Nieuwstelex

0

+++ ASTON MARTIN gaat haar nieuwe supersportwagen Valhalla, het beloofde land uit de Noorse mythologie waar gedode Viking krijgers naar toe gingen, noemen. De Britse autofabrikant vroeg op 12 oktober jl. de rechten aan op die naam. De supersportwagen wordt momenteel onder de projectnaam ‘003’ ontwikkeld. Voor de aandrijving zorgt een compressor V6, bijgestaan door een elektromotor. Het betreft dus een hybride à la de Ferrari LaFerrari en de Porsche 918 Spyder. +++

+++ AUDI moet de levering van zijn elektrische cross-over e-Tron 4 weken stopzetten vanwege een softwareprobleem. Het is dus niet alleen bij Tesla waar men slapeloze nachten heeft vanwege de fabricage van elektrische auto’s. Audi kwam er op het laatste moment achter dat cruciale software wegens een probleem herschreven diende te worden. Dat is inmiddels gebeurd, maar nu is het wachten op een nieuwe goedkeuring van de bevoegde overheidsinstantie. Een Audi woordvoerder noemt 4 weken als vertraging, maar volgens andere, externe bronnen kan het enkele maanden gaan duren voordat de e-Tron eindelijk leverbaar wordt. Dit is overigens niet het enige probleem waar de autofabrikant momenteel mee te kampen heeft. Audi heeft het namelijk aan de stok met zijn Koreaanse batterijenleverancier LG Chem, een dochteronderneming van LG Electronics. De vraag naar de e-Tron is onverwacht hoog, reden waarom er extra accu’s nodig zijn. LG Chem wil de extra exemplaren echter niet tegen de oorspronkelijk afgesproken prijs leveren omdat de vraag naar batterijen ook bij andere klanten groot is. De Koreaanse toeleverancier denkt de accu’s dus toch wel te kunnen slijten en zet daarom in op een 10 procent hogere prijs. Audi is vooralsnog niet van plan daarmee akkoord te gaan, maar zal uiteindelijk wel door de knieën moeten gaan. Het toont nog maar eens aan hoe (extra) gecompliceerd het is om elektrische auto’s te bouwen. Zelfs voor een gerenommeerde speler als Audi. +++

+++ De BMW Groep ontwikkelt samen met Swiss Re, één van de grootste herverzekeraars ter wereld, een nieuw concept voor autoverzekeringen. Daarbij wordt voor de premiestelling rekening gehouden met voor de veiligheid relevante ‘driver-assistance’ systemen die in de auto aanwezig zijn, zo bericht Automobiel Management. “Op de weg naar autonoom rijden komen er steeds meer van dat soort systemen in de auto’s van de BMW Groep. In sommige gevallen grijpen die actief in bij de controle over het voertuig en verhogen ze de veiligheid. Dat soort systemen telt echter maar beperkt mee bij het berekenen van de verzekeringspremie. Die is meestal gebaseerd op criteria als de leeftijd van de bestuurder of het vermogen van de auto. Dit systeem opent nieuwe mogelijkheden voor klanten en verzekeringsbedrijven”, legt een woordvoerder van BMW uit. De Duitse autogroep heeft samen met Swiss Re een algoritme ontwikkeld dat de ingewikkelde effecten die ‘driver assistance’ systemen hebben op de veiligheid van auto’s van het concern als score kan weergeven. Die score moet het vervolgens makkelijker maken om de individuele premie voor een bepaalde auto vast te stellen. “Onze klanten profiteren dubbel, van de verhoogde veiligheid, van het gemak van assistentiesystemen en van mogelijk lagere kosten voor hun verzekering”, aldus directeur Thomas Wittig van BMW Group Financial Services. +++

+++ De tarieven voor de BPM , de belasting op de aanschaf van een nieuwe auto, blijven voorlopig ongewijzigd. Dat heeft staatssecretaris Menno Snel van Financiën aan de Tweede Kamer laten weten. De BPM tarieven worden bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot van een auto. Met de invoering van een nieuwe WLTP testcyclus vreest de autobranche voor een stijging van aanschafprijs, omdat de uitstoot realistischer gemeten wordt en dus hoger zal uitvallen. Maar volgens staatssecretaris Snel is er vooralsnog geen reden om de tarieven volgend jaar aan te passen. Uit onderzoek van TNO zou niet blijken dat de testcyclus een negatieve invloed heeft. “De uitstoot is iets hoger, maar de auto’s zijn gemiddeld ook zwaarder”, zegt het ministerie. Mei volgend jaar zal TNO een nieuw onderzoek uitvoeren. De bevindingen staan evenwel haaks op de informatie van Autodisk. Volgens deze dataleverancier ligt de uitstoot gemiddeld bijna 12 gram hoger. Nu Den Haag de BPM tabel niet wil aanpassen, resulteert dit in een forse prijsstijging. Omdat de meetwijze in de toekomst verder zal worden aangescherpt, voorspelt dat de CO2-uitstoot op papier nog verder zal toenemen en wel tot 23 gram. Dat betekent nóg hogere prijzen. +++

+++ DAIMLER heeft een tweede winstwaarschuwing afgegeven. De lagere winst komt op een ongelukkig moment voor scheidend topman Dieter Zetsche, maar wellicht voelde hij al nattigheid toen hij zijn vertrek aankondigde. De operationele winst van Daimler valt dit jaar naar verwachting 20 % lager uit dan in 2017 (€2,5 miljard tegenover €3,4 miljard). De Duitse autofabrikant geeft als belangrijkste redenen overheidsmaatregelen op het gebied van dieselauto’s en een dalende verkoop van trucks ten gevolge van vertragingen in de productie. Daarnaast noemt Daimler de uitspraak van het Europees Hof, dat afdwong dat personenwagens die ten onrechte nog zijn voorzien van het verouderde koelgas R134a, worden omgebouwd. Ook is de teruglopende verkoop op de Chinese markt een oorzaak van de tegenvallende winstverwachting. Daimler begint in dit Aziatische land samen met Geely een autorit dienst à la Uber met luxe auto’s van Mercedes, maar mogelijk ook met voertuigen van Volvo. Beide merken zijn indirect familie van elkaar geworden. De autorit dienst joint venture is één van de eerste concrete samenwerkingsvormen tussen beide bedrijven sinds voorzitter/eigenaar Li Shufu van Geely begin dit jaar een belang van bijna 10 % in Daimler kocht. Er zullen primair auto’s van Mercedes-Benz worden ingezet, maar die kunnen worden aangevuld met toekomstige elektrische modellen van Volvo. +++

+++ DYSON gaat een eigen fabriek voor elektrische auto’s bouwen. De stofzuigerfabrikant legt eind dit jaar de eerste steen voor een productiefaciliteit in Singapore. De eerste elektrische auto van Dyson zal in 2021 gepresenteerd worden. Het bedrijf heeft al een fabriek voor stofzuigermotoren in Singapore en beschikt over veel kennis op het gebied van accutechnologie. Hoe de elektrische auto er uit gaat zien, wil de fabrikant nog niet onthullen, maar oprichter James Dyson liet eerder weten dat het model qua design radicaal zal verschillen van alles wat momenteel op de markt is. Zo zal bijvoorbeeld de technologie van de Airblade handendroger van het bedrijf worden gebruikt om de voorruit van de auto te drogen bij regen zodat er geen ruitenwissers meer nodig zijn. Dyson steekt niet onder stoelen of banken dat het eerste model duur en exclusief zal worden. Doel is niet om er volume mee te draaien, maar om ervaring op te doen. Pas het tweede en derde model, die overigens reeds op de tekentafel staan, zijn bestemd voor ‘de massa’. Dyson is vooral bekend van haar stofzuiger zonder filterzak, maar ook om zijn haardrogers, handendrogers en ventilatoren. +++

+++ FORD heeft een stekkerhybride versie van de Transit Custom gepresenteerd. Naar eigen zeggen is men de eerste autofabrikant die in het betreffende marktsegment PHEV technologie aanbiedt. De aandrijflijn is als seriehybride opgebouwd waarbij een elektromotor de voorwielen aandrijft. De stroom voor de motor is afkomstig van een 14 kWh sterke en watergekoelde lithium/ion accu die onder de laadvloer is geplaatst. De bekende 1,0 liter EcoBoost benzinemotor laadt de accu’s (indien gewenst) op en kan zo de actieradius van de Ford vergroten. De Transit Custom PHEV heeft een elektrisch bereik van 50 kilometer, maar de benzinemotor kan daar 500 kilometer van maken. Volledig opladen via een 10 ampère stopcontact thuis duurt 5 uur. Met een 240 volts 16 ampère of 32 ampère aansluiting bedraagt de laadtijd 3 uur. De productie van de Transit Custom PHEV start in de tweede helft van 2019. +++

+++ JAGUAR lijkt met de I-Pace een homerun geslagen te hebben. Met name in Nederland is hij momenteel niet aan te slepen, al komt dat vooral door fiscaal voordeel dat volgend jaar vervalt. Maar het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) bestempelt de I-Pace als “onvoldoende efficiënt”. De door Jaguar opgegeven actieradius van 480 km blijkt namelijk niet te kloppen. Volgens de EPA komt de I-Pace slechts 375km ver. De Amerikanen vinden dat Jaguar “zich moet schamen” voor dit resultaat dat “een moderne elektrische auto onwaardig is”. De EPA heeft op zich een punt, want het rij bereik is in de praktijk lager dan die van de Hyundai Kona Electric of van zijn rechtstreekse rivaal, de Tesla Model X. Die komt al verder met een 75kWh accuset, terwijl de I-Pace een 90kWh batterij aan boord heeft. +++

+++ MERCEDES-BENZ levert deze maand de eerste exemplaren van de GLC F-Cell af. Het betreft een stekkerhybride uitvoering die ook op waterstof kan rijden. De GLC F-Cell heeft een 13,5 kWh sterke batterij waarmee hij circa 50 kilometer op elektriciteit kan rijden. Voor grotere afstanden is er de brandstofcel (in plaats van een klassieke verbrandingsmotor). De GLC F-Cell kan 4,4 kilo aan waterstof opslaan. Daarmee kan de Mercedes-Benz bijna 480 kilometer afleggen. In theorie is er dus sprake van een actieradius van bijna 530 kilometer. De elektromotor is 211 pk en 365 Nm sterk. Mercedes-Benz zal de GLC op afzienbare termijn sowieso een facelift geven. Het gaat hierbij om het bekende werk, zoals verse carrosserie kleuren, andere velgdesigns, een hertekende voorkant (met gewijzigde koplampen en een andere grille) en nieuwe bumpers. De GLC Coupé ondergaat dezelfde wijzigingen. Reken op een debuut in het eerste kwartaal van 2019. De GLC (Coupé) zal na de facelift ook leverbaar worden in ‘300 e’ en ‘300 de’ stekkerhybride uitvoering. +++

+++ De tweede generatie NISSAN Leaf komt met zijn 40 kWh accu weliswaar verder dan zijn voorganger, maar écht om over naar huis te schrijven is de actieradius niet. Daarom komt er een 60 kWh versie. Daarvan stijgt het rij bereik van 240 naar 360 km; een verschil van 50 %. Inmiddels is uitgelekt dat de meerprijs circa €5.000 gaat bedragen. Een fors bedrag, maar dan krijg je ook een sterkere elektromotor: 200 pk in plaats van 147 pk. Bovendien moet een nieuwe lader er voor zorgen dat er sneller elektriciteit getapt kan worden. Nissan noemt de krachtigere versie van de Leaf ‘E-Plus’. In combinatie met het uitrustingniveau Acenta gaat de prijs dan circa 41.890 euro bedragen. Dat wordt naar schatting ook het basistarief van de Tesla Model 3 met 50 kWh batterij. Consumenten die in zijn voor een elektrische auto, krijgen volgend jaar met andere woorden steeds meer keuze en dat is goed nieuws. +++

+++ OPEL verliest steeds meer managers met een hoge functie. Aanleiding is de overname door PSA vorig jaar. De chef verkoop en marketing Peter Küspert stapte afgelopen juli op en deze maand volgt Elvira Tölkes, directeur van de fabriek in Eisenach. Zij gaat bij Audi aan de slag. Inmiddels zijn ook Olaf Kaden, hoofdingenieur in het ontwikkelingscentrum in Rüsselheim, en directeur risicomanagement Stefan Heil vertrokken. Zien zij Opel als een zinkend schip? Dat zou kunnen want in de eerste 9 maanden van 2018 is het Europese marktaandeel van het Duitse merk gedaald van 6,2 % naar 5,7 %. En dat ondanks enorme kortingen en andere aanbiedingen waarmee Opel dealers strooien. Door de verfransing van het gamma weet eigenlijk niemand meer waar het merk voor staat. Duitse media voorspellen dat PSA baas Carlos Tavares binnenkort een nieuwe CEO (lees: filiaalchef) bij Opel aanstelt om de charismaloze Michael Lohscheller te vervangen. +++

+++ PORSCHE zal de Taycan, de volgend jaar te introduceren elektrische sportsedan, prijstechnisch positioneren tussen de Cayenne en de Panamera. Voor Nederland betekent dit een instaptarief onder de 90.000 euro. Daarmee wordt de Taycan iets duurder dan de Tesla Model S. Ook de Audi e-Tron en de Jaguar I-Pace zijn goedkoper, maar Porsche zal uitpakken met superieure techniek. En het merk heeft natuurlijk een meer sexy imago. Er zijn ook duurdere versies gepland. Die kunnen, inclusief opties, bijna 200.000 euro gaan kosten. +++

+++ De nieuwe RENAULT Clio zal vooral van binnen radicaal veranderen. Dat zegt designbaas Laurens van den Acker van het Franse merk in een interview. “De auto is al lang en breed klaar”. Volgens Van den Acker wordt het “de beste Clio ooit”. “Vergeleken met zijn voorganger is het exterieur een evolutie en het interieur een revolutie”. De binnenkant van de Clio krijgt namelijk een flinke upgrade in de vorm van een groot touch screen. Waarschijnlijk wordt de auto onthuld op de autosalon van Genève, maart volgend jaar. +++

+++ Voor het eerst in 20 jaar maakt de Volkswagen fabriek in Wolfsburg weer een model voor een ander merk van de groep: de SEAT Tarraco. De productie ging afgelopen week van start. Door de Tarraco in Wolfsburg te bouwen, kan het Volkswagen concern synergie-effecten tussen de verschillende merken van de groep maximaliseren. Daarbij zijn er geen heilige huisjes meer. Zo hoeft een Audi niet perse Duits te zijn en is niet elke Seat dus Spaans: de nieuwe A1 wordt in het Spaanse Martorell gebouwd, historisch gezien het hoofdkwartier van Seat. Daar ziet hij op dezelfde productielijn het levenslicht als de Ibiza, de Arona en de Leon. Maar de Ateca en Toledo lopen in Tsjechië van de band, de Alhambra in Portugal en de de Mii in Slowakije. De nieuwe Spaanse SUV, het topmodel van het merk, loopt van dezelfde productielijn als de Volkswagen Tiguan en de Touran. Dat is wel zo efficiënt omdat hij van hetzelfde MQB onderstel gebruik maakt. Het is de vijfde keer dat de hoofdvestiging van Volkswagen een model van een dochtermerk bouwt. De fabriek bouwde eerder al de Audi 50 (1974-1978), de Audi 80 (1994-1998), de Audi 100 (1993-1997) en de Seat Arosa (1996-1998). +++

+++ De Europese Unie verkiest WIFI in auto’s boven 5G. Dit betekent dat de lobbyisten van Renault en Volkswagen (en Siemens) succesvol zijn geweest. De beslissing is niet alleen cruciaal voor technische investeringen van autofabrikanten, maar ook voor telecom exploitanten en producenten van apparatuur. De Europese Unie wil de ontwikkeling van met internet verbonden auto’s versnellen door een wettelijke standaard vast te stellen. Dat zal volgens ‘Brussel’ de samenwerking tussen fabrikanten stimuleren en leiden tot meer verkeersveiligheid en een grotere efficiëntie. Een dergelijke wettelijke bescherming en door de Europese Unie goedgekeurde technische specificaties zouden ook geruststellend zijn voor autokopers en verzekeringsmaatschappijen. Concerns als Daimler, Ford en PSA zijn niet blij met de beslissing. Zij hadden juist ingezet op 5G technologie. Dat werkt sneller. Om die reden is G5 beter in staat om bijvoorbeeld botsingen te voorkomen. De Verenigde Staten en China (en enkele van de grootste mondiale hightech bedrijven zoals Samsung, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel en Qualcomm) hebben deze technologie inmiddels omarmt. Auto’s kunnen er beter contact mee leggen met andere apparaten, zodat er meer mogelijkheden zijn op het gebied van verkeersinformatie en entertainment. Renault en Volkswagen hebben nu een serieuze voorsprong op hun concurrenten bij het uitrollen van met internet verbonden auto’s. Een woordvoerder van de Europese Unie wijst er op dat Wifi al uitvoerig is getest en stabieler is qua verbinding waardoor het “veiliger” is voor noodacties. Dat 5G ruimere toepassingsmogelijkheden kent, was voor Brussel dus niet doorslaggevend. +++

Reageren is niet mogelijk.