Aston Martin DB11 AMR in duel met Bentley Continental GT

0

Ben je op zoek naar een snelle en karaktervolle GT, dan moet je momenteel in Groot-Brittannië zijn. Daar zorgen zowel Aston Martin als Bentley voor een nieuwe standaard in het topsegment. Maar welke is in de sportwagenkosmos beter: de recent verbeterde en opgevoerde DB11 AMR of de nieuwe Continental GT? Hier lees je het antwoord.

Een excellent comfort, motorische soevereiniteit en decadente luxe in het interieur: dat zijn al generatieslang de kerncompetenties van de charismatische Bentley Continental GT. Nu hebben de Britten de derde editie af. Die biedt alles van zijn voorgangers, maar tevens meer rij dynamiek, extra assistentiesystemen en de modernste multimedia. Bentley wil met dit bredere totaalpakket meer klanten lokken.

Over welke talenten dit 635 pk sterke projectiel beschikt, wordt duidelijk in de vergelijkingstest met de Aston Martin DB11 AMR. Dit wonderschone GT model is sinds 2016 op de markt, maar heeft recentelijk een krachtkuur ondergaan en in dit kader als extra typeaanduiding de drielettercombinatie van de sportafdeling gekregen. De Aston Martin lijkt met 639 pk uitstekend bewapend om de strijd met de Bentley aan te gaan.

Dat de Continental GT dankzij 635 pk en 900 Nm over exorbitante acceleratiewaarden beschikt, ligt voor de hand. De elegante 2-deurs coupé heeft slechts 3,6 seconden nodig om de 100 km/u aan te kunnen tikken en in 11,7 tellen zit je op 200 km/u. Het is nog steeds indrukwekkend hoe relaxt de Bentley van tempo versnelt. Van het geweld dat zich onder de motorkap bevindt, krijgen de passagiers evenwel niet veel mee. Dat is vooral te danken aan de goede geluidsisolatie van de hooggecultiveerde W12 motor. Zelfs onder volle belasting hoor je enkel wat decent turbogefluit.

De DB11 AMR is uit ander hout gesneden. Zijn dubbel geblazen 5,2 liter V12 motor maakt vooral indruk met zijn zeer alerte gaspedaalrespons in het middelste toerengebied. Hij klinkt met zijn gebrul naar racewagens en biedt dus meer akoestisch plezier dan de Continental GT. Het uitlaatgeluid bezorgt inzittenden met benzine in hun bloed beslist kippenvel. De meetwaarden bevestigen wat je subjectief al vermoedt: de Aston Martin is sneller dan de Bentley (op de sprint naar 100 km/u scheelt het 0,2 seconde). Een ander voordeel van de DB11 AMR is dat zijn 8-traps automaat van ZF soepeler van verzet wisselt dan de transmissie met dubbele koppeling van de Continental GT. Ook qua brandstofverbruik is de Aston Martin in het voordeel, hoewel dit voor de doelgroep van dit soort auto’s vermoedelijk worst zal wezen. Hij verbruikt gemiddeld 13,9 liter benzine per 100 km versus 15,7 liter voor de Bentley.

De oude Continental GT was met zijn (te) ver naar voren geplaatste motor niet echt een liefhebber van bochten. Maar de huidige generatie is gebaseerd op het onderstel van de Porsche Panamera en dit zorgt er voor dat de Bentley qua rij dynamiek een enorme sprong voorwaarts maakt. Voor een afgerond 2,3 ton zware auto is het weggedrag van de imposante coupé verrassend lichtvoetig. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de actieve rolstabilisatie. Die reageert dankzij een 48 Volt boordnet bliksemsnel en voorkomt in vrijwel alle situaties ongewenste carrosseriebewegingen.

Toch zet de bijna 400 kilo lichtere Aston Martin in zo’n beetje alle rij disciplines de toon. Zo profiteert de BD11 AMR in bochten van zijn lagere massa en reageert hij dankzij de directere besturing sneller op commando’s. Dit wordt bevestigd door de betere score op het slalomonderdeel. Ook op het circuit geeft de Aston Martin de Bentley letterlijk en figuurlijk het nakijken. De stoïcijnse, neutraal reagerende vierwiel aangedreven Continental GT heeft echter in het grensbereik minder de neiging om over zijn voorwielen weg te schuiven dan de DB11 AMR met alleen achterwielaandrijving.

Ondanks dat de Continental GT in vergelijking met zijn voorganger een stuk dynamischer rijdt, heeft de Bentley niks van zijn merkkarakteristieke comfort verloren. Integendeel: de luchtvering heeft ook bij volle bepakking een indrukwekkend absorptievermogen. Met name in Comfort modus strijkt hij op een superieure manier alle oneffenheden in het wegdek glad. Alleen bij een laag tempo ontbreekt soms de finesse.

De DB11 AMR doet het zonder luchtvering, maar heeft wel adaptieve dempers. Zijn vering is duidelijk harder. Maar zoals het hoort bij een GT wordt de Aston Martin bij hoge snelheden niet uit zijn element gebracht door welvingen in het asfalt. Echter, op een lager tempo, en bij een hobbelige ondergrond, bereikt het absorptievermogen van de vering van de DB11 AMR eerder zijn limiet.

Onaantastbaar is de positie van de Bentley als het gaat om het akoestische comfort. Van windgeruis heeft hij aanzienlijk minder last dan de Aston Martin. De DB11 AMR beschikt standaard over sportstoelen die een zeer goede ondersteuning bieden en waardoor lange afstandritten niet vermoeiend worden. Maar de opulente zetels van de Continental GT zijn zeker niet minder indrukwekkend. En wie dik 3 mille bijbetaalt, kan bovendien een massagefunctie op het meubilair krijgen.

De Bentley doet zijn aristocratische achtergrond eer aan met edele houtsoorten, geurend leder en prachtig verzorgde metalen dashboardpanelen. Daar komt bij dat hij duidelijk meer ruimte in de cockpit biedt dan de strak gesneden, sportieve Aston Martin. Niet alleen de inzittenden voorin merken dat, maar ook eventuele achterpassagiers. Indien die niet langer zijn dan 1,75 meter, dan kunnen zij in de Continental GT redelijk comfortabel plaatsnemen. De noodzittingen achterin de DB11 AMR zijn alleen geschikt voor kleine kinderen. Als enige heeft de Bentley bovendien een volwassen formaat bagageruimte (358 liter). Bij de Aston Martin moet de kofferklep al na 270 liter dicht.

Extra punten scoort de Continental GT met zijn wezenlijk omvangrijkere veiligheidsuitrusting, die optioneel een nachtzicht camera, verkeersbordenherkenning, en een noodrem assistent met voetgangersherkenning omvat. De DB11 AMR kan daar alleen een rijbaan hulp tegenover stellen, ondanks dat zijn richtprijs van 283.000 euro flink hoger is dan het tarief van de Continental GT (271.605 euro).

Conclusie

De Bentley is vrijwel de perfecte GT. Hij biedt zeer veel comfort, voldoende ruimte voor 4 personen plus hun bagage en beschikt over een aandrijflijn die qua loopcultuur en immense vermogensafgifte absoluut fascinerend is. Maar de meeste indruk maakt de Continental GT met de nonchalante manier waarop deze Brit zijn exorbitante prestatieniveau ten toon spreidt.

Toch heb je in de aangescherpte DB11 AMR niet minder plezier, integendeel. Zijn geestverwekend klinkende V12 motor heeft met zijn agressieve felheid het karakter van een ware circuitwagen. De Aston Martin is dus een échte sportauto. Als GT komt hij minder goed uit de verf. Daarvoor is hij te krap en niet comfortabel genoeg.

Comments are closed.