Mercedes SL wordt weer Sport en Leicht

0

Met de 8ste generatie van de legendarische open sportwagen keert de Mercedes-Benz SL terug naar zijn sportieve oorsprong. Hij deelt namelijk zijn platform met de nieuwe AMG GT.

Dit betekent dat de SL iconische lichter en sneller wordt. Daardoor wordt het een veel spannendere auto om mee te rijden. Om gewicht te besparen, neemt Mercedes afscheid van het metalen klapdak. In plaats hiervan krijgt de nieuwe SL een stoffen kap.

Het platform waarop de 8ste generatie SL gebaseerd gaat worden, MSA genaamd (de afkorting staat voor: Modular Sports Architecture) dient ook voor de nieuwe AMG GT en kenmerkt zich door een intensieve toepassing van aluminium. Door gebruik te maken van één gezamenlijk onderstel, denkt Mercedes schaalvoordelen te kunnen realiseren en daarmee de winstmarge op beide modelreeksen te kunnen opvoeren.

Naast de bodemplaat zullen de nieuwe SL en AMG GT ook andere componenten gaan delen, zoals het 48 volt boordnet en de hybride aandrijftechniek. Verder zullen beide sportwagens op dezelfde productielijn gebouwd gaan worden in Sindelfingen. Aanvankelijk waren er ook plannen om het MSA platform ook te gaan gebruiken voor een opvolger van de SLC, maar daar is een rode streep doorheen gehaald. Deze kleinere roadster zou nauwelijks goedkoper te produceren zijn dan de SL en bij een duidelijk lagere prijsstelling onvoldoende winstperspectief bieden.

De huidige SL maakt gebruik van een onderstel dat verwant is aan de achterwiel aangedreven sedanmodellen van Mercedes en dat levert niet echt dynamische rijeigenschappen op. Bij de opvolger moet dat veranderen, ook omdat het nieuwe MSA platform van het zogeheten transaxle type is. Dit betekent dat de transmissie (een 9-traps automaat met dubbele koppeling) een plek bij de achteras krijgt. Dat levert een veel betere gewichtsverdeling op, ook omdat de motor vanwege de transaxle opzet verder naar achteren kan worden geplaatst.

Door de nieuwe onderstelopzet en het overboord kieperen van het metalen klapdak hebben de ontwerpers van Mercedes meer vrijheid gekregen om een loepzuivere sportwagen te creëren. Mogelijk volgt later een verlengde versie met 2+2-persoons zitconfiguratie. Dat moet de spirituele opvolger worden van de SLC die tussen 1974 en 1981 erg populair was. Voor het vervoer van volwassenen zijn de zitplaatsen achterin ongeschikt, maar net als bij de Porsche 911 is het wel een handige opbergplek voor bagage, boodschappen of jassen.

De basisuitvoering van de nieuwe SL (de ‘450’ ) krijgt een geblazen 3,0 liter 6 cilinder lijn motor van 367 pk en 500 Nm onder de kap. Een zogeheten EQ booster voegt daar tijdelijk 22 pk en 250 Nm aan toe. Daarnaast volgt er een sterkere 6 cilinder versie met 435 pk en V8 varianten. Daarvan wordt de sterkste uitvoering 631 pk sterk. Dat moet een aparte V12 versie overbodig maken. 4Matic vierwielaandrijving wordt standaard of zal optioneel verkrijgbaar zijn.

Al met al wordt de nieuwe SL dus zowel sportiever en lichter. De Mercedes gaat daarmee terug naar zijn oorsprong en wil zo een jonger koperspubliek gaan aanspreken. Tegelijkertijd wordt hiermee de interne concurrentie met de S klasse Cabriolet verminderd. Maar treedt er op deze manier dan niet meer rivaliteit met de AMG GT op? Niet perse? Van de CLS en de GT 4-door weten wij inmiddels dat deze 4-deurs coupémodellen elkaar prima aanvullen.

Comments are closed.