In detail: Mercedes-Benz GLS Live

0

Mercedes-Benz heeft de nieuwe generatie van zijn über SUV voorgesteld, de GLS. Die moet voortaan niet alleen opboksen tegen de Audi Q7 en het beste wat Land Rover te bieden heeft, maar ook tegen de BMW X7. Zodra men in Stuttgart de Maybach uitvoering (met onder andere een specifieke grille) klaar heeft, kunnen zelfs de Bentley Bentayga en Rolls-Royce Cullinan als concurrent worden bestempeld. Mercedes-Benz positioneert de GLS als de S klasse onder de SUV modellen dus de verwachtingen mogen beslist hooggespannen zijn.

In eigen land is evenwel de BMW X7 zijn belangrijkste rivaal. Die valt (in positieve én negatieve zin) vooral op met zijn afmetingen. Als straks, zodra de levering van deze SUV goed op gang is gekomen, zijn gigantische grille in jouw achteruitkijkspiegel opdoemt, dan zal jij dat moment nooit meer vergeten. De nieuwe generatie GLS heeft een duidelijk andere uitstraling, ofschoon hij ook flink uit de kluiten gewassen is. De wielbasis werd nog eens met 6 centimeter verlengd en is nu 3,14 meter lang. Dat is meer dan die van de X7, maar dat valt niet op. De jongste GLS weet de afmetingen van zijn koetswerk dus goed te maskeren.

De vorige generatie verscheen in 2006 op de markt onder de modelnaam GL; oorspronkelijk als opvolger voor de G klasse, maar deze terreinwagen ging met de jaren steeds beter verkopen. De GL onderging in 2012 een ingrijpende facelift waarbij hij werd omgedoopt tot GLS; dit om zijn positionering als ‘de S klasse onder de SUV modellen’ te benadrukken. In 2016 vond er een tweede opfrisbeurt plaats.

Nu, in 2019, is het dus tijd voor een volkomen nieuw model. Die heeft duidelijk rondere vormen. Het is een logische wijzigingen aangezien de GLK daarmee zeer succesvol werd getransformeerd tot GLC. Ook het feit dat de SUV container van Audi, de Q7, met zijn ronde vormen zeer in de smaak viel bij het publiek, zal Mercedes-Benz niet ontgaan zijn. Bijkomend voordeel is de verlaagde luchtweerstand. De nieuwe GLS heeft een Cw-waarde van 0,32 terwijl zijn oude, hoekige voorganger 0,35 scoorde. De grote SUV krijgt overigens standaard Multi-beam LED koplampen mee; exemplaren met 112 stuks pér unit. Natuurlijk maakt ook de verlichting aan de achterzijde gebruik van LED techniek.

De nieuwe GLS heeft duidelijke overeenkomsten met zijn kleinere broer, de GLE. Beide modellen hebben hetzelfde dashboardontwerp, dat wordt gedomineerd door een vrijstaand, digitaal instrumentencluster van 11,6 inch, een even groot additioneel enorm beeldscherm voor het infomediasysteem en anders dan de ‘lage’ personenwagens van het merk geen ronde ventilatieroosters, maar rechthoekige exemplaren. De MBUX (Mercedes Benz User Experience) installatie is uiteraard voorzien van de spraakassistent ‘Hey Mercedes’. De middenconsole is voorzien van een draadloze oplaadmogelijkheid voor telefoons en van extra USB aansluitingen. Optioneel levert Mercedes-Benz een voorruitprojectie systeem met een resolutie van 720 x 240 pixels.

De passagiers achterin hebben hun eigen multimediastation indien het Comfort pakket wordt aangevinkt op de optielijst. Dat omvat tevens een 7,0 inch Android tablet met een eigen docking station in de grote, luxueuze armsteun middenin de leuning op de tweede zit rij. Met deze tablet is bediening van alle MBUX comfort & entertainmentfuncties vanaf de zitrijen achterin mogelijk, zoals toegang tot radio, tv, media, telefoon en internet. Hiermee kan tevens de automatische airconditioning met 5 temperatuurzones voor de zitplaatsen achterin worden aangestuurd. De bestuurder kan uiteraard op elk gewenst moment de bediening van alle functies overnemen.


Volgens Mercedes-Benz is het ruimteaanbod van de nieuwe GLS er flink op vooruit gegaan, vooral achterin. Plek voor passagiersbenen kan je nooit genoeg hebben, zo was de gedachte van de ontwerpers. Niet onterecht, want dit soort SUV modellen wordt niet in de laatste plaats vaak gekocht door mensen die gebruik maken van een chauffeur. Mercedes-Benz houdt daar rekening mee en biedt opties aan die het vertoeven op de achterbank tot een uitzonderlijk luxueuze gebeurtenis maken. En dan moet de Maybach versie van deze gigant nog geïntroduceerd worden.

Ben jij 1,94 meter lang? Dan moet ook jij volgens Mercedes-Benz comfortabel helemaal achterin kunnen zitten. Zonder dat passagiers op de rij voor jou aan comfort inboeten, want dankzij de groeispurt die de GLS in vergelijking met de vorige editie heeft doorgemaakt, zit men daar net zo royaal als in een S klasse. Dat mag ook wel, want het nieuwe model heeft een lengte van een klein schiereiland (5,21 meter; oftewel 7,7 centimeter meer dan voorheen). Daarmee is de nieuwe GLS nog eens 6 centimeter langer dan de X7.

De Mercedes-Benz biedt dus riant plaats aan maximaal 7 personen, maar je kan ook een variant bestellen met 6 zitplaatsen waarbij de elektrisch verstelbare en over een lengte van 87 mm verschuifbare bank op de middelste rij is verruild voor 2 luxueuze ‘captain chairs’. Die kunnen optioneel worden voorzien van een massagefunctie. Helemaal achterin krijg je spijtig genoeg geen privé massage, maar daar is wel verwarmd meubilair. Bovendien zijn ook daar USB aansluitingen te vinden.

Zijn er geen achterpassagiers dan kan je na het omklappen van de voor hen bestemde zetels (de exemplaren op de derde rij kunnen in de kofferbodem worden opgeborgen) liefst 2.400 liter bagage kwijt in de nieuwe GLS, die met 1,96 meter trouwens 2,2 centimeter breder is dan zijn voorganger. Met een druk op de ‘All’ knop leg je desgewenst alle achterstoelen tegelijk plat. Met één druk op de knop is de til drempel met 5 centimeter te verlagen. Handig!


Onder de kap zitten grotendeels dezelfde motoren als bij de GLE. De benzine-units zijn allemaal voorzien van een 48 volt mild hybride systeem. Dat voorziet niet alleen grote energie verbruikers van stroom, zoals de waterpomp en de aircocompressor, maar tevens de geïntegreerde startdynamo (ISG). De betreffende accu wordt opgeladen met behulp van zeer efficiënte remenergie recuperatie. De goedkopere versies hebben een 6 cilinder motor als basisunit, maar Mercedes-Benz gaat de GLS ook leveren met een V8 krachtbron. Later volgt nog een specifieke AMG versie. Zij zijn allemaal voorzien van een 9-traps automaat en 4Matic vierwielaandrijving. De koppelverdeling over beide assen kan variëren van 0 tot 100 procent. En de GLS kan nu ook besteld worden met een zogeheten veldversnelling. Daarmee zou je in het terrein zelfs een Land Rover moeten kunnen volgen.

Het gamma begint bij een 3,0 liter diesel van 286 pk / 600 Nm of 331 pk / 700 Nm. Zij hebben als typeaanduiding ‘350d’ respectievelijk ‘400d’. De CO2 uitstoot van deze 2 diesels bedraagt 208 gram per kilometer. Daarnaast biedt Mercedes-Benz een even grote benzineversie aan (alleen staan de 6 cilinder niet in een lijn opstelling, maar in V vorm) met de eerder genoemde milde hybride techniek. Die heet ‘450’ en is 367 pk / 500 Nm sterk. Helemaal bovenaan het gamma staat de GLS 580. Die heeft een 4,0 liter V8 motor als basisunit. Samen met de bijdrage van de milde hybride techniek levert dit onder de streep kortstondig 512 pk / 950 Nm op dankzij zogeheten EQ Boost. Mercedes-Benz geeft voor deze uitvoering een gemiddeld verbruik van ‘slechts’ 10 liter per 100 kilometer op, wat overeenkomt met een CO2 uitstoot van 229 gram per kilometer. Ter vergelijking: de Bentley Bentayga zit in V8 uitvoering op een emissiewaarde van 260 gram en de Range Rover Supercharged stoot minimaal 289 gram per kilometer uit.

De GLS beschikt standaard over Airmatic luchtvering met adaptieve dempers. Met ‘E-Active Body Control’ is de Mercedes-Benz GLS de eerste auto op de markt waarbij de veren en schokdempers van elk wiel apart kunnen worden gecontroleerd. Het verhindert het overhellen van de carrosserie in de bochten, hetgeen natuurlijk geen overbodige luxe is bij zo’n gemotoriseerde kleerkast. Als de auto bij echt zwaar terreinwerk vast komt te zitten, kan de ‘Free Driving’ modus hem door automatische ingrepen in de ophanging misschien toch weer loskrijgen. Via het aanraakscherm in de middenconsole kan de bestuurder ook nog eens de hoogte van elk wiel apart regelen. Tel er nog de Road Surface Scan bij (die de weg voor de auto leest en de ophanging al voorbereidt op eventuele oneffenheden) en Mercedes-Benz mag wellicht terecht stellen dat zij haar GLS van ’s werelds intelligentste SUV ophanging heeft voorzien.

In Stuttgart heeft men ook een ‘oplossing’ bedacht voor als hij schoongemaakt moet worden (niet persé na ruig terreinwerk). Je kan dan bij het bezoeken van de wasstraat de Carwash functie activeren, die de ophanging automatisch in zijn hoogste stand zet, de buitenspiegels inklapt, alle ramen sluit (inclusief het panoramadak), de regensensor uitschakelt, de klimaatregeling op recirculeren zet en de 360-graden camera aanzet om de lange en brede auto veilig en ongeschonden deze handeling te laten ondergaan. Als de GLS vervolgens (weer) harder dan 20 km/u rijdt, wordt deze wasstraat modus weer uitgeschakeld.

Net zoals voorheen zal Mercedes-Benz de nieuwe GLS in de Verenigde Staten (in de fabriek in Tuscaloosa, Alabama) gaan bouwen. Logisch, want dit land behoort samen met China en het Midden-Oosten tot de grootste afzetmarkten. De beschreven dieselversies zijn specifiek bestemd voor Europa, maar wij kunnen ook rekenen op de ‘580’ benzine-uitvoering. En daarmee wordt niet het nog te introduceren AMG derivaat bedoeld. De nieuwe Mercedes-Benz GLS beleeft zijn wereldpremière op de New York International Auto Show (19 tot 28 april). Eind 2019 arriveert hij bij de dealers. Britta Seeger, verkoopcheffin van Mercedes-Benz (foto), denkt met het nieuwe model haar marktleiderschap in het segment van grote premium SUV modellen verder te kunnen versterken. De prijzen van de GLS worden later bekend gemaakt.

Comments are closed.