Nieuwstelex

0

+++ AMSTERDAM hanteert sinds deze maand in het centrum een parkeertarief van €7,50 euro per uur. Maar dat vindt de gemeente nog niet genoeg om mensen die met hun auto de hoofdstad willen bezoeken af te schrikken. Het college van Burgemeester en Wethouders (B&W) in Amsterdam heeft namelijk besloten om de parkeerboetes bij niet betalen per 1 juli met 32 % te verhogen naar €62,70 euro. Daarnaast komt daar nog minimaal één keer het uurtarief van dat parkeergebied bij (dit bedrag is afhankelijk van de geconstateerde parkeerduur). In het geval van het Amsterdamse centrum gaat het dus om minimaal €7,50. Amsterdam is overigens niet de eerste stad die het wettelijk maximum voor wat betreft de parkeerboete gaat hanteren. Onder meer Rotterdam, Den Haag en Utrecht gingen onze hoofdstad al voor. Maar qua uurtarief is Amsterdam wel de duurste. +++

+++ De Europese Unie verwacht dat zogeheten AUTONOME voertuigen pas in 2030 daadwerkelijk geheel zelfstandig kunnen rijden. Dat heeft de Sloveense eurocommissaris voor transport, Violeta Bulc, laten weten tijdens de City as a Lab conferentie. “We zijn ervan overtuigd dat wij tegen 2030 een nieuwe generatie voertuigen hebben die volledig zijn geautomatiseerd. Dit jaar al voegen autofabrikanten 15 nieuwe assistentiesystemen toe aan al hun auto’s, ongeacht de prijsklasse”. Die nieuwe verplichte systemen omvatten onder andere rijbaanassistentie, vermoeidheid sensoren, adaptieve cruisecontrole met verkeersborden herkenning en een zwarte doos voor ongevallenregistratie. Bulc heeft naar eigen zeggen in de afgelopen 4 jaar een investeringsprogramma van €230 miljard in de Europese transportsector overzien en gestimuleerd. Het meeste geld ging naar het openbaar vervoer, waarbij de spoorwegen niet minder dan 70 % ontvingen. De private sector heeft vooral geld gepompt in autonome rij techniek. Maar Europa werkt volgens Bulc aan een geïntegreerd transport systeem dat zowel privaat als publiek en zowel privé als publieksvervoer omvat. “Autonomie gaat niet alleen over auto’s”, zo laat zij in een toelichting weten. “Het gaat ook over drones, schepen, treinen en vliegtuigen. Het is mijn droom om dat alles samen te brengen”, zo laat zij in een toelichting aan Automobiel Management weten. In feite praat zij daarmee over ‘Mobility as a Service’ (MaaS) op Europees niveau. Transport wordt als een dienst gezien met geïntegreerde services, waarbij de reiziger via één digitale interface zijn reis plant. De meeste, (en wellicht alle) zogeheten reiscomponenten zullen autonoom zijn, denkt Bulc. Een belangrijk onderdeel van deze visie is ‘decarbonisatie’, oftewel een complete transitie naar elektrische of andere niet-vervuilende motoren in 2050. Het is de tweede grote fase in de ‘vision zero’ van Bulc: nul vervuiling. De vervoerssector is momenteel de op één na grootste vervuiler in Europa, aldus de eurocommissaris. Zij realiseert zich naar eigen zeggen terdege dat deze transitie niet zonder slag of stoot zal gaan. “Wij hebben een sterk ecosysteem nodig. Anders gaat het niet lukken. Innovatie floreert pas bij voldoende investeringen”. +++

+++ BMW heeft belangstelling om de Britse Honda fabriek over te nemen. De Japanners stoppen in het Engelse Swindon in 2021 met de productie van auto’s. Ook andere autofabrikanten zouden interesse hebben in de nog relatief moderne faciliteit waar zonder drastische investeringen overgeschakeld kan worden op de bouw van andere modellen. In de Britse fabriek van Honda werken op dit moment 3.500 mensen aan de primair voor Europa ontwikkelde hatchback uitvoering van de Civic. De huidige generatie van deze modelreeks slaat evenwel niet aan in onze marktregio. Daardoor is regionale productie van de Civic niet langer lonend voor Honda. De opvolger zal gewoon weer uit Japan komen. Auto’s uit dit land die in Europa verkocht worden zullen in de toekomst lager belast worden door de Europese Unie. BMW heeft inmiddels uitgebreid rondgekeken in de fabriek of de installaties en machines geschikt zouden zijn. De Duitsers hebben in Swindon zelf al een plaatwerkerij die momenteel wordt uitgebreid. De Mini fabriek in Oxford bevindt zich op niet al te grote afstand. BMW overweegt om na een eventuele harde Brexit in Groot-Brittannië auto’s van eigen label te gaan bouwen om zo importbelasting te omzeilen. +++

+++ FORD stuurt de Ka(+) nog dit jaar naar de eeuwige jachtvelden. De eerste generatie was voor de autofabrikant een mooi succes, maar de opvolgers moesten genoegen nemen met een minder voorspoedige verkoopcarrière. Ook het huidige model slaat niet aan in Europa. Eigen schuld dikke bult, want Ford is met het modelconcept nogal aan het zwalken: de vorige generatie was een hippe, maar (te) krap gesneden stadsauto terwijl de actuele editie allesbehalve hip is, maar wel ruim: het ideale recept om de oorspronkelijke doelgroep (en de trouwe klanten van jou te vervreemden). Reden om de Ka+ te saneren is niet alleen de tegenvallende belangstelling, maar ook zijn forse CO2 uitstoot; de schuld van zijn oude atmosferische benzinemotor. Het zuiniger en schoner maken van de betreffende krachtbron kan technisch wel, maar is te kostbaar voor een auto waarmee amper geld wordt verdiend. En Ford, dat tot voor kort rode cijfers schrijf in Europa, heeft geen zin in een boete uit Brussel indien haar gemiddelde CO2 uitstoot in 2021 niet tot onder de 95 gram / km is gedaald. De Amerikaanse autofabrikant denkt in onze marktregio duurzaam winstgevend te worden door meer SUV modellen te gaan verkopen. Dat klinkt paradoxaal want dat zijn doorgaans grote afnemers van brandstof, maar Ford gaat dergelijke auto’s in de toekomst allemaal uitrusten met hybride techniek, waardoor de uitstoot gemiddeld toch onder de genoemde 95 gram / km kan uitkomen. +++

+++ In FRANKRIJK zijn in het eerste kwartaal 44% meer elektrische auto’s verkocht. In 2018 was er al sprake van een stijging van 26 % in vergelijking met het jaar daarvoor (naar bijna 40.000 eenheden). In de eerste 3 maanden van 2019 gingen er 10.552 exemplaren over de toonbank. De Renault Zoé is nog steeds de meest verkochte elektrische auto, maar zijn dominantie is niet zo flagrant als voorheen. Hoewel de Fransman in de voorgaande jaren ongeveer de helft van de afzet in het segment vertegenwoordigde, trok het lokale product in het eerste kwartaal slechts 1.536 klanten (-32 %). De Tesla Model 3 stijgt met stip naar de tweede plek dankzij 1.153 verkopen. De Nissan Leaf, met 455 bestellingen, maakt het podium compleet. +++

+++ HYUNDAI en KIA kampen met spontaan in de fik vliegende auto’s. In de Verenigde Staten moeten daarom afgerond 3 miljoen exemplaren terug naar de dealer. De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration heeft tot deze bevolen na meer dan 3.100 meldingen van spontane brand. Die incidenten hebben geleid tot minstens 1 dode (in een Kia) en tot in totaal 103 gewonden. Bij Hyundai gaat het om 1,3 miljoen exemplaren van de Sonata en Santa Fe uit de jaren 2011 t/m 2014 die terug moeten naar de dealer. Kia dient 1,7 miljoen stuks van de technisch vergelijkbare Optima respectievelijk Sorento uit dezelfde periode te inspecteren. Ook dient dit merk de Souls uit de bouwjaren 2010 t/m 2015 onder de loep te nemen. Het is niet de eerste keer dat de Zuid Koreaanse merken miljoenen auto’s moeten terugroepen wegens brandgevaar. In totaal hebben Hyundai en Kia samen in de afgelopen 4 jaar in de VS al rond de 6 miljoen exemplaren op laten draven voor een verplichte inspectie, zo vermeldt de NHTSA. +++

+++ Autointernationaal.nl berichtte vorige week dat Lexus in Groot-Brittannië de grootste KLANT TEVREDENHEID heeft. Dat blijkt uit het jaarlijkse Driver Power onderzoek van het tijdschrift Auto Express. Alfa Romeo eindigde verrassend hoog. In het Driver Power onderzoek wordt aan respondenten niet alleen gevraagd of de auto het afgelopen jaar heeft begeven en hoeveel men kwijt was aan onderhoud, maar zoomt ook in op onder meer ruimte, comfort, rijeigenschappen, veiligheid en de kwaliteit van het infomediasysteem. De laatste 3 criterai verklaren waarom de rode lantaarn dit jaar voor Dacia was. Driver Power richt zich in haar onderzoek op auto’s van maximaal 2 jaar oud. Op modelniveau won dit jaar de Toyota Prius, gevolgd door de Lexus IS 300h. Op de derde plaats eindigde net zoals vorig jaar de Alfa Romeo Giulia. Eigenaren zijn niet verrassend lyrisch over de rijeigenschappen. Dat een relatief groot aantal Giulia rijders naar eigen zeggen met problemen te maken kreeg, beïnvloedt de algehele tevredenheid kennelijk niet significant. De rest van de modellen top10 bestaat uit (in aflopende volgorde van klant tevredenheid) de Kia Sorento, de Lexus RX, de Skoda Kodiaq, de Peugeot 3008, de Hyundai Ioniq, de Lexus GS en de Kia Niro. Op merkniveau gaat de bokaal zoals gezegd naar Lexus. Alfa Romeo eindigde op plek 2, gevolgd door Kia, Mazda, Skoda, Subaru, Honda, Suzuki, Jaguar en Toyota. Zoals gebruikelijk in dit soort onderzoeken een grotendeels Japans feestje dus. Op segmentniveau zijn de winnaars de Kia Picanto (A), de Kia Rio (B), de Fiat 500 (premium B), de Toyota Prius (C), de Mazda 6 (D), de Lexus IS (premium D), de Lexus GS (premium E), de Citroën C4 Picasso (MPV), de Seat Arona (B SUV), de Peugeot 3008 (C SUV), de Kia Sorento (D SUV), de Volvo XC60 (premium D SUV), de Lexus RX (premium E SUV), de Hyundai Ioniq (Elektrisch), de Mazda MX-5 (betaalbare sportwagens) en de Lexus RC (duurdere sportwagens). De Vauxhall (Opel) Astra eindigde op modelniveau qua klanttevredenheid onderaan. Een lage score voor deze auto is eigenlijk standaard. Dat komt omdat de Astra het vooral van de zakelijke markt moet hebben en veel rijders in deze Vauxhall / Opel geen inspraak hadden bij de toewijzing van hun leasebak. Dat leidt tot chronische ontevredenheid. Modellen waarvan de lage waardering minder goed verklaarbaar is, zijn de Mercedes-Benz C klasse, de Audi A4, de Dacia Duster, de Jaguar XE, de Audi A5, de Audi A3, de Citroën C1, de Fiat Panda en de MG ZS. In dit rijtje komt Audi iets te vaak voor; dit merk heeft immers een premiumreputatie hoog te houden. Maar de score is wellicht óók een verklaring waarom het de laatste tijd niet zo lekker gaat met de verkopen van de auto’s uit Ingolstadt. +++

+++ MERCEDES-BENZ heeft een autofabriek in Rusland geopend. De faciliteit staat in de omgeving van Moskou en zal gebruikt gaan worden voor de bouw van personenwagens voor de Russische markt, te beginnen met de E klasse sedan gevolgd door SUV modellen. Moederbedrijf Daimler heeft 250 miljoen euro geïnvesteerd in de fabriek die aan meer dan 1.000 mensen werk biedt. Mercedes-Benz topman Dieter Zetsche zegt dat de faciliteit past bij de bedrijfsstrategie om auto’s daar te produceren waar de klanten wonen. De eerste paal voor de fabriek ging pas in 2017 de grond in. Het complex is daarmee in nog geen 2 jaar tijd opgeleverd. Mercedes-Benz beschikt nu over een 30-tal productielocaties wereldwijd. +++

+++ NISSAN gaat niet in op de uitgestoken hand van Renault om weer te praten over een fusie. De Japanners zien op dit moment niks in welk integratieplan dan ook, melden ingewijden. Jean-Dominique Senard, de nieuwe topman van Renault, deed een nieuwe poging om het Franse autobedrijf samen te laten smelten met de Japanse samenwerkingspartner. Eerder leidde dat onder leiding van de toenmalige leider Carlos Ghosn van de alliantie (waartoe naast Renault en Nissan ook Mitsubishi behoort) ook al tot niets. Senard stelde een fusie voor waarbij beide bedrijven ongeveer 50 % van de aandelen van het nieuwe fusiebedrijf krijgen. Ook zou het aantal stoelen in het bestuur gelijk worden verdeeld. Het hoofdkantoor zou buiten Frankrijk en Japan moeten komen, mogelijk in Singapore. Hiermee wordt eigenlijk tegemoet gekomen aan alle wensen van Nissan, maar desondanks happen die niet toe. De sfeer tussen beide bedrijven is al zeer moeizaam sinds de aanhouding van Ghosn in Tokio in november wegens verdenkingen van gesjoemel met de boekhouding en het wegsluizen van geld bij Nissan. Ghosn werkte op dat moment ook aan een fusie, maar in die plannen zou Renault duidelijk de lakens uitdelen. De Fransen verdenken Nissan er van de Japanse justitie getipt te hebben over de vermeende fraude door de voormalige topman. De nieuwe afwijzing heeft de verstandhoudingen tussen Renault en Nissan geen goed gedaan. Het bestuur van beide bedrijven zou half april samen gedineerd hebben. Topman Hiroto Saikawa van Nissan zou daarbij tot ergernis van de Fransen de nieuwe avances hebben afgewezen. Als revanche overweegt Renault nu zijn herbenoeming als topman van de Japanse autofabrikant te blokkeren. +++

+++ De BMW 3-serie is voor het 11de jaar op rij populairste OCCASION van Europa. Dat blijkt uit het jaarlijkse Europe Report van AutoScout24. Tegelijkertijd zijn de prijzen van de 3-serie gedaald. In Nederland blijft de Volkswagen Golf de populairste occasion. In het rapport van AutoScout24 worden vraag en aanbod van meer dan 2 miljoen occasions in 7 Europese landen met elkaar vergeleken op basis van merk, type, prijs en kleur. Daarbij komen de ‘chauvinistische trekjes’ van autoproducerende landen goed tot uiting: in Duitsland is de gehele top5 van Duitse makelij, in Frankrijk zijn 4 van de 5 aangeboden occasions van de lokale merken Peugeot of Renault en in Italië komt Fiat 3 maal voor in de top5 van meest aangeboden occasions. In Nederland is de Volkswagen Golf met 5,1 % de meest geliefde occasion. Daarna volgen de BMW 3-serie (4,3 %) en de Volkswagen Polo (2,5 %). Op merkniveau bestaat de top5 in Nederland uit Volkswagen (13,2 %), Renault (11,6 %), Mercedes-Benz (9,4 %), Audi (9,0 %) en Ford (4,8 %). Wat prijzen betreft, is de Mercedes-Benz C klasse een positieve uitschieter (nou ja, als je hem moet betalen is dit eerder ‘negatief’) want de prijzen zijn in het afgelopen jaar met 2,3 % gestegen naar gemiddeld 23.665 euro. Voor de Volkswagen Golf dient in doorsnee 15.638 euro afgerekend te worden. Ondanks de populariteit van de BMW 3-serie is de prijs van deze occasion met 7,6 % gedaald naar gemiddeld 16.124 euro. De Hyundai Ioniq is de meest aangeboden elektrische occasion. Dat komt wellicht doordat deze Koreaan populair is als deelauto. Na relatief korte tijd wordt het wagenpark dan doorgeschoven naar de occasionmarkt. De gemiddelde vraagprijs voor een tweedehands exemplaar bedraagt in Europa €32.895. Daarna volgen qua aanbod de Nissan Leaf (gemiddelde vraagprijs €23.819), de Renault Zoé (€14.959), de Peugeot iOn (€14.708), de Smart Fortwo Electric Drive (€17.368), de Renault Twizy (€5.992), de Fiat 500e (€16.400), de Volkswagen e-Golf (€35.955), de Tesla Model S (€74.731) en de Renault Kangoo ZE (€12.313). +++

+++ BMW blijft met afstand in Nederland het nummer 1 PREMIUM merk in het eerste kwartaal van 2019. De Nederlandse automarkt is in deze periode met ruim 14 % gekrompen ten opzichte van vorig jaar. Desondanks blijft BMW met 6.367 registraties met afstand leider in het premiumsegment. Het aantal Mini registraties steeg zelfs met 7 % van 2.053 eenheden naar 2.195 exemplaren; met name dankzij de grotere modellen Clubman en Countryman die extra veel aandacht kregen in een grote mediacampagne. Ook voor BMW i was het eerste kwartaal zeer succesvol. De zeer goede beschikbaarheid van de volledig elektrische i3 zorgde voor een indrukwekkende groei van maar liefst 88 % ten opzichte van de dezelfde periode vorig jaar: het aantal registraties van deze BMW steeg van 298 naar 550. Van de i8 ging de verkoop omhoog van 4 stuks naar 19 exemplaren. Volgens de importeur is de orderportefeuille voor de BMW X7 (showroomintroductie 11 mei) inmiddels goed gevuld. +++

+++ SPYKER heeft moeite om de huur van haar pand in Zeewolde op te hoesten. Inmiddels is er sprake van een betalingsachterstand. De rechter heeft nu besloten dat als Spyker voor 3 mei €16.000 overmaakt, zij nog 3 maanden in het pand mag blijven. De bedrijfshal aan de Oogstweg wordt gebruikt om onafgebouwde auto’s en de nodige machines en materialen in op te slaan. Sindsdien 2017 is het akelig stil rond het merk. Toen presenteerde Spyker in Genève de Preliator, maar na de autosalon bleef de toekomst van ook dat model in nevelen gehuld. Van de aangekondigde export naar met name de VS is niks terecht gekomen; bij bedrijfseigenaar Victor Muller eerder regel dan uitzondering. De advocaat van Spyker bevestigt dat er inderdaad sprake is van “betalingsonmacht”. Na 31 oktober moet het bedrijf van Muller sowieso zijn vertrokken uit het pand in Zeewolde. +++

+++ Tesla heeft nieuwe SUPERCHARGERS geopend in Leiderdorp en Rosmalen. Er zijn nu 20 van dergelijke locaties in Nederland te vinden. De snelladers bieden de mogelijkheid om de Model 3, Model S en Model X in minuten in plaats van in meerdere uren op te laden. Beide nieuwe locaties zijn uitgerust met 16 aansluitingen. Er kunnen dus meerdere auto’s van Tesla tegelijk opladen. De Supercharger locatie in Rosmalen bevindt zich bij Fletcher Hotel Restaurant ‘s Hertogenbosch aan de Burgemeester Burgerslaan 50. Volgens Tesla vormt deze plek een belangrijke ondersteuning voor reizigers van het zuiden naar het noorden van Nederland via de A59. De nieuwe Supercharger in Leiderdorp ligt bij La Place, McDonald’s en het Tulip Inn Hotel aan de Persant Snoepweg 2. “Het nieuwe Superchargerstation vormt een belangrijke ondersteuning voor reizigers van Amsterdam naar Den Haag via de A4”, aldus een woordvoerder van Tesla. In Europa zijn er nu bijna 450 locaties waar eigenaren hun Model 3, Model S of Model X kunnen laden als ze een langere trip maken. Een Tesla kan in 20 minuten halfvol en in 40 minuten voor 80 % ‘bijgetankt’ worden. Met het onlangs aangekondigde V3, een compleet nieuwe architectuur voor Supercharging die een laadcapaciteit tot 250 kW per auto mogelijk maakt, kan in de nabije toekomst in een optimale situatie de Model 3 Long Range in 5 minuten tot 120 km actieradius bijladen. Naast Superchargers zijn er in de Benelux al meer dan 200 Destination Charging locaties. Deze oplaadpunten bevinden zich op plaatsen waar men langer verblijft, zoals bij hotels en restaurants, maar ook bij winkelcentra en in skioorden. In Nederland bevinden zich nu zoals gezegd 20 Superchargers, welke te vinden zijn nabij strategische snelweglocaties waar ook andere voorzieningen zijn, zoals restaurants, winkelcentra en WiFi hotspots. Het netwerk in Europa breidt gestaag uit en maakt het mogelijk om moeiteloos vanuit Noord naar Zuid Europa te rijden, of andersom. De exacte locaties van de Superchargers worden op de website van Tesla en op het touch screen in de auto’s via Google Maps weergegeven. +++

+++ TESLA komt met Standard Range versies van de Model S en Model X. De komst van deze basisversies hebben een positieve invloed op de instapprijs. De Standard Range versies zijn voorzien van een 100 kWh lithium/ion accupakket. De capaciteit van deze batterij is softwarematig teruggeschroefd, met als gevolg dat de actieradius (gemeten volgens de nieuwe WLTP norm) in het geval van de Model S nu 450 kilometer bedraagt. De Long Range komt op een volle accu 610 kilometer ver en de Performance uitvoering 590 kilometer. Bij de Model X Standard Range gaat het om een een actieradius van respectievelijk 375 kilometer, 505 kilometer en 485 kilometer. Er is meer nieuws over de elektrische aandrijflijnen van beide Tesla’s. Zo krijgen beide modellen een nieuwe elektromotor vóór. Tesla schakelt over van een Induction Motor (IM) naar een Permanent Magnet (PM) krachtbron. Deze aanpassing resulteert al in een 10 % grotere actieradius. De Model S en Model X kunnen nu ook opgeladen worden bij V3 Superchargers (200 kW) en V2 Superchargers (145 kW). Tot slot heeft Tesla de adaptieve wielophanging aangepast, nieuwe wiellagers gemonteerd en het bandenontwerp verbeterd voor een prettigere rijervaring. De Model S Standard Range kost €82.400 (Long Range €92.000, Performance €100.700) en bij de Model X gaat het om respectievelijk €87.100, €96.700 en €105.200. +++

+++ Taxi-app UBER gaat binnenkort naar de beurs en verkoopt daarbij maximaal 180 miljoen aandelen voor tussen de $44 en $50 per stuk. Met de beursgang wil het bedrijf zo’n $9 miljard ophalen bij investeerders. Uber verkoopt maar een klein deel van alle aandelen. Het hele bedrijf wordt met deze prijs per aandeel gewaardeerd op zo’n $90 miljard. Bij de aankondiging maakte Uber ook meteen een verlies bekend van ongeveer $1 miljard in het eerste kwartaal van dit jaar. De omzet was zo’n $3 miljard. In 3 maanden tijd werden er wereldwijd zo’n anderhalf miljard ritjes gemaakt via Uber. Al bijna zijn hele bestaan lijdt het bedrijf verlies. Dat komt onder meer doordat Uber veel investeringen doet. Zo geeft het bedrijf veel geld uit aan onderzoek naar zelfrijdende auto’s, maaltijd bezorgdiensten en het veroveren van nieuwe markten. Uber krijgt een notering op de beurs van New York. Op welke dag is nog niet bekend, maar het wordt waarschijnlijk ergens in mei. Uber komt regelmatig negatief in het nieuws. Zo protesteren taxichauffeurs regelmatig tegen wat zij zien als oneerlijke concurrentie van Uber chauffeurs. Die demonstreerden op hun beurt in Amsterdam onlangs zelf, omdat zij vinden dat zij te weinig verdienen. +++

+++ VOLKSWAGEN opent op 8 mei in Duitsland de orderboeken voor de ID.3. Het is de bedoeling dat deze compacte elektrische hatchback de spirituele opvolger van de Kever en de Golf wordt. Die modellen groeiden namelijk uit tot gigantische successen waar het hele Volkswagen concern op is gebouwd. Maar voor de ID.3 geldt: eerst het zuur en dan pas misschien het zoet. Volkswagen zal naar verwachting namelijk circa €3.000 verlies lijden op elk verkocht exemplaar. Dat gaat dus al snel in de papieren lopen. De auto duurder in de markt zetten zou, kijkend naar de tarieven van de concurrentie, best kunnen, maar Volkswagen wil graag haar belofte waarmaken om de ID.3 een instapprijs van onder de €30.000 te geven (in Duitsland; in Nederland praten we dan over afgerond 33 mille). Net als bij de Tesla Model 3 het geval is/was, zal het basismodel in eerste instantie niet bestelbaar zijn. Ongeduldige klanten worden namelijk naar de Launch Edition gelokt die naar verwachting bij ons circa €38.500 gaat kosten. Deze versie heeft een actieradius van afgerond 400 kilometer. Later volgt dus de goedkopere versie die minder rij bereik. Volkswagen heeft ook nog duurdere uitvoering met meer range in de pijplijn zitten. Vanaf 2025 hoopt het concern uit Wolfsburg dermate veel schaalvoordelen gerealiseerd te hebben met haar elektrische auto’s dat dergelijke modellen alsnog winstgevend worden. Deze praktijk is overigens geen unicum: Tesla heeft ook een lange periode van aanloopverliezen gekend (en wordt pas in het derde kwartaal van dit jaar naar eigen zeggen (weer) winstgevend). +++

Reageren is niet mogelijk.