Mercedes praat met politie over klachten B-klasse

0

De Politie is in gesprek met Mercedes-Benz na een klachtenregen van agenten over hun nieuwe dienstauto, de B klasse.

De kritiek is niet mals: te klein, te weinig grondspeling, slecht zicht en stoelen die voor rugklachten zorgen: er is een hoop mis met de nieuwe politieauto. Toch zitten de agenten er de komende jaren aan vast: de Nationale Politie heeft voor de komende jaren liefst 1.250 stuks van de Mercedes B klasse aangeschaft. Maar blijkbaar zonder de auto eerst goed te testen.

De Nederlandse Politie Bond (NPB) heeft een meldpunt ingesteld, waar inmiddels al honderden klachten zijn binnengekomen over de nieuwe politiewagen. “Het is geen auto waar je verkeersdrempels mee moet nemen”, vertelt Paul Lathouwers van de NPB. “Hij ligt heel laag op de weg en daardoor rij je makkelijk schade”. Het is wonderlijk dat dit bij een selectieproces over het hoofd is gezien, want Nederland ligt vol verkeersdrempels. En als elke seconde telt, dan heeft de politie natuurlijk geen tijd om daar op kousenvoeten overheen te rijden.

Naast de te geringe bodemvrijheid van de nieuwe dienstwagen springt één andere klacht er uit: de Mercedes-Benz B 220 d is veel te krap als politieauto. “De Nationale Politie benadrukte dat de nieuwe dienstwagen niet kleiner is dan ons vorige vervoermiddel, de Volkswagen Touran”, zegt Lathouwers. “Maar dat is wel zo”. Agenten hebben standaard veel spullen aan hun riem en daar is op de bestuurdersstoel geen ruimte voor. Blijkbaar wist de Nationale Politie niet waar zij het over had en werd er door de leiding uit hun nek geluld.

Ook voor arrestanten is de B klasse verre van comfortabel. “Naar ik begreep is er met arrestanten achterin geen rekening gehouden bij het testen”, vertelt Lathouwers. “Ik heb al gehoord over één grote arrestant, waar gekozen is deze niet achterin de Mercedes-Benz te vervoeren, maar om voor hem een apart busje te laten komen”. Het is onbegrijpelijk dat de Nationale Politie dit niet heeft getest. Het aanhouden en naar het bureau vervoeren van arrestanten is namelijk één van de hoofdtaken van de politie.

De Nationale Politie laat schuldbewust weten naar verbetering van de politieauto’s te kijken. “Wij zijn bekend met de klachten van collega’s en nemen die uiterst serieus. Waar de kritiek op de B klasse tot verbetering kan leiden, zijn wij dat aan het oppakken. Daarover zijn wij in gesprek met Mercedes-Benz. Wij zullen onze collega’s en de bonden meenemen in de uitkomst”. Ook deze politiewoordvoerder lult uit zijn nek, want de betreffende B klasse is van de vorige generatie en inmiddels uit productie. Dus wat zou Mercedes-Benz nog aan kunnen veranderen?

Niet alleen bij de B klasse, maar ook bij een eerdere aanschaf van een nieuw type politieauto verliep niet alles ideaal. Zo werd de Audi A6 Avant geselecteerd als opvolger van de Volvo V70 als dienstwagen voor op de snelweg. Toen beging de Nationale Politie dezelfde fout, namelijk door een model te kiezen dat al aan het einde van zijn levenscyclus zat en dus spoedig uit productie zou gaan. De fabrikant kon dus geen verbeteringen doorvoeren. En nu maakt de Nationale Politie met de Mercedes-Benz B klasse precies dezelfde fout.

Annuleren van de order bij de Mercedes-Benz is geen optie. Enerzijds omdat er voor de levering is getekend en anderzijds omdat er de eerstvolgende jaren geen zaken meer gedaan mag worden met Volkswagen importeur Pon vanwege fraude met een eerdere tender. Daarnaast gaat het nieuwe model B klasse de problemen niet verhelpen. Dat model heeft, conform de laatste modetrends, een nóg lagere daklijn. Het wordt dus alleen maar moeilijker om arrestanten in die auto te vervoeren.

Er doet zich nog een ander probleem met de Mercedes-Benz voor. Er moet een aantal honderden kilo’s aan spullen mee in zo’n politieauto. Die wordt dus veel zwaarder belast dan normaal, met als gevolg dat de B klasse al na 25.000 kilometer nieuwe remschijven nodig hebben. Met een andere manier van testen had de politie dat kunnen weten. Maar blijkbaar heeft de Nationale Politie andere prioriteiten en kan het haar geen ene zier schelen of belastinggeld wel of niet goed besteed wordt.

Politiebond NBP heeft alle klachten overgebracht. “De politie heeft gezegd dat ze met zoveel mogelijk klachten over de Mercedes-Benz gaan proberen iets te doen”. Mogelijk kunnen high performance remmen helpen om de slijtage te verminderen. En kan de grondspeling met een ander type veren vergroot worden. Maar aan het te krappe interieur van de B klasse valt niks te veranderen.

De kans dat er op korte termijn een compleet nieuwe auto komt, is klein. Voordat de Mercedes-Benz geselecteerd werd, is er een Europese aanbesteding geweest en dat is een tijdrovende procedure. Deze periode had gebruikt kunnen worden voor uitgebreide tests, maar dat heeft de Nationale Politie dus verzaakt. De kans dat dit personele consequenties gaat hebben, is ook klein. Het is immers maar belastinggeld van de burger.

Comments are closed.