Test Kia Optima SW 1.6 CRDi

0

Waarom de korte test?

Kia stelde afgelopen februari de Europese versie van de vernieuwde Optima voor. Inmiddels is bekend wat de bijgepunte Koreaanse D segment middenklasser als 1.6 T-GDI of 1.6 CRDi moet gaan kosten. Kia zal in een later stadium de prijzen van de stekkerhybride variant aan de buitenwereld bekend maken.

Wat voor auto is het?

De modeljaar 2019 uitvoering is te herkennen aan een gewijzigde grille en een andere voorbumper. De Sedan versie heeft ook een nieuwe achterbumper. Tevens zijn in het kader van de facelift de lichtblokken aangepast. De koplampen hebben LED techniek gekregen. Geen al te grote ingrepen dus, maar dat was ook niet nodig aangezien de Optima qua design één van de meest geslaagde Kia modellen is.

Binnenin kenmerkt de modeljaar 2019 uitvoering zich door een ander stuurwiel en gewijzigde sfeerverlichting. De standaarduitrusting is uitgebreid met zaken als een assistent die jou in het goede spoor houdt, vermoeidheidswaarschuwing en een noodremassistent met voetgangersherkenning. Kia vraagt minimaal 37.895 euro voor de Optima. Voor dit bedrag krijg je de sedan met 180 pk sterke 1.6 T-GDI turbobenzinemotor onder de kap. Het schakelwerk wordt verricht door een 7-traps DCT automaat met dubbele koppeling. Kia noemt het basis uitrustingniveau Dynamic Plus Line. De Optima is er ook als GT Line. Die kost 42.395 euro. Voor de Optima Wagon met benzinemotor vraagt Kia respectievelijk 39.395 euro en 43.895 euro oftewel 1.500 euro extra.

KiaOpelRenaultSkoda
Optima SWInsignia Sports TourerTalisman EstateSuperb
1.6 CRDi DCT Dynamic+CDTI 136 Online Edition1.6 dCi EDC 130 Intens2.0 TDI 150 DSG Ambition
41.395 euro40.849 euro42.990 euro41.290 euro
KiaFordPeugeotVolvo
Optima SWMondeo Wagon508 SWV60
1.6 T-GDI DCT GT Line 1.5 Ecoboost TitaniumPureTech 180 EAT8 ActiveT3 Geartronic Momentum
43.895 euro43.555 euro± 43.690 euro43.995 euro

Dieselen kan vanaf 39.895 euro in de Optima Sedan met de nieuwe, schonere 136 pk / 320 Nm sterke 1.6 CRDi motor onder de kap. Deze krachtbron vervangt het oude ratelende 1,7 liter blok. Je krijgt een betere loopcultuur, maar moet wel genoegen nemen met 5 pk en 15 Nm minder. De Kia is voor bovengenoemd bedrag uitgerust als Dynamic Plus Line. Aan de GT Line uitvoering hangt een prijskaartje van 44.395 euro. In het geval van de Wagon zijn de tarieven respectievelijk 41.395 euro en 45.895 euro.

Is het wat?

D segment middenklassers zijn vandaag de dag niet erg gewild meer, maar kijken naar de testervaring met deze Optima SW is dat onterecht. Die beviel opvallend goed, ook al doet hij jouw hart beslist niet sneller kloppen. Maar de Optima SW is een stille, ingetogen kracht die zijn werk zonder drama doet. De Kia huist in een aantrekkelijke verpakking en ook de interieurafwerking stelt voor een auto van rond de 40 mille niet teleur.

De kwaliteit van de gebruikte materialen blijft niet veel achter bij die van de Volkswagen Passat. Liefhebbers van glanzend zwart plastic en zachte kunststoffen komen zondermeer aan hun trekken. De genoemde Duitse concurrent zit in ergonomisch opzicht echter meer doordacht in elkaar. De knoppen lijken nogal willekeurig verspreid over het dashboard te zitten. Verder zou het infomedia scherm zich wat intuïtiever mogen laten bedienen. Ook laat de scherpte van het display enigszins te wensen over.

Alhoewel de Optima SW qua ruimteaanbod geen segmentleider is, is het interieur van de Kia allesbehalve krap. Voor 4 volwassenen is er voldoende plek en 552 liter aan bagageruimte zal in de meeste gevallen voldoende zijn. Maar goed, feit is dat je in de Skoda Superb Combi voor 660 liter aan spullen kan meenemen.

De nieuwe 1.6 CRDi dieselmotor zorgt in de Sportage voor heel respectabele prestaties, maar aan de Optima SW heeft hij een zwaardere kluif. In de stad oftewel de lagere versnellingen merk je dat niet echt, al komt de Kia enigszins aarzelend van zijn plaats, maar dat komt vooral doordat de DCT automaat van het testexemplaar wat bedenktijd nodig heeft. Eenmaal op de snelweg merk je het verschil aan longinhoud met bijvoorbeeld de Volkswagen Passat 2.0 TDI goed. De 1.635 kilo zware Optima 1.6 CRDi is allesbehalve onder gemotoriseerd, maar tijdens vakantieritten met een volle bepakking zou wat extra reserve wenselijk zijn. Heb je geen haast, dan heb je aan deze Kia een relaxte metgezel. Verder is de 1,6 liter motor qua geluidsproductie en vibraties veel verfijnder dan het oude 1.7 blok, zowel stationair als eenmaal op tempo. Een sprinttijd van 11,4 seconden is netjes, evenals een CO2-uitstoot van 122 gram/km.

Kia heeft geen noemenswaardige wijzigingen doorgevoerd aan de vering van de Optima. Dit betekent dat de Koreaan qua rijeigenschappen nog steeds geen hoogvlieger is. Op de snelweg of buitenwegen kan het er allemaal evenwel prima mee door. De vering absorbeert goed en in de cabine is het dan prettig stil. Maar zodra je de Optima SW op zijn staart trapt, breng je hem merkbaar uit zijn element. Van slecht wegdek heeft de Kia meer last dan zijn segmentgenoten. Ook met kuilen of bulten middenin bochten kan hij niet goed overweg. De carrosserie komt dan te veel in beweging. Verder is de besturing net even te vaag en te inconsistent bekrachtigd om voor 100 procent vertrouwen in de Koreaan te kunnen zorgen. Zoek je puur een auto om van A naar B te reizen, dan valt er met het niet al te hoogstaande weggedrag goed te leven. Maar om SUV fans te kunnen verleiden (weer) terug te keren naar de stationwagon, dient Kia beter zijn best te doen.

70%
70%
Awesome

Afgezien van de matige rijeigenschappen is de Optima SW een prettige allrounder voor diegenen die rij plezier niet als topprioriteit hebben. De nieuwe dieselmotor is zondermeer een verbetering. Wat de Kia mist aan dynamiek, maakt hij goed met zijn uitrusting, want die is in de hier geteste GT Line uitvoering zeer royaal: zaken als verwarmbare plus geventileerde, elektrisch verstelbare stoelen zijn standaard, evenals een panoramadak en een fileassistent. Verder ligt de Optima SW met dit uitrustingniveau prettig op het netvlies dankzij de bodykit. Of al die zaken 4.500 euro extra waard zijn ten opzichte van de Dynamic Plus Line is een ander verhaal.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (13)
    5.7

Reageren is niet mogelijk.