Autofabrikanten bijten hun tanden stuk op de pick-up

0

De afgelopen 2 à 3jaar leek het wel of niet elektrische aandrijving het autonieuws domineerde, maar de pick-up. Fabrikanten struikelden over elkaar heen om een dergelijk model toe te voegen aan hun gamma: Renault en Mercedes lanceerden een eigen interpretatie van de Nissan Navara (respectievelijk de Alaskan en de X klasse), Fiat plakte haar logo op een aangepaste Mitsubishi L200 en Volkswagen tastte diep in haar buidel om in eigen beheer een pick-up te ontwikkelen.

Blijkbaar kan anno 2019 de balans opgemaakt worden van al die uitbreidingsprojecten en investeringen. En die is niet positief. Zo heeft Fiat besloten om te stoppen met de Fullback. De donorauto van de betreffende pick-up, de Mitsubishi L200, ondergaat nog dit jaar een flinke opfrisbeurt. Fiat heeft besloten om die beker aan zich voorbij te laten gaan. De Fullback verkoopt namelijk niet goed, waardoor de kosten van de facelift waarschijnlijk niet terugverdiend kunnen worden. Bovendien wordt het wordt duur om de Fullback te laten voldoen aan de nieuwe Euro 6 emissie-eisen voor dieselmotoren. Daarnaast stoot de pick-up ook nog eens behoorlijk veel CO2 uit. Dat is nu eenmaal eigen aan dit autoconcept (groot, hoog, zwaar). Fiat Chrysler Automobiles riskeert in Europa sowieso al boetes omdat de gemiddelde uitstoot van haar modellen te hoog is en heeft hiervoor voor honderden miljoenen euro’s een emissiedeal gesloten met Tesla. Op die manier kunnen de auto’s van met name Alfa Romeo, Jeep en Maserati gaan poolen met het uitstootvrije repertoire van Tesla.

Eerder deze week berichtte Autointernationaal.nl dat Mercedes-Benz twijfelt over een vervolg voor de X klasse. De markt voor zogeheten ‘premium’ pick-ups is namelijk minder groot dan gedacht, zo heeft de Duitse autobouwer geconstateerd. Op de B klasse en verlengde A klasse Sedan na is elk model van Mercedes-Benz een auto die zich wereldwijd laat verkopen. Behalve de X klasse. Voor deze pick-up is het zoeken naar lucratieve afzetmarkten. In tijden dat moederconcern Daimler voor 8 miljard euro wil bezuinigen (waarvan 6 miljard euro bij de personenwagenvisie), zal de stofkam onherroepelijk door het gamma gaan en de kans is groot dat de X klasse dan afgeschoten wordt. Het ‘zustermodel’ van de Mercedes-Benz, de Renault Alaskan, heeft binnen 2 jaar al een update ondergaan. Dat is niet perse een goed teken: blijkbaar waren de Fransen niet tevreden over hun pick-up.

Volkswagen heeft de knoop al doorgehakt: er komt geen eigen opvolger voor de Amarok. De pick-up uit Hannover krijgt weliswaar gunstige recensies, maar is eigenlijk te prijzig voor een werkpaard. Met name in zogeheten opkomende economieën, waar het welvaartsniveau minder hoog is dan in Europa, kan dat de Amarok parten spelen. Verkoop op de Noord Amerikaanse markt is geen optie omdat de Volkswagen voor lokale begrippen niet ‘fullsize’ is, en dan kan je het wel vergeten.

In Wolfsburg kiest men daarom eieren voor zijn geld en heeft men besloten om voor de tweede generatie Amarok mee te liften in de laadbak van de Ford Ranger. Anders dan de Volkswagen is dat feitelijk een verouderde, matig rijdende pick-up maar dat hoeft succes niet in de weg te staan als de consument desondanks veel waar voor zijn geld krijgt. En dat is bij de Ranger, die wél wereldwijd wordt verkocht en daarmee kan profiteren van enorme schaalvoordelen, beslist het geval.

Fiat, Mercedes-Benz en Volkswagen dachten snel de pick-up markt te kunnen veroveren, maar dit segment is alleen voor stoere, grote spelers die tegen een stootje kunnen. Zoals Ford, die op haar thuismarkt al decennialang heer en meester is in het pick-up segment met de F-series. En in Japan is de Toyota Hilux een instituut. Toch dient PSA, dat momenteel timmert aan een eigen pick-up op basis van dit Aziatische werkpaard, zich nog eens op het achterhoofd te krabben: als Fiat, Mercedes-Benz, Volkswagen (en Renault?) struikelen, waarom zou Peugeot dan de dans ontspringen?

Betekent dit dat de kaarten in het pick-up segment definitief geschud zijn en dat de buit verdeeld is? Niet perse. Omdat schaalvoordelen dus het verschil kunnen maken tussen wel of geen succes, moet een Chinese verovering van de markt niet worden uitgesloten. Bijvoorbeeld door Great Wall, dat in Australië niet onverdienstelijk het prijswapen hanteert.

Fiat moet gewoon weer gaan doen waar zij goed in is: leuke, kleine auto’s bouwen. Mercedes-Benz dient zich ook bij zijn leest te houden en het premiumpad niet te verlaten. Net zoals men in Wolfsburg gewoon personenwagens voor het volk (waar ook ter wereld) moet blijven ontwerpen. Dan waait de hype waarbij elke autofabrikant een eigen pick-up leek te willen snel weer over.

Reageren is niet mogelijk.