De G-klasse op zijn best: test Mercedes-Benz G 350d

0

Waarom de korte test?

Afgelopen mei testte Autointernationaal.nl al de V8 benzine-uitvoeringen van Mercedes’ nieuwe G klasse, de G 500 en de G 63 AMG. Die werden als huzarenstukjes omschreven omdat zij het oer DNA en de nostalgie van de ‘Geländewagen’ combineren met een nóg betere terreinvaardigheden en indrukwekkende prestaties op het asfalt. Maar ja, dit G klasse feest begint pas bij 176.905 euro en voor de 63 AMG uitvoering ben je liefst 232.995 euro kwijt. En aan CO2-uitsoot ben je dan verantwoordelijk voor 263 à 299 gram/km.

Er is daarom wat te zeggen om op zoek te gaan naar een minder onzinnige versie van de G klasse. Gelukkig opent Mercedes-Benz binnenkort met de levering daar van: de G 350d. Die gaat naar verwachting net iets meer dan 135 mille kosten in Nederland. Ook zijn CO2-uitstoot valt relatief mee: die bedraagt 253 gram/km. Met de G 350d kon worden kennisgemaakt in het Oostenrijkse Hochgurgl. Autointernationaal.nl doet verslag van de test.

Wat voor auto is het?

De G 350d heeft onder de kap de nieuwe 3,0 liter 6 cilinder lijn dieselmotor van Mercedes-Benz. Ten opzichte van de 585 pk sterke 63 AMG uitvoering is zijn vermogen relatief bescheiden: 286 pk. Nog niet eens de helft dus. Maar geen nood, ook in deze vorm sprint de G klasse vlot genoeg naar 100 km/u. Hij heeft 7,4 seconden nodig voor deze klus; een nette tijd. Dat de dieselmotor wel raad weet met de ruim 2,5 ton zware G 350d is te danken aan zijn koppel: dat bedraagt liefst 600 Nm en is al bij 1.200 toeren beschikbaar. De Mercedes levert dus eigenlijk instant trekkracht.

De G klasse zelf hoort in het retro look terreinwagen rijtje thuis dat ook de Jeep Wrangler , de Land Rover Defender en de Suzuki Jimny omvat. Hoewel de Mercedes er enerzijds zeer krijgshaftig uit ziet (het origineel uit 1979 was ontworpen als militair voertuig), heeft hij ook iets ontwapenend. Dat komt niet in de laatste plaats door de grote ronde koplampen, waardoor de G klasse heel onschuldig uit zijn ogen kijkt. Het is een goede zaak dat Mercedes dit designelement samen met de op de spatborden gemonteerde richtingaanwijzers vóór, de portierscharnieren, de chromen kap over het reservewiel en de klassieke deurgrepen heeft behouden. Het maakt het ontwerp van de G klasse tijdloos. Alsof ook de tweede generatie weer 40 jaar mee kan. Deze Mercedes is daarmee hard op weg net zo’n icoon te worden als zijn landgenoot Porsche 911.

Is het wat?

Voor beide bovengenoemde modellen geldt dat de goedkoopste versie misschien ook wel de meest authentieke uitvoering is. De 63 AMG uitvoering van de G klasse heeft letterlijk en figuurlijk een sterkere persoonlijkheid, maar als 350d is de terreinwagen sympathieker. Dat komt vooral omdat een dieselmotor nou eenmaal beter past bij zijn archaïsche en utilitaire karakter. De G klasse oogt in deze vorm prettig pretentieloos: eerlijk en toch charmant. De 63 AMG uitvoering biedt meer spektakel, maar zal ook snel gaan vervelen. Want wat heb je aan 585 pk in een auto met de luchtweerstand van een flatgebouw en de aërodynamische kwaliteiten van een parachute?

De 6 cilinder dieselmotor is gekoppeld aan de bekende 9G-Tronic automaat. Er zijn transmissies die sneller schakelen, maar zijn luie karakter past eigenlijk prima bij deze Mercedes. Verder verlopen de verzet wisselingen super soepel. Als je daarvoor in de stemming bent, kan je de automaat handmatig aansturen via de flippers achter het stuur. In Eco modus zal de aandrijflijn bij gas loslaten ontkoppelen en komt de dieselmotor tot rust. Als de 6 cilinder aan de arbeid is, dan levert hij zijn trekkracht met een prettige roffel. Tot de begrenzer bij 5.000 toeren ingrijpt, blijft het motorkarakter zijdezacht. De dieselunit is wel iets beter hoorbaar dan in de E klasse, maar je hebt meetapparatuur nodig om dit daadwerkelijk vast te stellen. Dat illustreert hoeveel raffinement de G klasse tegenwoordig biedt. Enige dissonant is het windgeruis. Daar viel niet aan te ontkomen omdat de voorruit slechts 1 graad schuiner staat dan bij het origineel. Bij 200 km/u vindt de G 350d het dan ook mooi geweest.

De G klasse heeft nog steeds een ladderchassis, maar de starre assen zijn vervangen door een onafhankelijke wielophanging. De G 350d veert echter niet zo geciviliseerd als de 63 AMG uitvoering. Dat komt omdat de experts in Affalterbach zich uitvoerig hebben bemoeit met de onderstel afstelling van de topversie. De G 350d moet het zonder deze magie doen en dat merk je. Hoewel de Mercedes er in vergelijking met het origineel qua veercomfort enorm op vooruit is gegaan, worden oneffenheden in het wegdek duidelijk aan het chassis doorgegeven. Daarnaast blijft de G klasse onmiskenbaar een auto met een hoog zwaartepunt. Stap je na een rit in de G 350d over in de GLC, dan voelt die aan als een Alpine A110 sportwagen. Bovenomschreven constatering mag natuurlijk geen diskwalificatie zijn van de G klasse. Tot een tempo van 110 km/u biedt hij een serene rust. En zijn terreinkwaliteiten zijn boven elke twijfel verheven. Dat komt niet zozeer door de standaard vierwielaandrijving, maar door zijn enorme hellinghoeken en de aanwezigheid van liefst 3 differentielen (voor, achter en halverwege de cardanas).

De buitenkant van de G klasse oogt dus aandoenlijk retro, maar de cockpit is helemaal bij de tijd. Dat komt vooral door het enorme, dashboardbrede touch screen. Dit multimediasysteem monteert Mercedes-Benz ook in de meeste personenwagens (A / E / S klasse) en de nieuwe GLE. Het digitale instrumentarium oogt futuristisch en het navigatiesysteem is state of the art. Het hetzelfde geldt voor de internetmogelijkheden. De afwerking van het opulente interieur is van topkwaliteit en waarlijk super. Afgezien van de zitpositie (hoog, rechtop) en de hoekige proporties van de cabine, doet de G klasse net zo aan als een moderne, lage Mercedes. En dat is beslist een compliment.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Met dieselmotor zit de G klasse beter in zijn vel dan met een hoogtoerig V8 benzineblok. Het verbruik blijft enigszins binnen de perken en desondanks presteert de G 350d prima zonder noemenswaardig kabaal te maken. Dat maakt deze Mercedes zeer geschikt om lange afstanden mee te cruisen. De oude G klasse is altijd teveel een militair voertuig gebleven en daardoor niet geschikt voor normaal gebruik. Maar de nieuwe editie is wel prima dagelijks inzetbaar terwijl je nog steeds ongeëvenaarde terreinkwaliteiten tot jouw beschikking hebt. Met een prijs van afgerond 175 mille wordt de G 350d geen koopje, maar bij een auto met zoveel karakter is het eigenlijk zinloos om daarover te klagen.

In de vorige twee 'kort door de bocht' tests kwamen een futuristische conceptstudie van Audi en de elektrische Volkswagen van de toekomst aan bod. Dat waren interessante kennismakingen, maar de G klasse bewijst dat een retro look ook nog steeds kan verleiden, zeker als dit samengaat met tassenvol ouderwets karakter. De Mercedes-Benz G 350d is een heel prettige auto om de tijd even stil te zetten.

  • 8
  • User Ratings (8 Votes)
    7.7

Comments are closed.