Exclusief: meerijden in de Mercedes-Benz EQ C

0

Uiterlijk juli arriveert de productieversie van de Mercedes EQ C in de showrooms. Een select aantal autojournalisten mocht in Las Vegas al een stukje meerijden met de eerste elektrische SUV uit Stuttgart. Hoe ziet de elektrische toekomst van Mercedes er uit?

Omdat de EQ C nog niet helemaal af is, mag er nog niet zelf gereden worden. Hoewel de kennismaking dus plaatsvond met een voorserie exemplaar, is de afwerking tiptop verzorgd: aangename sfeerverlichting in het interieur, hoogwaardige materialen en een modern, maar sinds de introductie van de jongste A klasse niet bijzonder futuristisch dashboard. Je voelt je direct thuis: zo moet een Mercedes er uit zien.

Mercedes positioneert de EQ C als een sportieve SUV. Daar past een aan de achterzijde aflopende dakpartij bij. Normaliter zou dit betekend hebben dat zelfs 1,80 lange personen hoofdruimte tekort komen achterin, maar door een verhoging in de plafondbekleding zitten zelfs 1,90 meter lange passagiers niet met hun kruin tegen het dak.

Voor het testprogramma van de EQ C is Bastian Schult (op de foto met EQ jack aan) eindverantwoordelijk. Onder zijn toeziend oog zal de elektrische SUV tot aan de officiële introductie verder worden fijn geslepen. Nu wordt de EQ C dus getest in de hitte van Las Vegas en over een paar weken zullen de laatste wintertests in Zweden plaatsvinden.

Van elektrische auto’s zijn we inmiddels gewend dat ze weinig geluid maken. Hoewel het bij zijn formaat zou passen, ontbreekt bij de EQ C een roffelende V8 motor. Het enige wat je hoort zijn de rolgeluiden van de 20 inch wielen. Toch is het volgens Schult de bedoeling dat der EQ C aanvoelt als een echte Mercedes. Dit betekent dat irriterende bijgeluiden uit den boze zijn. Daarom zijn beide elektromotoren (op elke as zit een exemplaar) opgehangen in een aluminium hulpraam met dikke rubber coating. Daarmee moeten vibraties geëlimineerd worden. In de praktijk werkt deze manier van geluidsisolatie uitstekend: in de EQ C hoor je écht alleen maar de rolgeluiden (en niet de ‘zingende’ elektromotoren). Ja, deze elektrische SUV klinkt als een échte Mercedes.

De beide elektromotoren van ZF zijn goed voor een gecombineerd vermogen van 300 kW (408 pk) en 765 Nm. Als maximale actieradius geeft Mercedes 450 km op. Dat is dus de theoretische waarde. In de echte wereld zal je vermoedelijk tussen de 300 en 350 kilometer ver kunnen komen op een volle acculading. Om de efficiëntie te verhogen, neemt de voorste elektromotor de aandrijving bij gematigd tempo voor zijn rekening, terwijl het exemplaar achter aan de bak gaat als de bestuurder de EQ C op zijn staart trapt.

De modulair opgebouwde lithium/ion batterij is afkomstig van Daimler dochterbedrijf Deutsche Accumotive, weegt 650 kilo en heeft een capaciteit van 80 kWh. In deze vorm kan de elektrische SUV in 5,7 seconden naar 100 km/u sprinten. Er wordt door Mercedes ook gewerkt aan een sportieve versie van de EQ C met 110 kWh. Over capaciteit gesproken: der kofferbak heeft een formaat van 505 liter en het laadvermogen van de elektrische SUV bedraagt 505 kilo. Voor een 4-koppig gezin betekent dit: niet onbeperkt bagage meenemen. Maar die constatering geldt eigenlijk voor alle auto’s uit het segment voor sportieve SUV modellen.

Ongeacht de accucapaciteit kan je veel bereik terugwinnen als je de kunst van de recuperatie van remenergie verstaat. De EQ C is bereid de bestuurder daarbij te helpen en beschikt daarvoor over de benodigde techniek. Daarvoor hoef je, anders dan bij andere elektrische auto’s niet perse met de schakelflippers achter het stuur aan de slag, maar die stengels zijn natuurlijk wel bedoeld om de actieradius te maximaleren. Heb je ze goed in de vingers, dan kan je sowieso in de stad het rempedaal links laten liggen. Professionelen noemen dit ‘One Pedal Driving’. Als jij je voet van het gas haalt, zorgen beide elektromotoren er voor dat er duidelijk vaart verminderd wordt. Uiteindelijk zal de Mercedes helemaal stil staan. Heb je geen zin om met de flippers aan de slag te gaan, dan kan je ook opteren voor de automatische modus. Daarin worden ook alle navigatiegegevens die beschikbaar zijn gebruikt om een passend niveau van recuperatie te kiezen.

In de omgeving van Las Vegas heb je veel bergen waar het bochtgedrag van de elektrische SUV van Mercedes goed getest kan worden. Met name in de dynamische modus ontpopt de EQ C zich als een vlotte jongen. Niet ideaal als je achterpassagiers aan boord hebt, maar als je het rijk alleen hebt, kom je er achter dat de sportieve positionering niet verkeerd gekozen is. Het helpt dat de elektromotoren duidelijk sneller op gaspedaalcommando’s reageren dan hun fossiele brandstoffen verstokende collega’s. In 0,4 milliseconde wordt de bestuurdersopdracht uitgevoerd. Een diesel of benzinemotor heeft hier doorgaans toch wel een volle seconde voor nodig. Het lijkt een minimaal verschil, maar in de praktijk is het goed merkbaar. Het helpt om de EQ C de gewenste richting op de sturen, want als de motorkracht wegvalt, word je slachtoffer van de middelpunt vliedende kracht. En we hebben het hier over een auto ban 2.450 kilo.

Conclusie

Is de EQ C de best elektrische SUV ter wereld? Nee, zeker niet. Qua actieradius moet hij duidelijk in de Tesla Model X zijn meerdere erkennen en qua interieurruimte is en blijft deze Mercedes een omgebouwde GLC. Dit betekent dat de middenconsole net even te veel in de weg zit en qua wielbasis speelt de EQ C duidelijk in een lagere categorie dan de Jaguar I-Pace. Luchtvering ontbreekt: je krijgt gewoon de stalen exemplaren en de niveauregeling van de GLC. Maar hij rijdt (daardoor) wel als een échte Mercedes. Zo voelt hij ook aan. Hij heeft ook het geluid en de geur van een Mercedes. Dat kan voor de vaste cliëntèle van de autofabrikant uit Stuttgart doorslaggevend zijn. Omdat de EQ C de GLC als basis heeft, moet Mercedes de prijs scherp kunnen houden. Als de tarieven bij 70.000 à 75.000 euro beginnen, dan wordt niet alleen een rechtstreekse confrontatie met de Tesla Model X (100 kWh; 117.780 euro) voorkomen, maar ook met de Jaguar I-Pace (90 kWh; 80.330 euro) en de Audi e-Tron (95 kWh; 84.100 euro).

Comments are closed.