Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO wil haar imago (verder) oppoetsen met de 8C, een supersportwagen met 800 pk. In de productplanning zoals die op 1 juni jl. door moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles werd gepresenteerd stond dat de bolide een centraal geplaatste motor gaat krijgen. Dit betekent dat er geen gebruik gemaakt kan worden van het eigen Giorgio platform van de Giulia en Stelvio. Vermoedelijk gaat Alfa Romeo voor een geschikt onderstel zustermerk Ferrari lief aankijken. Van de Giulia / Stelvio Quadrifoglio wordt wel de dubbel geblazen 2,9 liter V6 overgenomen. Die wordt verder opgevoerd tot 600 pk. Inclusief een assisterende elektromotor van 200 pk betekent dit onder de streep de beloofde 800 pk. Met de hybride technologie kan er in minder dan 3 seconden naar 100 km/u worden gesprint. De genoemde elektromotor wordt voorin gemonteerd zodat de 8C over vierwielaandrijving beschikt. Deze technische opzet zal ook gebruikt worden voor de Maserati Alfieri sportwagen die in 2020 op de markt komt. De 8C volgt een jaar later in een beperkte oplage van 1.000 exemplaren. Het wordt dus een heel bijzonder model. De prijs van deze exclusiviteit? Minstens 325.000 euro. +++

+++ Inwoners van AMSTERDAM worden opgeroepen om mee te doen aan een experiment waarbij zij 2 maanden lang hun auto en parkeervergunning inleveren in ruil voor 500 euro reistegoed voor het openbaar vervoer. Met deze proef wil de gemeente Amsterdam onderzoeken of het openbaar vervoer een volwaardig alternatief is. Door inzicht te krijgen in het gedrag van stadsbewoners als zij hun eigen auto niet gebruiken, kunnen alternatieve vervoersmiddelen worden verbeterd. En voor de deelnemers is het natuurlijk een test om te zien in hoeverre zij daadwerkelijk een auto nodig hebben. De gemeente Amsterdam waarschuwt dat de stad dichtslibt als er geen maatregelen genomen worden. Extra wegen en parkeerplaatsen is geen oplossing omdat het dan nog drukker wordt. Bovendien staat een auto in Amsterdam gemiddeld 23 uur per dag stil. De proef start op 3 september om 9.00 uur en er is plek voor 100 deelnemers. Om de autodrukte in de Amsterdamse binnenstad terug te dringen, werden eerder al plannen aangekondigd om de parkeertarieven rigoureus te verhogen en om duizenden parkeerplaatsen te verwijderen. +++

+++ AUDI heeft in de afgelopen maanden haar productie flink opgevoerd om voldoende auto’s in voorraad te hebben als per 1 september de strengere WLTP keuringseisen van kracht worden. Exemplaren die in de fabriek vóór die deadline de keuring hebben ondergaan, mogen ook na september nog aan de dealers afgeleverd worden en daar speelt Audi op in. “In de eerste helft van dit jaar hebben we het productieniveau aanzienlijk opgevoerd. Over heel 2018 verwachten we sterke wisselingen in productie, voorraden en afleveringen die gevolgen zullen hebben voor de financiële resultaten”, stelt Audi in een toelichting op de halfjaarcijfers. Het moederbedrijf, de Volkswagen Groep, heeft al eerder gewaarschuwd dat het in de tweede jaarhelft slechtere bedrijfsresultaten zal hebben als gevolg van de WLTP problemen. Audi wist in de eerste 6 maanden van 2018 de omzet met ruim 1,1 miljard euro op te voeren tot 31,18 miljard euro. De operationele winst ging slechts licht omhoog van 2,68 naar 2,76 miljard euro. Daarmee wist Audi haar operationele marge op 8,9 procent te houden. Het aantal afgeleverde auto’s nam met bijna 5 procent toe naar 949.282 exemplaren. “Wij hebben de eerste helft van dit buitengewone jaar goed weten door te komen. Audi bleef op het juiste spoor. Wij houden de controle in deze fase van veel gedoe en overgangsregelingen, maar vanwege de intensiteit van ons modellenoffensief en de enorm veeleisende WLTP meetmethode zullen de uitdagingen de komende maanden verder toenemen”, aldus de directeur financiën en IT, Alexander Seitz. Opmerkelijk is dat in de toelichting op de cijfers de interim topman Bram Schot niet aan het woord komt. +++

+++ Veel Nederlanders kijken bij AUTODELEN de kat nog even uit de boom. Het streven van de zogeheten Green Deal Autodelen om dit jaar 100.000 deelauto’s rond te hebben rijden in Nederland is niet gehaald. Het autodeel initiatief startte 3 jaar geleden met 30 ondertekenaars en telde op het hoogtepunt 42 deelnemende partijen. De Green Deal Autodelen is nu met 3 jaar verlengd en het nieuwe streven is dat er medio 2021 in Nederland 100.000 deelauto’s rondrijden. +++

+++ BMW stopt na 1 generatie alweer met de 3-serie Gran Turismo. Dat komt enerzijds vanwege het omstreden uiterlijk van deze carrosserievariant. De 3-serie GT was primair bedacht voor de Chinese markt en wilde het beste van 2 (of 3) werelden combineren: de praktische eigenschappen van een stationwagon met de zithoogte van een SUV en het rijgedrag van een (sport)sedan. Maar uiteindelijk bleek de BMW vlees noch vis te zijn. Bovendien zijn de klanten in Duitsland zeer ontevreden over hun 3-serie GT. In het J.D. Power kwaliteitsonderzoek van vorig jaar werden er liefst 497 (!) problemen per 100 exemplaren over deze BMW gemeld, een absoluut dieptepunt. De grote broer van de 3-serie GT, de Gran Turismo uitvoering van de 5-serie leed overigens ook aan schizofrenie maar dat heeft BMW behandeld door zijn opvolger hoger in de markt te zetten als 6-serie. De 4-serie Gran Coupé, die eveneens een grote achterklep heeft, doet het daarentegen wel goed en mag daarom wel door naar de volgende ronde. +++

+++ CHINA pakt de Amerikaanse president Donald Trump, terug. In het kader van de importheffingescalatie wordt er in het Aziatische land nu moeilijk gedaan over in de Verenigde Staten geproduceerde auto’s van Mercedes-Benz, te weten de GLE en GLS. Die staan namelijk vast bij de douane in Sjanghai. De reden hiervoor is dat er een probleem zou zijn met de remmen. Elders in de wereld speelt dit euvel totaal niet, maar het is een effectieve Chinese manier om de Amerikanen te pesten. De GLE en GLS worden al jaren verkocht en tot op heden is er geen ander land dat de remfunctie van de SUV modellen betwijfelt. +++

+++ DAIMLER gaat de nieuwe motorenfabriek van Mercedes-Benz in het Poolse Jawor deels laten draaien op windenergie van een op 10 kilometer gelegen windmolenpark in Taczalin. De Duitsers hebben als eerste in de branche een zogeheten Power Purchase Agreement (PPA) gesloten met een exploitant van een windfarm, in dit geval VSB Energie Odbawialne Polska. “Dit is 2 keer een primeur: het is de eerste autofabrikant en de eerste PPA in Polen”, aldus directeur Giles Dickson van WindEurope in een vraaggesprek met Automobiel Management. Voor afnemers als Mercedes-Benz is het voordeel dat zij op langere termijn de prijzen voor hun elektriciteit kunnen vastleggen. De windfarm in Taczalin, die in 2013 in gebruik is genomen, heeft een capaciteit van 45 MW waarmee de nieuwe motorenfabriek voor een deel van energie kan worden voorzien. Daimler wil deze en andere vestigingen op den duur volledig laten draaien op energie uit duurzame bronnen. Het autoconcern is verder toegetreden tot een aantal allianties op het gebied van de productie van duurzame grondstoffen. Het gaat daarbij om staal, aluminium, kobalt en mineralen. De samenwerkingsverbanden richten zich op controleerbare producteisen, veilige bronnen van herkomst en transparantie binnen de inkoopketen. Sabine Angermann, hoofd inkoop en leverancierskwaliteit bij Mercedes-Benz: “We zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid bij het inkopen van grondstoffen en poolen onze activiteiten door samenwerking met andere ondernemingen”. +++

+++ Er is de komende jaren een explosieve groei te verwachten van volledig ELEKTRISCH aangedreven auto’s in steden als Den Haag, Dordrecht en Rotterdam. Aldaar zal het aantal auto’s met een stekker binnen 2 jaar verdubbelen. Binnen 4 jaar is dat ook het geval in Amersfoort en Utrecht. Dat blijkt uit onderzoek van netbeheerder Stedin, Rotterdam School of Management, Erasmus University en kenniscentrum ElaadNL. De belangrijkste voorwaarde voor de aanschaf van een elektrische auto is momenteel een hoog inkomen, maar nu volumemerken steeds meer betaalbare exemplaren op de markt brengen, is dat een minder belangrijk criterium aan het worden. Dat stuwt de verkoop, zo menen de onderzoekers. Amsterdam is overigens in het onderzoek buiten beschouwing gelaten omdat daar erg veel leasemaatschappijen zijn gevestigd die veel elektrische auto’s in hun vloot hebben. Dat leidt tot een vertekend beeld. +++

+++ Het is een publiek geheim dat FORD met een moderne interpretatie van de Bronco terreinwagen komt. Dit model zal worden gebaseerd op de Ranger pick-up (die een ladderchassis heeft) en is bedoeld als concurrent voor de Jeep Wranger. Maar daarbij blijft het niet, want er komt ook een ‘Baby Bronco’. Die krijgt de Focus en de nieuwe Kuga als basis. Ford zal dit modelduo ook als uitgangspunt gebruiken voor een nieuwe compacte pick-up. De Amerikaanse autoproducent keert zich af van conventionele modellen en denkt betere bedrijfsresultaten te kunnen boeken met auto’s die ook buiten het asfalt hun mannetje staan. De kleine Bronco gaat vermoedelijk Maverick heten. Deze modelnaam stamt uit de jaren ’70 en werd toen gebruikt voor de Amerikaanse tegenhanger van de Taunus en Cortina. Later werd de Maverick badge geplakt op een Nissan Terrano kloon die bij ons in de jaren ’90 te koop was. Ford heeft de eigendomsrechten op de modelnaam afgelopen mei verlengd. De ‘Baby Bronco’ komt in 2020 op de markt en wordt ongeveer even groot als de Kuga, maar krijgt een hogere prijsstelling vanwege zijn positionering als ‘echte’ terreinwagen. +++

+++ HONDA werkt aan een bescheiden facelift van de uit 2015 stammende Civic. Daarbij zullen zoals het hoort bij dergelijke cosmetische correcties, de bumpers, de lichtunits en de grille worden aangepast. Net als de onlangs bijgepunte HR-V krijgt de vernieuwde Civic meer zilverkleurige accenten. Binnenin zorgt Honda voor andere bekledingmaterialen. +++ 

+++ JAGUAR LAND ROVER (JLR) koerst, na een verlies van 275 miljoen euro in het tweede kwartaal, ook af op een slecht derde kwartaal. In juli liep de afzet bij het merkenduo met bijna een kwart terug tot 36.144 auto’s. Land Rover presteerde het slechtst met een verkoopdaling van 24 % naar 25.152 exemplaren. Jaguar wist de schade beperkt te houden tot 15 % en kwam uit op 10.992 orders. Na 7 maanden staat de afzetteller bij JLR nu op 181.654 auto’s; een verkoopdaling van 2,4 %. Dit betekent feitelijk dat de situatie met de maand verslechterd. JLR topman Ralf Speth heeft het evenwel over “overgangsproblemen” op bepaalde markten. Zo heeft het Britse merkenduo in Europa last van een verkoopvertraging door de nieuwe WLTP keuringseisen. Daarnaast was de productmix tussen diesels en benzinemodellen niet in lijn met de vraag. Speth verwacht de hierdoor opgetreden problemen echter binnenkort achter zich te laten. In China hebben zowel Jaguar als Land Rover last gehad van de verkoopvertraging als gevolg van de veranderingen in de importheffing op buitenlandse auto’s. Om de voorraden niet te veel te laten oplopen, moest er met kortingen gewerkt worden en dat tastte de winstmarge aan. De verkoopproblemen in de VS zouden komen door het later dan gepland op de markt brengen van nieuwe modellen. De Britse dochter van Tata Motors verwacht heel 2018 met een plus af te kunnen sluiten. +++

+++ De meeste grote en middelgrote steden doen weinig tegen de LUCHTVERVUILING door het verkeer. Dat zegt de stichting Natuur en Milieu na een analyse van de coalitieakkoorden van 32 gemeenten. Door bijvoorbeeld het aanleggen van laadpalen voor elektrische auto’s, het rijden met elektrische bussen en het invoeren van milieuzones kunnen steden de luchtkwaliteit verbeteren. Slechts enkele maken daar serieus werk van. Utrecht is daarbij koploper. Ook Den Haag, Leiden en Zaanstad scoren relatief goed. De lijst van steden met de minste ambitie wordt aangevoerd door Venlo, gevolgd door Almere, Enschede en Leeuwarden. Uit een andere studie naar de luchtkwaliteit in Europese steden blijkt dat wonen in Parijs dezelfde impact op de gezondheid heeft als 183 sigaretten per jaar roken. Dat betekent 9 pakjes per jaar of 2 sigaretten om de 4 dagen. Parijs is overigens niet de slechtste leerling van de klas. In Londen zitten we aan 2,75 sigaretten per 4 dagen, in Milaan aan 3 en in Praag of Istanbul zelfs aan 4. Hoe gaan onze overheden op deze gegevens reageren? Binnenkort verplicht Europa partikelfilters op benzinemotoren en veel steden willen vanaf 2030 alle diesels uit hun centra weren. Maar of dat zal volstaan? +++

+++ MAZDA gaat onderzoek doen naar een schonere brandstof. Aanleiding is het feit dat in 2035, ondanks de opkomst van de elektrische auto, 84 % van de voertuigen wereldwijd nog een verbrandingsmotor onder de kap heeft. Dat blijkt uit het rapport ‘Global Transport Outlook to 2050’ van de International Energy Agency. Reden genoeg voor Mazda om een onderzoek te starten naar een schonere brandstof. Dat doet de autofabrikant samen met Saudi Aramco, het staatsoliebedrijf van Saoedi-Arabië en met het Japanse nationale instituut voor geavanceerde industriële wetenschap en technologie (AIST), gericht op het efficiënter maken van verbrandingsmotoren en het verminderen van CO2-emissies. Het doel is om een koolstofarme brandstof te ontwikkelen. Jeff Guyton, de eerste man van Mazda in Europa, laat weten dat de interesse onder andere uitgaat naar een op algen gebaseerde brandstof. “Als wij een CO2-neutrale biobrandstof kunnen maken, dan zal het milieu daar aanzienlijk van profiteren”. Binnen dit samenwerkingsproject zal Saudi Aramco een brandstof ontwikkelen op basis van een raffinageproces dat resulteert in een lagere uitstoot van koolstofdioxide en zullen Mazda en AIST onderzoek doen naar een hoog rendementsmotor, die op deze brandstof werkt en deze krachtbron uiteindelijk ook productierijp maken. Het Japanse automerk hecht naar eigen zeggen daarnaast veel waarde aan het ‘well-to-wheel principe’. Guyton: “Als je de wereldwijde CO2-emissie echt wilt reduceren, dan moet je kijken naar de ecologische voetafdruk van een auto, oftewel de milieu-impact van de productie inclusief de hiervoor gebruikte energie”. Naast dit onderzoek naar een duurzame brandstof werkt Mazda ook aan een volledig elektrische auto. Die komt in 2019 op de markt en wordt optioneel leverbaar met een actieradius vergrotende wankelmotor. Deze krachtbron is bedoeld om eventuele zorgen van klanten over het rij bereik weg te nemen. Het wordt een cross-over van het formaat van de Mazda3. Het model zal wereldwijd verkocht gaan worden. Mazda bouwt de elektrische auto op basis van het nieuwe Small Car Platform. Deze bodemplaat vormt de basis van de nieuwe generatie Mazda 2, Mazda 3 en CX-3. +++

+++ MERCEDES-BENZ gaat de E klasse weer leveren met een 6 cilinder dieselmotor. Momenteel is de 300d uitvoering de krachtigste oliegestookte variant. Die is weliswaar goed voor 245 pk en 500 Nm, maar het blijft een 4-pitter. Audi en BMW bieden wel 6 cilinder diesels in de zogeheten Executive klasse. In reactie hierop brengt Mercedes-Benz nu de E 350d in stelling. Die heeft de van de CLS 350d en S 350d bekende nieuwe 3,0 liter 6 cilinder motor van 286 pk en 600 Nm onder de kap. +++

+++ SEAT werkt aan een Cupra uitvoering van de Arona. Die krijgt de motor van de Audi A4 2.0 TFSI Ultra en Volkswagen Polo GTI onder de kap, oftewel de 2.0 TSI unit met 200 pk. Het Duitse moedermerk heeft zelf geen plannen voor een soortgelijke versie van de toekomstige T-Cross omdat het GTI label gereserveerd blijft voor lage modellen. Zoals de Up, Polo en Golf. Ondanks dat de Cupra badge zich nog moet bewijzen, luistert dit voor Seat minder nauw. Vandaar de extra sportieve Arona met 200 pk. Hij komt in 2020 op de markt. Reken op een prijs van 33.990 euro. +++

+++ In Nederland floreert het merk als nooit tevoren, maar in de afgelopen maanden zijn de Europese afzetcijfers van TESLA stevig ingezakt. In het eerste semester van 2018 verkochten de Amerikanen in het Verenigd Koninkrijk 31 procent % minder auto’s. Britten kunnen nu immers opteren voor een elektrisch alternatief van eigen bodem, de Jaguar I-Pace. In Duitsland viel de afzet van Tesla met 29 % terug. Daar gaan nog dit jaar de orderboeken voor de Audi e-Tron, de Mercedes-Benz EQ C en de Porsche Taycan open. In Zweden was er sprake van een verkoopdaling in het eerste semester van 28 % en in Frankrijk van 9 %. Wij (+ 80 %) vormden samen met Noorwegen (+ 60 %) een uitzondering. Dat komt door de zeer gunstige fiscale regels voor elektrische auto’s. In andere Europese landen begint de leeftijd van met name de Model S het Amerikaanse automerk parten te spelen. Als de lancering van de Model 3 niet was uitgesteld, dan had deze Tesla voor compensatie kunnen zorgen, maar de instapper wordt pas in 2019 leverbaar in onze marktregio. +++

+++ De voormalige topman van VOLKSWAGEN , Martin Winterkorn, was al in 2007 op de hoogte van bedrijfsplannen voor dieselmotoren met sjoemelsoftware zodat de autofabrikant aan de Amerikaanse stikstofeisen zou kunnen voldoen. Dat is 8 jaar voordat het schandaal in september 2015 aan het licht kwam. Dat blijkt uit getuigenverklaringen uit het Duitse politiedossier over de dieselaffaire. Ook andere hoge managers van Volkswagen waren op de hoogte. De autofabrikant zelf blijft de vermoorde onschuld spelen en stelt dat zij pas op 18 september 2015 op de hoogte werd gesteld van het sjoemelen, toen de Amerikaanse autoriteiten de informatie daarover voor het eerst naar buiten brachten. Winterkorn zelf trad toen 5 dagen later af als topman. +++

+++ WIESMANN presenteert in de loop van 2019 zijn nieuwe sportwagen. Hiervoor werd al in oktober 2017 met BMW een overeenkomst gesloten voor de levering van V8 motoren. Ook in het verleden gebruikte Wiesmann aandrijflijnen van dit merk. Het bedrijf kwam in 2009 in de financiële problemen doordat er qua productiecapaciteit een te grote broek was aangetrokken. De wereldwijde economische crisis raakte Wiesmann daardoor extra hard. Maar nu is de tijd rijp voor een doorstart. Wiesmann ziet zichzelf als de laatste volbloed Duitse sportautospecialist. Er zijn geen plannen om à la Porsche ook SUV modellen te gaan ontwikkelen. +++

Reageren is niet mogelijk.