Honda onthult platform en specificaties van haar elektrische hatchback

0

Een richtprijs voor de Mini Cooper S E, boven verwachting veel reservering voor de Peugeot e-208 en een vechttarief voor de Opel Corsa-e. Is Honda bang dat de autoconsument vergeet dat zij óók een volledig elektrische B segment hatchback vrijwel verkoopklaar heeft? Nee hoor, want de Japanners zorgen er voor dat zij met een uitgekiende stroom aan nieuwtjes over haar ‘E’ continu media-aandacht genereert.

Wij weten inmiddels al hoe het dashboard van de E er uit gaat zien en dat virtuele spiegels standaard zullen zijn. In 5 (andere) Europese landen kan de Honda al gereserveerd worden. En nu belichten de Japanners het platform van de elektrische E middels een grafiek. Daarop worden een aantal leuke nieuwtjes onthuld. Wij weten nu bijvoorbeeld wat de capaciteit van het accupakket gaat worden: die bedraagt 35,5 kWh. Dat is meer dan verwacht, want Honda communiceerde tot vandaag alleen de beoogde actieradius van “meer dan 200 kilometer”. Daarvoor volstaat theoretisch 28 à 30 kWh. Er is dus sprake van een meevaller, die kan resulteren in een WLTP actieradius van minimaal 250 kilometer. Immers, Skoda meldt dat haar Citigo-e iV met 36 kWh batterijenset 265 kilometer ver komt op een volle acculading.

De lithium/ion accu opladen doe je via de laadpoort die prominent op de neus van de E zit. Honda meldt dat een LED onder de klep vertelt wat de laadstatus is. De elektromotor ligt achterin de E, tussen de achterwielen die hij aandrijft. Dat belooft een puur stuurgevoel en kartachtige rijeigenschappen. De dynamische kwaliteiten van de Honda worden versterkt door een ideale (50:50) gewichtsverdeling over beide assen dankzij de centraal geplaatste accu in de bodem. Die zorgt ook voor een laag zwaartepunt en dus voor “optimale stabiliteit”. Volgens Honda kan het accupakket van de E voor 80 procent in 30 minuten worden opgeladen. Aangezien het formaat 35,5 kWh is, heb je dan een laadsnelheid van 56,8 kW nodig. Maar gewone snelladers gaan niet verder dan 50 kW. Dit zou kunnen betekenen dat de E uitgerust is met techniek die hem geschikt maakt voor de nieuwe, supersnelle laders van Fastned (tot 175 kW) en Ionity (tot 350 kW). Technisch zou dat mogelijk moeten zijn, want het accupakket is watergekoeld.

Honda zal een nagenoeg productierijpe versie van de E volgende maand presenteren op het Goodwood Festival of Speed. In september is de elektrische Japanner te zien op de IAA van Frankfurt. Later dit jaar zal de Nederlandse prijs bekend worden gemaakt en gaan bij ons de orderboeken open. De levering komt in 2020 op gang. In totaal hebben al 31.000 Europeanen hun interesse in de Honda E getoond.

 

Reageren is niet mogelijk.