Porsche Mission E komt in 3 smaken

0

Porsche maakt veel werk van zijn eerste elektrische auto. Dat wordt de productieversie van de conceptstudie Mission E (zie bovenste foto; op de andere afbeeldingen zie je een prototype). In 2020 met hij verkoop klaar zijn.

Het gaat in essentie om een sedan voor het D segment, oftewel de klasse onder de Panamera. De productieversie van de Mission E wordt globaal even groot als de Mercedes C klasse, al zal de carrosserie minstens net zo dynamisch worden als die van de Tesla Model 3. Doordat de elektromotor veel minder plek inneemt dan een conventionele krachtbron, zal de interieurruimte vergelijkbaar zijn met die van de Panamera.

De Duitsers doen nu hard hun best om het beeld te scheppen dat de Mission E een echte Porsche wordt. Om het model maximaal te laten presteren, krijgt de elektrische auto een geavanceerd koelsysteem. Dat Porsche dit nieuwtje nu al verklapt, kan uitgelegd worden als een sneer naar Tesla, wiens modellen alleen binnen nauwkeurig omlijnde parameters optimaal presteren.

Porsche plant 3 vermogensversies van de Mission E. De instapper krijgt 402 pk, de middelste variant 536 pk en de top uitvoering 670 pk. Allemaal zullen ze over vierwielaandrijving beschikken zodat uitstekende rijeigenschappen gegarandeerd zijn. De top uitvoering moet in minder dan 3 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten. De Mission E zal worden voorzien van een overdrive zodat er ook langere tijd een hoge snelheid aangehouden kan worden. Een echte Porsche dus.

Over uithoudingsvermogen gesproken: de eerder al beloofde actieradius van 500 kilometer staat nog steeds. In reële omstandigheden. En opladen? Bedoeling is dat dit relatief snel gaat dankzij accupakket dat tot 800 Volt opgeladen kan worden. Voor 80 procent bijladen neemt slechts 20 minuten in beslag. Als topsnelheid wordt 250 km/u genoemd.

Prijstechnisch zal de Mission E zich tussen de Macan en de Panamera nestelen. Dat betekent circa 75.000 euro voor de instapper en 105.000 euro voor de top uitvoering. De mogelijkheid bestaat dat Porsche in een later stadium met een goedkopere achterwiel aangedreven Mission E komt met 268 pk.

Reageren is niet mogelijk.