Veelbelovende toekomst: Hyundai Nexo

0

Alle blikken zijn momenteel gericht op de elektrische auto. Die zullen al over enkele jaren de nieuwe standaard zijn. Maar sommige autofabrikanten denken dat er meer is tussen hemel en aarde. Zoals de waterstofauto. Die biedt een grotere actieradius en zou per saldo nóg schoner en milieuvriendelijker zijn dan modellen met een accupakket.

Hyundai is, samen met Toyota, één van de ambassadeurs van de waterstofauto. Het debuut vond plaats met een aangepaste versie van de ix35 (de FCEV uitvoering) en nu heeft het Koreaanse merk een zelfstandig model ontwikkeld: de Nexo. Dit illustreert dat Hyundai veel vertrouwen heeft in de waterstoftechniek. Het voornemen is om duizenden exemplaren van de Nexo te gaan verkopen. Ook Nederland staat op het lijstje met afzetmarkten.

Wat de Nexo gaat kosten, is nog niet bekend, maar reken op (bijna) 80.000 euro. Daarmee ligt de waterstofauto buiten het bereik van de meeste particulieren, maar via een leaseconstructie kunnen de daadwerkelijke kosten meevallen. De levensduur van de brandstofcel van de Nexo is in vergelijking met het exemplaar in de ix35 FCEV namelijk verdubbeld naar 10 jaar. Dat moet een ‘gezonde’ inruilwaarde waarborgen.

Er zijn meer verbeteringen ten opzichte van de ix35 FCEV. De brandstofcel en de batterij van de Nexo hebben meer netto vermogen, wat resulteert in een krachtiger motor. De aandrijflijn is bovendien lichter en neemt minder ruimte in dan die van de ix35 FCEV. Onder de streep resulteert dit is een 25 procent grotere piekversnelling en een 20 procent kortere sprinttijd naar 100 km/u. De Nexo heeft een actieradius van 800 km (volgens NEDC norm) tegenover 600 km voor de ix35 FCEV.

Last but not least beschikt de Nexo over een unieke styling. Toen Hyundai in 2013 de ix35 FCEV introduceerde, was die SUV al behoorlijk op leeftijd. Dat de conventioneel aangedreven versies minder dan de helft kosten, deden de verkopen ook geen goed. Maar de Nexo is uit heel ander hout gesneden. Je kan er een volwaardig alternatief voor de Audi Q5 in zien en qua formaat (Lengte: 4.671 mm, Breedte: 1.860 mm, Hoogte: 1.630 mm, Wielbasis: 2.789 mm) klopt dat ook wel. De Nexo oogt hoogwaardig en stijlvol.

Het interieur heeft eveneens een unieke ambiance. De materiaalkwaliteit is beter dan bij de gewone modellen van Hyundai, al is het plasticgehalte van de middenconsole te fors om serieus met premiumauto’s te kunnen concurreren. Eyecatcher is het 12,3 inch grote infomedia scherm. Dat kan je via aanraking bedienen, maar je kan ook instructies doorgeven via de draaiknop op de middentunnel. Dat werkt uitstekend. In het instrumentarium verschijnt automatisch, na activering van de richtingaanwijzer, het camerabeeld uit de dode hoek. Dat helpt om het maken van brokken te voorkomen.

De Nexo is niet alleen interessant vanwege zijn waterstofaandrijving, maar ook omdat de Hyundai vol techniek zit waarmee hij op ‘niveau 4’ autonoom kan rijden. Remmen, accelereren en sturen kan op snelwegritten aan de Koreaan worden uitbesteed. Je moet om de zoveel tijd wel even je hand op het stuur leggen, maar tijdens de test bleek dat de Nexo pas na 6 minuten begint te protesteren als je dit nalaat. Ook voor op afstand inparkeren draait de Hyundai zijn hand niet om.

Hyundai heeft voor de Nexo een compleet nieuw onderstel ontworpen, waardoor de waterstoftanks zo efficiënt mogelijk in de wagenbodem kunnen worden opgeborgen. Qua ruimteaanbod is de Koreaan daardoor beslist geen tweede garnituur auto: ook voor lange volwassenen is er achterin voldoende hoofd & beenruimte en de kofferbak is met 471 liter groot genoeg voor de meeste gebruiksdoeleinden.

Ondanks dat de Nexo bijna 2.000 kilo weegt, weet de 184 pk sterke elektromotor hem vlot in beweging te krijgen. De vermogenafgifte is mooi lineair en er kan in een nette 9,7 seconden naar 100 km/u worden geaccelereerd. Boven de 130 km/u merk je dat het fut er uit begint te raken, maar de Nexo is geen auto voor haastige bestuurders. Ook niet op 2-baans wegen, waar de Hyundai als gevolg van de waterstoftanks en de zware aandrijflijn in bochten nadrukkelijk kan overhellen. Je kan dus maar beter rustig aan doen en genieten van de zachte vering. Het weggedrag zal het hart van de sportieve automobilist dus niet sneller doen kloppen, maar net als met bijvoorbeeld de Opel Ampera-e kan je er wel relaxt mee van A naar B komen. Alleen windgeruis rond de A stijlen verstoort het comfortbeeld enigszins.

80%
80%
Awesome

De zwakste schakel van de Nexo bevindt zich niet in de auto, maar elders: de zeer minimale infrastructuur aan waterstof stations. Modellen met een brandstofcel hebben als voordeel dat voltanken niet meer dan 5 minuten in beslag neemt. Dat is een belangrijk pluspunt in vergelijking met elektrische auto's, maar zoals de kaarten nu liggen zullen de meeste mensen urenlang onderweg zijn naar een betreffend tankstation. Dat maakt de Nexo zeer onpraktisch en zal het de komende jaren een nicheproduct blijven. Maar Hyundai biedt een unieke kans om, als jij toevallig om de hoek bij een waterstofstation woont, nu al kennis te maken met de toekomst.

  • 8
  • User Ratings (10 Votes)
    7.1

Comments are closed.