Prijs vergelijking Mercedes Benz E 300de

0

Mercedes-Benz heeft de prijs bekend gemaakt van de E 300de. Deze nieuwe stekkerhybride dieseluitvoering kost 68.414 euro. Hij kan per direct worden besteld. De E 300de is ook leverbaar als Estate. Die kost 70.797 euro.

De Duitse auto-industrie gelooft heilig in de renaissance van de dieselmotor. Of deze krachtbron imagotechnisch nog te redden is, blijft voer voor discussie, maar Mercedes-Benz toont met deze nieuwe hybride variant aan dat er nog voldoende ontwikkelingspotentieel is. De E 300de heeft een 194 pk / 400 Nm sterke 2,0 liter dieselmotor die wordt ondersteund door een elektrische collega van 122 pk / 440 Nm. Mercedes-Benz geeft een systeemvermogen van 306 pk op. Aan koppel is er maximaal 700 Nm beschikbaar. Een 9-traps automaat maakt ook onderdeel uit van de aandrijflijn.

Mercedes-BenzAudiBMWJaguarVolvo
E-klasseA65-serieXFS90 AWD
300de40 TDI Pro Line +25d20d PortfolioD5 Momentum BC Pro
68.414 euro68.145 euro68.542 euro68.450 euro68.490 euro

Dankzij de stekkerhybride techniek, bij Mercedes-Benz ‘EQ Power’ genaamd, zou het dieselverbruik (in theorie) slechts 1,7 liter per 100 km bedragen. Dit betekent een CO2-emissie van 41 à 44 gram/km. Niet alleen het milieu profiteert van de brandstofbesparende techniek, maar ook de bestuurder (en zijn passagiers) omdat de actieradius volgens Mercedes-Benz “indrukwekkend” is. De elektrische actieradius van de E 300de is 54 kilometer (Estate: 52 kilometer); een waarde die is gemeten volgens de tijdelijke NEDC 2.0 methode. Als volgend jaar de nieuwe WLTP verbruikstest verplicht wordt, zullen de genoemde waarden iets wijzigen.

De E 300de is standaard uitgerust met slimme Eco Assistent, die op basis van kaartdata, de verkeersbordenlezer, radars en camera’s de meest ideale aandrijving regelt en rij adviezen geeft. Op die manier kan de bestuurder het meest uit de batterij halen. De E 300de mag een aanhanger tot 2.100 kg trekken, waardoor hij veelzijdig inzetbaar is. Je verliest alleen wel bagageruimte door het accupakket, maar bovenstaande foto van Mercedes-Benz laat zien dat er nog steeds friskratten in de kofferbak passen. De stekkerhybride, oliegestookte Mercedes-Benz kan in 5,9 seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. In elektrische modus ligt de limiet bij “130+”. De totale accucapaciteit bedraagt 13,5 kWh. Opladen via een Wallbox duurt 1,5 uur en via een klassiek stopcontact 5 uur.

Reageren is niet mogelijk.