Nieuwstelex

0

+++ Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft op 20 december 2018 het tracébesluit (TB) en het saneringsbesluit (SB) voor de wegverbreding A27 Houten -Hooipolder ondertekend. Dat is goed nieuws, want nu kan de voorbereiding van de aanbesteding, de contracteerfase en de uitvoering van het project beginnen. Vanaf 2022 wordt er naar verwachting gestart met de daadwerkelijke wegverbreding. De A27 richting Utrecht krijgt tussen Houten en Hooipolder 3 rijstroken. Tussen Werkendam en tankstation Scheiwijk gaat het om reguliere rijstroken. Op de rest van het traject komt een spitsstrook. Richting Breda krijgt de weg tussen Houten en Everdingen en tussen Scheiwijk en Werkendam 4 reguliere rijstroken. De andere delen krijgen 3 rijstroken, waarvan één spitsstrook. De verbreding heeft ook gevolgen voor de bruggen. De bestaande Hagesteinse brug, de Merwede brug en de Keizersveer brug worden geheel vervangen door nieuwe exemplaren omdat dit op de langere termijn goedkoper is en er in de toekomst minder onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Daarnaast zorgen nieuwe bruggen voor minder geluid dan de huidige exemplaren. De Houtense brug wordt gerenoveerd en verbreed. Ook wordt er gestuurd op een snelle aanpak van knooppunt Hooipolder. +++

+++ De ALPINE A110 is verkozen tot sportwagen van het jaar 2018. Bij de vorige editie van de verkiezing vielen de Ford GT en de McLaren 720S in de prijzen. De nieuwe Alpine A110 verzamelde 38 % van de stemmen. De andere podiumplaatsen zijn voor de BMW M2 Competition (19 %) en de Porsche 911 GT2 RS (15 %). Sportwagens die naast een gouden, zilveren of bronzen plak grepen, zijn (in aflopende volgorde van stempercentage) de Ferrari 488 Pista, de Mazda MX-5 184 pk, de Ford Mustang GT / Bullitt, de Ford Fiesta ST, de McLaren Senna, de Renault Megane 4 RS, de Volkswagen Polo GTI, de Hyundai i30N, de Lotus Evora GT410, de Lamborghini Urus (is dit een sportwagen ???), de McLaren 600LT, de Aston Martin Vantage, de Suzuki Swift Sport, de Audi RS5 Sportback, de Toyota Yaris GRMN, de Cupra Ateca, en de Lexus LC 500. +++

+++ In 2019 stijgt de BIJTELLING voor elektrische auto’s met een cataloguswaarde van meer dan €50.000. Het extra te betalen maandbedrag kan oplopen met meer dan 500 euro. Dit komt doordat met ‘dure’ modellen niet meer geprofiteerd kan worden van 4 % bijtelling. Het prijsgedeelte boven de €50.000 wordt per 1 januari belast met 22 %. Voor modellen als de BMW i3, Kia e-Niro en Nissan Leaf is er niks aan de hand: die blijven in 2019 onverminderd aantrekkelijk als leasewagen. Hun cataloguswaarde zit namelijk ruimschoots onder de grens van €50.000. Maar voor modellen als de Jaguar I-Pace, de Tesla Model S en de Tesla Model X wordt het financiële plaatje anders. Die kosten namelijk fors meer dan €50.000. De bijtelling voor exemplaren die pas in 2019 op kenteken worden gezet, valt daardoor effectief €150 tot meer dan €500 hoger per maand uit. Schrale troost: leaserijders zijn in 2019 nog steeds tot bijna €400 goedkoper uit dan met een vergelijkbaar geprijsde benzineauto. +++

+++ Het aantal personenauto’s met een DIESEL motor blijft in Nederland dalen. Tegelijkertijd winnen benzinemodellen aan populariteit. Nederland telde op 1 januari 2018 afgerond 8.595.000 personenauto’s. Daarvan hadden 6.814.286 exemplaren een benzinemotor. Ten opzichte van 2017 is dat een toename van 143.806 stuks en in vergelijking met 2016 zelfs een toename van 251.995 eenheden. Het aantal diesels daalt in Nederland sinds 2016. In dat jaar reden er nog 1.389.373 exemplaren rond. In 2017 waren dat er met 1.364.309 stuks al 25.064 minder. Op 1 januari 2018 is het aantal diesels nog verder gedaald naar 1.361.426 exemplaren. Ten opzichte van 2017 is dat een daling van 2.883 eenheden. De verwachting is dat de cijfers van 2019 een zeer sterke daling zullen laten zien. Kijken we naar de ‘alternatieve’ aandrijfvormen, dan zien we dat het aantal auto’s op LPG sinds 2016 afneemt. In dat jaar reden er nog 155.904 exemplaren in Nederland rond. In 2017 was dat aantal gedaald naar 140.750 stuks en in 2018 is dat nog verder gezakt naar 129.303 eenheden. Het aantal personenauto’s met een CNG installatie (groengas) stijgt juist. Van 7.605 exemplaren in 2016 via 8.168 stuks in 2017 naar 9.302 eenheden in 2018. Hybride auto’s winnen steeds meer terrein. In 2015 waren daar nog slechts 154.050 stuks van in Nederland, maar anno 2018 zijn dat er al 256.018. Op deze laatste peildatum beschikten 153.794 exemplaren over een ‘traditionele’ hybride aandrijflijn (zonder stekker) en 92.765 stuks mét. In 2011 reden er in Nederland nog maar 238 volledig elektrische auto’s rond. Dat aantal was 4 jaar later al toegenomen tot 6.801 exemplaren en op 1 januari 2018 waren er in Nederland 21.032 stuks geregistreerd. Procentueel gezien is de verdeling als volgt: op 1 januari 2018 had 79,3 % van alle personenauto’s in Nederland een benzinemotor en 15,8 % een dieselkrachtbron onder de kap. Slechts 1,5 % was voorzien van een LPG installatie. Het aantal volledig elektrische auto’s kwam op 1 januari jl. uit op 0,2 % versus 3 procent voor hybride en stekkerhybride modellen. +++

+++ FIAT CHRYSLER zal op de autosalon van Genève in maart een stekkerhybride uitvoering van zowel de Fiat 500X als de Jeep Renegade lanceren. Ook van de Jeep Compass verschijnt op termijn een dergelijke aandrijfversie. De marktintroductie van de stekkeruitvoering van de 500X en Renegade is evenwel pas begin 2020. Beiden hebben de nieuwe 1,3 liter viercilinder FireFly turbobenzinemotor van 150 pk en 270 Nm als basisunit onder de kap. De elektromotor bevindt zich op de achteras, waardoor zowel de Fiat als de Jeep vierwielaandrijving krijgen. De stekkervariant van de Jeep Compass komt in 2022 op de markt, als deze SUV een facelift krijgt. Jeep introduceert dan ook een volledig elektrische uitvoering van dit model. 2022 wordt sowieso een druk jaar voor dit merk, want dan verschijnt ook de tweede generatie Renegade in de showrooms evenals een nieuwe editie van de Cherokee. Het Fiat Chrysler concern wil dat jaar wereldwijd 30 geëlektrificeerde modelvarianten aanbieden. Het gaat hierbij niet alleen om volledig emissieloze auto’s en stekkerhybride modellen, maar ook om gewone hybride uitvoeringen. Dit laatste type aandrijving is voor de volgende generatie Fiat Panda bestemd. +++

+++ De Franse protestbeweging van de ‘ GELE HESJES ‘ richt zich niet alleen op onvrede over de brandstofprijzen of het overheidsbeleid, maar ook op de snelheidscamera’s langs de snelwegen. Honderden camera’s zijn inmiddels verbrand, omgehakt, dicht geverfd, afgeplakt of er is simpelweg een vuilniszak overheen gehangen. Naar schatting 65 % van de camera’s in Zuid-Frankrijk is door de ‘gele hesjes’ onder handen genomen. Het kost tienduizenden euro’s om een camera te vervangen. De protestbeweging is sinds half november overal in Frankrijk aanwezig om te demonstreren voor meer koopkracht en tegen de hervormingen van de Franse regering. Daarbij werpen ze geregeld wegversperringen op. +++

+++ Voormalig Nissan topman Carlos GHOSN moet langer in de cel blijven. Hij zit daardoor sowieso tot 11 januari vast. Een Japanse rechter heeft zijn voorarrest verlengd omdat er nieuwe beschuldigingen zijn. Ghosn zou persoonlijke verliezen op Nissan hebben afgewenteld. Hij werd in november gearresteerd in Japan. De 64-jarige Franse Braziliaan wordt verdacht van belastingfraude. Ghosn en rechterhand Greg Kelly zouden de hoogte van hun beloning niet juist hebben gerapporteerd en misbruik hebben gemaakt van bedrijfsbezittingen. Zo zou Nissan zijn opgedraaid voor woningen van Ghosn in Rio de Janeiro, Beiroet, Parijs en Amsterdam. Ghosn zou ook vakanties met zijn familie door de fabrikant hebben laten betalen. Daar zijn nu nieuwe beschuldigingen bijgekomen. Er zijn verdenkingen dat Ghosn in oktober 2008 persoonlijke investeringsverliezen ter waarde van bijna €15 miljoen heeft laten overnemen door Nissan. Tussen 2009 en 2012 heeft de fabrikant in 4 tranches afgerond €13 miljoen overgemaakt op de rekening van een bedrijfje van Khaled Al-Juffali, een zakenman uit Saoedi-Arabië die Ghosn zou hebben geholpen met zijn financiële problemen. Khaled Al-Juffali is deels eigenaar van Nissan Gulf. Nissan heeft Ghosn inmiddels ontslagen als CEO. Renault doet dat voorlopig niet. De Franse autobouwer liet weten dat de taken van Ghosn tijdelijk worden overgenomen door operationeel directeur Thierry Bolloré. Renault heeft Nissan om meer informatie gevraagd over de zaak. Ghosn had de laatste jaren onder meer de functies: CEO van Renault, CEO van Nissan en bestuursvoorzitter van Mitsubishi. De 3 fabrikanten vormen samen een alliantie. Gezien de vele beschuldigingen ziet het er niet al te best uit voor de man die tot voor kort als een vorst regeerde. Maar dergelijk divagedrag heeft hem ook genekt. +++

+++ Dealers van JAGUAR zijn in Nederland druk bezig met de laatste kentekenregistraties van de I-Pace, althans de exemplaren die perse nog dit jaar op kenteken gezet moeten worden voor eigenaren die willen profiteren van 4 % bijtelling. Inmiddels zijn 3.431 exemplaren op kenteken gezet. Jaguar heeft in ons land niet eerder van één model zoveel stuks in één jaar weten te verkopen. Sterker nog: dankzij de I-Pace het merk zijn Nederlandse verkooprecord dat rond de 1.800 auto’s ligt. Dit jaar zal Jaguar vermoedelijk meer dan 4.000 registraties realiseren. Niet alleen de Jaguar dealers hebben het druk. Bij Tesla zijn dit jaar al 8.584 auto’s geregistreerd, ruim tweederde meer dan in 2017. Een kwart van de voertuigen wordt deze maand op kenteken gezet. Grijs is de populairste carrosseriekleur bij Jaguar I-Pace kopers. In totaal werd de elektrische cross-over 1.628 keer in deze tint besteld. Daarna volgen de kleuren zwart (1.214), wit (275), rood (188) en blauw (126). +++

+++ Het besluit van een rechter in JAPAN om het voorarrest van de ontslagen Nissan topman Carlos Ghosn met 10 dagen te verlengen, leidt tot spanningen binnen de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi. De Japanse autofabrikanten ontsloegen Ghosn, terwijl de Fransen eerst bewijzen wil zien van zijn misdaden. Die zijn er nog steeds niet, in de zin dat hij nog niet veroordeeld is. Daardoor is Ghosn bij Renault formeel nog steeds directeur. Volgens geruchten wil Nissan de situatie gebruiken om de verhoudingen binnen de alliantie gelijk te trekken. De Japanners zouden vinden dat Renault te veel te zeggen heeft binnen het samenwerkingsverband. Je kan speculeren of dit de werkelijke reden is voor de arrestatie van Ghosn, feit is dat het juridische systeem van Japan ook bij Amnesty International onder vuur ligt. Alles zou er op gericht zijn de verdachte kosten wat het kost te breken en te laten bekennen. In het geval van Ghosn lijkt dat te kloppen. Die wordt nu steeds meer underdog in het hele proces. De procedure van Japan lijkt simpel: als een samenwerkingverband waarbij een nationaal bedrijf betrokken is niet bevalt, dan arresteer je eenvoudig weg een topman van de buitenlandse partner en houdt die net zo lang gevangen totdat de regels van de samenwerking opnieuw gedefinieerd zijn, dit keer naar de zin van Japan. In het geval van Ghosn zou dit een miljardenverlies voor Renault betekenen, dat dan een enorm bedrag zal moeten afschrijven op haar belang in Nissan. Dergelijke maffiapraktijken kunnen natuurlijk niet door de beugel. Het zou goed zijn als de Europese Unie zich er mee zou bemoeien, maar die schittert zoals gebruikelijk bij belangrijke kwesties door afwezigheid. +++

+++ In 2019 wordt er in Nederland een nieuwe KENTEKEN serie ingevoerd. Hierdoor gaat de combinatie ‘XX-999-X’ met pensioen. De volgende (twaalfde) kentekenserie gaat vermoedelijk, net als de huidige kentekenreeks, weer 3 tot 5 jaar mee. Die krijgt de combinatie ‘X-99-XXX’. De eerste kentekenserie stamt uit 1951 en had de combinatie ‘XX-99-99’. De RDW maakt niet bekend wanneer de overstap naar de nieuwe kentekencombinatie exact zal plaatsvinden om de verkoop van de betreffende voertuigen niet te beïnvloeden. Sinds de vierde kentekencombinatie worden er geen klinkers meer gebruikt. De letter C en Q gebruikt de RDW ook niet omdat die letters teveel op een nul lijken. Daarnaast zijn er lettercombinaties die ‘niet kunnen’: GVD, KKK, NSB, PKK, PSV, TBS, SS, SD, PVV, SGP en VVD. In 1898 was Nederland het derde land ter wereld, na Frankrijk en Duitsland, dat besloot om een kentekenplaat te introduceren. Het eerste kenteken had, lekker makkelijk, het getal 1. Enkele jaren later werd een systeem ingevoerd met kentekens per provincie. IN 1951 startten de reeksen van landelijke letter/cijfer combinaties zoals wij die vandaag de dag nog steeds kennen. +++

+++ Vanaf 2024 of 2025 wil de Vlaamse overheid een KILOMETERHEFFING invoeren. Altijd en overal. Een eerder scenario dat alleen in werking zou treden op bepaalde tijdstippen op filegevoelige wegen wordt niet meer onderzocht. Maar de Waalse minister van Mobiliteit, Carlo Di Antonio, maakt bezwaar tegen dit plan. Het Franstalige gedeelte van België is namelijk tegen de invoering van een (omslachtige) kilometerheffing. Di Antonio stelt dat de automobilist reeds in de vorm van accijnzen op brandstof voldoende variabel belast wordt. Wallonië zou in plaats hiervan liever de invoering van een wegenvignet zien, waarvoor Belgische inwoners gecompenseerd worden door een vermindering van de verkeersbelasting. Of men er bij onze zuiderburen samen uitkomt, is nog onduidelijk. Zo niet, dan zal de genoemde kilometerheffing op de lange baan worden geschoven. +++

+++ Het Genootschap Onze Taal heeft de term ‘ LAADPAAL KLEVER ‘ uitgeroepen tot het ‘woord van 2018’. De meeste stemmen (31 %) werden door de taalvereniging (23.000 leden) uitgebracht op dit woord, dat daarmee ‘blokkeer Friezen’ (13 %) ruimschoots versloeg. 10 % van de stemmers gaf de voorkeur aan vliegschaamte. Laadpaal klever staat voor “de bezitter van een elektrische auto die onnodig lang een plek bij een laadpaal bezet houdt”. Het woord verwijst volgens directeur Vibeke Roeper van Onze Taal niet alleen naar de opkomst van de elektrische auto, maar laat ook op humoristische manier zien hoe mensen zo’n innovatie gebruiken om er een extra voordeeltje uit te halen: een gegarandeerde parkeerplek. Termen als gele hesjes, mooi weer moeheid, dividendbelasting, sleepwet en klimaatgekkie dongen vergeefs mee naar een topklassering. De Dikke Van Dale riep eerder deze maand de term ‘blokkeerfries’ uit tot woord van het jaar 2018.

+++ Autointernationaal.nl heeft al diverse keren bericht dat het met de verkopen van NISSAN niet zo lekker in Europa. Het merk is in anderhalf jaar tijd een derde van zijn marktaandeel kwijt geraakt en dat is fors. Nissan zag zijn verliezen in het laatste kwartaal oplopen tot €94 miljoen en reorganiseert daarom nu zijn hoofdkantoor in het Zwitserse Rolle. Er gaan daar 55 banen verloren. Een klein gedeelte wordt overgeheveld naar het kantoor van Nissan in Parijs. Volgens de autofabrikant is de reorganisatie nodig om de efficiency te “verbeteren en optimaliseren”. Het Europese hoofdkantoor van Nissan en Infiniti blijft in Rolle gevestigd. De Japanse autofabrikant leed vorig jaar ook al verlies, maar toen slechts €19 miljoen. In de eerste 11 maanden van dit jaar daalden de Europese verkopen van Nissan met 11,8 % naar 466.516 auto’s. De Qashqai is nog steeds het bestverkopende model, maar ook daarvan werden minder exemplaren aan de man gebracht (217.762 stuks; -5,6 %). Nissan snijdt zich dit jaar vooral in de verkoopvingers doordat de WLTP certificatie van nieuwe motoren niet op tijd klaar was, doordat de Juke te laat wordt afgelost (gebeurt pas in 2019) en doordat de Pulsar in Europa volkomen is geflopt. Dit model is inmiddels alweer uit productie. +++

+++ PORSCHE brengt halverwege volgend jaar de 911 Speedster op de markt. Met dit model wil het merk zich extra gaan profileren als sportwagenspecialist in China. Dat land is inmiddels de grootste afzetmarkt voor de 718 Cayman. In Europa opteert 63 % van de Panamera klanten voor een stekkerhybride versie. Ondanks de introductie van de 911 Speedster gaat 2019 het jaar van de Taycan worden. Dat wordt ‘een echte Porsche’ in die zin dat deze elektrische sportsedan ook boven de 150 km/u nog fel accelereert en zeker 10 keer de opgegeven sprinttijd naar 100 km/u kan realiseren. Veel andere elektrische auto’s (lees: die van Tesla) verliezen al veel eerder aan kracht. De Taycan zal worden voorzien van software dat voor de bestuurder berekent hoe ver hij in bijvoorbeeld 6 uur kan komen, het tussentijds opladen meegerekend. Dan kan hij inschatten hoe laat hij bijvoorbeeld aan de Franse Rivièra is. In 15 minuten tijd kan de Taycan trouwens voor 80 % worden opgeladen. Inmiddels hebben al 3.000 Noren een exemplaar van de elektrische sportsedan gereserveerd. Normaal verkoopt Porsche daar op jaarbasis 600 auto’s. De Taycan wordt door de ontwerpers trouwens omschreven als een “4-deurs 2+2-persoons model”. Oftewel een moderne, emissieloze interpretatie van de Mazda RX-8 … +++

+++ SEAT stevent af op een recordjaar. De kans is zelfs groot dat er meer auto’s aan de man worden gebracht dan in 2000, toen er 515.000 klanten waren. Bij Seat zitten momenteel 2 elektrische auto’s in de pijplijn: een emissieloze versie van de Mii en een Spaans alternatief voor de Volkswagen ID Neo. De eerste heeft geen al te grote betekenis en is primair bestemd voor wagenparkbeheerders. Seat zal zelf productietechnisch ook niet profiteren van het tweede model want de fabricage zal plaatsvinden in Zwickau. Daar zal ook de Volkswagen ID Neo gebouwd gaan worden. Een Seat model dat nu reeds in Duitsland het levenslicht ziet, is de Tarraco. Die is grotendeels identiek aan de Volkswagen Tiguan Allspace en ook niet noemenswaardig goedkoper. Vroeger zou Seat haar auto’s nooit hebben kunnen slijten voor een tarief dat dicht bij het vergelijkbare repertoire van het moedermerk ligt, maar de laatste jaren is het imago van de Spanjaarden enorm verbeterd. Daardoor kunnen er nu hogere prijzen worden gevraagd. In vergelijking met 3 jaar geleden gaat het om een stijging van 20 %. De Seat versie van de ID Neo komt eind 2020 op de markt, maar in maart zal op de autosalon van Genève al een conceptversie worden getoond. Volgend jaar presenteren de Spanjaarden ook een studie voor een zelfstandig model voor Cupra. Dat wordt een cross-over waarvan 3 versies zijn gepland: een volledig elektrische uitvoering en 2 vermogenvarianten van een stekkerhybride. Concrete plannen voor meer Cupra modellen (afgezien van een hete versie van de nieuwe Leon) zijn er vooralsnog niet. De grootste kanshebber voor groen licht is evenwel een bloedsnelle uitvoering van de Arona. De Ibiza maakt minder kans donorauto te worden omdat er te veel concurrentie is in het segment waarin dit model opereert. Seat dacht aanvankelijk dat de verkoopverdeling tussen dit model en de Arona 65:35 zou zijn, maar inmiddels is de productiecapaciteit ingesteld op 40:60. Onder regie van Seat wordt in China samen met de Jianghuai Automobile Corporation (JAC) een platform ontwikkeld voor relatief goedkope elektrische auto’s. Het gaat om modellen die beter betaalbaar zijn dan het gamma dat het MEB onderstel van Volkswagen (onder andere de eerder genoemde ID Neo) als basis krijgt. Het nieuwe budgetplatform voor elektrische auto’s moet eind 2021, begin 2022 resulteren in een concreet productiemodel. +++

+++ SKODA wil met de nieuwe Scala doorbreken in het C segment. Met de voorganger van dit model, de Rapid, is dat in West Europa niet gelukt. Wie “C segment” zegt, zegt “Golf”, maar Skoda gaat de Scala voor een duidelijk lagere prijs aanbieden. Effectief betekent dit een aantrekkelijke verhouding tussen interieurruimte en prijs. Die 2 aspecten zijn sowieso essentieel voor elke Skoda. Met de Scala wil het Tsjechische merk nieuwe, vooral jongere klanten trekken. Skoda heeft in de klasse van dit model een verkoopaandeel van 2,3 %, terwijl dit voor de markt als geheel 4,6 % is. Dubbel zo veel is. Dat verklaart de inhaalslag die Skoda met de Scala wil maken. Als belangrijkste afzetmarkten hebben de Tsjechen Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje en Italië in het vizier. In de loop van 2019 introduceert Skoda een cross-over voor het B segment, de Kosmiq. Dat wordt geen zustermodel van de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross, maar krijgt hetzelfde onderstel als de Audi Q2 en de Volkswagen T-Roc als basis. Dit betekent dat vierwielaandrijving tot de mogelijkheden behoort. De Arona en T-Cross bieden deze optie niet. Van de Scala brengt Skoda verschillende derivaten op de markt, maar een andere carrosserievorm staat voor Europa niet op stapel. Wel kunnen wij een Sportline en een Scout uitvoering verwachten. Over een RS versie is het laatste woord nog niet gezegd. Dat heeft te maken met de aandrijflijn: volstaat enkel een TSI motor of dient dit er één van het stekkerhybride type te zijn? Een volledig elektrische versie van de Scala is niet gepland omdat zijn MQB A0 platform, bekend van de Audi A1, Seat Ibiza / Arona en Volkswagen Polo / T-Cross, daarvoor niet geschikt is. Voor een volledig emissieloos repertoire gaat Skoda gebruik maken van het MEB onderstel waarop alle middelgrote elektrische modellen van de Volkswagen Groep komen te staan. +++

+++ Oracle topman en -medeoprichter Larry Ellison treedt toe tot het bestuur van TESLA , zo heeft de autofabrikant bekendgemaakt. Daarnaast komt ook Kathleen Wilson-Thompson, executive vice president bij de drogisterijketen Walgreens, in het bestuur. Tesla duidde in november nog Roby Denholm aan als voorzitter. Zij is momenteel CFO van de Australische telecommunicatie operator Telstra, maar zal zich binnen enkele maanden voltijds toeleggen op haar nieuwe taak bij Tesla. +++

Reageren is niet mogelijk.