Nieuwstelex

0

+++ Komt APPLE alsnog met een eigen auto? Speculaties over dit onderwerp komen weer op gang nu Doug Field, de voormalige vice-president op het gebied van engineering bij Tesla, voor dit hightech bedrijf gaat werken. Hij gaat zich samen met Apple topman Bob Mansfield bezighouden met Project Titan, het zelfrijdende autoprogramma. Daarbij zijn 5.000 werknemers. Project Titan betreft een elektrische auto met zelfrijdende mogelijkheden. Apple doet geen mededelingen over de voortgang. +++

+++ AUTODELEN is straks ook mogelijk bij Lidl. De supermarktketen gaat hiervoor samenwerken met Mazda. Het Japanse automerk stelt 150 voertuigen ter beschikking die klanten van de discounter op parkeerplaatsen bij 50 filialen kunnen gebruiken. Hiervoor hoeven zij de auto alleen maar even te reserveren via een app. Wellicht denkt Lidl dat niet-autobezitters minder geld hebben en juist daarom bij hen zullen shoppen. Voor die doelgroep is het lekker makkelijk om de vierwieler te gebruiken om de boodschappen naar huis te brengen. Dat scheelt een hoop gedoe met fietsen of de bus in stappen met grote, zware tassen. +++

+++ Na een terugroepactie in Zuid-Korea moet BMW nu ook in Europa auto’s terug naar de dealer halen. In totaal gaat het om 323.700 exemplaren. Een onderdeel dat de uitstoot moet drukken, zou als gevolg van een productiefout brandgevaarlijk zijn. In Zuid-Korea zijn alleen al dit jaar 32 auto’s van BMW, hoofdzakelijk van het type 520d, spontaan in brand gevlogen. Daarbij zijn gelukkig geen dodelijke slachtoffers gevallen, maar de Duitse fabrikant hadden geen andere keuze dan een grootschalige terugroepactie te organiseren en publiekelijk haar excuses aan te bieden. Het probleem, dat te maken heeft met de koeling van de uitlaatgasrecirculatie (EGR), treft enkel dieselmotoren. Maar het zou niet specifiek een probleem zijn van in Zuid Korea geleverde auto’s van BMW. Ook elders zouden diesels van het merk het woord ‘zelf ontbranden’ te letterlijk hebben geïnterpreteerd. Daarom heeft BMW ook in Europa een terugroepactie op poten gezet. De eigenaren van de auto’s die aangepast moeten worden, worden door de Duitse fabrikant gecontacteerd. In Nederland moeten 6.764 diesels terug. “Het is een onderdeel dat uitlaatgassen terug in de auto brengt om te koelen”, aldus een woordvoerder van de importeur. Dat is een manier om minder schadelijke gassen uit te stoten. Het gaat om 4 cilinder dieselauto’s die geproduceerd werden tussen april 2015 en september 2016. Tevens zijn 6 cilinderdiesels bij de terugroepactie betrokken die tussen juli 2012 en juni 2015 werden gebouwd. “Er gaat altijd een lampje op het dashboard branden bij dit soort defecten. Breng de auto dan meteen naar de dealer”, zo voegt de woordvoerder van BMW er aan toe. Bij de terugroepactie wordt de EGR module hersteld. Het herstelwerk dient plaats te vinden aan een 9-tal modellen met een 4 cilinder dieselmotor, te weten uitvoeringen van de 3 t/m 7 serie en de X modellen 3 t/m 6. Een onderdeel van deze EGR module is de koeler. In sommige gevallen kunnen kleine hoeveelheden van het glycol koelmiddel ontsnappen en zich opbouwen in de EGR module, zo laat BMW weten. In combinatie met koolstof en oliesedimenten kan deze afzetting brandbaar worden. Door de hoge temperaturen van de uitlaatgassen in dit onderdeel kunnen deze afzettingen ontbranden. In zeldzame gevallen kan dit leiden tot het smelten van het inlaatspruitstuk en in extreme gevallen kan brand ontstaan. +++

+++ DIESEL auto’s zijn de afgelopen tijd veel meer vervuilend geweest. Bij temperaturen boven de 30 graden neemt de werking van systemen die de uitstoot van schadelijke stoffen moeten beperken af. Boven de 35 graden werken ze zelfs nauwelijks meer, aldus het Franse onderzoeksinstituut voor olie en nieuwe energie. De hogere uitstoot van onder meer koolstofdioxide en stikstofdioxide wordt bij warm weer ook beter opgenomen in de atmosfeer, zegt directeur Gaëtan Monnier. Zijn onderzoeksinstituut leidde de onderzoeken naar uitstootreiniging systemen bij diesels naar aanleiding van het sjoemeldiesel schandaal bij Volkswagen. “Bij warmer weer is de hogere uitstoot dus ook een groter probleem”. Autofabrikanten vinden evenwel dat de situatie niet zo slecht is als de onderzoekers voorspiegelen. Hoewel sommige reinigingssystemen niet zo goed werken bij warm weer, hebben ze nog altijd effect, zo stelt een woordvoerder van Renault. Sinds het sjoemeldiesel schandaal bij Volkswagen in 2015 ligt de diesel steeds verder onder vuur. In West Europa heeft 45 % van de nieuw verkochte auto’s echter nog altijd een dieselmotor. +++

+++ FERRARI zal op 17 september een nieuw model presenteren. Het gaat om een auto die intern de codenaam F176 draagt, vermoedelijk een open model in de stijl van de SLR Stirling Moss en de Dallara Stradale; een Speedster dus zonder dak, zijramen of voorruit. Hij zal in Maranello aan de wereld worden voorgesteld op een evenement met de naam ‘Icona Ferrari’. In de wandelgangen wordt als naam ‘812 Monza’ genoemd. De typeaanduiding werd tussen 1953 en 1957 gebruikt voor speciale open varianten. Aangezien ‘Monza’ gezien wordt als een snelheidsparadijs valt niet uit te sluiten dat Ferrari een circuitspeeltje maakt van de F176. Dit idee wordt onderbouwd door de geruchten dat men een helm zou moeten dragen achter het stuur van de 812 Monza. De ingrediënten ‘steigerende paard’ en ‘kleine oplages’ zijn altijd een recept voor succes geweest. Denk aan de SA Aperta, die ter gelegenheid van het 80ste verjaardag van Pininfarina werd ontwikkeld. Van dit model werden slechts 80 exemplaren gebouwd. De SA Aperta, gebaseerd op de 599, lijkt nu een spirituele opvolger te krijgen met de 812 Superfast als donormodel. Uiteraard kunnen we rekenen op een respectabele stijging van het motorvermogen. In de wandelgangen wordt een oplage van 200 stuks genoemd. De prijs gaat minimaal €1 miljoen bedragen. Kopers krijgen op 18 september een fabrieksrondleiding. +++

+++ In FRANKRIJK zijn in juli 18,9 % meer personenauto’s verkocht dan in dezelfde maand van 2017. Wordt er rekening gehouden met het aantal werkdagen, dan gaat het om een plus van 8,1 %. Op jaarbasis bedraagt het groeisaldo 6,3 %. Deze positieve cijfers kunnen niet los worden gezien van de overgang naar de WLTP standaard in september. Autofabrikanten worden daardoor gedwongen om hun voorraad auto’s die niet aan deze nieuwe norm voldoet nu op de valreep van de hand te doen. Verschillende importmerken lieten een indrukwekkende stijging zien. Naast Jeep (+ 83,0 %) zijn dat Fiat (+ 61.5 %), Nissan (+ 48.1 %), DS (+ 49,6 %) en Seat (+ 42,5 %). De julimaand was evenwel moeilijk voor Mini en Smart, die een daling van respectievelijk 26,5 % en 23,9 % lieten zien. Alpine heeft sinds de verkoopstart in maart al 506 exemplaren van de A110 aan de man gebracht in Frankrijk. Het submerk van Renault doet het hiermee beter dan Infiniti, dat sinds januari slechts 486 auto’s heeft verkocht! De afzet van Rolls-Royce is geëxplodeerd: al 14 registraties dit jaar, tegenover 4 in heel 2017! Het afzetaandeel van dieselmodellen is gestabiliseerd op 40,2 %. Van de Franse autokopers kiest 53,9 % voor een benzineauto. Hybride modellen zijn goed voor 4,5 % van de markt. Volledig elektrische auto’s nemen 1,2 % van de markt voor hun rekening. Bij de nationale automerken ging in juli Peugeot aan kop met 30.726 registraties (+ 15,7 %). Daarna volgden Renault (27.672, + 14,8 %), Citroën (17.578, + 13,2 %), Volkswagen (13.095, + 23,4 %), Dacia (9.781, + 18,3 %), Toyota (8.557, + 31,7 %), Fiat (7.846, + 61,5 %), Nissan (6.963, + 48,1 %), Ford (6.241, + 24,0 %), Opel (5.239, + 12,2 %), Audi (5.114, – 2,3 %), Mercedes (4.634, – 3,7 %), BMW (4.029, + 3,3 %), Kia (3.497, + 21,1 %) en Hyundai (3.122, + 29,1 %). Op jaarbasis gaat Renault aan kop. Dat dit merk het marktleiderschap in juli verspeelde, komt door de matige verkoopresultaten van de Twingo en de Scénic. Beide modellen zijn uit de top10 gezakt en ook de Captur (plek 8) moet zich zorgen maken. De Renault Clio leidt evenwel bij de modellen met 7.741 verkopen. Daarna volgen de Peugeot 208 (7.118), de Peugeot 3008 (6.988), de Dacia Sandero (5.323), de Citroën C3 (5.268), de Peugeot 2008 (5.262), de Peugeot 308 (4.629), de Renault Captur (4.372), de Renault Mégane (3.761), de Citroën C3 Aircross (3.757), de Toyota Yaris (3.310), de Peugeot 5008 (3.081), de Nissan Qashqai (3.031), de Renault Scénic (2.989) en de Citroën C4 SpaceTourer (2.930). +++

+++ INFINITI zal op 24 augustus op het Pebble Beach Concours d’Elegance een nieuw studiemodel tonen. Vorig jaar bracht de premiumdochter van Nissan de opmerkelijke Prototype 9 mee naar het evenement, een studiemodel dat zich het beste laat omschrijven als een rechtstreeks uit de jaren ’30 weggereden GP racer met een elektrische aandrijflijn. Ook dit jaar komt Infiniti waarschijnlijk weer verrassend uit de hoek. Het nieuwe studiemodel is volgens Infiniti een vingeroefening voor hoe zij in de toekomst de waarden ‘prestaties’ en ‘elektrificatie’ met elkaar wil verbinden. De auto, een 1-persoons roadster, is getekend onder leiding van designchef Karim Habib die tussen 2012 en 2017 voor BMW werkte. +++

+++ De topman van JAGUAR LAND ROVER , Ralf Speth, is niet écht teleurgesteld over het feit dat zijn merkenduo in het eerste kwartaal van het op 1 april begonnen nieuwe boekjaar in de rode cijfers is beland: “Wij leden een verlies in het eerste kwartaal door de aangekondigde verlaging van de invoerheffing in China en geplande reducties van de voorraden bij de dealers. We ondervonden ook negatieve gevolgen van de onzekerheid over diesels in Europa alsmede van de Brexit en de hogere dieselaccijns in Groot-Brittannië. We blijven gericht op verdere groei en tegelijkertijd kostenbesparingen en nemen de noodzakelijke stappen voor de toekomst. We verwachten dat de verkopen en financiële resultaten in de rest van het boekjaar zullen verbeteren”. +++

+++ Aldi heeft een gat in de markt ontdekt: het gebrek aan LAADPALEN langs de Autobahn. Straks kan je na een half uurtje gratis laden doorrijden naar het volgende filiaal van de Duitse supermarktketen. Door Duitsland rijden met een elektrische auto is momenteel geen pretje: er zijn weinig oplaadpunten langs de snelweg en deze liggen ver uit elkaar. Nu zou het logisch zijn geweest als een of andere tankstationexploitant in dit gat in de markt zou zijn gesprongen, maar dat is niet het geval. In plaats hiervan is het Aldi die kansen ruikt. Het plan is om nog dit jaar 28 laadstations bij haar winkelfilialen vlakbij de snelweg te plaatsen. Snelladers komen er niet, dus je hebt wel een half uurtje nodig om, afhankelijk van het model, weer een bruikbaar bereik op de teller te krijgen. Op die manier worden klanten (bijna) gedwongen om een rondje te maken door de supermarkt. Qua ‘opladen’ gaat Aldi overigens wel concurrentie krijgen van Ikea, want deze woonwarenhuis keten (die doorgaans al vlakbij uitvalswegen zit) belooft dat zij begin volgend jaar alle filialen heeft uitgerust met laadpalen. De service is vooral bedoeld om rijke klanten te trekken. Elektrische auto’s zijn immers niet goedkoop, dus dit betekent dat er per definitie iemand bij de laadpaal parkeert die een goed gevulde portemonnee heeft. En hopelijk met een lege portemonnee weer de Aldi of Ikea verlaat. Ook verbeteren laadpalen het imago van het winkelbedrijf bij milieubewuste en jonge consumenten. +++

+++ LOTUS heeft een nieuwe eigenaar: Geely. Deze Chinese autofabrikant is van plan om flink te gaan investeren in het Britse sportwagenmerk. Volgens bronnen bij Geely is er een budget van 1,7 miljard euro beschikbaar om Lotus nieuw leven in te blazen. De Chinezen, die naast Lotus ook eigenaar zijn van Volvo, Polestar en de London Taxi Company, willen het geld investeren in onder andere nieuwe R&D centra en ontwerpstudio’s. Ook zal de fabriek van Lotus worden uitgebreid en gemoderniseerd. Dit moet ongeveer 200 nieuwe banen opleveren. In een later stadium zal er een tweede fabriek worden gebouwd. Hiermee hoopt Lotus zich te kunnen meten met Aston Martin, Maserati en Porsche. Geely bracht eerder al Volvo terug in de spotlights met een investering van om en nabij 10 miljard euro. Topman Li Shufu heeft de ambitie om met zijn auto-imperium Toyota en Volkswagen in het defensief te drukken. +++

+++ MAZDA wordt er van beschuldigd bij haar uitstoottests ‘ongeoorloofde middelen’ te hebben ingezet. Het is niet duidelijk of het hierbij gaat om laksheid, verstrooidheid, een technisch probleem of een bewuste actie. Feit is dat Mazda in Japan het protocol bij uitstoottests niet naar de letter heeft gevolgd. De ‘vervalsing’ kwam aan het licht nadat eerder al Mitsubishi, Nissan en Subaru hadden gesjoemeld. Er is op dit moment trouwens nog geen enkel bewijs dat Mazda bewust zou hebben gefraudeerd. Toch heeft de autofabrikant besloten om het testsysteem aan te passen zodat niet-gevalideerde resultaten automatisch worden geannuleerd. Verder heeft Mazda het aantal mensen dat de testgegevens nakijkt verhoogd. Verder laat de autofabrikant weten dat zij samen met Saudi Aramco (het staatsoliebedrijf van Saudi-Arabië) een onderzoeksproject start met als doel het terugdringen van CO2-emissie. Hiervoor zal koolstofarme benzine worden ontwikkeld en een hoogrendement motor die op deze brandstof loopt. Uiteindelijk moet de krachtbron daadwerkelijk in de auto’s van Mazda gemonteerd gaan worden. +++

+++ MERCEDES-BENZ zal net als Infiniti op Pebble Beach, het exclusieve autofeest dat 24 augustus van start gaat, een nieuwe conceptstudie presenteren. Vorig jaar toonden de Duitsers op het evenement de indrukwekkende Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet. Dit keer gaat het om een model voor het EQ subgamma, het label dat gereserveerd is voor de volledig elektrische modellen van het Daimler concern. Vermoedelijk betreft het een emissieloze racewagen met een design dat geïnspireerd is door de sigaarvormige Silberpfeil bolides waarmee Mercedes-Benz in de jaren ’30 de circuits domineerde. +++

+++ NISSAN speelt met de gedachte om samen met Mitsubishi een nieuwe autofabriek in de Verenigde Staten te bouwen. Beide merken hebben momenteel nog geen gezamenlijke productiefaciliteiten. Nissan heeft sinds een kleine 2 jaar een controlerend belang in de Japanse collega. Met een samen met Mitsubishi te bouwen fabriek wordt het voorbeeld gevolgd van Toyota en Mazda, die nu al een gezamenlijke productiefaciliteit in de VS realiseren. Nissan kampt momenteel met tegenvallende verkopen op de Amerikaanse markt, dus er is geen acuut capaciteitsprobleem, maar na de decenniumwisseling kan dit wel een issue worden als het merk een modellengamma heeft dat wél aanslaat bij de consument. Er zijn ook plannen voor een nieuwe fabriek in China. Dit land zal vermoedelijk dit jaar de VS als grootste afzetmarkt inhalen. De nieuwe Chinese fabriek moet medio 2022 klaar zijn en valt buiten de joint venture met de lokale partner Dongfeng. China stelt een dergelijke samenwerkingsvorm sinds juni niet meer verplicht voor buitenlandse autoproducenten. Ander fabrieksnieuws van Nissan is het besluit om de Navara ook in Argentinië te gaan bouwen. De nieuwe Zuid-Amerikaanse productielijn past bij de plannen van het Japanse merk om over 4 jaar de verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen met 40 % opgevoerd te hebbenen. De Navara wordt momenteel in Spanje, China, Mexico en Thailand gebouwd. De Argentijnse fabriek in de stad Cordoba wordt de 5de locatie. De productie zal plaatsvinden in de faciliteit waar alliantiepartner Renault al decennia auto’s bouwt. De Dauphine was de eerste en momenteel zien de Logan en Sandero aldaar het levenslicht. Ook de Navara klonen Renault Alaskan en Mercedes-Benz X klasse gaan in Cordoba gebouwd worden. Nissan heeft wereldwijd al 15 miljoen pick-ups verkocht. Om de productie van de Navara in Argentinië mogelijk te maken, zal er 600 miljoen dollar in de fabriek worden geïnvesteerd. Daarmee creëert Nissan 3.000 extra banen en stijgt de totale jaarlijkse productiecapaciteit met 70.000 auto’s. +++

+++ Een studie Ferdinand Dudenhöffer, een auto-expert van het Center of Automotive Research (CAR) dat verbonden is aan de Universiteit van Duisburg in Duitsland, maakt inzichtelijk hoeveel winst PREMIUM merken per verkochte auto maken. Ferrari voert het klassement aan met liefst 68.987 euro winst op een gemiddelde verkoopprijs van 279.978 euro per exemplaar, wat neerkomt op een operationele marge van 24,6 procent. Daarna volgen Porsche (waar 16.780 euro per auto aan de strijkstok blijft hangen), Maserati (4.889 euro), Audi (inclusief Lamborghini 3.347 euro), Mercedes (3.343 euro), BMW (inclusief Mini en Rolls-Royce 3.057 euro), Volvo (2.425 euro) en Jaguar Land Rover (779 euro). Het is qua winstgevendheid niet louter rozengeur en maneschijn in het premiumsegment, want Tesla lijdt 10.931 euro verlies per verkochte auto en probleemdochter Bentley van Volkswagen met op elk exemplaar 17.425 euro toeleggen. Dit Britse merk noemt als verklaring de enorme investeringen in elektrische aandrijving en in de nieuwe Continental GT, maar dat is geen valide excuus. Immers, iedereen investeert in elektrificatie en nieuwe modellen. Bovendien zou Bentley momenteel goud geld moeten verdienen met de Bentayga. Autointernationaal.nl is benieuwd hoe lang men in Wolfsburg nog geduld heeft met haar ‘Engelse patiënt’. +++

+++ SEAT heeft de 3-deurs versies van de Mii en Leon uit haar gamma geschrapt. Vanwege de tegenvallende verkoopresultaten heeft het Spaanse merk besloten beide modellen uit productie te nemen. Maar in het kader van ‘geven en nemen’ wordt tegelijkertijd het gamma uitgebreid met de Alhambra Xcellence. Dit uitrustingniveau kennen wij reeds van de modellen Ibiza, Arona, Leon en Ateca. Nu kan ook de Alhambra in deze uitvoering worden besteld. De Xcellence versie komt boven de Reference en Style in het gamma en beschikt onder meer over de voor dit uitrustingniveau kenmerkende, met chroom afgewerkte grille, parkeersensoren, sleutelloze toegang, Front Assist, chroomkleurige raamlijsten, idem dakrails en 18-inch lichtmetalen velgen. Seat geeft de topversie verder LED verlichting in het interieur en een 2-tal USB poorten voor de achterpassagiers. De Alhambra Xcellence is er met de 150 pk sterke 1.4 TSI motor en met de 115 / 150 / 177 pk vermogenversies van de 2.0 TDI. De prijzen zijn nog niet bekend. Voor de Alhambra hebben zich in de eerste 7 maanden van dit jaar 74 kopers gemeld. Vorig jaar stond de teller op hetzelfde tijdstip op 107 exemplaren. Sinds 2013 komen de verkoopcijfers niet meer boven de 200 stuks uit. Het illustreert dat de autoconsument uitgekeken is op de MPV, want tussen 1999 en 2004 vond de Alhambra jaarlijks nog minimaal duizend kopers. +++

+++ Net als Mazda wordt SUZUKI verdacht van het onjuist testen van het brandstofverbruik en de emissie. Er is mogelijk met de meetgegevens gefraudeerd. Suzuki geeft zelf toe dat circa de helft van de gebouwde auto’s verkeerd is getest. Suzuki heeft bij interne metingen exemplaren goedgekeurd voor verkoop in Japan, terwijl bekend was dat brandstofverbruik en uitlaatgasemissies onder de verkeerde omstandigheden werd gemeten. Aanleiding voor het onderzoek waren de ongeregeldheden bij Subaru en Nissan, die vorig jaar aan het licht kwamen. Het onderzoek ging in sommige gevallen terug tot 2012 en betreft nu ook Suzuki. Van dit merk werden 12.819 voorbeeldauto’s getest op brandstofverbruik en emissie. Ongeveer de helft blijkt verkeerd geïnspecteerd te zijn. Suzuki belegde direct een persconferentie, waarbij topman Toshihiro Suzuki diep door het stof ging: “Ik bied mijn excuses aan en zal mijn best doen om herhaling te voorkomen”, zo vertelde hij. Suzuki vindt overigens dat er geen significante problemen met de werkelijke uitstoot en de prestaties van de auto’s zijn gevonden en dat er daarom geen terugroepacties georganiseerd hoeven te worden. +++

+++ TESLA heeft een brandveilige accu ontwerpen. Momenteel wil de batterijenset van een elektrische auto na een aanrijding nog wel eens vlam vatten en blijkt blussen extreem lastig te zijn. Om het probleem op te lossen, heeft Tesla enkele patenten ingediend die accupakketten veiliger en vuurvaster moeten maken. Dat gebeurt door het brandbare gas uit de batterijcel direct weg te ventileren als deze beschadigd raakt. Daardoor kan het accupakket minder makkelijk vlam vatten en daarmee neemt het risico op een uitgebrande auto dramatisch af. Dat bluswerk bij elektrische voertuigen lastig is, komt doordat de batterijenset om logische redenen waterdicht is gemaakt. Het doven van het vuur moet in de toekomst wel lukken door een zogeheten ‘thermal control liquid’ in het accupakket te spuiten. Daarmee kan de brand van binnenuit bestreden worden. +++

+++ De gemeenteraad van New York geeft een jaar lang geen nieuwe vergunningen meer aan taxidiensten zoals UBER en Lyft. De stad wil op die manier de groei beperken van het aantal auto’s dat vervoersdiensten aanbiedt. In 2015 reden er 12.600 taxi’s rond in de stad, dit jaar zijn dat er al 80.000. Terwijl er in 2015 voornamelijk reguliere, gele taxi’s rondreden, zijn dit er nu nog maar 14.000. Dat is minder dan 20 % van alle taxi’s in New York. Dit betekent dat zo’n 80 % van de taxi’s via apps zoals Uber en Lyft rijdt. Deze diensten zijn veelal goedkoper dan reguliere taxi’s. De stijging van het aantal taxidiensten leidde tot een flinke inkomensdaling voor chauffeurs en een toename van het aantal verkeersopstoppingen. Burgemeester Bill de Blasio van New York is blij met de tijdelijke vergunningstop. Hij pleitte 3 jaar geleden al voor een soortgelijke beperking. Zijn voorstel werd afgewezen nadat Uber met een grote marketingcampagne bestuurders en klanten opriep te protesteren tegen de vergunningstop. De Blasio wil verder een minimuminkomen voor bestuurders van taxi’s invoeren. Uber en Lyft zijn niet blij met de vergunningstop. New York is voor Uber de grootste markt in de Verenigde Staten. “Deze pauze van 12 maanden is een bedreiging voor een van de weinige betrouwbare vervoersopties in de stad. Ondertussen doet de stad niets om de files op te lossen of de metro te verbeteren”, aldus een woordvoerder van Uber. Volgens Lyft is het een stap terug in de tijd. “Door deze beperking wordt het weer moeilijker om een taxi te bemachtigen, vooral voor niet-witte New Yorkers en inwoners van de buitenwijken”. Traditionele taxichauffeurs zijn juist blij. Branchevereniging The New York Taxi Workers Alliance omschrijft de beperking als “een historische overwinning voor de leden”. +++

+++ VOLKSWAGEN waarschuwt dat de tweede jaarhelft voor haar in bedrijfseconomisch opzicht een stuk slechter zal verlopen. Dat komt in de eerste plaats door de perikelen rond de nieuwe keuringseisen WLTP die tot vertragingen in de productie zullen leiden. “We zullen de fabrieken dagenlang moeten sluiten “, aldus topman Herbert Diess. Verder begint ook de handelsoorlog, met in eerste instantie invoerheffingen op staal in de VS, de internationale autofabrikanten te treffen. Daarnaast geeft Volkswagen toe dat investeren in elektrische auto’s onvermijdelijk is, maar wel stevig op de winstmarge begint te drukken. “Het helpt om boetes vanwege de CO2 eisen te voorkomen, maar voor de financiële resultaten is het een last”. Voor Diess alle aanleiding om te concluderen: “We kunnen niet op onze lauweren rusten omdat er de komende kwartalen grote uitdagingen opdoemen, met name door de nieuwe WLTP testprocedure. Toenemend protectionisme vormt eveneens een uitdaging voor de wereldwijd geïntegreerde auto-industrie”. +++

Comments are closed.