Porsche Mission E droogt op als Taycan

0

Porsche heeft de naam bekend gemaakt van de productieversie van de uit 2015 stammende conceptstudie Mission E: de eerste volledig elektrische auto van het merk gaat Taycan heten, zo laat men vanuit Zuffenhausen weten. De productie start in 2019.

Het modelnaam beleid van Porsche is niet echt eenduidig. Soms is het peper, soms een beest, dan weer een combinatie van wat onderdelen en nu is het iets uit het Midden Oosten. Taycan is namelijk een Turkse voornaam. Volgens Porsche betekent het “levendig jong paard” (de naam Mustang was al bezet). Het bedrijf heeft uiteraard al sinds 1952 een trappelend paard in het logo en daar verwijst de naam naar. Los daarvan past het qua klant mooi bij ‘Macan’.

Over energieke paarden gesproken: daarvan gaat de Taycan er in eerste instantie 600 meekrijgen. Een dergelijk systeemvermogen, afkomstig van 2 elektromotoren, is genoeg om de elektrische Porsche in minder dan 3,5 seconden naar 100 km/u te brengen. Anders dan bij het repertoire zijn dergelijke sprintexercities meerdere keren mogelijk zonder dat de Taycan zich meteen uitgeput bij een laadpaal moet melden.

De actieradius van de elektrische Porsche is dan weer een stuk minder indrukwekkend, namelijk 500 kilometer. Let wel: gemeten volgens de eerdaags achterhaalde NEDC methode. Tja Porsche, als je nu nog steeds geen auto’s volgens de nieuwe WLTP cyclus test, dan is het niet verwonderlijk dat je een verkoopstop moet inlassen. Voor het geval jij de actieradius van de belangrijkste concurrent van de Taycan wil weten: de Tesla Model S komt in P85D uitvoering ongeveer 610 km ver. En zit in slechts 2,6 seconden op 100 km/u.

Porsche gaat de komende 4 jaar 6 miljard euro investeren in elektrische mobiliteit. Dat is het dubbele van het bedrag dat topman Oliver Blume eerder had aangekondigd. Een half miljard euro is bestemd voor de ontwikkeling van extra (carrosserie)varianten van de Taycan, waaronder een Cross Turismo terreinlook versie. Een uitvoering met een grotere actieradius is vanzelfsprekend ook welkom.

Circa 1 miljard euro is bestemd voor de elektrificatie van de bestaande range (inclusief de introductie van hybride varianten) en daarnaast zijn er enkele honderden miljoenen gereserveerd voor de uitbreiding van productiefaciliteiten. Voor nieuwe technologieën, laadinfrastructuur en smart mobility is 700 miljoen euro beschikbaar. De hoofdfabriek in Zuffenhausen krijgt een nieuwe spuitafdeling, een speciale assemblagefaciliteit voor de Taycan en een transportbrug om gelakte carrosserieën en aandrijflijnen naar de eindassemblage te vervoeren. De bestaande motorenfabriek wordt uitgebreid om de fabricage van elektrische aandrijflijnen mogelijk te maken en ook de carrosseriebouw faciliteiten worden uitgebreid. Tevens wordt er geïnvesteerd in het Weissach Development Center. De productie van de Taycan levert alleen al in Zuffenhausen circa 1.200 nieuwe banen op.

De namen die Porsche hanteert, hebben vaak een directe link met het model en/of de specifieke eigenschappen daarvan. Zo staat Boxster voor de combinatie van boxermotor en roadster design, Cayenne staat voor scherpte (en peper), de Cayman is bijtgraag, de Panamera is in staat om de Carrera Panamericana te winnen en Macan (aanvankelijk zou deze SUV de naam Cajun krijgen) is afgeleid van het Indonesische woord voor tijger en staat daarmee voor souplesse, kracht, fascinatie en dynamiek.

Reageren is niet mogelijk.