Exclusief: rijden met de Porsche Mission E Cross Turismo Concept

0

Waarom de korte test?

Porsche heeft grootse elektrische plannen. Er is tot nu toe 6 miljard euro geïnvesteerd in deze technologie en in de herinrichting van de fabriek in Zuffenhausen om aldaar de productie van emissieloze modellen mogelijk te maken. Porsche wil in 2025 minimaal 25 procent van haar verkopen met (deels)elektrische modellen realiseren.

Het merk is dus op een missie en doet dat vooralsnog in de vorm van de conceptstudie Mission E. Volgend jaar gaat deze elektrische sportsedan in productie, maar er wordt inmiddels gewerkt aan een tweede carrosserievariant: de Cross Turismo. Die cross-over was als conceptstudie afgelopen maart op de autosalon van Genève te zien en is bedoeld om de Jaguar I-Pace te gaan beconcurreren.

Wat voor auto is het?

De Cross Turismo heeft dezelfde technische basis als de ‘gewone’ Mission E, maar de 4-deurs sportsedan carrosserie is vervangen door een wat hoger koetswerk met een vijfde deur dat wat doet denken aan de Panamera Sport Turismo. Ook is de grondspeling groter en is de carrosserie bekleed met stoer ogend beschermmateriaal. Een volwaardige SUV is de Mission E Cross Turismo niet, maar met dit model kan Porsche wel inspelen op de vraag naar ruig ogende, praktische en sportieve gezinswagens. Dankzij de compacte afmetingen van de elektrische aandrijflijn is er meer interieurruimte dan in de Panamera terwijl de Cayenne qua kofferbakformaat het nakijken heeft.

Porsche heeft een select aantal autojournalisten uitgenodigd om alvast kennis te maken met de Mission E Cross Turismo. Omdat het om een handgemaakt prototype gaat, kon het nieuwe ontwerp nog niet aan een zware beproeving worden onderworpen, maar de onderhuidse techniek is vrijwel productierijp. Tijdens de rit in de Mission E Cross Turismo in de heuvels rondom Hollywood kon dus worden ervaren hoe een elektrische Porsche rijdt.

De 4,95 meter lange Mission E (Cross Turismo) beschikt over een 90kWh lithium/ion batterij die 2 elektromotoren aandrijft; op elke as een exemplaar. Daardoor beschikt de Porsche over vierwielaandrijving. Het gecombineerde vermogen bedraagt 600 pk en de actieradius moet uitkomen op 500 kilometer. Dankzij 800 Volt architectuur met de batterij van de Mission E in 15 minuten bij een snel laadstation opgeladen kunnen worden. En Porsche belooft dat je in minder dan 3,5 seconden op 100 km/u kan zitten.

Is het wat?

Net als bij andere elektrische auto’s wordt het maximum koppel instant afgegeven. Daardoor is de versnelling van de Mission E Cross Turismo zeer indrukwekkend. Qua acceleratie hoeft hij een confrontatie met de 911 dus niet te schuwen. De beide mooie gesynchroniseerde elektromotoren reageren alert op gaspedaalcommando’s.

Ook de bochtsnelheden die met de Mission E Cross Turismo mogelijk zijn, associeer je eerder met deze sportwagen. De cross-over is weliswaar meer dan 2.000 kg zwaar, maar dankzij het zeer lange zwaartepunt (de batterij bevindt zich in de wagenbodem) voelt de Mission E Cross Turismo aan alsof hij aan het asfalt vastgelijmd is. Dankzij een vrijwel ideale 50:50 gewichtsverdeling in combinatie met Torque Vectoring is het weggedrag soeverein, relaxt en komt de bestuurder niet voor verrassingen te staan. De besturing is zeer goed uitgebalanceerd: precies de juiste mate van bekrachtiging, direct, nauwkeurig en met een kleine draaicirkel. Ook de reminstallatie maakt indruk omdat er ook zonder elektrische krachtversterker en energieregeneratie (komt later) veel gevoel in het pedaal is. De Porsche ligt dankzij het PDCC elektrische stabilisatiesysteem uitgesproken solide op de weg en ondanks de grote 20 inch velgen is het veer & afrol comfort heel behoorlijk.

Vanuit de motorruimte dringen er geen vibraties de motorruimte binnen. Ook ontbreekt een uitlaatgeluid. De ‘stille kracht’ van de Mission E Cross Turismo is indrukwekkend, maar Porsche erkent dat sommige merkfans een sportieve klank zullen missen. Daarom wordt er nu gewerkt aan een oplossing, al wil men die in Zuffenhausen nog niet verklappen. Los van de akoestische aspecten voelt de Mission E Cross Turismo aan als een echte Porsche, ondanks dat er totaal andere ingrediënten zijn gebruikt.

Compleet nieuw is ook het dashboardontwerp. Dat is namelijk volledig gedigitaliseerd. Afgezien van 2 bedieningstoetsen op het stuurwiel en een controller voor de rij modi zijn er in het interieur van de Mission E Cross Turismo geen enkele losse knoppen te zien. Wel word je getrakteerd op een landschap aan aanraakschermen die doorlopen tot in het dashboardgedeelte voor de bijrijder. Die beschikt over een eigen touch screen. Via het centrale display zijn de navigatie en de geluidsinstallatie te bedienen. Lager in de middenconsole bevindt zich een scherm voor communicatiefuncties.

Porsche heeft de klassieke transmissiepook vervangen door een hendel achter het stuur. Daar moet je even aan wennen aangezien deze oplossing voor Porsche compleet nieuw is. Maar sommige dingen veranderen juist helemaal niet: de toerenteller, die getransformeerd is tot een acceleratiemeter, bevindt zich op een centrale positie in het instrumentencluster. Het is de bedoeling dat wij dit dashboardontwerp (inclusief het configureerbare digitale tellerpartij) 1:1 terug zullen zien op de productieversie van de Mission E.

Porsche experimenteert ondertussen met ‘Eye Tracking techniek’ waarmee sensoren het informatie of bediening gedeelte waar hij je ogen op richt uitvergroten, maar dat systeem zal volgend jaar nog niet productierijp zijn. Wat is negatieve zin opvalt, is dat de eliminatie van zo’n beetje alle knoppen de bediening van de Mission E er niet eenvoudiger op maakt. De aanraakschermen verlangen te veel aandacht; tijd die je eigenlijk zou moeten besteden om de verkeerssituatie in de gaten te houden. Het openen/sluiten van de portierramen doe je niet door een knop in te drukken, maar door een display in de portieren aan te raken. Is dat nou echt een verbetering?

Je kan goed merken dat de Cross Turismo is afgeleid van een lage sportsedan, in die zin dat het ruimteaanbod niet overhoudt. Voor de voeten is er weinig ruimte (die dienen passagiers te plaatsen in uitsparingen in de wagenbodem) en door de lage zitpositie kan je ook je benen moeilijk kwijt. De hoeveelheid hoofdruimte is evenmin royaal omdat de portierramen schuin geplaatst zijn.

In/uitladen van bagage is dankzij de grote achterklep relatief eenvoudig, maar de kofferruimte zou dieper mogen zijn. De gewone Mission E gaat geleverd worden in 4-zits configuratie met tussen de achterstoelen een opbergvak en een plek om telefoons draadloos op te laden. De Cross Turismo uitvoering zal, bij groen licht, ook leverbaar worden met een gewone achterbank.

80%
80%
Awesome

Porsche is bijna klaar met het ontwikkelingswerk voor de gewone Mission E. Eind volgend jaar arriveert deze elektrische sportsedan in de showrooms. Voor de Cross Turismo variant moet het licht nog op groen gezet worden, maar hij kan snel na de gewone Mission E (reken op 2021) aan het verkoopgamma worden toegevoegd. De techniek is immers identiek.

Net als de Jaguar I-Pace ziet de Mission E Cross Turismo er verfrissend anders en sexy uit. Ook heeft hij een futuristisch interieur, al is dat niet in alle opzichten een verbetering. In vergelijking met de gewone Mission E is de Cross Turismo uitvoering dankzij de vijfde deur een stuk praktischer. Deze Porsche kan niet alleen de Panamera Sport Turismo en Cayenne overbodig maken, maar zal ook heel goed aan de stoelpoten van de Tesla Model X kunnen zagen.

  • 8
  • User Ratings (6 Votes)
    6.3

Comments are closed.