Dankzij nieuwe motor nóg aantrekkelijker: test Nissan Micra 1.0 I-GT

0

Waarom de korte test?

De sfeer tussen het topmanagent van Nissan en Renault mag dan gespannen zijn, in de lagere echelons wordt gewoon pragmatisch doorgewerkt met als doel beide autofabrikanten zoveel mogelijk vruchten te laten proeven van de alliantie. Deze coöperatieve houding komt tot uiting in de herziene Nissan Micra. Die is nu al leverbaar met de 1,0 liter turbomotor die bij Renault debuteert in de nieuwe Clio.

Wat voor auto is het?

De harttransplantatie is niet heel ingewikkeld, want onderhuids is de inmiddels 2 jaar oude Micra nauw verwant aan de oude Clio. De carrosserie van de Nissan is hoekiger en scherper gesneden dan die van de Renault, maar minstens zo aantrekkelijk. Hoewel het B segment nog steeds gedomineerd wordt door de Fiesta, de Clio en de Polo, zijn er vorig jaar toch aardig wat Nederlanders voor de Micra gevallen: 4.422 om precies te zijn. De genoemde Volkswagen ging weliswaar 14.585 keer over de toonbank, maar de Nissan wist wel de Citroën C3 (4.331 registraties), de Hyundai i20 (2.162), Kia Rio (2.070), Seat Ibiza (2.772), Skoda Fabia (3.350), Suzuki Swift (3.048) achter zich te laten. Een knappe prestatie. Volgens Nissan trekt de Micra afgerond 20 procent meer klanten bij andere merken vandaan dan zijn voorganger.

Dit jaar worden de kaarten in het B segment opnieuw geschud. De vijfde generatie Renault Clio debuteert, evenals nieuwe edities van de Opel Corsa en Peugeot 208. Daarmee wordt de concurrentiedruk op de Micra vergroot. Nissan reageert hier zoals gezegd op door haar B segment model te voorzien van een nieuwe 1,0 liter turbomotor. Die is niet alleen krachtiger, zuiniger en schoner dan het oude 0.9 IG-T blok, maar heeft ook een minder nadrukkelijk turbogat. De Nissan Micra IG-T 100 is leverbaar in 5 uitrustingniveaus: Visia (18.990 euro), Acenta (20.140 euro), N-Connecta (21.490 euro), N-Sport (21.840 euro) en Tekna (22.390 euro).

Voor de 1.150 euro dat de Acenta duurder is dan de Visia versie van de Micra krijg je een 7,0 inch touch screen interface met telefoonaansluiting, een multifunctioneel stuur en cruisecontrole. Het derde uitrustingsniveau N-Connecta biedt meer hightech uitrusting, waaronder een achteruit rij camera een navigatiesysteem. Het comfortniveau is bij deze Micra ook naar een hoger niveau getild dankzij automatische airconditioning en sleutelloze toegang in combinatie met een startknop. De nieuwe N-Sport uitvoering nestelt zich, zoals uit het prijzenoverzicht blijkt, tussen de N-Connecta en Tekna in. Hij biedt onder andere carbonlook lichtmetalen velgen, idem spiegelkappen, Alcantara meubilairbekleding met lederlook, wotte ventilatieroosters en speciale vloermatten. Zo sportief uitgedost als de Ford Fiesta ST-Line of Peugeot 208 GT-Line is de N-Sport uitvoering van de Micra evenwel niet. Testauto was de Tekna versie met het optionele Rouge Passion interieurpakket.

In andere Europese landen wordt de N-Sport aankleding gecombineerd met een 117 pk variant van de nieuwe 1,0 liter turbomotor. Die heeft ook een sportonderstel en een directere stuurinrichting. De Micra N-Sport die wij voorgeschoteld krijgen, heeft deze aanpassingen niet ondergaan. Onder de kap zit gewoon de standaard 100 pk variant van de nieuwe 3 cilinder benzinemotor. De N-Sport behandeling is dus puur cosmetisch van aard. Net als bij de andere uitrustingniveaus is de 1.0 IG-T motor standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak, maar tegen circa 1.800 euro meerprijs is een CVT automaat leverbaar. Die stond voorheen niet op de optielijst. Verdwenen uit de Nederlandse leveringgamma is de atmosferische 1,0 liter met 71 pk. Dit heeft als consequentie dat de instapprijs van de Micra fors gestegen is.

De interne naam van de gloednieuwe IG-T 100 krachtbron is ‘HR10DET’. Het aluminium 3 cilinder blok is voorzien van een partikelfilter en directe injectie. Daarnaast werden er wijzigingen doorgevoerd aan de het inlaattraject, de nokkenas en de cilinderkop met geïntegreerd uitlaatspruitstuk. De cilinderwanden van de nieuwe motor zijn net als bij de supersportwagen GT-R voorzien van een speciale coating die de interne wrijving vermindert. Dat klinkt op papier veelbelovend. En in het echte leven?

Is het wat?

Zoals bij veel moderne 3 cilindermotoren, is de nieuwe IG-T motor van de Micra stationair vrijwel onhoorbaar. Je moet echt een blik op de toerenteller werpen om er zeker van te zijn dat je hem wel gestart hebt. De 3-pitter wordt goed ondersteund door een balancerend vliegwiel, hetgeen de afwezigheid van trillingen in de stoelen, het stuur of de pedaal verklaart. Al met al is er sprake van een zeer discrete metgezel. Het turbo-effect van de nieuwe motor is vrijwel onmerkbaar en dat is een goede zaak, want het betekent dat stedelijke trips al vloeiend rijdend afgelegd kunnen worden. Toch is er nog steeds sprake van een gebrek aan respons onder de 2.000 toeren; een effect dat wordt versterkt door de lange overbrengingsverhoudingen van de 5-bak. Een extra versnelling zou er voor kunnen zorgen dat de Micra beter bij de les is. Schakel je te vroeg op, dan kan de motor gevoelsmatig doodvallen, al speelt dit vooral in heuvelachtige omgevingen zoals rond het Portugese Cascais waar ik de herziene Micra aan de tand kon voelen.

Op de snelweg is er, forse rolgeluiden uitgezonderd, sprake van een ongelooflijke stilte aan boord. Dat wordt natuurlijk tijdens langere ritten erg gewaardeerd, maar door de lange 5de versnelling kan het traject met veel heuvels toch betekenen dat een relaxte rijstijl niet mogelijk is. Je zult dan namelijk frequent terug moeten schakelen om het tempo er in te houden. Nissan heeft voor merkbaar langere overbrengingsverhoudingen gekozen dan bij de oude 0.9 IG-T motor met 90 pk. Dat verklaart de flinke CO2 uitstoot reductie van 118 gram/km naar 103 gram, maar er is dus zondermeer sprake van een keerzijde van de medaille. Nissan geeft een gemiddeld benzineverbruik van 4,5 liter per 100 km op. Dat zal je in de praktijk niet halen, maar dit neemt niet weg dat de vernieuwde Micra aangenaam zuinig is.

De optionele Xtronic CVT is uitgerust met zogeheten D-step techniek, oftewel software die de aanwezigheid van versnellingen simuleert als je het gaspedaal voor meer dan de helft intrapt. Het vermaledijde geloei van een CVT wordt daarmee verminderd, evenals het gevoel dat de auto wordt voortgetrokken door een elastiek. Dat komt de rijervaring ten goede, al zal het voor de purist wat kunstmatig overkomen. Gas los na een stevige acceleratie zorgt voor een verlaat, ongewenst duwtje in de rug. Dat komt door het naijl effect van de motor, waar ook de handgeschakelde uitvoering last van heeft. Je kan de CVT dus maar beter rustig behandelen. Dat past ook beter bij het karakter dan dit transmissietype de Micra bezorgt. De Xtronic slokt namelijk wat vermogen op en er is minder koppel beschikbaar (144 Nm in plaats van 160 Nm). Dat zorgt er voor dat de sprint naar 100 km/u niet 10,9 seconden in beslag neemt zoals bij de handbak versie, maar 12,4 tellen. De topsnelheid daalt van 184 km/u naar 177 km/u. Met CVT automaat is de Nissan dus duidelijk minder gretig.

Omdat de 1.0 IG-T motor zoals gezegd onder de 2.000 toeren niet goed bij de les is, kan je dus maar het beste zo zen mogelijk blijven aan boord, ondanks dat het efficiënte onderstel met zijn uitstekend geslaagde compromis tussen comfort en dynamiek een vlot tempo mogelijk maakt. Dit betekent dat de Micra zich op bochtige wegen nog altijd thuis voelt. Ook in de stad trouwen dankzij de lichte en probleemloze bediening. De zachte ophangingen zorgt aldaar er voor dat kleine oneffenheden in het wegdek effectief geabsorbeerd worden. Prettig, maar de nieuwe N-Sport uitvoering zou met een steviger afgesteld onderstel meer tot zijn recht komen.

Mede dankzij deze lederen meubilairbekleding van de geteste Tekna uitvoering is de afwerking van de Nissan onberispelijk en qua bouwkwaliteit kan de Micra gerust als een referentie in zijn segment worden gezien. De voorstoelen zitten prettig, al zou er voor de bijrijder meer beenruimte mogen zijn.

Achterin is het qua beenruimte ook behelpen en door de kleine portierramen kunnen passagiers het gevoel krijgen opgesloten te zitten. Met een laadvolume van 300 liter bevindt de capaciteit van de kofferbak zich op gemiddeld niveau voor een B segment auto.

De herziene interface integreert Apple CarPlay en Android Auto. Vanaf het uitrustingniveau N-Connecta kan het navigatiesysteem gegevens ophalen die op de telefoon zijn ingevoerd. Standaard op de Micra Tekna is de ‘persoonlijke’ geluidsinstallatie van Bose met 2 speciale luidsprekers in de hoofdsteun van de bestuurder.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De vijfde generatie Micra heeft sowieso enorm veel aan aantrekkelijkheid gewonnen ten opzichte van zijn voorganger eb de komst van het nieuwe motorblok van 100 pk maakt hem duidelijk meer veelzijdig. De 1.0 IG-T is krachtiger, flexibeler en zuiniger vergeleken met de oude 0,9 liter 3 cilinder van 90 pk. De harttransplantatie kan dus als geslaagd worden bestempeld, al blijft het vervelend dat de motor goed op toeren gehouden moet worden. Afgezien van nadrukkelijk aanwezige rolgeluiden biedt de Micra een goed comfort dankzij een soepele vering en een discreet werkende motor. Zijn benzineverbruik is bovendien prettig laag.

Al met al is er sprake van een verleidelijk en schappelijk geprijsd totaalpakket, op voorwaarde dat de beperkte ruimte voor jouw huishouden geen probleem is. Specifiek voor de nieuwe N-Sport uitvoering geldt dat de Micra in deze vorm vooral aan uiterlijk vertoon doet. Jammer, want een sportonderstel en een directere besturing zouden goed bij zijn uitstraling passen, evenals de pittigere 117 pk versie van de 1.0 IG-T motor (0-100 km/u in 9,9 seconden en 195 km/u als topsnelheid) die wél gecombineerd wordt met een 6-bak. Als iets goedkopere N-Connecta is de Nissan vermoedelijk een betere allrounder.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (38)
    4.7

Reageren is niet mogelijk.