Voorspelling: elektrische auto in 2020 populairder dan diesel

0

Ook in het tweede kwartaal van 2018 waren de verkoopcijfers van auto’s met een dieselmotor genadeloos slecht. De afzet daalde met 15,5 procent. Oliegestookte modellen moeten daardoor steeds meer terrein prijsgeven.

Op de Europese markt hadden auto’s met een dieselmotor in de periode april t/m juni een marktaandeel van slechts 36,3 procent. Benzine domineert met 56,7 procent. Hybride auto’s zijn goed voor 3,6 procent, gevolgd door elektrische exemplaren (1,7 procent) en door de groep ‘CNG, LPG en ethanol’ die samen ook aan 1,7 procent marktaandeel komen.

Toch is het niet zo dat alle dieselmodellen uit de gratie zijn. Als het ‘basismateriaal’ goed en gewild is, dan verkoopt ook de oliegestookte versie lekker. Zo gingen de Dacia Duster 1.5 dCi en de Peugeot 3008 BlueHDi respectievelijk 19 en 22 procent vaker over de toonbank.

Steeds meer Europese autoconsumenten voelen wel iets voor een oplaadbare auto, of dat nu een volledig elektrisch model is, een stekkerhybride of een waterstof auto. De verkopen in dit marktsegment zijn namelijk gegroeid in het tweede kwartaal met 43,8 procent tot 72.168 stuks gegroeid. Sinds begin dit jaar zijn er 143.017 exemplaren verkocht, wat er stijging van 45,8 procent betekent ten opzichte van het eerste semester van 2017, toen er 98.086 registraties waren.

Overigens valt op dat niet oplaadbare auto’s (lees: de modellen van Toyota) amper minder in trek waren, integendeel. Die plusten zelfs 49,2 procent (versus 42,4 procent afzetgroei voor stekkerhybride modellen en 45,5 procent voor volledig elektrische personenwagens. Betekent dit dat Toyota het bij het rechte eind heeft?

Nederland laat een veel sterkere afzetgroei zien bij volledig elektrische auto’s, namelijk 121 procent. Daarmee kwam het aantal verkochte exemplaren in ons land in het tweede kwartaal uit op 4.634 stuks. Er werden 25 procent minder diesels verkocht, namelijk 14.858 eenheden. Extrapolatie leert dan in 2020 elektrische auto’s in Nederland populairder zullen zijn dan oliegestookte modellen.

Met dank aan Volkswagen, want door de sjoemel affaire is het imago van dieselauto’s aan diggelen en worden zij steeds minder verkocht. In Nederland heeft de vraagterugval er toe geleid dat het marktaandeel zelfs gedaald is van 29 procent van de verkochte wagens in 2015 naar 17 procent afgelopen jaar. Langzaam maar zeker verdampen de verkopen van dieselmodellen dus, terwijl de opmars van de elektrische auto niet meer te stoppen is. Let maar op: in 2020, en dat is al over anderhalf jaar, komt het omslagpunt.

Comments are closed.