Nieuwstelex

0

+++ Wie een rijbewijs heeft, wil nog altijd het liefst een eigen auto. AUTODELEN is dus, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, weinig populair. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Arthur D. Little. Hiervoor werden 8.000 autorijders uit 13 landen ondervraagd. Een kwart van hen staat weliswaar ingeschreven bij een autodeel platform, maar het daadwerkelijke gebruik van de voertuigen van de diensten ligt vele malen lager. Het onderzoeksbureau concludeert daarom dat het delen van een auto met een ander een nichemarkt blijft. Opvallend is dat dit vooral geldt voor relatief jonge automobilisten (tot 40 jaar). Ouderen (60-plussers) vinden het minder nodig om een eigen auto te bezitten. +++

+++ BMW heeft in Zuid-Korea een boete van bijna 9 miljoen euro gekregen vanwege tientallen autobranden. Volgens het ministerie van Transport probeerde de autofabrikant defecten te verdoezelen en werd er niet snel genoeg opgetreden. Het afgelopen jaar vlogen circa 40 auto’s van BMW in Zuid-Korea in brand door problemen met de uitlaat. Omdat het koelsysteem niet goed werkte, kon er brand ontstaan als de auto langere tijd op hoge snelheid reed. BMW bagatelliseerde volgens Zuid-Korea het probleem en riep aanvankelijk maar een gedeelte van de betrokken auto’s terug. Later werd besloten toch 172.000 auto’s van 65 verschillende modeluitvoeringen terug te halen naar de garage voor aanpassingen. De autofabrikant benadrukt dat er geen gewonden zijn gevallen door het defect. Verder zegt BMW mee te werken aan een strafrechtelijk onderzoek dat is gestart. +++

+++ Het wegwerken van de schade door het DIESEL schandaal met de sjoemelsoftware kost Volkswagen dit jaar €5,5 miljard en volgend jaar €2 miljard. Dat zegt de financieel topman van de autofabrikant, Frank Witter, in een interview. In 2020 voorziet hij nog €1 miljard aan kosten voor de afhandeling van de affaire. Sinds 2015, toen het schandaal losbarstte, heeft Volkswagen al €27 miljard euro uitgegeven aan boetes, reparaties en schikkingen in rechtszaken die waren aangespannen door zowel investeerders als consumenten. Witter zegt dat de Duitse autofabrikant nog altijd hard moet werken om het verloren vertrouwen te herwinnen. Volkswagen moest in september 2015 toegeven dat het bedrijf met behulp van illegale software had vals gespeeld bij emissietesten. Daardoor leken dieselauto’s schoner dan ze waren. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) legt in 5 fabrieken begin volgend jaar de productie een paar dagen stil om de voorraden aan te passen aan de dalende autoverkopen op de Amerikaanse markt. 1 fabriek in Michigan en in 1 vestiging in het Canadese Ontario gaan in de eerste twee weken van januari dicht na een al geplande productiestop tijdens de kerstdagen. In 3 andere Amerikaanse fabrieken worden eind dit jaar gedurende een paar dagen geen exemplaren gebouwd van de Jeep modellen Wrangler en Grand Cherokee. Fiat Chrysler schuift ook met het personeel om fabrieken waar modellen gebouwd worden waar wel voldoende vraag naar is beter te kunnen bemannen. De tijdelijke productiestop heeft geen gevolgen voor het plan van Fiat Chrysler om een fabriek in Detroit te heropenen ten behoeve van een nieuwe grote 7-persoons Jeep. +++

+++ Het lukt FORD en de Volkswagen Groep niet om nog voor de kerst een akkoord te tekenen over de geplande alliantie. De gesprekken over dit onderwerp zullen begin volgend jaar worden hervat. De Raad van Toezicht van Volkswagen had een speciale vergadering ingelast om het geplande akkoord te bespreken, maar die bijeenkomst is afgezegd. De autofabrikanten zien schaalvoordelen indien de krachten worden gebundeld op het gebied van platforms en techniek voor autonoom rijden. In dit kader heeft Volkswagen haar MEB onderstel voor elektrische auto’s aan Ford aangeboden, in ruil voor een belang in diens dochterbedrijf Argo dat gespecialiseerd is zelfstandig rijdende voertuigen. De Amerikanen hebben echter moeite met dit laatste voorstel. Geen aarzeling is er over samenwerking op het gebied van bestelwagens. Met name Ford staat onder grote druk om kosten te besparen. Volkswagen hoopt op haar beurt goede sier te maken bij de Amerikaanse president Donald Trump. Dit wil zij doen door in een fabriek van Ford auto’s te gaan bouwen. +++

+++ Carlos GHOSN , voormalig topman van de autofabrikanten Nissan en Mitsubishi, is opnieuw gearresteerd in Japan. De topmanager is sinds vorige maand verwikkeld in een fraudezaak. Hij wordt er nu ook van verdacht Nissan te hebben laten opdraaien voor verliezen van zijn persoonlijke investeringen. Ghosn zou voor ongeveer 14,5 miljoen euro aan privé-verliezen hebben weggeschreven in de boekhouding van de autofabrikant. Het Openbaar Ministerie in Japan heeft zijn huis in Japan doorzocht op zoek naar bewijs. Ghosn zit al een paar weken vast in Tokio. Zijn voorarrest zou worden beëindigd, maar vanwege de nieuwe beschuldigingen is vrijlating op borgtocht van de baan. Hij mag nu nog zeker 10 dagen worden vastgehouden. Hij zal daarom in zijn eentje het kerstfeest moeten vieren. Ghosn blijft nog zeker tot 1 januari in de cel zitten en mogelijk zelfs tot 11 januari als de aanklagers dat kunnen beargumenteren. De arrestatie van de topman heeft tot spanningen geleid binnen de alliantie van Nissan en Mitsubishi met Renault. De Japanners ontsloegen Ghosn terwijl de Fransen eerst bewijzen wilden zien van zijn misdaden. Volgens geruchten wil Nissan de situatie gebruiken om de verhoudingen binnen de alliantie gelijk te trekken. De Japanners vinden dat Renault te veel macht heeft binnen het samenwerkingsverband. +++

+++ In het KLIMAAT AKKOORD is overeen gekomen dat emissieloze auto’s vrijgesteld blijven van BPM tot en met 2024. Vanaf 2025 wordt het bedrag€350. Emissieloze auto’s blijven tot 2025 vrijgesteld van (het rijksdeel van) de MRB. Vanaf 2025 moet voor dergelijke personenwagens een oplopend percentage van (het rijksdeel van) de MRB worden betaald, beginnend bij 25 % in 2025 en oplopend tot 45 % in 2030. Voor door particulieren aan te schaffen emissieloze auto’s tot €60.000 komt er een aanschafsubsidie die begint bij €6.000 in 2021 en daarna daalt naar €2.200 in 2030. Vanaf het aanschafbedrag van €40.000 euro loopt de subsidie lineair af. De regeling wordt opgezet als een doelsubsidie met een gemaximeerd subsidieplafond. Er wordt onderzocht of deze aanschafsubsidieregeling ook beschikbaar gemaakt kan worden voor bepaalde vormen van privé lease en deelauto concepten. De subsidie wordt in voorwaardelijk vorm gegeven om de auto zolang mogelijk voor het Nederlandse wagenpark beschikbaar te houden (de wens is 8 jaar). Indien hieraan niet wordt voldaan, dient de subsidie te worden terugbetaald. De bijtelling voor elektrische auto’s wordt aangepast. De verlaagde bijtelling geldt alleen voor modellen tot €50.000 en begint straks bij 8 % in 2021 en stijgt via 10 % in 2023 en naar 20 % in 2030. De Belastingdienst zal dit jaarlijks blijven monitoren om over stimulering te voorkomen. Voor innovatieve emissieloze auto’s die zich nog niet in de markt bewezen hebben, zoals waterstof en zonnecel modellen, geldt het maximumbedrag van €50.000 pas vanaf 2025. Dit is met name interessant nieuws voor merken als Hyundai (Nexo), Toyota (Mirai) en het Nederlandse Lightyear. Tweedehands emissieloze auto’s komt er een MRB vrijstelling tot en met 2024. Daarnaast zal er verkend worden of de minimum levensduur en oplaadcapaciteit van de accu van een gebruikte elektrische auto op Europees niveau wettelijk kan worden vastgelegd. Dat zal de restwaarde van dergelijke modellen ten goede komen. Hetzelfde geldt voor hergebruik van de batterijen voor stabilisering van het elektriciteitsnetwerk. +++

+++ LAMBORGHINI komt in 2020 met een opvolger van de Aventador. Die krijgt wederom een atmosferische V12 motor, maar dit keer met ondersteunende hybride techniek. De opvolger van de Aventador wordt daardoor zowel sneller als zuiniger en milieuvriendelijker. De grootste uitdaging zit hem in het zo lichtvoetig mogelijk houden van het weggedragm want zelfs een lichtgewicht oplossing (milde hybride techniek) zal de opvolger 150 tot 200 kilo zwaarder maken. Het is waarschijnlijk dat de vierwiel aangedreven supersportwagen de elektromotor op de vooras krijgt en dat de V12 de aandrijving van de achterwielen voor zijn rekening neemt. Daarmee kan Lamborghini torque vectoring op de vooras toepassen, hetgeen helpt om de gewichtstoename te compenseren en om de auto wendbaarder te maken. De Aventador opvolger krijgt een (kleinere) turbomotor omdat dit volgens de fabrikant ten koste gaat van de ‘emotie’. +++

+++ RENAULT gaat de productie van de Twizy verplaatsen van Spanje naar Zuid Korea. Momenteel neemt dit land reeds 60 % van de productie af. De fabricage aantallen stellen sowieso weinig meer voor: 3.000 stuks op jaarbasis, dus het is weinig zinvol om hiervoor capaciteit in Spanje vrij te blijven houden. Dochter Renault Samsung Motors heeft echter wel oren naar de productie opdracht. Zij denkt de output te kunnen verhogen naar 5.000 stuks op jaarbasis door in de directe omgeving (Azië) naar extra afzetmarkten te zorgen. De verhuizing van de Twizy productie moet volgend jaar plaatsvinden. Mogelijk verdwijnt de ‘auto’ dan in Europa van de markt. Renault Samsung Motors ziet als compensatie afzetmogelijkheden in landen als Vietnam en Malesië. Daar zijn motorfietsen en elektrische scooters relatief populair. De Twizy is ook zeer geschikt voor de nauwe straten en het drukke verkeer aldaar. +++

+++ Volgens de Franse importeur van TOYOTA rijden eigenaren van een Prius 70 % van de tijd in de elektrische modus. In de stad ligt dit percentage zelfs nog hoger. Toyota probeert hiermee aan te tonen dat de Prius een volwaardig alternatief is voor elektrische auto’s. Dat de Prius 70 % van de tijd zuiver elektrisch rijdt, komt volgens de importeur overeen met de helft van de afgelegde kilometers (51,4 % van de afstand tijdens de studie). Deze percentages nemen sterk toe wanneer men vooral in de stad rijdt. Daar verplaatste de Prius zich meer dan 85 % van de tijd met uitgeschakelde verbrandingsmotor. In de stad kan de Toyota op deze manier 77,4 % van de afstand elektrisch overbruggen. +++

+++ Het is heel makkelijk. Misschien wel iets te gemakkelijk: tegenwoordig kan alles altijd THUISBEZORGD worden. Maar al die bezorgers op de weg kunnen voor een onveilige verkeerssituatie zorgen. Dat zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland (VVN). Bezorgers veroorzaken onveilige verkeerssituaties in woonwijken, helemaal nu er vanwege de feestdagen veel meer wordt besteld. Zij rijden regelmatig te hard en onoplettend binnen 30-kilometerzones, stelt de verkeersveiligheidsorganisatie. VVN baseert zijn conclusie op klachten van bewoners. Jaarlijks worden er meer dan 400 miljoen pakketten verstuurd en bezorgd in Nederland. En het pakketvervoer neemt al jaren toe, blijkt uit de Post en Pakketmonitor 2017 van de Autoriteit Consument en Markt. Pakketbezorgers werken vaak onder druk van dwingende bezorgtijden (“vandaag nog in huis!”) en onder druk van de eigen portemonnee; veel bezorgers werken als zelfstandige en krijgen per bezorgd pakket betaald. VVN directeur Alphons Knuppel zegt hierover: “In drukke straten komen wel 40 bestelbusjes per dag. Als de trend doorzet, is dat over een jaar misschien wel verdubbeld. Als we hier niets aan doen zullen snelheidsovertredingen, foutparkeren en andere misstanden alleen maar toenemen”. Knuppel vreest ook dat er doden zullen vallen. In 2016 waarschuwde de toenmalige directeur van VVN al voor exact hetzelfde. Maar cijfers van ongelukken en overtredingen waarbij pakketbezorgers zijn betrokken, worden niet specifiek bijgehouden. Wel heeft de VVN dit jaar naar eigen zeggen “10 tot 20 meldingen” gehad van bewoners. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid zegt dat er vorig jaar 69 doden vielen na een aanrijding door een bestelbusje. Dat is ongeveer 10 % van het totaal aantal verkeersdoden. Onduidelijk is of dit om pakketbezorgers ging. Pakketbezorgers proberen het aantal ‘bezorgbewegingen’ terug te dringen. Dat doen zij onder meer met een betere planning en het opzetten van meer afhaalpunten in winkels en zelfs bij mensen thuis. Koeriersdienst UPS zegt dat chauffeurs getraind worden om “defensief te rijden”. Daarbij bewegen de ogen van de bestuurder continu van spiegel naar spiegel, zegt een woordvoerder. +++

+++ Op de elektronicabeurs CES in Las Vegas zal ook BMW haar toekomstvisie op infotainment en connectiviteit presenteren. Dat gebeurt met de VISION I NEXT conceptstudie. Daarnaast kunnen bezoekers van de beurs nieuwe functies uitproberen in de X5. BMW zegt in Las Vegas voor een ‘mixed reality’ omgeving te zullen zorgen door het publiek in de cockpit van de Vision iNext een virtual reality bril op te zetten. De bezoekers kunnen dan virtueel wegrijden met de auto, waarna de simulatie het overneemt en de Vision iNext autonoom verder gaat rijden. De rit verbeeldt het antwoord van BMW op de vraag “Hoe zien auto’s eruit wanneer deze niet langer door een persoon bestuurd hoeven te worden?”. De inzittenden van de Vision iNext kunnen de BMW Intelligent Personal Assistant ook vragen stellen of opdrachten geven (via spraakinstructies). +++

+++ VOLKSWAGEN gaat in haar fabrieken in Hannover en Emden duizenden banen schrappen. De maatregel is een gevolg van de overstap naar elektrisch en hybride rijden. In totaal wordt een derde van het personeel, zo’n 7.000 van de 22.000 medewerkers in de fabrieken, ontslagen. +++

+++ Truckfabrikant VOLVO verkoopt een meerderheidsbelang in zijn WirelessCar telematica platform aan Volkswagen. Zo wil het zijn eigen digitale diensten een kapitaalinjectie geven. WirelessCar werd 20 jaar geleden opgericht en bedient vandaag de dag 3,5 miljoen auto’s. Het levert onder meer diensten (zoals als het afrekenen van tolgelden, ‘diagnose op afstand’, opladen of assistentie bij autopech) aan onder meer Jaguar, Land Rover, Daimler, Nissan en Volvo Cars. Volkswagen koopt 75,1 % van de aandelen voor €123 miljoen en heeft een optie om op termijn ook het resterende kwart over te nemen. De Duitsers hebben flinke digitale ambities. Tegen 2023 wil Volkswagen meer dan €11 miljard investeren in elektrische voertuigen, digitalisering, zelfrijdende auto’s en mobiliteitsdiensten. Het bedrijf werkt ook aan een cloud platform samen met Microsoft. In dat kader past de overname van WirelessCar in de ambities van de Duitse autofabrikant. Het in Stockholm gevestigde bedrijf beschikt wereldwijd over 370 IT specialisten en wordt volgens Volkswagen gezien als één van de voorlopers op het gebied van connectiviteit tussen voertuigen. +++

+++ 60 actievoerders zijn op weg naar Griekenland om vluchtelingen op te halen. “Het is bijna Kerst. Wij hopen op een wonder”. Op de ochtend van vertrek is de lucht grijs en valt een miezerige regen uit de hemel. Aanvankelijk baalde theoloog Rikko Voorberg. “Jammer, dacht ik. Aan de andere kant: je moet dit in perspectief zien. Wij hebben een huis, een paspoort en een dikke jas. De vluchtelingen zitten in een tentje zonder deze luxe én zonder toekomst”. De leider van de actiegroep WIJ GAAN ZE HALEN rijdt in een lange harmonicabus met de gelijknamige actieslogan in grote letters op de zijkant. Circa 25 auto’s in allerlei soorten en maten, vele voorzien van vlaggetjes, zullen de bus vergezellen tijdens de rit. De chauffeurs die meegaan, dragen groen/oranje actiesjaals. De actiegroep legt 3.000 kilometer af naar de Griekse hoofstad Athene in de hoop 150 vluchtelingen mee te nemen naar Nederland. Dat is onderdeel van een campagne om 1.000 vluchtelingen naar Nederland te krijgen. Een petitie, gesteund door mensenrechtenorganisaties Amnesty en PAX, oogstte reeds 45.000 handtekeningen. Voorberg verhaalt hoe hij met medestanders 3 jaar geleden met auto’s in Den Haag klaar stond om vluchtelingen op te halen. Nederland had toegezegd duizenden vluchtelingen te herbergen. “Sindsdien is er weinig gebeurd. De vluchtelingen worden al jaren vastgehouden op Griekse eilanden. Te weinig landen nemen ze op”. De actieleider schiet vol. “Moet jij je voorstellen: een kind moet daar blijven om te voorkomen dat andere kinderen naar Europa komen”. De gevluchte mensen leven onder erbarmelijke omstandigheden in de kampen. Zelfs kinderen willen zelfmoord plegen, illustreert hij. Op eerste kerstdag proberen de actievoerders in contact te komen met Griekse bestuurders en politici om asielzoekers in de bus en de auto’s te krijgen. De kans daarop is klein. In een brief aan de Griekse premier Tsipras verzocht Wij Gaan Ze Halen de ontheemden alvast te selecteren. Krijgen zij de vluchtelingen mee, dan is het de vraag of ze Nederland binnenkomen. Staatssecretaris Mark Harbers waarschuwde alvast dat hij ze dan laat oppakken. Hij noemde het initiatief mensensmokkel. Voorberg was eerst ontstemd, omdat de initiatiefnemers niet van plan zijn illegaal mensen Nederland binnen te loodsen. Uiteindelijk werkte het artikel mee ten goede, zegt hij. “Ik werd overspoeld door telefoontjes van journalisten. Zo kwam onze actie juist breed in de media”. Denkt hij écht vluchtelingen mee te krijgen? “Het is bijna Kerst. We hopen op een wonder”. Over media-aandacht heeft de actiegroep in ieder geval niet te klagen. +++

Comments are closed.