Exclusief: rijden met de vernieuwde Mercedes-Benz GLC

0

Waarom de korte test?

Mercedes-Benz zal binnenkort, namelijk op de autosalon van Genève begin maart, de vernieuwde GLC voorstellen. Daarmee zal ongetwijfeld de nodige media-aandacht gegenereerd kunnen worden. Maar Mercedes-Benz probeert de PR waarde van de facelift te verdubbelen door een select aantal autojournalisten uit te nodigen in Arvidsjaur in het noorden van Sweden, waar de fabrikant de meerderheid van haar wintertests uitvoert, voor een kennismaking met het prototype van de vernieuwde GLC, die in juni bij de dealers arriveert.

Wat voor auto is het?

Het was de bedoeling dat de vernieuwde GLC in een sneeuwrijke omgeving te testen. Maar plotseling begon het te regenen, met ijzel tot gevolg. Dat was niet gepland, maar Mercedes-Benz vond dat eigenlijk wel prima omdat op deze manier nog beter kennisgemaakt kon worden met het herziene 4Matic vierwielaandrijving systeem.

De facelift van de uit 2015 stammende concurrent uit Stuttgart voor de Audi Q5, BMW X3 en Porsche Macan omvat onder andere een sportonderstel. Dat is optioneel en voorheen alleen beschikbaar voor de GLC Coupé. Het sportonderstel omvat een directere besturing en zowel stijvere stalen veren als dempers. Dat moet de rij dynamiek ten goede komen. Als vanouds kan de vernieuwde SUV ook besteld worden met luchtvering.

Optische wijzigingen zijn nieuwe bumpers, LED techniek voor de koplampen plus achterlichten en meer chroom (voorheen optioneel). Binnenin de GLC maakt Mercedes’ nieuwe MBUX systeem, vorig jaar geïntroduceerd in de vierde generatie A klasse, zijn opwachting. Het combineert vloeiend het instrumentarium met een 10,3 inch centraal touch screen en met moderne infomedia en internetmogelijkheden.

De tellerpartij is standaard analoog, maar wie bijbetaald kan een configureerbaar 12,3 inch scherm krijgen; bekend van de jongste C klasse. In het kader van de facelift neemt een touch pad de plek in van een draaiknop op de middentunnel.

Motorisch nieuws is er ook, zowel in benzine als in diesel vorm. Daarnaast zal de herziene GLC verkrijgbaar zijn in een tweetal stekkerhybride uitvoeringen. De oude 7-traps automaat maakt plaats voor een moderner exemplaar met 9 versnellingen. De eerder genoemde stekkerhybride uitvoeringen zijn de GLC 250 4Matic EQ Boost en de GLC 300 4Matic EQ Boost. Zij zijn allebei voorzien van een 14 pk sterke elektromotor, die assisteert tijdens het accelereren, en een 48 volt systeem. Als basisunit fungeert in beide gevallen een 2,0 liter 4 cilinder benzinemotor, maar het gecombineerde vermogen verschilt: 197 pk voor de GLC 250 en 258 pk voor de GLC 300. De EQ Boost modellen zijn voorzien van een zogeheten zeilfunctie waarmee de benzinemotor al rijdend tijdelijk wordt uitgeschakeld indien het gaspedaal niet ingetrapt is. Onder de streep moet dit een benzineverbruik reductie van 15 procent opleveren. Dieselen kan 163 pk, 194 pk of 245 pk sterk in respectievelijk de GLC 250d 4Matic, de GLC 300d 4Matic en de GLC 350d 4Matic. Verder zal de vernieuwde SUV leverbaar worden als 400d 4Matic met in het vooronder de 2,9 liter 6 cilinder lijn turbodieselmotor van 340 pk.

Is het wat?

Ondanks dat er als gevolg van de ijzelvorming niet of nauwelijks grip was, excelleerde de GLC. Zelfs zonder spijkerbanden wisten wij van A naar B te komen dankzij de slimme verdeling van vermogen en koppel over de 4 wielen. Ook het ESP systeem van de Mercedes-Benz kon op deze manier optimaal worden beproefd.

Testauto was een gecamoufleerd prototype van de GLC 300 4Matic EQ Boost. Die maakte indruk met zijn aandrijflijn. Er kan snel vanuit stilstand worden geaccelereerd en de 2,0 liter motor maakt gretig toeren. Ook de gaspedaalrespons is dankzij 340 Nm aan koppel (beschikbaar vanaf 1.200 toeren) goed. Verder is de 4 cilinder merkbaar soepeler en verfijnder geworden. Helaas valt er in akoestisch opzicht weinig plezier te beleven aan deze GLC. Zowel de motor als de uitlaat produceren een ongeïnspireerd geluid. Maar wie daar gevoelig is, kan opteren voor de AMG versies van de vernieuwde SUV. De GLC 43 en GLC 63 arriveren een maand na de reguliere uitvoeringen in de showrooms.

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Als vanouds is de GLC comfortabel en stil. Hij heeft wederom een vertrouwenwekkend weggedrag. Voor een revolutie zorgt de facelift dus niet, maar dat was ook niet nodig aangezien deze SUV één van de best verkopende Mercedes-Benz modellen is. De concurrentie is weliswaar toegenomen, maar de GLC heeft genoeg charme om die te kunnen weerstaan. Hij blijft namelijk één van de beste premium SUV modellen op de markt. De facelift zorgt er voor dat er net nog wat meer puntjes op de 'i' gezet zijn. Zo moet je het zien.

  • 8
  • User Ratings (7 Votes)
    5.5

Comments are closed.