Aangename allrounder: test vernieuwde Mercedes-Benz GLC

0

Waarom de korte test?

Mercedes-Benz heeft haar populairste SUV, de uit 2015 stammende GLC, een kleine opfrisbeurt gegeven. In het kader van de facelift wordt de Duitser ook leverbaar met een nieuwe dieselmotor. Zal de GLC zich in deze vorm staande kunnen houden naast de nagelnieuwe GLB? Autointernationaal.nl deed een test.

Wat voor auto is het?

De GLC is veel succesvoller dan zijn hoekige voorganger GLK, maar Mercedes-Benz is niet van plan om op zijn lauweren te gaan rusten. De concurrentie zit immers ook niet stil, getuige de anderhalf jaar geleden geïntroduceerde, volledig nieuwe BMW X3 en de update die de Porsche Macan heeft ondergaan. Ook de Audi Q5 en de Volvo XC60 werden volledig vernieuwd, waardoor zij qua infomedia en actieve veiligheidssystemen voorop lopen. Mercedes-Benz kon uiteraard niet achterblijven. En in eigen huis heeft zich in de vorm van de GLB een rivaal aangediend: vrijwel even groot, maar ruimer en goedkoper.

Voor de uiterlijke wijzigingen moet je 2 keer kijken, maar de koper van de herziene GLC krijgt toch waar voor zijn geld want onder de motorkap maakt Mercedes’ (stok)oude 2.143 cc diesel plaats voor een hypermoderne 1.950 cc unit die reeds bekend is van onder andere de C en E klasse. De nieuwe 4 cilinder is voorzien van een dubbele SCR filter waarmee de emissie van stikstof kan worden gereduceerd. De GLC kan daarmee vol vertrouwen de aanstaande RDE2 uitstootkeuring ondergaan.

In het kader van de facelift krijgt de GLC ook het nieuwe MBUX multimediasysteem in zijn dashboard gemonteerd. Deze installatie vervangt Comand en kan worden bediend via het aanraakscherm en via een touch pad à la Lexus. Die tweede bedieningsmogelijkheid neemt de plaats in van de draaiknop uit de prefacelift editie en is eerlijk gezegd geen verbetering. De werking wijze van de touch pad kan (nog) niet overtuigen en eerlijk gezegd was er helemaal niks mis met die draaiknop. Wel mooi is de pijlweergave van het navigatiesysteem, die geprojecteerd wordt op een camerabeeld van de weg voor jou. De tellers zijn conform de huidige modetrends volledig digitaal en op het stuur zitten de bekende bedieningsknoppen van Mercedes-Benz.

Wil jij toch weten wat er aan het uiterlijk van de GLC is gewijzigd, dan komt hier het overzicht: nieuwe bumpers en LED lichtblokken (zowel voor als achter met een andere signatuur) en zowel verse kleuren, stoffen als velgen. Kortom, een klassieke faceliftoperatie dus. En een geslaagde bovendien, want de cosmetische ingrepen zorgen er voor dat de vernieuwde GLC aan de voorkant er een stuk stoerder uit ziet. De koplampen zijn kleiner geworden en hebben voortaan een gefronste blik. De vorm van de grille loopt taps toe, waardoor de Mercedes-Benz agressiever oogt. Vóór de facelift oogde de GLC vooral vriendelijk en aaibaar. De vernieuwde versie straalt meer zelfvertrouwen uit.

Is het wat?

In de geteste 300d 4Matic uitvoering beschikt de GLC over een droom van een motor, maar dat wisten we al van de C en E klasse. De 1.950 cc 4 cilinder is zeer gecultiveerd, soepel, krachtig (hij levert 245 pk en 500 Nm) en efficiënt (Mercedes-Benz geeft als gemiddeld verbruik 5,7 liter per 100 km op). Met de standaard 9-traps automaat banjert hij in 6,5 seconden naar 100 km/u. De 2,0 liter dieselmotor is ook verkrijgbaar in 200d of 220d configuratie en beschikt dan over respectievelijk 163 of 194 pk. Bij deze vermogenversies is 4Matic vierwielaandrijving niet verplicht.

De vernieuwde GLC beschikt over de recentste rij hulpsystemen van Mercedes-Benz die goed op elkaar zijn afgestemd, waardoor je bijvoorbeeld in fileverkeer de auto het vuile werk kan laten opknappen. Doe jij het sturen volledig in eigen beheer, dan zal je merken dat de 4,66 meter lange en bijna 1,9 ton zware SUV dankzij de adaptieve luchtvering bijna net zo dynamisch rijdt als een C klasse. Je krijgt voor de hogere carrosserie, het voornaamste verschil tussen beide modelreeksen, dus niet de rekening gepresenteerd in de vorm van een veel logger weggedrag. Maar die rekening krijg je wel bij de kassa van de Mercedes-Benz dealer gepresenteerd, want de GLC 300d 4Matic kost kaal 80.552 euro. Daarmee is hij vrijwel even duur als de innovatieve en volledig elektrische EQ C (80.995 euro) terwijl je voor de C 300d 4Matic Estate 12 mille minder kwijt bent. Maar goed, zo’n SUV heeft natuurlijk wel meer status.

Je merkt direct dat de GLC een nieuw infomediasysteem heeft gekregen. De vorige Comand installatie blonk niet uit in snelheid, weergave en indeling, maar het MBUX werkt verrassend snel. Optioneel kan de Mercedes-Benz worden geleverd met een 10,25 inch touch screen (7,0 inch is standaard). Het MBUX systeem is zoals gezegd ook via een touch pad op de middenconsole te bedienen, maar het scherm aanraken of de installatie via het stuur bedienen voelt veel natuurlijker aan.

De test auto was voorzien van dit grotere, overzichtelijk ingedeelde 10,25 inch scherm. Ook het beeld van het in de grille gemonteerde camera wordt daarop geprojecteerd zodat je weet wat voor typeweg je na een afslag kan verwachten. Dat is attent van Mercedes-Benz, maar het leidt wel af van het kijken op de weg zelf. Alleen het tonen van de rijrichting was ook voldoende geweest. Overigens kunnen de navigatie instructies ook middels traditionele pijlen op het head-up display en in het digitale instrumentarium worden getoond.

Raak je toch de weg kwijt, dan staat de GLC ook in het terrein zijn mannetje. Van steile hellingen deinst de SUV niet terug: beklimmingen worden vol overgave uitgevoerd. Het is alleen een kwestie van even grip zoeken, langzaam gas geven en de Mercedes-Benz zijn werk laten doen. Dan zal de GLC in alle rust het terreinparcours voltooien; voor een auto die toch een beetje oogt als een hoge stationwagon een indrukwekkende prestatie.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Het verkoopsucces van de GLC kan niet los worden gezien van het extreem diverse leveringgamma: je kan de SUV bestellen met een vlijtige 4 cilinder diesel, een soortgelijke benzinemotor (de 200 en 300 met 48 volt milde hybride techniek; de laatste is er ook als 4Matic), en als extreme 63 AMG met 4,0 liter V8 motor van 476 of 510 pk (de laatste zit in 3,8 seconden op 100 km/u). In de pijplijn zitten nog een opvolger voor de 43 AMG versie met 6 cilinder motor, een stekkerhybride uitvoering én een waterstofvariant.

Je merkt niet dat deze SUV uit 2015 stamt en dit betekent dat de facelift geslaagd is. De nieuwe dieselmotor is een grote verbetering, de opgewaardeerde materialen voelen goed aan en met het nieuwe MBUX infomediasysteem kan je eigenaren van een ander merk auto jaloers maken. Of dat ook voor het touch pad geldt, is evenwel een ander verhaal. De GLC is dan ook een goede keuze voor wie een dynamisch rijdende SUV met een gestroomlijnd uiterlijk zoekt. Hij kan zich weer prima meten met de Audi Q5, BMW X3 en Volvo XC60. Dat is goed nieuws, maar zijn grootste concurrenten zijn zoals gezegd in eigen huis te vinden. De EQ C werd al genoemd en de nieuwe GLB gaat in 220d 4Matic uitvoering heus niet meer dan 62 à 63 mille kosten.

  • 8
  • User Ratings (4 Votes)
    6.2

Comments are closed.