Honda Insight Prototype Live

0

De Honda Insight Concept, waarvan je hier een tweetal live foto’s ziet, is al 2 keer de revue gepasseerd op Autointernationaal.nl . Sindsdien is er geen groot nieuws over deze hybride gezinswagen (die een 1,5 liter benzinemotor die volgens de Atkinson cyclus werkt als basisunit heeft) te melden. Hij gaat in 2019 in productie en heeft zijn lithium/ion accupakket onder de achterbank zitten. Dat is het zo’n beetje.

Waarom dan toch een nieuw artikel over de Insight Concept. Wel, het is een goede aanleiding om stil te staan bij de verkoopprestaties van Honda in Europa. Die zijn namelijk niet al te best. Het marktaandeel is van 1,1 procent begin 2016 gedaald naar 0,8 procent vorige maand. De reden: in het gamma zit geen enkel model dat de boekhouders van Honda vrolijk maakt. De Europese autoconsument is klaar met de HR-V in deze vorm (geen zuinige, compacte turbomotor), de nieuwe CR-V laat te lang op zich wachten, de Civic is te lelijk voor woorden (en voor noemenswaardige verkoopaantallen) en de Jazz is de Rivella onder de auto’s (een beetje vreemd maar wel praktisch).

Kijken wij naar de andere, op mondiaal niveau grote, Aziatische autofabrikanten, dan zien wij Toyota vorig jaar in Europa 4,3 procent marktaandeel scoren. Nissan kwam uit op 3,6 procent en Hyundai op 3,3 procent terwijl diens zustermerk goed was voor 3,0 procent. Als Honda serieus wil meetellen, dan zou zij eigenlijk 2 procent moeten zien te bemachtigen, of tenminste even veel als Mazda (1,5 procent) en Suzuki (1,6 procent). Maar in december was het resultaat dus de helft.

Is er licht aan het eind van de tunnel? Dat hangt van de lengte er van af. Misschien blijkt de hybride uitvoering van de nieuwe CR-V een verrassend lekkere auto te zijn. Voor de nieuwe, in de Verenigde Staten te produceren, Insight heeft Honda in ieder geval geen exportplannen naar Europa. Dat heeft met het verkooppotentieel (5.000 stuks) te maken. Het is immers geen SUV en in het hybride segment is het grote voorbeeld, de Toyota Prius, in Europa ook uit de gratie aan het raken.

Maar Honda zal Europa voortrekken bij het lanceren van een elektrische B segment hatchback. Die heeft een aantal retro designelementen van de originele Civic, is globaal even groot en kan net zo hartveroverend zijn. Maar daarvoor moeten wij wel geduld hebben tot 2019. Omdat Honda, vanwege haar fabriek in Swindon, toch een beetje Brits is, doet de situatie aan Austin denken. Dat merk was er in 1922 net zo slecht aan toe als Honda nu, maar met de Seven, weer terug in de race. Een dergelijke comeback is de Japanners van harte gegund.

Comments are closed.