Waarom wel: Mini Countryman in zakformaat

0

Mini denkt na over een elektrisch aangedreven SUV die qua formaat onder de Countryman in het gamma moet komen. Dat heeft moederbedrijf BMW tegenover de pers bevestigd.

De Countryman valt met 4,30 meter eerder in het C segment dan in de klasse van de Peugeot 2008, Renault Captur en Seat Arona. Voor een merk dat Mini heet is het opvallend dat juist zij niet actief is in het B segment. Bovendien heeft Suzuki met de Ignis bewezen dat het nóg een klasse kleiner kan.

Tegelijkertijd is een trend van elektrificatie van compacte SUV modellen zichtbaar. Toyota doet dit reeds in hybride vorm bij de C-HR en volgend jaar zal Hyundai een volledig emissieloze variant van de Kona introduceren. Mini heeft weliswaar de Countryman S E All4 uitvoering 40.404 euro. Dat zijn haast D segment prijzen. Met de nieuwe stekkerhybride uitvoering van de Kia Niro kan je bijvoorbeeld al wegrijden voor 34.595 euro.

Mini wil nu twee vliegen in één klap gaan slaan. Namelijk door een B segment SUV te introduceren met volledig elektrische aandrijving. De basis wordt gevormd door een mix van de techniek van de BMW i3 en die van de in 2019 te presenteren elektrische Hatch van Mini. Dat betekent 170 pk, een op 150 km/u begrensde topsnelheid en een praktijkreële actieradius van 200 km. Voor een auto die voor gebruik in & om de stad is bedoeld, is dat voldoende.

De Mini ‘Urbanman’ wordt globaal even groot als de i3, oftewel afgerond 4 meter lang. Doordat de Britse interpretatie van de BMW bijna 10 centimeter lager is (1,50 in plaats van 1,60 meter) oogt hij optisch een stuk langer. Ook het feit dat de Mini normale achterportieren heeft, draagt daar aan bij. Net als bij de elektrische hatchback zal de aandrijflijn voorin worden geplaatst. Een Mini met achterwielaandrijving is namelijk ondenkbaar.

Wat gaat de elektrische B segment van Mini kosten? Gegeven het feit dat de Countryman S E All4 ruim 5 procent goedkoper is dan de technisch identieke BMW 225xe iPerformance Active Tourer, kom je uit op 38.360 euro. Reken dus niet op een koopje, maar toch is dit tarief wel concurrerend. De Volkswagen e-Golf kost namelijk 38.970 euro. Die is weliswaar ruimer, maar niet ‘premium’. Ja, BMW heeft groot gelijk dat zij het licht op groen gezet heeft voor een elektrische B segment SUV!

Reageren is niet mogelijk.