Cadillac toont haar elektrische toekomst

0

Autofabrikant General Motors heeft besloten dat niet Chevrolet (met de Bolt annex Opel Ampera-e) de elektrische honneurs op concernniveau gaat waarnemen, maar Cadillac. In het hogere prijssegment ziet het bedrijf het beste verdienmodel en daar is wat voor te zeggen: Tesla heeft zijn succes immers ook niet te danken aan budgetmodelletjes.

Om te illustreren hoe die elektrische toekomst er uit gaat zien, heeft Cadillac 2 afbeeldingen vrijgegeven van een conceptstudie waarmee het merk vooruitblikt op haar eerste volledig emissieloze model. Het betreft een cross-over annex SUV. Logisch, want met een dergelijk model beantwoorden ook Audi (e-Tron), BMW (iX3), Jaguar (I-Pace), Mercedes-Benz (EQ C) het succes van Tesla.

De elektrische nieuwkomer, die in 2021 verkoopklaar moet zijn, zal worden gebaseerd op een volledig nieuw platform (BEV3 genaamd) dat naast voorwielaandrijving ook achterwielaandrijving en vierwielaandrijving mogelijk maakt. Ondanks de koerswending bij Cadillac beschikt de elektrische cross-over annex SUV over een merkkarakteristiek design. Zo komt de neuspartij redelijk overeen met het front van de conventioneel aangedreven XT6 die gisteren werd gelanceerd.

Het premiummerk van General Motors laat weten in de periode tot 2021 elke 6 maanden een nieuw model aan haar leveringsgamma toe te zullen voegen. Een deel daarvan, minimaal 11 stuks, zal elektrisch zijn. Daarbij zal gekozen worden voor diverse carrosserievormen. De conceptstudie die hier op de afbeeldingen te zien is zal op de North American International Auto Show (NAIAS) te zien zijn.

De keuze van General Motors om al haar elektrische kaarten de komende jaren in te zetten op Cadillac is enerzijds logisch (gezien het succes van Tesla in het hogere prijssegment), maar anderzijds ook opvallend omdat diverse concurrenten zoals Ford, Honda en Volkswagen (ook) fors investeren in elektrificatie van het gamma van de volumemerken. Maar blijkbaar denkt General Motors dat de gemiddelde Chevrolet klant niet te porren is voor een elektrische auto en daar is wat voor te zeggen.

In eigen land stagneren de verkopen van Cadillac. Dat komt omdat men de concurrentieslag met modellen die voorzien zijn van een verbrandingsmotor niet van de gevestigde orde uit met name Duitsland kan winnen. Maar in het elektrische segment zijn de kaarten nog niet allemaal geschud. Cadillac denkt daar, net als autonatie China trouwens, grotere succeskansen te hebben.

Aan de van 2013 tot 2016 gebouwde, veel te dure, en daardoor geflopte ELR heeft het premiummerk van General Motors weliswaar geen goede herinneringen, maar dat was geen volledig elektrische auto. In de carrosserievorm (coupé) zat geen toekomst en de techniek (afkomstig van de Chevrolet Volt; naast een elektromotor ook een actieradius verhogende benzinemotor) bleek geen blijvertje.

Comments are closed.