Toyota levert Mirai voor taxivloot

0

Met de overhandiging van 35 exemplaren van de Toyota Mirai is de eerste Nederlandse taxivloot op waterstof een feit. De Japanse sedans met brandstofcel zijn onlangs door dealer Louwman Den Haag afgeleverd aan Noot Personenvervoer.

Toyota heeft naar eigen zeggen een langetermijnvisie naar nul voertuigemissies en zal onverminderd inzetten op een breed pakket van elektrische aandrijfvormen, zoals hybride, stekker hybride, batterij elektrisch en brandstofcel elektrisch (waterstof). Het laatste type aandrijving krijgt met name in Japan veel steun en kan sinds kort ook op warme belangstelling van China rekenen. Het is evenwel nog wachten op een doorbraak van Toyota in het segment voor batterij elektrische auto’s.

De 35 exemplaren van de Mirai zullen worden ingezet in de gemeente Den Haag onder de naam AV 070. AV staat voor Aanvullend Vervoer, 070 is het netnummer van Den Haag. De waterstofauto’s vallen onder WMO transport (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Jaarlijks maken circa 15.000 mensen gebruik van dit type vervoer. De gemeente Den Haag heeft de aanbesteding uitgeschreven met de uitdaging om als contractpartner het vervoer CO2 neutraal in te vullen. De aanbesteding is gegund aan Noot Personenvervoer die de komende jaren dit contract helemaal emissievrij in gaat vullen met onder meer de Toyota Mirai.

Elders in Europa zijn er ook al dergelijke initiatieven, zoals in Parijs, waar op dit moment al 100 exemplaren van de Toyota Mirai rijden. Door de grote actieradius van een waterstofauto en het snelle tanken is dit modeltype zeer geschikt voor taxidiensten. Ad van Wijk, professor Future Energy Systems aan de TU Delft, is enthousiast over de levering van de Mirai aan Noot Personenvervoer: “Ik ben ervan overtuigd dat we straks in ons dagelijks leven niet meer ontkomen aan het gebruik van waterstof in uiteenlopende sectoren zoals mobiliteit, industrie, elektriciteit en verwarming. Door het opschalen van waterstoftoepassingen kunnen we de maatschappij sneller decarboniseren. De stap die de gemeente Den Haag nu met deze taxivloot zet, is een belangrijk signaal richting dit nieuwe tijdperk”.

De 4,89 meter lange Mirai heeft een volledig door Toyota zelf ontwikkelde Fuel Cell Stack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De 155 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan. Een automatische transmissie is standaard. De waterstof wordt in 2 extreem sterke, lichtgewicht tanks opgeslagen, die van 3 lagen met koolstof versterkt kunststof zijn. Omdat waterstof wordt omgezet in elektriciteit die de elektromotor aandrijft en daarbij als restproduct alleen water vrijkomt, is de Mirai 100 procent emissievrij. De actieradius van de Toyota is vergelijkbaar met die van een benzine auto. Bovendien is de Mirai snel en gemakkelijk te tanken. Het enige verschil is dat je geen liters tankt, maar kilo’s. En doordat het tanken slechts enkele minuten in beslag neemt, is de Mirai zeer geschikt voor het afleggen van grotere afstanden. Ideaal dus om als taxi dienst te doen. De consumentenadviesprijs van de Toyota bedraagt 80.935 euro.

Incident in Noorwegen

Op 10 juni jl. is er een tankstation voor auto’s op waterstof ontploft in Noorwegen, vlakbij de hoofdstad Oslo. De brand was bijzonder moeilijk te blussen en NEL, het bedrijf dat het netwerk van stations beheert, heeft onmiddellijk alle andere waterstofstations met dezelfde technologie gesloten. Tegelijkertijd gingen er experts aan het werk om het incident te onderzoeken. Ze hebben ontdekt dat de ontploffing het gevolg was van een lek in de hoge druk tank. Op deze manier heeft een waterstofwolk zich kunnen vormen om vervolgens vlam te vatten en de explosie in gang te zetten. De experts sluiten een menselijke fout, vandalisme of terrorisme nog niet uit.

Als onbetwiste brandstof van de toekomst blijft waterstof moeilijk te beheren en er is een hoog risico op lekkage door de extreem kleine omvang van de moleculen. Deze laatste maken het moeilijk voor ingenieurs om de waterstofdichtheid van de installaties te verzekeren, vooral omdat de opslag onder hoge druk plaatsvindt. Dat maakt het nog moeilijker. Als gevolg daarvan is geen enkele tank perfect afgedicht en kan hij leeglopen wanneer een voertuig lang stilstaat. Waterstof heeft daarnaast 10 keer minder energie nodig dan methaan om te ontvlammen en wanneer waterstof onder hoge druk lekt, kan het omgekeerde van het zogeheten Joule Thompson effect optreden: het lek warmt de waterstof op waardoor die spontaan ontvlamt. Daarom is het begrijpelijk dat NEL besloten heeft om de stations te sluiten en alle installaties te onderzoeken op eventuele minieme gebreken.

 

Reageren is niet mogelijk.