerd in de fabriek in Brussel. Audi heeft aangekondigd dat het nog vóór 2025 meer dan 25 geëlektrificeerde modellen in het programma zal hebben, waaronder stekkerhybride uitvoeringen en 100 procent elektrisch aangedreven auto’s. +++

+++ BMW wil over 2 jaar in totaal 500.000 i modellen verkocht hebben. Dat is meer dan een verdubbeling van het huidige aantal. Onlangs maakte BMW bekend dat het dit jaar al 100.000 i modellen aan de man heeft gebracht. Inmiddels staat de productieteller van (deels)elektrische auto’s op meer dan 200.000 stuks. BMW topman Harald Krüger verwacht dat de verkoop volgend jaar een hoge vlucht nemen en met meer dan 20 procent zal stijgen. In 2025 wil BMW 25 (deels)elektrische modellen in zijn gamma hebben. Daarvan zullen er 12 volledig emissieloos zijn. Een deel van de nieuwkomers is al bekend. Volgend jaar brengt BMW de i8 Roadster op de markt, terwijl in 2019 een volledig elektrische Mini Hatch in de showrooms arriveert. Voor 2020 staat een elektrische variant van de X3 gepland, terwijl de productieversie van de deels autonoom rijdende iNext in 2021 op de markt verschijnt. Volgens de recentste geruchten gaat die i9 heten. Dan heb je vast een indicatie van de prijs … +++

+++ Benzinemodellen winnen in Europa aan populariteit, ten koste van diesels. Het milieu is daar niet blij mee, want daardoor stijgt de gemiddelde CO2 uitstoot van het wagenpark. Auto’s met een benzinemotor hebben namelijk een hoger verbruik. Diesels zijn sinds afgelopen zomer goed voor ‘slechts’ 47 procent van de West-Europese autoverkopen. Een jaar eerder was dat 49,8 procent en in 2012 meer dan 55 procent. Deze marktontwikkeling bemoeilijkt de taak van autofabrikanten om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun gamma in 2030 met 30 procent verminderd te hebben (66 gram/km in plaats van 95 gram). Branchevereniging ACEA betiteld die doelstelling inmiddels als “onrealistisch”. Dat bevestigen ook fabrikanten als BMW of Daimler, die aangeven dat het niet mogelijk is om de CO2 doelstellingen te halen zonder diesels. Het uitstoottij kan alleen worden gekeerd als de consument massaal hybride of elektrische auto’s begint te kopen, maar dat is niet waarschijnlijk aangezien het aanbod pas in 2019 aanzienlijk verruimt. +++

+++ DAIMLER heeft dit jaar fors meer vrachtwagens verkocht dan in 2016. De verkopen van Mercedes-Benz, Fuso, Freightleiner, Western Star, Thomas Built Buses en BharatBenz overtroffen ook de verwachtingen van het Duitse bedrijf. Vooral in Azië en Noord-Amerika groeide de vraag sterk. De teller stokt dit jaar naar verwachting op 465.000 vrachtwagens, tegenover 415.100 een jaar eerder. In Noord-Amerika verkocht Daimler in de eerste 11 maanden van het jaar 150.600 trucks. Dat betekende een stijging van 12 procent ten opzichte van een jaar eerder. In Azië gingen de verkopen met bijna een vijfde vooruit tot 132.400 trucks. Vooral in Indonesië wist Daimler marktaandeel te winnen. Ook in Brazilië, dat momenteel te boek staat als moeizame markt, verkocht Daimler 8 procent meer tot een totaal van 12.200 voertuigen. De groei in Europa was bescheiden. In die regio stegen de verkopen met 3 procent tot 73.600 vrachtwagens. Daimler komt begin februari met definitieve verkoopcijfers. In 2018 wil Daimler veel werk maken van volledig elektrische zware trucks. Dit jaar werden al de eerste exemplaren van de elektrische Fuso eCanter (een lichte distributietruck) afgeleverd; in de Verenigde Staten onder meer aan pakketdienst UPS en supermarktketen Seven-Eleven en in Japan bij transportbedrijf Yamato. Ook hoog op de prioriteitenlijst van Daimer staat techniek om trucks autonoom te laten rijden en/of via platooning aan het verkeer te laten deelnemen. +++

+++ Na de sjoemel DIESEL affaire hebben Volkswagen en zijn nieuwe baas Matthias Müller (noodgedwongen) besloten om de weg van de elektrische auto in te slaan en de diesel de nek om te draaien. Deze demarche is echter niet naar de zin van BMW topman Harald Krüger. Die stelt dat de auto-industrie nog helemaal niet klaar is om dit motortype achter zich te laten, in tegenstelling tot wat Volkswagen ons wil doen geloven. Müller pleitte eerder deze maand voor afschaffing van de fiscale voordelen voor diesels. Krüger stelt echter dat beëindiging van de subsidiëring “vanuit het standpunt van de klant” niet acceptabel is. Het zijn los daarvan de fabrikanten die zware verliezen lijden als de diesel verdwijnt (snel verlies van restwaarde). BMW is in Duitsland sterker afhankelijk van de verkoop van diesels dan Volkswagen (of Audi en Mercedes). Logisch dat Krüger het meest te verliezen heeft als het einde van de diesel zich aandient. +++

+++ De FILEDRUK is dit jaar nagenoeg hetzelfde gebleven ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de voorlopige filecijfers van de VerkeersInformatieDienst (VID) over 2017. Daarmee komt er een einde aan de groei van de filedruk van de afgelopen jaren. Het verkeer lijkt zich vooral aan te passen aan de files en gaat meer gespreid de weg op, zo verklaart de VID. Filedruk, ook wel filezwaarte genoemd, is het aantal minuten dat er een specifieke file met een bepaalde lengte heeft gestaan. De file top5 van 2017 bestaat achtereenvolgens uit: A20 (Hoek van Holland richting Gouda), A4 (Den Haag richting Amsterdam), A20 (Hoek van Holland richting Gouda), A1 (Amsterdam richting Amersfoort) en A27 (Utrecht richting Gorinchem). Wel zijn er forse verschuivingen te zien in de wegen waar files staan. Wegen waar knelpunten zijn aangepakt, zoals de A1 bij Diemen, laten een grote daling zien van de filedruk. Ook de verbreding van de A12 bij Oosterbeek heeft een positief effect. +++

+++ Het Chinese bedrijf Zhejiang GEELY Holding koopt een aandeel van 8,2 procent in Volvo Trucks. Met de transactie is naar verluidt een bedrag gemoeid van 3,3 miljard dollar, ongeveer 2,77 miljard euro. Geely Holding, sinds 2010 het moederbedrijf van Volvo Cars, neemt het aandeel in Volvo Trucks over van investeringsgroep Cevian Captial. In een persbericht wijst Geely voorzitter Li Shufu op de eerdere positieve ervaringen met de Zweden (Volvo Cars) als een van de redenen voor het belang in Volvo Trucks. Daarnaast roemt hij de prestaties van het bedrijf op het gebied van technologische vooruitgang en het milieu. De deal met Geely opent volgens Li de weg voor verdere uitbreiding in China voor Volvo Trucks. De Zweden hebben een aandeel van 45 procent in Dongfeng Commercial Vehicles, een Chinese fabrikant van bedrijfswagens. Geely is tevens eigenaar van sportwagenfabrikant Lotus. Daarnaast behoort de London EV Company, bekend van de elektrische TX taxi, tot de Geely Holding. +++

+++ JEEP werkt aan een facelift voor de Renegade. De wijzigingen omvatten enkele kleine retouches aan de koplampen en de grille. De vernieuwde Renegade zal waarschijnlijk in maart op de autosalon van Genève aan het publiek worden voorgesteld. In het kader van de facelift krijgt de compacte Jeep de nieuwste generatie van het UConnect infomediasysteem. +++

+++ PRIVATE LEASE valt enorm in de smaak in Nederland, zo blijkt uit een rapport van de Vereniging van Nederlandse Auto Leasemaatschappijen (VNA). Haar leden noteren een stijging van liefst 64.000 nieuwe contracten ten opzichte van de cijfers van 2015. Die groei is vooral te danken aan particulieren. Inmiddels zijn er 100.000 private lease contracten in Nederland. Volgens de VNA heeft dit te maken met het feit dat de manier van autorijden voor velen een aantrekkelijke manier is om over een vierwieler te beschikken. De vereniging spreekt van weinig risico’s en zorgen, in combinatie met lage kosten en flexibiliteit. Kosten zoals onderhoud, verzekering en pechhulp zijn namelijk bij private lease inbegrepen. De VNA rekent er op dat over een paar jaar een kwart van het wagenpark dat privé wordt gereden geleast zal zijn. De groei is mede te danken aan het keurmerk dat de VNA samen met de VFN heeft geïntroduceerd. Door transparante voorwaarden te hanteren, is er weinig tot geen ruimte voor verwarring en geniet de consument van rijden zonder onverwachte verrassingen. Overigens heeft private lease een behoorlijk diverse doelgroep: van 50-plussers met geld, tot mensen die simpelweg geen spaargeld hebben om uit te geven aan een nieuwe auto. +++

+++ RENAULT stapt in het uitgeven van tijdschriften om zo haar klanten wat te doen te geven als de auto’s straks zelfstandig over de snelweg rijden. De autobouwer heeft daartoe een belang van 40 procent genomen in de Franse uitgeverij Challenges Group die gespecialiseerd is in economische, historische en wetenschappelijke magazines. Renault zegt de eerste in de autowereld te zijn die zich in deze tak van sport begeeft. “Wie in een autonome auto zit, heeft alle tijd voor entertainment. “De deal past helemaal in onze strategie om nieuwe, hoogkwalitatieve internetdiensten aan te bieden”, stelt CEO Carlos Ghosn. Hij acht het bieden van content één van de belangrijkste nieuwe activiteiten voor autobouwers. Renault doet al geruime tijd proeven met autonoom rijden en hoopt in 2021 zelf minstens 1 model op de markt te hebben dat zelfstandig zijn weg kan vinden. +++

+++ TOYOTA heeft als eerste van de grote autofabrikanten haar verkoopprognose voor 2017 bekendgemaakt. Het Japanse bedrijf zegt dit jaar uit te komen op een wereldwijde verkoop van 10,35 miljoen voertuigen. Het verwachte aantal van 10,35 miljoen exemplaren ligt 2 procent hoger dan het niveau van vorig jaar. Toen verkocht Toyota bijna 10,2 miljoen auto’s, waarmee de fabrikant op de tweede plaats achter Volkswagen eindigde. Vooral op de Japanse thuismarkt deed Toyota goede zaken. Daar steeg de verkoop dit jaar met 5 procent naar een ongeveer 2,34 miljoen stuks. In de rest van de wereld kwam het aantal registraties, waar de verkoop van dochterondernemingen Daihatsu en Hino bij opgeteld wordt, uit op iets meer dan acht miljoen, een stijging van 1 procent. Voor 2018 rekent het bedrijf op een wereldwijde verkoop van 10,49 miljoen exemplaren. Toyota ziet de vraag op de thuismarkt met 5 procent inzakken tot 2,22 miljoen stuks. De prognose voor elders in de wereld voor volgend jaar is 8,27 miljoen voertuigen, een stijging van 3 procent. +++

+++ VOLKSWAGEN ingenieur Oliver Schmidt, die inmiddels gestraft is in de Verenigde Staten voor zijn rol in de sjoemeldiesel affaire, heeft zijn voormalige werkgever ervan beschuldigd hem geleerd te hebben hoe hij moest liegen. “‘Managers gaven mij een script en een lijst met spreekpunten waar ik me aan moest houden bij een gesprek met de ambtenaar van de Californische milieudienst Alberto Ayala”, zo laat hij Automobiel Management weten. Dat gesprek vond plaats op 5 augustus 2015, volgens Schmidt vlak nadat hij voor het eerst had gehoord over de in dieselmotoren toegepaste sjoemelsoftware. Schmidt zit al sinds januari in de gevangenis en verklaarde zich in augustus schuldig aan samenzwering en het overtreden van de Amerikaanse Clean Air Act. Hij kan daarvoor worden veroordeeld tot maximaal 7 jaar gevangenisstraf. Hij uitte zijn beschuldigingen in een brief aan de districtsrechter in Detroit die later deze week de strafmaat bepaalt. “Achteraf had ik nooit met Ayala moeten praten. Of het was nog beter geweest als ik wel was gegaan en had toegegeven dat er sjoemelsoftware in de dieselmotoren zat’. Schmidt, die de Duitse nationaliteit heeft en leiding gaf aan de milieuafdeling van Volkswagen in de VS, is de tweede VW medewerker die voor zijn rol in de sjoemeldiesel affaire de cel in gaat. Eerder kreeg ingenieur James Liang 40 maanden gevangenisstraf voor zijn rol in het sjoemelen. Alles bij elkaar hebben de Amerikaanse autoriteiten 8 managers van Volkswagen in staat van beschuldiging gesteld. De zaak tegen 6 van hen is nog in onderzoek. +++

Reageren is niet mogelijk.