Nieuwstelex

0

+++ AUDI heeft bij een patentbureau onlangs de modelnamen SQ4, Q9 en f-Tron laten registreren. Het crossover annex SUV offensief van het merk met de 4 ringen is dus nog niet voorbij. Hoewel het afgelopen jaar wat minder ging, wil Audi in 2020 met een jaarproductie van 2 miljoen personenwagens, de grootste premium autofabrikant ter wereld wil zijn. Van de geregistreerde modelnamen is f-Tron een ietwat vreemde eend in de bijt, maar het past natuurlijk goed bij e-Tron en g-Tron. Vermoedelijk gaat Audi deze typeaanduiding gebruiken voor een waterstofauto. Overigens is registratie van een nieuwe modelnaam geen garantie dat er daadwerkelijk een nieuw type aan het palet van de autofabrikant uit Ingolstadt wordt toegevoegd. Eerder werden immers al Q6, R6, S2 en S9 vastgelegd, maar tot op heden heeft die activiteit niet geresulteerd in concrete modellen. Maar de SQ4 is een ‘zekerheid’ aangezien eind dit jaar de Q4 zal worden gepresenteerd, een coupéachtige variant van de Q3. +++

+++ BMW presenteert eind 2019 haar antwoord op de Audi e-Tron, Jaguar I-Pace en Mercedes-Benz EQ C. De ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen heeft bij de autofabrikant uit München een tijdje stilgelegen, dus er was wel haast bij. Daarom is het betreffende antwoord geen compleet nieuw model, maar een aangepaste X3. En het BMW alternatief voor de e-Tron, I-Pace en EQ C gaat iX3 heten. De elektrische SUV gaat enkel in China gebouwd worden, samen met joint venture partner Brilliance. De Europese showroomintroductie is voor 2020 gepland. Tegen die tijd is de X3 alweer 3 jaar oud dus het design van de elektrische versie zal vriendelijk gezegd ‘klassiek’ zijn. BMW toonde eerder al een conceptversie van de iX3. Die had een 272 pk sterke elektromotor en een batterij van 70 kWh, goed voor een rij bereik van 400 km. BMW heeft alle namen van iX1 t/m iX9 laten registreren bij een patentbureau, dus in de toekomst komen er ongetwijfeld nog meer elektrische versies van bestaande modellen aan. Hiermee vaart de autofabrikant uit München een andere koers dan Audi, Jaguar en Mercedes-Benz, die er niet voor kiezen om elektrische versies van bestaande modellen te introduceren. Deels noodgedwongen omdat hun bestaande platforms daar niet geschikt voor zijn. Maar het CLAR onderstel van BMW biedt die mogelijkheid wel. +++

+++ De verkoop van ELEKTRISCHE auto’s is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van het voorgaande jaar. In totaal werden 24.024 volledig emissieloze exemplaren geregistreerd. Dat is een nieuw record. Van alle auto’s die in 2018 op kenteken werden gezet, was 5,4 % elektrisch. Daarmee komt de voorspelling die Autointernationaal.nl eind 2017 deed (namelijk een even groot marktaandeel als Ford heeft (5,6 %) vrijwel exact uit. De Tesla Model S was met 5.633 geregistreerde exemplaren in 2018 de populairste elektrische auto, gevolgd door de Jaguar I-Pace (3.495 registraties), de Nissan Leaf (3.369) en de Tesla Model X (2.966). Andere elektrische auto’s werden ook goed verkocht, maar het verschil met 2017 is in sommige gevallen marginaal. De Volkswagen e-Golf was goed voor 2.243 verkopen, de BMW i3 voor 1.602 registraties, de Hyundai Ioniq Electric trok 1.500 kopers, de Renault Zoe ging 1.017 keer over de toonbank en de Hyundai Kona is vorig jaar 551 keer op kenteken gezet. De rest van het aanbod behaalde een marktaandeel van minder dan 1 %. Daarbij was de verdeling in alfabetische volgorde als volgt: Audi e-Tron (163 registraties en 0,68 % marktaandeel), BMW i3 (1.602 en 6,67 %), Citroën Berlingo Zero (14 en 0,06 %), Citroën C-Zero (29 en 0,12 %), Hyundai Ioniq Electric (1.500 en 6,24 %), Hyundai Kona Electric (551 en 2,29 %), Hyundai Nexo (12 en 0,05 %), Jaguar I-Pace (3.495 en 14,55 %), Kia e-Niro (55 en 0,23 %), Kia Soul EV (45 en 0,19 %), Mercedes-Benz B-Klasse Electric (2 en 0,01 %), Nissan Leaf (3.369 en 14,02 %), Nissan eNV200 (105 en 0,44 %), Opel Ampera-e (860 en 3,58 %), Peugeot iOn (23 en 0,10 %), Peugeot Partner Electric (46 en 0,19 %), Renault Zoé (1.017 en 4,23 %), Smart Forfour EQ (149 en 0,62 %), Smart Fortwo EQ (70 en 0,29 %), Tesla Model 3 (5 en 0,02 %), Tesla Model S (5.633 en 23,45 %), Tesla Model X (2.966 en 12,35 %), Toyota Mirai (1 en 0,00 %), Volkswagen e-Golf (2.243 en 9,34 %) en Volkswagen e-Up (57 en 0,24 %). In december verkochten dealers opvallend veel elektrische auto’s, voornamelijk in het duurdere segment. Een belangrijke reden is dat kopers de wijziging van de fiscale regels voor bijtelling bij modellen die meer kosten dan 50.000 euro vóór wilden zijn. Autointernationaal.nl verwacht dat ondanks de belastingwijziging, die het leasen van een duurdere elektrische auto dit jaar minder aantrekkelijk maakt ten opzichte van 2018, de verkoopgroei zal aanhouden. Dat komt door een groter aanbod in het middenklasse segment. Zo moet de levering van de Kia e-Niro nog op stoom komen en zal Nissan een krachtigere versie van de Leaf introduceren met een grotere actieradius. Verder kan Tesla eindelijk beginnen met de verkoop van de Model 3 in Nederland. +++

+++ De sportwagens van FERRARI gingen in 2018 in Nederland als warme broodjes over de toonbank. Dat doet vermoeden dat (linkse) politici gelijk hebben als zij zeggen dat de rijken steeds rijker worden. De verkoop van Ferrari steeg namelijk van 27 auto’s in 2017 naar 50 stuks vorig jaar. De Italiaanse sportwagenfabrikant behoort daarmee tot de top35 van best verkopende automerken in Nederland. Vorig jaar stond Ferrari nog op plek 38. Het merk verkocht meer dan 2,5 keer zoveel auto’s als landgenoot Lamborghini (19 registraties). Een SUV (in de vorm van de Urus) is dus geen voorwaarde voor succes, al steeg de afzet van de Lamborghini wel sterker, want in 2017 moest dit merk het doen met 8 bestellingen. Ferrari verkocht zoals gezegd vorig jaar in totaal 50 auto’s in Nederland. Het populairste model was de 488. Van deze modelreeks werden 18 exemplaren op kenteken gezet. Daarna volgen de 812 Superfast en de nieuwe Portofino. Beiden waren goed voor 11 bestellingen. Van de GTC4Lusso bracht Ferrari 9 exemplaren aan de man. Begin 2018 werd nog één F12berlinetta verkocht, wat het totaal op 50 brengt. Of Ferrari in 2019 weer net zo’n goed verkoopjaar zal beleven, is onzeker. In 2018 profiteerde het merk namelijk van een kakelvers gamma (812 Superfast, 488 Pista, Portofino). Het grote nieuws voor dit jaar is de opvolger van de 488 met elektrische assistentie voor de V8 motor. Maar daarvan zal de verkoop pas in 2020 op gang komen. Dat geldt ook voor de aangekondigde SUV, de Purosanque. +++

+++ Waarom zou je slecht nieuws naar buiten brengen? Dat zal FORD gedacht hebben toen de verkopen in één maand in eigen land met bijna 9 % daalden. Bij het bekendmaken van de verkoopcijfers over december, die 8,8 % lager waren dan het jaar ervoor, meldt de Amerikaanse autobouwer in één adem dat het voortaan de afzetresultaten niet langer maandelijks gaat rapporteren, maar per kwartaal. Ford volgt hiermee het voorbeeld van General Motors, dat hier al eerder toe overging. Beide autofabrikanten willen zich op deze manier minder laten leiden door de (belegging)waan van de dag. +++

+++ In FRANKRIJK zijn de autoverkopen als gevolg van de nu al weken voortdurende blokkades en andere verstoringen van de openbare orde door vele duizenden gele hesjes in combinatie met de WLTP perikelen in december met 14,5 % gedaald. Veel Fransen meden dus de showroom, wellicht omdat die door de blokkades onbereikbaar was en/of omdat de dealers niet of nauwelijks nieuwe auto’s aangeleverd hadden gekregen. Het op 1 september jl. van kracht geworden WLTP keuringsregime doet natuurlijk ook een duit in het zakje. In reactie daarop hebben diverse autofabrikanten net voor die datum tienduizenden auto’s nog snel even op kenteken gezet die anders niet meer verkocht mochten worden. Het effect daarvan werkt nog steeds door, ook omdat de consument momenteel minder keuze heeft aangezien nog niet alle modelvarianten zijn gecertificeerd. Op jaarbasis kwamen de autoverkopen in Frankrijk op 2.173.481 exemplaren uit. Dat is een groei van 2,8 % ten opzichte van 2017. De Franse fabrikanten (de PSA Groep en Renault inclusief Dacia plus) Alpine) zagen hun verkopen met 8,3 % toenemen tot 1.246.915 stuks. Daarmee waren zij goed voor een marktaandeel van 57,4 %. Van de Franse merken zag Renault zijn verkopen het hardst (18,7 %) toenemen. Diens Clio was met 123.658 geregistreerde exemplaren de populairste auto van Frankrijk. De Renault ging 5,7 % vaker over de toonbank dan in 2017. Op plek 2 vinden we de Peugeot 208 die 102.395 kopers trok (+4,7 %). Ook de rest van de top10 bestaat uit modellen van de Franse autogroepen. Plek 3 is voor de Peugeot 3008 die 84.834 keer werd verkocht (+3,9 %). De plekken 4 t/10 worden ingenomen door de Citroën C3 (77.937 stuks, +3,6 %), de Dacia Sandero (70.077 stuks, +3,2 %), de Renault Captur (67.396 stuks, +3,1 %), de Peugeot 2008 (66.284 stuks, +3 %), de Peugeot 308 (63.218 stuks, +2,9 %), de Dacia Duster (46.931) en de Renault Twingo (46.372). Voor dit jaar gaan Franse brancheorganisaties uit van een daling van de autoverkopen. De modellen die in 2018 de grootste verkoopdaling voor hun kiezen kregen, waren achtereenvolgens de Citroën C4 (-56,9 %), de Opel Mokka (-56,5 %), de Ford Focus (-43,5 %), de Nissan X-Trail (-42,7 %), de Renault Talisman (-40,0 %), de DS 3 (-39,6 %), de Renault Espace (-35,7 %), de Volkswagen Touran (-31,9 %), de Citroën C4 Picasso / Spacetourer (-31,8 %), de Citroën Berlingo (-31,3 %), de Ford Kuga (-30,9 %), de Volkswagen Passat (-28,4 %), de Peugeot Partner (-26,9 %), de Audi Q3 (-26,6 %), de Citroën C4 Grand Picasso / Spacetourer (-26,5 %), de Audi A3 (-25,3 %), de Nissan Juke (-23,2 %), de Seat Leon (-20,0 %), de Audi A1 (-18,3 %), de Suzuki Vitara (-17,8 %), de Kia Rio (-17,5 %), de Jeep Renegade (-17,2 %), de Volkswagen Tiguan (-14,8 %), de Renault Kadjar (-13,8 %) en de Renault Grand Scénic (-12,5 %). +++

+++ HYUNDAI verwacht dat 2019 een “taai jaar” gaat worden voor de auto-industrie. Oorzaak is de internationale onzekerheid voor het bedrijfsleven, waardoor de wereldeconomie hapert. Dat er over de hele wereld muren van protectionisme worden opgetrokken, doen de zaken ook geen goed. Hyundai hoopt samen met dochter Kia dit jaar 7,6 miljoen auto’s te verkopen. Ter vergelijking: in 2018 eindigde de teller op 7,35 miljoen stuks. Veel zal afhangen van hoe de nieuwe SUV van Hyundai, de jongste Santa Fe en de Palisade, aanslaan op de Noord Amerikaanse markt. Ook de China afzetmarkt zou wel eens kunnen gaan krimpen. +++

+++ Het aantal LEASE registraties is in 2018 door de grens van 200.0000 exemplaren gegaan. De teller eindigde op 208.314 stuks; een stijging van 20,4 % ten opzichte van 2017. Dat is vooral te danken aan de particuliere leaseregistraties. Die verdubbelden vrijwel in aantal. Volkswagen was met een marktaandeel van 14,1 % (dankzij 29.389 registraties) veruit het populairste merk in het leasesegment, dat in 2018 goed was voor 47 % van de totale autoverkopen (2017: 42 %). Het marktaandeel van particuliere kopers daalde van 30,8 % naar 25,8 %. Na Volkswagen bestaat de rest van de leasemerken top10 uit Renault (18.169 registraties en 8,7 % marktaandeel), Opel (16.615 en 8,0 %), Peugeot (14.508 en 7,0 %), Kia (13.662 en 6,6 %), Skoda (13.083 en 6,3 %), Toyota (10.938 en 5,3 %), BMW (10.428 en 5,0 %), Ford (9.871 en 4,7 %) en Audi (8.716 en 4,2 %). De leasemodellen top10 bestond in 2018 uit de Volkswagen Polo (9.083 registraties en 4,4 % marktaandeel), de Volkswagen Golf (6.534 en 3,1 %), de Kia Picanto (6.211 en 3,0 %), de Volkswagen Up (6.123 en 2,9 %), de Renault Clio (6.105 en 2,9 %), de Opel Karl (5.179 en 2,5 %), de Skoda Octavia (5.139 en 2,5 %), de Ford Fiesta (4.907 en 2,4 %), de Opel Astra (4.889 en 2,3 %) en de Renault Mégane (4.807 en 2,3 %). +++

+++ MERCEDES-AMG zal de nieuwe ’45’ uitvoering van de A klasse in 2 vermogen varianten op de markt brengen. Beiden hebben wederom een 2,0 liter 4 cilinder onder de kap. De ‘reguliere’ versie wordt 388 pk krachtig. Daarmee wint de nieuwe A 45 ‘slechts’ 7 pk ten opzichte van zijn inmiddels van de Nederlandse markt verdwenen, 381 pk sterke voorganger. Hij legt het bovendien af tegen de jongste Audi RS3, die goed is voor 400 pk. Over het koppel en de toerentallen waarbij de A45 zijn vermogen vrijgeeft, is nog niets bekend. Voor wie op zoek is naar nóg indrukwekkendere prestaties (en daar is veel voor te zeggen, gezien de specificaties van de eerder genoemde Audi), brengt Mercedes-AMG de ‘S’ versie in stelling. Die is goed voor liefst 421 pk. Beide vermogensmaken krijgen standaard 4Matic aandrijving en een 8-traps automaat met dubbele koppeling. In de A35 AMG (306 pk en 400 Nm) zit een exemplaar met 7 verzetten. Het specifieke vermogen van de S versie spreekt tot de verbeelding want dat bedraagt meer dan 200 pk per liter, een ongekend hoge waarde die zelfs voor supersportwagens niet is weggelegd. De A 45 krijgt, ook met 388 pk, een geavanceerd gripsystemen en een adaptief, instelbaar onderstel. Of de S versie tevens over hybride ondersteuning beschikt om voor een snellere acceleratie naar 100 km/u te zorgen, is nog niet bekend. Het vorige model had voor de sprintklus 4,2 seconden nodig, dus de nieuwe editie duikt wellicht onder de 4 seconden. +++

+++ MORGAN gaat de V8 motor van BMW definitief opbergen. Het einde van de productie van de Aero 8 en Plus 8 is de doodsteek voor deze krachbron bij de kleine Britse fabrikant. Dit betekent dat Morgan op een kantelpunt in haar geschiedenis is beland. De artisanale fabrikant meldt dat de, niet-elektrische toekomstige modellen “een aandrijflijn zoals nooit te voren in een Morgan” zullen krijgen. Theoretisch kan dat het 6 cilinder lijn blok van BMW betekenen, en/of een turbokrachtbron. Morgan heeft voor haar volgende generatie sportwagen(s) een nieuw aluminium platform ontwikkeld. Voor wat betreft de carrosserie kunnen wij rekenen op een evolutie van het huidige design. Onder de streep zorgt dit wel degelijk voor een revolutie in Malvern. +++

+++ Afgelopen jaar was bijna een derde (31,2 %) van de nieuwe auto’s die in NOORWEGEN werden ingeschreven elektrisch. Daarmee haalt het Scandinavische land een wereldrecord. Noorwegen wil niet dat er in 2025 nog auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht. In 2017 kwam het marktaandeel van elektrische auto’s in Noorwegen uit op 20,8 % en in 2013 ging het om 5,5 %. Noorwegen, de grootste producent van olie en gas in West Europa, zet al jaren stevig in op de vergroening van haar wagenpark. Om de transitie te stimuleren, hoeft er voor elektrische auto’s bijna geen wegenbelasting betaald te worden, en op veel plaatsen kan er gratis worden geparkeerd en opgeladen. Toch hebben die douceurtjes tot nu toe nog niet iedereen overtuigd, want in 2018 koos meer dan tweederde van de kopers van een nieuwe auto voor een exemplaar met een verbrandingsmotor (of een hybride). Vorig jaar werden er in Noorwegen wel 6,8 % minder nieuwe auto’s op kenteken gezet dan in 2017. Het aantal nieuwe volledig elektrische exemplaren nam met 40 % toe en het aantal diesels nam met 28 % af. De verkoop van gewone benzinemodellen en niet-oplaadbare hybride auto’s daalde met respectievelijk 17 % en 20 %. De populairste auto in Noorwegen was afgelopen jaar de Nissan Leaf. Het Noorse Instituut voor Transporteconomie (ITE) twijfelt of de doelstelling voor 2025 (totaal geen verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor meer) kan worden behaald. “Heel wat mensen hebben geen eigen parkeerplaats en zullen dus geen oplaadbare auto kopen als ze thuis niet kunnen opladen”, zegt Lasse Fridstrøm van het ITE. “Een marktaandeel van 75 procent is haalbaar, op voorwaarde dat de belastingvoordelen blijven”. Ook bij de elektrificatietransitie zit de duivel dus in de staart. +++

+++ Stap jij vandaag weer in de trein of bus naar je werk? Volgens het Europese cijferbureau Eurostat zijn OPENBAAR VERVOER diensten in Nederland de duurste van de hele Europese Unie. Wat krijgen we terug voor die dure kaartjes? Vervoersdiensten zijn in Nederland 35 % duurder dan gemiddeld in de Europese Unie, zo blijkt uit de cijfers van Eurostat. Ook taxi’s en vliegtickets vallen in deze categorie. In bijvoorbeeld België is het openbaar vervoer een stuk goedkoper en in Luxemburg wordt het binnenkort zelfs helemaal gratis. Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid. Van Wee: “In België willen ze het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld ook door ervoor te zorgen dat iedereen een bushalte binnen een paar honderd meter heeft. Maar dat kost ook behoorlijk veel geld”. In België kost een trajectabonnement van Antwerpen naar Gent bijvoorbeeld 174 euro per maand. Een trajectkaart van Amsterdam naar Den Haag, een vergelijkbare afstand, kost 371 euro per maand. Helpt het ook om het openbaar vervoer goedkoper te maken? Van Wee: “Zodra je het openbaar vervoer goedkoper maakt, merk je dat het ook meer gebruikt wordt. Maar het zorgt er niet meteen voor dat mensen vaker de auto laten staan. Vooral de mensen die toch al met het openbaar vervoer reizen gaan dat vaker doen”. Gratis openbaar vervoer, zoals in Luxemburg, zou volgens Van Wee dan ook geen oplossing zijn voor files. “Dat moeten we zeker niet doen. Het zou waarschijnlijk zelfs averechts werken. Treinen zijn op sommige trajecten nu al enorm druk, die zouden dan al helemaal overvol raken. Dan zorg je er juist voor dat mensen eerder de auto pakken”. Bovendien, stelt Van Wee, als je het openbaar vervoer goedkoper maakt, moet dat uiteindelijk door de overheid betaald worden, en dus doorberekend worden in de belasting. “In de praktijk zijn het vooral mensen met een hoger inkomen die veel met de trein reizen, omdat ze in een andere stad werken. Uiteindelijk betaalt iedereen dan mee zodat die mensen goedkoper kunnen reizen”. In Nederland krijgen we ook waar voor ons geld, vindt Van Wee. “De kwaliteit van het Nederlandse OV is beter dan in veel andere landen. De NS scoort altijd behoorlijk goed in internationale vergelijkingen”. +++

+++ PEUGEOT heeft het motorvermogen van de 308 GTi iets teruggeschroefd om succesvol de nieuwe WLTP meetcyclus te kunnen doorlopen. Voorheen was de Franse hete hatchback goed voor 270 pk, maar nu is dat aangepast naar 263 pk (bij 6.000 toeren per minuut). Aan koppel is er maximaal 340 Nm beschikbaar (bij 2.100 toeren). In vergelijking met de ‘pre WLTP editie’ lever je als koper dus 7 pk in, maar krijg je er wel 10 Nm voor terug. Voorheen produceerde de 1,6 liter turbomotor namelijk 330 Nm (bij 1.900 toeren per minuut). De Peugeot 308 GTi 263 S&S, zoals het model volmondig heet (start/stop techniek is dus standaard), is alleen met handgeschakelde 6-bak te koop. Hij sprint in 6,0 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 250 km/u. De prijs bedraagt 45.220 euro. Peugeot is niet het enige merk dat met het oog op de WLTP meetcyclus het motorvermogen bij sommige modellen heeft teruggeschroefd. Ook Audi (TT) en Kia (Stinger) deden dit. +++

+++ Volgens de Brusselse rechtbank van koophandel, Nederlandstalige rol, zijn transportplatformen zoals UBER illegaal in de Belgische hoofdstad. De rechter bepaalde dat enkel chauffeurs die over een taxilicentie beschikken, en dus ook een lichtbak bovenop hun wagen hebben, effectief taxiritten in de hoofdstad mogen uitvoeren. De gerechtelijke beslissing dateert reeds uit december. In het vonnis verduidelijkt de rechter een beslissing uit 2015, toen Uberpop al werd verboden. De beslissing van de rechtbank zet Uber dus buiten spel om voor goedkope taxi te spelen in het Brussels Gewest. Het bedrijf riskeert een boete van €10.000 per overtreding, met een maximum van €1 miljoen. In het vonnis werd echter geen uitspraak gedaan over UberX, dat professionele chauffeurs gebruikt en over de vereiste licenties beschikt. Analisten spreken van een overwinning voor de traditionele taxichauffeurs die slecht overweg konden met de concurrentie (en de tarieven) van Uber. Zij hebben te maken met (dure) licenties, quota en restrictieve belastingregels. Het is echter wel een klap voor de stad Brussel, dat een ‘Smart City’ wil worden. In de ogen van sommige lokale politici maken diensten als Uber deel uit van de antwoorden op mobiliteitsvraagstukken. De Brusselse regering heeft echter geen nieuwe regelgeving kunnen invoeren die de digitale diensten integreert. De Belgische minister van Mobiliteit, Pascal Smet, geeft aan dat hij het vonnis “bestudeert”. Analisten leggen dat uit als ongeloof met betrekking tot de uitspraak. +++

+++ Japan is bereid om de verkoop van autonoom VLIEGENDE AUTO’S vanaf 2023 toe te laten. Deze voertuigen voor het transport van goederen of personen zouden files kunnen mijden. In 2020, tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Tokio, zal een vliegende auto de vlam kunnen dragen. Vliegende voertuigen die in staat zijn om zich door de lucht te verplaatsen, zullen dit autonoom moeten doen. De machines zijn voornamelijk bedoeld voor shuttle en taxidiensten voor trajecten tussen luchthavens en strategische punten in ‘smart cities’. Ze kunnen zowel voor personen als goederentransport worden gebruikt. Het doel is natuurlijk om de reistijd te verkorten door over de vertragingen op de weg te kunnen vliegen. Australië lijkt ook geïnteresseerd in deze mobiliteitsoplossing. +++

+++ VOLVO heeft vorig jaar een nieuw verkooprecord gevestigd. Voor de eerste keer sinds de oprichting in 1927 werden in 1 jaar tijd meer dan 600.000 auto’s aan de man gebracht. Het gaat om exact 642.253 personenwagens; een toename van 12,4 % in vergelijking met 2017. Het is het 5de opeenvolgende jaar dat Volvo een verkooprecord weet te realiseren. In 2017 werden er 571.577 auto’s verkocht. De afzetstijging is vooral te danken aan de SUV modellen van het merk. In december viel de groei evenwel relatief bescheiden uit (+ 2,8 % naar 60.157 auto’s). In de Verenigde Staten werd er in 2018 een plus van 20,6 % gerealiseerd naar 98.263 registraties. Met name de XC60 was daar veel gevraagd. De in de Verenigde Staten gebouwde nieuwe S60 is inmiddels in de Amerikaanse showrooms gearriveerd. Met dit model denkt Volvo in 2019 verdere groei te kunnen realiseren. In December gingen er in de Verenigde Staten 8.826 auto’s over de toonbank. De afzet in China groeide met 14,1 % naar 130.593 personenwagens. In dit land waren de lokaal geassembleerde XC60 en de S90 erg in trek. In december kwam de verkoop uit op 11.868 auto’s; een stijging van 17,9 procent. In Europa ging de afzet van Volvo met 6,4 procent omhoog naar 317.838 auto’s. Daarvan werden er vorige maand 29.469 stuks op kenteken gezet. In onze marktregio waren vooral de V60 en de XC40 veelgevraagd. Specifiek in Nederland verkocht Volvo vorig jaar 16.268 exemplaren, tegen 14.262 auto’s in 2017. De V40/V40 Cross Country ging nog altijd aan kop, gevolgd door de V60, de XC40 en de XC60. Op mondiaal niveau gaat de XC60 bij de modellen aan kop met 189.459 registraties (2017: 184.966), gevolgd door de XC90 met 94.182 eenheden (2017: 87,518) en de V40/V40 Cross Country met 77.587 stuks (2017: 95.370). Deze instapper van Volvo bleef daarmee de XC40 nipt voor, want die ging vorig jaar 75.828 keer over de toonbank. De S90 trok wereldwijd 57.142 klanten (2017: 46.602). +++

Reageren is niet mogelijk.