Stoer visitekaartje: test Volkswagen Atlas Tanoak Concept

0

Waarom de korte test?

Het MQB platform van Volkswagen is inmiddels wereldberoemd. In Europa wordt het gebruikt voor de compacte modellen Polo plus Seat Ibiza / Arona én voor de grote middenklassers Arteon plus Skoda Kodiaq. Maar het MQB platform kan nog veel verder opgerekt worden. Om dat te demonstreren heeft Volkswagen puur voor de show deze Atlas Tanoak conceptstudie ontwikkeld. Dit pick-up ontwerp is echter dermate enthousiast ontvangen, dat Volkswagen nu serieus overweegt om met een productieversie te komen. Met name de Noord Amerikaanse verkoopdivisie kan een (grote) pick-up goed gebruiken want het betreffende segment blijft maar groeien.

Wat voor auto is het?

Volkswagen verkoopt op de Noord Amerikaanse markt al de Atlas zonder aanvullende typeaanduiding. Dat is een 7-persoons SUV die (dus) gebaseerd is op het MQB platform. Een soort Skoda Kodiaq XL. De gewone Atlas wordt in de Verenigde Staten ook gebouwd, op dezelfde productielijn als de Amerikaanse versie van de Passat. Dit betekent dat de investeringen om de Tanoak pick-up uitvoering in productie te kunnen nemen relatief mee vallen.

Het MQB platform betekent dat de Atlas Tanoak geen apart chassis heeft zoals de Amarok. De motor staat dwars voorin en drijft in basisconfiguratie alleen de voorwielen aan. De Atlas Tanoak heeft hierdoor een minder ruig karakter dan bijvoorbeeld de Dodge Ram. Het is minder een werkpaard en meer een lifestyle pick-up; een model dat je niet primair voor modderritten koopt maar misschien wel vooral voor de show (en in Nederland voor het belastingvoordeel).

Voor de aandrijving van de Atlas Tanoak zorgt de bekende 2.0 TSI 4 cilinder turbobenzinemotor of een atmosferische 3,6 liter V6. De laatste krachtbron, die goed is voor 280 pk en 350 Nm, zit in het hier geteste prototype. Via een conventionele 8-traps automaat (dus niet de DSG transmissie met dubbele koppeling) worden alle 4 de wielen aangedreven. Via de Active Control functie kan de lage gearing worden geactiveerd. Volkswagen meldt dat de Atlas Tanoak in 8,7 seconden naar 100 km/u kan sprinten. De topsnelheid is begrensd op 190 km/u.

Afhankelijk van het type achteras heeft de Atlas Tanoak een laadvermogen van 750 à 1.050 kilo. Met deze waardes telt de Volkswagen helemaal mee in het pick-up segment. De Atlas Tanoak is 5.438 mm lang, 2.030 mm breed en 1.844 mm hoog. Met deze maatvoering is hij 184 mm langer, 86 mm breder en 10 mm lager dan de Amarok. De Atlas Tanoak heeft een wielbasis van 3.260 mm versus 3.095 mm voor zijn kleinere broer. In combinatie met de 4-deurs ‘Dual Cab’ carrosserie is de laadbak 1.627 mm lang en 1.450 mm breed.

Is het wat?

Voor conceptstudie begrippen is de Atlas Tanoak zeer ver in detail uitgewerkt, zowel aan de buitenkant als binnenin. Hij beschikt over een indrukwekkend hoogwaardig interieur; misschien wel hét visitekaartje van Volkswagen. In de weldadig luxe cabine wordt je duidelijk meer verwend dan in de Amarok. Verder komt alle benodigde c.q. gebruikte techniek gewoon uit de bestaande voorraadschappen, waardoor de Atlas Tanoak niet ver van de realiteit af staat. Eigenlijk kan hij zó de showroom in.

Hoewel je relatief hoog zit op de met leer beklede stoelen en daardoor een vorstelijk uitzicht hebt, heb je niet het gevoel dat je ‘op de bok’ zit in de Atlas Tanoak. Mede door de hoge taillelijn voel jij je op een prettige manier omsloten in de Volkswagen zonder dat de overzichtelijkheid van de carrosserie daar onder lijdt. Daardoor is het rijden in de Atlas Tanoak een relaxte aangelegenheid.

Het dashboard is afgeleid van het exemplaar van de gewone Atlas SUV en is voorzien van een digitaal instrumentarium en het modernste infomediasysteem van Volkswagen met een fors touch screen. Er zijn 5 zitplaatsen, maar de middelste passagiers achterin komt er qua beenruimte bekaaid van af als gevolg van de forse middentunnel. Maar hierin is de Atlas Tanoak in zijn segment geen uitzondering.

Voor een conceptstudie zijn de rijeigenschappen van de Atlas Tanoak zeer ver fijn geslepen. Je bent geneigd te denken dat het licht voor serieproductie al lang op groen is gezet door Volkswagen. Eigenlijk is het ontwerp nu al verkooprijp. De aandrijflijn (met V6 motor) maakt een erg soepele indruk. De vering is daarentegen stevig, ondanks dat de wielophanging identiek is aan de gewone Atlas. Oorzaak zijn vermoedelijk de erg grote (20 inch) wielen. De eerste kennismaking leert dat de Atlas Tanoak prettige rijeigenschappen heeft en zich moeiteloos door bochten laat navigeren.

80%
80%
Awesome

Hoewel de Atlas Tanoak zoals gezegd een conceptstudie is, is het ontwerp (vrijwel) rijp voor serieproductie. De kans dat Volkswagen deze pick-up voor de Noord Amerikaanse markt gaat bouwen is dus groot. De Atlas Tanoak is een aangename aanvulling voor het pick-up segment vanwege zijn hoge verfijninggraad. Het ontbreken van een apart chassis betekent evenwel dat het trekgewicht lager is dan bij ferme jongens en stoere knapen als de Dodge Ram. Dat hoeft verkoopsucces evenwel niet in de weg te staan. Ook niet in Europa, waar de Atlas Tanoak een veel meer imponerend visitekaartje van Volkswagen kan worden dan de voor SUV begrippen nogal softe Touareg.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    6.2

Reageren is niet mogelijk.