Nieuwstelex

0

+++ De Duitse autofabrikant BMW heeft de winst vorig jaar verder op kunnen voeren, ondanks forse investeringen in onder meer nieuwe technologie. Het bedrijf profiteerde van een recordverkoop van bijna 2,5 miljoen voertuigen. Ook de omzet kwam uit op het hoogste niveau ooit. De totale opbrengsten van BMW, dat ook eigenaar is van de merken Rolls-Royce en Mini, ging met een kleine 5 procent omhoog naar 98,7 miljard euro. De winst voor belastingen steeg met ruim 10 procent tot 10,7 miljard euro. Niet eerder kwam dat resultaat boven de mijlpaal van 10 miljard euro uit. De nettowinst ging van 6,9 miljard naar 8,7 miljard euro. ”Wij kunnen terugkijken op het succesvolste jaar in onze bedrijfsgeschiedenis”, zegt bestuursvoorzitter Harald Krüger. Ook de toekomst ziet er volgens de topman zonnig uit, mede dankzij de investeringen van de afgelopen jaren. BMW sleet vorig jaar voor het eerst meer dan 100.000 elektrische auto’s; een toename van twee derde ten opzichte van 2016. Behalve voor investeringen houdt BMW ook voldoende financiële ruimte over om de aandeelhouders te belonen. Zij mogen per aandeel rekenen op een dividend van 4 euro, een halve euro meer dan een jaar eerder. Volgens Krüger is dat een duidelijk teken dat het bedrijf vertrouwen heeft in de keuzes die het voor de toekomst heeft gemaakt. Dit jaar verwacht BMW de verkoop van elektrisch aangedreven wagens verder op te voeren tot minstens 140.000 stuks. Ook over het geheel genomen gaat de autofabrikant uit van de verdere stijging van het aantal verkochte wagens, met name dankzij de introductie van enkele nieuwe modellen. Wel waarschuwt het bedrijf dat het mondiale politieke en economische klimaat onvoorspelbaar blijft. +++

+++ De staatssecretaris van Financiën, Menno Snel, komt niet tegemoet aan de wens van de autobranche om snel met een op de WLTP meetmethode gebaseerde BPM tabel te komen. Hij vindt zorgvuldigheid belangrijker dan snelheid. De nieuwe WLTP emissietest zorgt voor een realistischer (en daarmee hogere) verbruiksopgave. Zonder maatregelen leidt dit in Nederland tot meer BPM. De autobranche is daardoor bang voor een kopersstaking. Als oplossing stelt zij versnelde afbouw van de BPM voor, omdat volgens de importeurs anders de concurrentie met de import van (bijna nieuwe) auto’s niet is te winnen. Snel laat weten dat hij de zorgen van de autobranche begrijpt, maar hij wil geen overhaaste stappen zetten. Dat vergroot het risico op een ‘verkeerde’ BPM. In dat geval zullen er opnieuw aanpassingen nodig zijn, met wederom onzekerheid bij de consument tot gevolg. Snel verwacht pas na de zomer meer duidelijkheid te kunnen geven. Dan zullen er in Nederland voldoende WLTP geteste auto’s zijn verkocht om een goede herberekening te kunnen maken. De autobranche vindt dat te laat. Zij stelt dat de BPM vorig jaar met 600 miljoen euro is gestegen en dat betekent een lager besteedbaar inkomen voor de consument. +++

+++ DAIMLER topman Dieter Zetsche heeft vorig jaar in totaal 8,6 miljoen euro verdiend. Dat is 1 miljoen euro meer dan in 2016 maar 1,1 miljoen euro minder dan in 2015. Samen ontvangen de leden van de Raad van Bestuur van Daimler 35 miljoen euro. De Duitse werknemers van Daimler krijgen een winstuitkering van 5.700 euro. Zetsche kon vorige maand melden dat het moederconcern van Mercedes en Smart vorig jaar recordprestaties heeft geleverd. Zo ging de nettowinst met bijna een kwart omhoog naar 10,9 miljard euro op een 7 procent omzet (164,3 miljard). Daimler verkocht wereldwijd 3,3 miljoen voertuigen; een toename van 9 procent. Bij de personenwagendivisie van Mercedes werd er 8 procent geplust. Voor het lopende jaar voorziet Daimler evenwel slechts een bescheiden groei van winst en omzet. +++

+++ De legendarische DEFENDER krijgt een opvolger. Niet van Land Rover (al werkt die ook aan een nieuwe terreinwagen), maar van de Britse multimiljardair Jim Ratcliffe. Die heeft een Duits ingenieursbedrijf, MBTech, gevraagd met een ontwerp en prototype te komen. MBTech zet meer dan 200 technici op het project om een ‘wereldklasse 4×4’ te bouwen. Het Duitse bedrijf is gevestigd in Stuttgart, dat ook de thuisbasis van Daimler en Porsche is. Ratcliffe wilde de opvolger van de door hem zo geliefde Defender eerst in zijn thuisland Groot-Brittannië bouwen, maar de overheid kwam daar niet over de brug met de gevraagde financiële steun. Daarom heeft hij de opdracht voor de eerste ontwikkelingsfase verstrekt aan MBTech. Ratcliffe stelt dat productie op een Britse locatie niet wordt uitgesloten, maar dat betekent groter risico’s en ook hogere kosten. “Uiteindelijk moet het wel een winstgevend avontuur worden”. +++

+++ Volkswagen topman Herbert Diess heeft de recente uitspraak van de federale administratieve rechtbank over het toestaan van rijverboden voor DIESEL auto’s door Duitse steden “onnodig” genoemd. Volgens de in Duitsland geboren Oostenrijker lossen de problemen rondom de luchtkwaliteit in Duitse steden zich vanzelf op. “Een paar jaar geleden lag de uitstoot in Stuttgart nog 800 uur per jaar boven de norm. Vorig jaar was dat 3 uur. De situatie verbetert zich continu, omdat alles schoner wordt”, aldus de Volkswagen baas. Volgens Diess blijven er op korte termijn nog 20 steden over waar plaatselijk een te hoge uitstoot geregistreerd kan worden. “Dat zijn smalle, maar drukke straten zonder wind of luchtstroom”. Ook dat probleem zal met de geleidelijke verjonging van het wagenpark automatisch tot het verleden gaan behoren, claimt de topman. Diess stelt voor de problematiek rondom de luchtkwaliteit op te lossen door te investeren in openbaar vervoer en aparte rijstroken voor elektrische voertuigen. “Daarmee is het probleem feitelijk opgelost”. De CEO maakt zich meer zorgen over de CO2-uitstoot en klimaatverandering. “We hebben dieselmotoren nodig om de CO2-uitstoot targets van onze vloot te halen. Wat ons betreft, is de diesel onderdeel van de oplossing, niet het probleem”. +++

+++ Met het toenemend aantal milieuzones in Nederlandse steden is het telkens weer de vraag in hoeverre er voor bezitters van een KLASSIEKER een uitzondering wordt gemaakt of dat die een ontheffing kunnen krijgen. Wie de CBS-cijfers er op naslaat komt er al gauw achter dat de hele discussie over het al dan niet toelaten van oldtimers in binnensteden nogal ver af staat van de realiteit. Dat meldt de RAI Vereniging op haar website. Want van de 140 miljard personenautokilometers die jaarlijks worden afgelegd, bedraagt het aandeel van oldtimers slechts 0,2 procent. Volgens het CBS reden auto’s van 1 jaar oud in 2016 gemiddeld 22.400 kilometer. Een oldtimer van meer dan 40 jaar oud legt daarentegen per jaar gemiddeld slechts 1.700 kilometer af. Dat is dus één dertiende van wat een vrijwel nieuwe auto aflegt, zo bericht Automobiel Management. Youngtimers tussen de 25 tot 40 jaar oud reden in 2016 gemiddeld 4.100 kilometer. Voor deze categorie geldt een korting op de motorrijtuigenbelasting mits ze op benzine rijden en in de wintermaanden worden gestald. Auto’s van 40 jaar of ouder zijn volledig vrijgesteld van MRB. +++

+++ NISSAN spreekt tegen dat er plannen zijn om de aandeelhoudersverhoudingen binnen de alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi aan te passen. Eerder werd gemeld dat Nissan in gesprek zou zijn met de Franse overheid voor de overname van het grootste deel van het belang van de Franse staat in Renault. Volgens Nissan is de berichtgeving speculatief. Eerder bracht Renault al een vergelijkbare verklaring naar buiten. De Franse staat heeft een aandeel van 15 procent in Renault, dat op zijn beurt een belang van 43,4 procent in Nissan heeft. Het Japanse bedrijf heeft een controlerend aandeel (34 procent) in Mitsubishi en een belang van 15 procent in Renault. Volgens Japanse beursregels verliest Renault zijn stemrecht binnen Nissan als laatstgenoemde de aandeelhouding in de Franse partner opschroeft tot 25 procent of meer. Topman Carlos Ghosn streeft naar een verdere integratie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi. De ingewikkelde participatiestructuur (de 3 merken hebben grote minderheidsbelangen in elkaar) zou remmend werken op de slagvaardigheid en het streven om er één concern van te maken. Dat kan alleen als de Franse regering bereid is om afstand te doen van zijn aandeel in Renault. +++

+++ Autobedrijf Stern Groep heeft veel last van de sterke opkomst van private lease en van felle concurrentie op de markt voor TWEEDEHANDS auto’s. De onderneming heeft daardoor afgelopen jaar flink minder winst gemaakt dan in 2016, hoewel de omzet en het marktaandeel wel verder zijn toegenomen. Stern behaalde een recordomzet van 1,1 miljard euro, hetgeen 2,5 procent meer is dan een jaar eerder. De groei is met name te danken aan een hogere verkoop van zowel personenauto’s als bedrijfswagens bij de dealerbedrijven. Maar ook een verdere groei bij lease en de verhuuractiviteiten droeg bij aan de omzetstijging. De enorme margedruk op met name personenauto’s trok wel een wissel op de winst, net als stijgende personeelskosten. Ook aanloopverliezen bij nieuwe vestigingen voor schadeherstel drukten een stempel. Onder de streep hield Stern 7,5 miljoen euro over, twee derde minder dan in 2016. Desondanks blijft het dividend gehandhaafd op 1 euro per aandeel. Stern is bezig de bakens te verzetten om minder afhankelijk te worden van autoverkopen. November vorig jaar stonden de marges in de autobranche ook al onder druk door zware concurrentie tussen dealers. Groei wordt gezocht in de leasedivisie en in schadeherstel en de levering van onderdelen. Die activiteiten moeten zorgen voor een stabieler rendement, zeker naarmate de schaalgrootte en daarmee de inkoopkracht toeneemt. Topman Henk van der Kwast verwacht dat de eerste resultaten in de loop van 2018 zichtbaar zullen worden. Voor dit jaar gaat Stern uit van een sterke verbetering van de financiële resultaten, geholpen door gedeeltelijk herstel van de marges op de autoverkoop. Het rekent er verder op dat de vorig jaar geopende schadebedrijven op stoom zullen komen en dat verdere groei van de leaseportefeuille ook daar voor een hogere winstgevendheid zorgt. +++

+++ UBER heeft vorig jaar op een omzet van 7,5 miljard dollar een recordverlies geleden van 4,5 miljard dollar. CEO Dara Khosrowshahi benadrukt evenwel dat er voor meer dan 40 miljard dollar aan transacties via het Uber platform zijn geregeld. Bovendien draaide Uber tegen het eind van het jaar een stuk beter dan begin 2017. De onlangs benoemde Khosrowshahi, die als voornaamste eerste taak heeft om puin te ruimen bij het bedrijf, is het verlies grotendeels te wijten aan de snelle expansie van de ritdeel dienstverlener. “We zouden al op korte termijn winst kunnen draaien maar dan offeren we de expansie en de expansie op”. De CEO houdt liever vast aan de sterke groei waarbij hij met name in Azië nog grote kansen ziet. Khosrowshahi is verder blij dat de rechtszaak met Waymo over de vermeende diefstal van technische kennis voor autonoom rijden uiteindelijk geschikt kon worden. “Dat kunnen we daarmee tenminste achter ons laten”. Hij hoopt ook het door een reeks schandalen flink aangetaste imago van Uber zo snel mogelijk op te vijzelen. “We horen een merk te zijn dat net zo geliefd is als Google of Amazon, dat verdienen we ook”.

+++ Een grote meerderheid van de werknemers van VOLKSWAGEN in Duitsland is de schandalen (dieselgate, apengate en misschien ook nog gesjoemel met chassisnummers) beu. Twee op de drie medewerkers heeft geen enkel vertrouwen in de door de top beloofde ‘verbetering van de ondernemingscultuur’. Ook vinden de meeste personeelsleden de verklaringen en uitleg van de top over alle schandalen weinig overtuigend. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Bochum waaraan liefst 51.000 werknemers van Volkswagen hebben deelgenomen waarover Automobiel Management bericht. Velen klagen daarbij dat ze informatie over de reeks schandalen steeds weer uit de media moeten vernemen en nooit wat van hun eigen chef te horen krijgen. Bovendien vreest een meerderheid dat de Raad van Bestuur zich niet aan de beloften zal houden dat de werkgelegenheid van iedereen ook op lange termijn verzekerd is. Ook denkt zeker één op de drie werknemers van Volkswagen dat eigen gezondheidsklachten zeker voor een deel te maken hebben met de slechte werkcultuur bij hun bedrijf. Volgens dagblad Bild heeft Bernd Osterloh, de machtige baas van de vakbonden bij Volkswagen, de uitkomsten inmiddels lang en breed besproken met CEO Matthias Müller. +++

+++ De VOLVO XC40 is uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2018. Met 325 punten eindigde het Zweedse model ruim voor de nummer2, de Seat Ibiza. Het podium wordt gecompleteerd door de BMW 5-serie, die van de jury 226 punten kreeg toebedeeld. Håkan Samuelsson, de CEO van Volvo, is zeer vereerd met de prijs: “Wij probeerden al zo vaak te winnen, maar nooit lukte het. Met de 850 GLT en de XC90 waren we dichtbij, maar nu pakken we de prijs met de juiste auto”. De jury roemt de XC40 vooral vanwege zijn innovatieve functies, zoals de mogelijkheid om de auto zonder sleutel te delen met vrienden. De andere finalisten waren in puntenvolgorde de Kia Stinger, de Citroën C3 Aircross, de Audi A8 en de Alfa Romeo Stelvio. Deze kanshebbers waren eerder al tijdens een uitgebreide praktijktest geselecteerd uit een lijst van 37 nieuwkomers op de automarkt. De jury bestaat uit 60 leden uit 23 verschillende landen, waaronder Nederland. +++

Reageren is niet mogelijk.