Nieuwstelex

0

+++ AMAZON gaat niet alleen in garages bezorgen, maar ook in auto’s van Ford. De autofabrikant laat weten dat het Amazon Car programma nu ook geldt voor alle modellen die Ford Connect ondersteunen. Daarmee kan met een code de achterbak worden geopend. Auto’s van het merk Lincoln moeten in 2017 of later zijn gebouwd verschenen en de soortgelijke Connect service ondersteunen om deel te kunnen nemen aan Amazon Car. Auto’s van het merk Ford mogen eveneens niet ouder zijn dan 2017. Het programma geldt voor 50 Amerikaanse steden. Klanten hebben verder een Amazon Prime abonnement nodig. Amazon bezorgde al langer in auto’s van andere merken, zoals General Motors (Chevrolet, Cadillac, Buick) en Volvo. De dienst is met name bedoeld voor klanten die overdag geen pakketjes kunnen aannemen. Recentelijk kondigde Amazon aan dat het die voortaan ook in garages bezorgt. Deze levering, die begin dit jaar al werd aangekondigd, is alleen mogelijk bij garages die myQ technologie gebruiken, die Amazon desgewenst kan leveren. +++

+++ AMSTERDAM heeft de komende jaren 50.000 tot 70.000 extra laadpunten nodig als het plan doorgaat dat in 2030 alleen nog elektrische auto’s in de stad mogen rijden. Het gaat om laadpalen op straat, maar ook in parkeergarages, bij bedrijven en bij winkels. Daarnaast moeten de laadpalen slimmer worden. De gemeente is daar in samenwerking met Vattenfall, Liander en kenniscentrum ElaadNL nu al mee begonnen. Nu rijden er in Amsterdam nog maar enkele duizenden volledig elektrische auto’s. Als de plannen van het gemeentebestuur doorgaan, zullen dat er in 2030 meer dan 200.000 zijn. Al die auto’s moeten regelmatig geladen worden. Volgens netbeheerder Liander kan dat leiden tot een piekbelasting die 2 tot 5 keer hoger is dan nu. Het netwerk moet daarop worden aangepast; een operatie die 5 tot 10 jaar gaat duren. Momenteel zijn in Amsterdam 456 gewone laadpalen omgebouwd tot zogeheten Flexpower exemplaren. Dat zijn laadpalen die door slimme software meer stroom geven in de nacht of overdag in de rustige uren, maar juist minder als huishoudens meer energie vragen, bijvoorbeeld tussen 18.00 en 21.00 uur. Door dit ‘slimme laden’ wordt voorkomen dat de belasting van het elektriciteitsnetwerk te hoog wordt in de piekuren. Deze laadpalen zijn bovendien in staat om energie die overdag lokaal wordt opgewekt, bijvoorbeeld door zonnepanelen op huizen, versneld door te geven aan auto’s. Zo hoeft deze energie het net niet verder te belasten. Vattenfall houdt rekening met een flinke groei van het aantal laadpalen in Amsterdam in 2030, waarschijnlijk naar zo’n 35.000 exemplaren; elk met 2 aansluitingen. Dat is fors meer dan de 1.500 palen die er nu staan. Ook kenniscentrum ElaadNL verwacht komende jaren een flinke groei van het aantal laadpunten, maar wijst er tegelijk op dat allerlei technische ontwikkelingen kunnen helpen. Slim laden is er één van. Zo kunnen auto’s overdag geladen worden met zonne-energie of ‘s nachts met windenergie die lokaal gewonnen wordt. Omgekeerd kan een auto die voor de deur staat, bij piekuren stroom teruggeven aan het huis. Zo ontstaat een wisselwerking tussen de stroom die een huishouden opwekt en verbruikt en de auto voor de deur. Dit zogeheten Vehicle-to-G grid wordt door ElaadNL getest in een project in Utrecht. Deskundigen verwachten verder dat de actieradius van elektrische auto’s zal toenemen. Daardoor hoeven auto’s misschien niet meer elke dag te laden, maar volstaat eens in de 2 tot 3 dagen. Vattenfall werkt ook aan projecten met meer laadpalen bij bedrijven. Als de werknemers hun auto opladen ‘bij de baas’ hoeft dat niet meer thuis. Het bedrijf EVBox, dat laadpalen en de bijbehorende software maakt, verwacht dat ook de mix tussen gewone laders en snelladers steeds belangrijker wordt; vermoedelijk stijgt de vraag naar snelladers nog behoorlijk. Alle betrokkenen denken dat de komende tien jaar op enig moment een omslag plaatsvindt, waarbij meer elektrische auto’s worden verkocht dan auto’s met een verbrandingsmotor. Wanneer dat precies gebeurt, is lastig te voorspellen. De kunst is om op dat moment genoeg faciliteiten te hebben om alle elektrische rijders tijdig te kunnen voorzien van voldoende stroom. +++

+++ Steeds meer autobestuurders maken gebruik van Apple CarPlay of Google’s ANDROID AUTO om hun infomedia noden te vervullen. Google heeft nu aangekondigd dat het deze zomer met een update van haar systeem komt. Dat is geen dag te vroeg, want de huidige editie is wat aan het verouderen qua interface. Zeker op de grote tabletschermen die tegenwoordig in moderne auto’s zijn te vinden. Google belooft een betere ondersteuning voor grotere displays (lees: een scherper beeld) en voorziet in ruimte om extra informatie te tonen. Ongeacht het formaat van het scherm krijgt het gehele systeem een design upgrade met een versimpelde bediening. Er komt ook een nieuw thuisscherm, dat door Android Auto wordt getoond zodra je de auto start. Het speelt bijvoorbeeld jouw muziek af waar je gebleven was en toont je ingestelde navigatie applicatie. Dat is het nieuwe startpunt van je reis. Met de nieuwe navigatiebalk zie je alle richtingaanwijzingen, terwijl je ook je muziek kunt bedienen en een telefoongesprek kunt opnemen. Als je op het witte bolletje aan de linkerkant drukt, schiet je naar het ‘oude’ thuisscherm. Via het belletje kom je terecht op het nieuwe notificatiescherm, met daarin je laatste belgesprekken, berichten en andere notificaties. Via het microfoontje rechtsonder kun je Android Auto via je stem besturen. Google zegt gekozen te hebben voor een donkerder thema, andere kleuraccenten en makkelijker te lezen lettertypes. Klein domper op de feestvreugde; Google heeft tot op de dag van vandaag Android Auto niet officieel beschikbaar gesteld voor Nederland. Waardoor je de software nog steeds via een omweg op je mobiel moet verkrijgen. Dat is natuurlijk behoorlijk knullig. +++

+++ AUDI gaat mee met de (Vegan) tijd en biedt daarom voortaan de e-Tron aan met een interieur dat volledig diervriendelijk zijn. Leren bekleding is weliswaar fraai, maar het gebruik van een dode koe is niet bepaald milieuvriendelijk. De keuze voor een dierloos interieur komt niet uit de lucht vallen. Meerdere autofabrikanten werken al langer met milieuvriendelijkere materialen dan leer en plastic. Audi kreeg de laatste tijd steeds vaker de vraag of zij niet een volledig ‘vegan’ interieur kon leveren. Met name de doelgroep van de e-Tron willen er alles aan doen om hun CO2-uitstoot te minimaliseren. Een volledig plantaardig interieur kan daarbij helpen. Matt Mostafaei, product manager voor de e-Tron, laat weten dat Audi nu bezig is met het testen van verschillende milieuvriendelijke materialen voor de interieurafwerking en de meubilairbekleding. Om ervaring op te doen, was de begin dit jaar gepresenteerde conceptstudie e-Tron GT reeds voorzien van gerecyclede interieurmaterialen, waaronder gebruikte visnetten. Audi mag dan claimen ‘voorsprong door techniek’ te hebben, als het om het behoud van de planeet gaat, loopt zij evenwel achter op andere autofabrikanten. Zo gebruikt Tesla al helemaal geen leer meer in haar modellen. Mercedes-Benz heeft als alternatief Artico ontwikkeld, een materiaal dat erg op leer lijkt en er zelfs naar ruikt. BMW spant de kroon, want die autofabrikant bouwt de i3 volledig CO2-neutraal en gebruikt in het interieur vrijwel alleen gerecyclede materialen. ‘Vegan vriendelijk’ is deze elektrische auto evenwel niet, want het stuur bevat leer en wol. +++

+++ Het AUTOBEZIT is in Nederland lager dan het Europese gemiddelde. Luxemburg staat op nummer 1 en Roemenië bungelt onderaan. Dat Nederland onder het gemiddelde zit, zal voor sommigen wellicht verrassend zijn vanwege de drukte op onze wegen en het feit dat wij behoren tot de welvarendste landen van Europa, Dat zou kunnen impliceren dat het autobezit hoog is, maar dat valt best mee (of tegen). Met het oog op de aanstaande Europese Parlementsverkiezingen op 23 mei, heeft het CBS een uitgebreid rapport samengesteld waarin allerlei gegevens worden vergeleken met die van andere EU landen. Zo ook het autobezit. De cijfers hebben betrekking op het jaar 2017, toen in Nederland ruim 8 miljoen personenauto’s waren geregistreerd. Op een bevolking van ruim 17 miljoen Nederlanders komt dat neer op 481 personenauto’s per 1.000 inwoners. Daarmee zit Nederland dus onder het Europese gemiddelde van 505 exemplaren. Luxemburg is met 662 auto’s per 1.000 inwoners het land met het hoogste personenwagenbezit in de Europese Unie, gevolgd door Italië (625) en Malta (615). De 3 landen met het laagste autobezit zijn Letland (341), Hongarije (338) en Roemenië (261). Duitsland, de grootste autoproducerende natie van Europa en eveneens de grootste afzetmarkt voor nieuwe exemplaren, staat met 555 personenwagens per 1.000 inwoners op de 7de plek van de Europese Unie. +++

+++ Een groot probleem met (deels) zelfstandig rijdende auto’s is dat zij moeite hebben met slecht weer en donkere omstandigheden. En wat Elon Musk ook beweert, dit geldt ook voor de modellen van Tesla. Recente beelden van de AUTOPILOT bevestigen dat. Goed zicht is voor mens en ‘machine’ essentieel om veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer. Camera’s hebben hier doorgaans meer moeite mee dan het veelgebruikte Lidar systeem. Musk beweert evenwel dat zijn modellen met camera’s minstens even goed presteren als met het veel duurdere Lidar uitgeruste auto’s. Maar uit recente beelden die zijn gemaakt met een Tesla blijkt dat de Autopilot meer moeite heeft om objecten in donkere en regenachtige omstandigheden te herkennen. Het toont aan dat ook Tesla met haar huidige technologie nog niet klaar is voor volledig zelfstandig rijdende auto’s. Om echt op een vervoermiddel en zijn rijkunsten te kunnen vertrouwen, is het belangrijk dat de objectherkenning geen steken laat vallen. Zeker bij het identificeren van de voorligger blijkt met bij de modellen van Tesla meerdere malen fout te gaan. Dat kan op het verkeerde moment fataal zijn. De betreffende beelden zijn koren op de molen voor Waymo, dat vierkant achter het Lidar systeem staat. Volgens technisch directeur Dmitri Dolgov genereert deze techniek “veel rijkere en meer accurate data” dan de camera’s van Tesla. Die zijn dan ook minder veiliger. Saillant is dat een voormalige werknemer van Tesla, Satish Jeyachandran, nu tot het Lidar geloof is bekeerd. Hij is nu van mening dat “elke sensor belangrijk is om veilige zelfrijdende auto’s te ontwikkelen”. Jeyachandran stelt dat Waymo veel lof krijgt voor het verbeterde blikveld die de sensoren bieden. In de tussentijd blijft dit bedrijf tests met zelfrijdend vervoer uitvoeren. Inmiddels gebeurt dat in 25 Amerikaanse steden, maar Waymo is nog niet zover om haar robottaxi die nu alleen in Phoenix rondrijdt ook elders in te zetten. In deze stad hebben nu circa 1.000 passagiers gebruikgemaakt van dit vervoermiddel waarin evenwel nog altijd een chauffeur aanwezig is voor noodsituaties. +++

+++ BMW laat weten dat de 3-serie Gran Turismo geen opvolger krijgt. Topman Harald Krüger laat weten dat het autoconcern de sterke kanten van zijn merken verder wil verbeteren en ondersteunen. Daarnaast zal er veel geïnvesteerd worden in het ontwikkelen van toekomstige projecten. Om daar geld voor vrij te maken, dient er elders in de periode t/m 2022 liefst €12 miljard op de kosten bespaard te worden. Het BMW concern zal o.a. de productiekosten verlagen, zijn voertuigen (waar mogelijk) minder complex maken, meer digitaliseren (en daarmee ruim 2.500 prototypes een testauto’s de deur wijzen), de ontwikkelingstijd van nieuwe modellen inkorten en de helft van alle aandrijflijn varianten saneren. Om de financiële doelstellingen te realiseren, zal daarnaast de 3-serie Gran Turismo geslachtofferd worden. Dit model kan bestempeld worden als de zwakste schakel uit het BMW gamma. Vanwege zijn merkwaardige carrosserievorm was hij allesbehalve een kaskraker. Het is daarom niet verwonderlijk dat deze vreemde eend in de bijt een nekschot krijgt. Modelreeks fans zullen in de toekomst enkel nog kunnen kiezen uit de 3-serie Sedan, de 3-serie Touring en de 4-serie Gran Coupé (de 2-deurs uitvoeringen krijgen wel een opvolger, maar die worden hier even buiten beschouwing gelaten). Krüger laat tevens weten dat de rest van het gamma de komende jaren geëlektrificeerd zal worden. Volgens de CEO zullen in de toekomst ook de modellen van de M-divisie en luxedochter Rolls-Royce er aan moeten geloven. Vooralsnog gaat het daarbij om hybride techniek. Een volledig elektrische M3 of Phantom komt er op de korte termijn niet. +++

+++ CITROEN ontkent Britse berichtgeving dat de productie van de 5-zitsversie van de C4 SpaceTourer is stopgezet. In Nederland is het betreffende model evenwel uit de prijslijsten verdwenen. Dus wat volgens Citroën niet is, kan alsnog (spoedig) komen. Net als coupécabriolet modellen zijn ook MPV auto’s helemaal uit de mode. De oorspronkelijk doelgroep heeft zijn aandacht nu op SUV modellen gericht, die een veel meer trendy uiterlijk hebben. Dit fenomeen heeft dus een nieuw slachtoffer gemaakt: de korte versie van de C4 SpaceTourer. Althans op bepaalde markten, zoals Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In Frankrijk zet de Citroën zijn carrière nog even voortzet. Wel is daar het gamma teruggesnoeid tot de 1,2 liter PureTech benzinemotor van 130 pk en de even sterke 1.5 BlueHDi diesel. Qua uitrustingniveau is er de keuze uit de Live en de Feel. Ter compensatie van de inkrimping van het gamma is er nu een nieuwe carrosseriekleur: Forest Blue. De C4 SpaceTourer werd in 2013 gelanceerd onder de naam C4 Picasso en begin 2018 omgedoopt. Hij ondervindt nu interne concurrentie van de recente C5 Aircross; een SUV die zeker minder ruim en iets minder slim is, maar toch een verschuifbare achterbank heeft en voor de meeste gezinnen veilig genoeg is. De lange versie C4 Grand SpaceTourer, geschikt voor 7 personen, blijft wel overal in Europa in de catalogus, ondanks de komst van de nieuwe Berlingo ook beschikbaar is in een 7zits configuratie. Frankrijk positioneert zich op deze manier meer dan ooit als een specialist in MPV modellen, aangezien de (Grand) Scénic van Renault ook zijn weg vervolgt, dit in tegenstelling tot de (Grand) C-Max van Ford bijvoorbeeld. +++

+++ ” We want your DIESEL “, luidt de nieuwste reclamecampagne van Toyota Nederland. Daarin roept de importeur bezitters van oude dieselauto’s op zich te melden. Toyota belooft de allersmerigste oude diesels te slopen en de betreffende eigenaren te belonen met een nieuwe Corolla Hybrid, die volgens de fabrikant 166 keer minder vervuilend is. Is dit nobel? Of is het weer de zoveelste uiting van dieseltje pesten en het natrappen tegen een krachtbron die al gevloerd is? Het is sowieso een opmerkelijk kort lopende campagne, want je kunt je auto maar tot 13 mei opgeven. Tot het sloopmoment op 18 mei worden alle mededingers naar Toyota’s “grootste viezerik award” in spanning gehouden. Want pas dan wordt live bekendgemaakt wie uit de top10 tot winnaar wordt uitgeroepen en er vervolgens met de nieuwe Corolla Hybrid vandoor mag gaan. De smerigste auto, die het meeste roet en fijn stof uitstoot, wordt tijdens het evenement direct gesloopt. Toyota hoopt met de campagne mensen bewust te maken van wat hun auto uitstoot. De importeur wil een symbolisch begin maken met het schoner maken van de lucht. Toch houdt een deel van de buitenwacht een vieze smaak aan deze campagne over. De importeur richt zich met haar campagne weliswaar op oude diesels, maar de sloopactie versterkt het beeld dat álle diesels vies zijn. Kijken wij naar de allernieuwste motoren, dan is de benzinemotor niet perse schoner. Weliswaar produceert die doorgaans minder stikstofoxides (NOx) uit, maar er is meer emissie van CO2, koolwaterstoffen en (bij directie injectie) fijn stof. Daardoor draagt hij sterker bij aan de opwarming van de planeet. De jongste generatie dieselmotoren stoot dus minder fijn stof uit, maar scoort zelfs met een NOx katalysator nog slecht qua emissie van stikstofoxides. Het is bovendien afwachten hoe Toyota reageert als iemand zijn stokoude Land Cruiser D4-D diesel aanmeldt. Dat is zeker een kansrijke kandidaat voor de titel ‘vieste diesel van Nederland’ !

+++ Het marktaandeel van ELEKTRISCHE auto’s in Europa is in het eerste kwartaal met 84 % toegenomen ten opzichte van een jaar eerder, oftewel bijna verdubbeld. Dat meldt de Europese brancheorganisatie ACEA. Het marktaandeel benzineauto’s nam licht toe, maar diesel zit in het verdomhoekje. Auto’s die dit type fossiele brandstof verbruiken, werden bijna 18 % minder verkocht. In totaal was bijna 3 op de 5 nieuwe auto’s (59,3 %) in het eerste kwartaal een benzinemodel. De betreffende verkopen zaten 7 % in de lift. Diesel was goed voor bijna een derde van de nieuw verkopen (32, 3 %). Auto’s op alternatieve brandstoffen zijn goed voor 8,5 % van de markt. Daar vallen elektrische exemplaren (ruim 61.000 eenheden; een verdubbeling van het marktaandeel naar 2,5 %), hybride voertuigen met of zonder stekker (4,6 %) en modellen op LPG of CNG (1,4 %) onder. In Nederland verdubbelde het aantal elektrische auto’s dat op kenteken werd gezet in het eerste kwartaal. Ook het aantal stekkerhybride modellen groeide fors, namelijk met 154,5 %. In de hele Europese Unie bleef de verkoop van dat type auto (37.000 stuks) juist vrijwel gelijk. De verkoop van auto’s op LPG liet een daling  van 41,1 % zien. Duitsland voert met 16.000 geregistreerde elektrische auto’s de ranglijst aan, gevolgd door Frankrijk en Nederland, die beide rond de 10 duizend registraties telden. In Noorwegen werden meer dan 18.000 elektrische auto’s verkocht, maar dit land neemt binnen Europa een aparte positie in. In Nederland ging diesel het zwaarst onderuit; het marktaandeel halveerde naar 9 %. +++

+++ FORD verkoopt zijn op de thuismarkt razend populaire F150 pick-up steeds vaker in V6 uitvoering. Klanten schuwen momenteel de V8 versie van de best verkochte auto van de Verenigde Staten. Analisten zeggen niet verrast te zullen zijn als Ford besluit om te stoppen met de productie van de F150 met V8 motor. Momenteel ziet deze motor in het Canadese Essex het levenslicht, maar Ford gaat wel het productietempo drastisch verlagen. De V8 wordt vandaag de dag overschaduwd door de 3.5 V6 Ecoboost versie, die qua prijs, prestaties en trekvermogen goed vergelijkbaar is, maar minder weegt en iets minder verbruikt. +++

+++ HYUNDAI heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat het volgende N model op de i20 gebaseerd gaat worden. Voor deze hete versie is het evenwel wachten op de volgende generatie van de compacte hatchback. De i20 N kenmerkt zich onder andere door 2 uitlaat eindstukken, een verkleinde grondspeling en een sportiever afgesteld onderstel. Verder kunnen we rekenen op grotere wielen met daarachter remschijven die een maatje meer hebben dan wij van de doordeweekse uitvoeringen gewend zijn. Wat zich onder de motorkap gaat afspelen, is nog niet helemaal zeker, maar het is aannemelijk dat Hyundai met een i20 N zijn pijlen gaat richten op de Ford Fiesta ST en de Volkswagen Polo GTi. Dit betekent een vermogen van circa 200 pk. Hyundai heeft hiervoor de 1.6 T-GDI unit op de planken liggen. Die is in de Ceed GT van zustermerk Kia goed voor 204 pk. Qua transmissie zal er de keuze zijn tussen een handgeschakelde 6-bak en een 7-traps automaat met dubbele koppeling. +++

+++ TESLA is continu bezig met het verbeteren van de service voor haar klanten. Nu vereenvoudigd de autobouwer het reparatieproces, want de modellen van het merk kunnen voortaan zelf problemen opsporen en vervangende onderdelen bestellen. Deze worden bij het dichtstbijzijnde servicepunt afgeleverd. De auto-eigenaar hoeft alleen nog maar een afspraak in te plannen. Daarmee wordt voorkomen dat iemand onnodig lang met een stukke auto rond moet te rijden. Ook er bij een onderhoudsbeurt achter komen dat bepaalde onderdelen die vervangen moet worden niet op voorraad zijn, is ronduit vervelend. Dat is iets wat een Tesla rijder vanaf nu niet meer zal meemaken. Door een nieuwe software update kan elke auto van dit merk nu zelf problemen ontdekken. Vervolgens kan die een analyse uitvoeren en de benodigde vervangende onderdelen direct bij Tesla bestellen. Deze worden daarna zo snel mogelijk afgeleverd bij een servicepunt naar keuze van de auto-eigenaar. Mocht de Tesla daar niet op eigen kracht kunnen komen, dan is daar ook een oplossing voor. De autofabrikant claimt namelijk dat er via internet in dat geval automatisch een sleepwagen kan worden besteld en vervangend vervoer kan worden geregeld. Met deze stap probeert Tesla haar slechte reputatie op het gebied van de (niet) leverbaarheid van onderdelen aan te pakken. Eerder dit jaar gaf topman Elon Musk al aan dat dit één van zijn topprioriteiten voor de aankomende tijd zou zijn: Voor de Amerikaanse automaker is de service relatief makkelijk te implementeren aangezien haar auto’s aldaar altijd verbonden zijn met internet. Het is evenwel nog niet duidelijk wanneer de functie voor Nederland beschikbaar komt. Het initiatief van Tesla toont in ieder geval aan dat de autofabrikant een grote voorsprong heeft op het gebied van software ten opzichte van de concurrentie. Dat is ook de mening van Lex Fridman, onderzoeker bij het MIT dat zich bezig houdt met kunstmatige intelligentie en autonoom rijdende voertuigen. Hij beweert dat Tesla met haar software een immense voorsprong op de concurrentie. Deze is zo groot dat het bedrijf van Musk zich voorlopig geen zorgen hoeft te maken dat andere autobouwers ook maar een beetje in de buurt komen. Bovendien is Tesla de enige autofabrikant die het updaten volledig via de lucht kan uitvoeren. De meeste fabrikanten beperken deze mogelijkheid tot het aanpassen van de software van het infomediasysteem. +++

+++ Automobilisten die onder meer dagelijks op en neer het stuk Den Haag – Amsterdam rijden, moeten binnenkort weer gaan opletten. Normaal gesproken heb je op het gedeelte Zoeterwoude Dorp en Leidschendam aan beide kanten TRAJECTCONTROLE . Dit systeem staat echter al lange tijd uit wegens werkzaamheden aan de snelweg. Maar het Openbaar Ministerie (OM) is nu in voorbereiding om de trajectcontrole weer op te starten. Het kan nog tot 2 weken duren voordat de camera’s weer op snelheid gaan controleren. Eenmaal geactiveerd, hanteert het systeem tussen 6.00 uur en 19.00 uur een maximumsnelheid van 100 km/u. In de avond en nacht mag er maximaal 130 km/u gereden worden op het traject. +++

+++ Volgens een Amerikaanse studie zouden diensten als UBER en Lyft files in stadscentra doen toenemen. Onderzoekers van de overheidsdienst verkeer in San Francisco en de universiteit van Kentucky kwamen tot de vaststelling dat deze bedrijven juist meer autoritten genereren. De onderzoekers bekeken de situatie in San Francisco, en merkten op dat de trajecten die met Uber en Lyft worden gereden meestal voorheen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer werden afgelegd. Heel wat chauffeurs die voor Uber en Lyft werken, rijden bovendien (doelloos) rond op zoek naar passagiers en doen zo het aantal auto’s in het verkeer toenemen, onder meer tijdens de spits. Passagiers laten in/uitstappen zorgt daarnaast ook voor extra verkeersopstoppingen. Volgens het onderzoek zouden in San Francisco vertragingen door files tussen 2010 en 2016 met 62 % zijn toegenomen. Zonder diensten als Uber en Lyft zou die toename beperkt zijn gebleven tot 22 %. +++

+++ VOLKSWAGEN verwacht een stormloop op de ID.3. en stelt als eis dat er per persoon slechts 1 exemplaar gereserveerd kan worden. De orderboeking is bovendien niet overdraagbaar. De dealer die men bij het aanmelden selecteert, moet bovendien het verkooppunt zijn. Dus als een andere dealer een grotere hoeveelheid auto’s beschikbaar heeft, maakt dat niet uit. Er mag volgens de importeur niet gewisseld worden. Het zou dus zomaar kunnen dat een dealer uitverkocht kan zijn. Waar men zich exact op ‘intekent’, is op dit moment nog niet bekend. Volkswagen zal de ID.3 op de IAA autoshow in Frankfurt presenteren. Die beurs duurt van 12 tot en met 22 september. Het is niet voor het eerst dat men zich kan inschrijven voor een nieuw model van Volkswagen. Toen in 1995 het studiemodel Concept One op de Tokyo Motor Show werd gepresenteerd, kon al direct een productie-exemplaar van wat uiteindelijk zou opdrogen als de New Beetle worden gereserveerd. Die auto kwam in 1998 op de markt. De importeur rekende op een enorme run op de showrooms en startte een soortgelijke inschrijvingsprocedure als nu voor de ID.3. Toen dienden geïnteresseerden in één van de eerste exemplaren van de New Beetle zich in te schrijven om  daadwerkelijk een exemplaar te kunnen bemachtigen. Maar de stormloop op de retro-klassieker bleef uit. +++

Reageren is niet mogelijk.