Voortaan met de S van exquiSe: test Mercedes-Benz GLS

0

Hoe maskeer je als autofabrikant de enorme dimensies van een nieuw topmodel? Simpel: je laat de presentatie aan de pers plaatsvinden in de Verenigde Staten van Amerika. Daar valt het formaat niet op. En dat is precies wat Mercedes-Benz gedaan heeft tijdens de officiële kennismaking van de autojournalistiek met de nieuwe GLS.

De Mercedes-Benz GLS anno 2019 is namelijk in elke richting gegroeid en beschikt over een 6 centimeter langere wielbasis. Dat is welkom om de rij & ruimte beleving op het niveau van de S klasse te brengen. De nieuwe editie is 5,21 meter lang en 2,16 meter breed (inclusief buitenspiegels). Toch valt de GLS hiermee niet op in het Amerikaanse verkeer. Ook niet met zijn carrosseriehoogte van 1,82 meter. De Mercedes-Benz is in Amerika gewoon ‘one of the boys’. Daar waar Europeanen het formaat door de bank genomen als “wanstaltig groot” zullen beoordelen, daar spreekt men in de Verenigde Staten van “just right”. En in vergelijking met een grote Amerikaanse pick-up is er inderdaad niks overdreven aan de maatvoering van de nieuwe GLS.

Dat de nieuwe GLS in de Verenigde Staten wordt voorgesteld aan de pers, heeft (natuurlijk) ook te maken met zijn geboortegrond. In het Amerikaanse Tuscaloosa staat namelijk de fabriek waar Mercedes-Benz haar grote SUV modellen bouwt. Ook de GLE loopt daar vand e band. De autoconsument in de Verenigde Staten is een grootverbruiker van SUV modellen die om en na bij de 5 meter lang en 2 meter breed zijn. In Nederland blijven dit soort auto’s een nicheproduct, met vorig jaar slechts 17 registraties voor de GLS. Maar dit verkoopresultaat werd ook beïnvloed door de aanstaande generatiewisseling. Voor de Range Rover meldden zich in 2018 in Nederland 211 kopers. Bij dergelijke afzetaantallen krijgt Mercedes-Benz dollartekens in zijn ogen.

Vandaar dat de nieuwe GLS ook bij ons in de prijslijst staat. Voorlopig alleen in 400d diesel uitvoering met 330 pk / 700 Nm sterke 3,0 liter 6 cilinder lijn motor en 4Matic vierwiel aandrijving, maar later volgen wellicht ook benzinevarianten zoals de 450, de 580 en de absolute smaakmaker, de AMG 63. Tijdens de kennismaking test kon worden gereden met zowel de 400d als de 580. De laatste beschikt over een 4,0 liter grote V8 die voor het eerst in de GLS voorzien is van een 48 volt installatie. Daarmee krijgen de 489 pk / 700 Nm van de benzine motor een kortstondige duw in de rug (EQ Boost genaamd) van 22 pk / 250 Nm. Door de zogeheten Integrated Starter Generator (ISG), die het hoofdbestanddeel van de elektromotor is, zakt ook het verbruik. Nu is een door Mercedes-Benz opgegeven gemiddelde van 9,8 liter per 100 km (en een CO2 uitstoot van 223 gram/km) niet iets om stijl van achterover te vallen, maar we spreken hier wel van een afgerond 2,5 ton zware kolos. En de 525 pk / 625 Nm sterke Range Rover 5.0 V8 jaagt er liefst 12,7 liter benzine doorheen, met als gevolg een emissiewaarde van 289 gram/km.

Anno 2019 begint de GLS dus aan een nieuw leven. Mercedes-Benz belooft meer comfort, betere terreincapaciteiten en, niet onbelangrijk, een meer milieuvriendelijke wielafdruk. Deze test moet uitwijzen of de Duitse autofabrikant er in geslaagd is om die eigenschappen met elkaar te verenigen. Zijn voorganger startte zijn verkoopcarrière als GL, maar tijdens een facelift werd de letter ‘S’ aan zijn naam toegevoegd. Daarmee wil Mercedes-Benz duidelijk maken dat wij hier te maken hebben met de S klasse onder de SUV modellen. Qua limousine comfort (jij zit achterin, de chauffeur rijdt) of absolute luxe, kan de GLS evenwel niet in één adem genoemd worden met de topsedan. Die constatering moet niet zozeer als kritiek worden opgevat, maar is het gevolg van het feit dat deze Mercedes-Benz kort door de bocht een verlengde GLE is. Zo is het dashboard van beide modellen identiek, evenals het ruimteaanbod voorin. Echter, als het gaat om de prijsstelling en de techniek, dan zijn er wel degelijk grote overeenkomsten.

Het grote verschil met de GLE zit hem in de carrosserielengte. De GLS is ruim 28 centimeter langer en heeft een 14 centimeter grotere wielbasis. Daardoor kon er een derde zit rij worden gecreëerd waar voldoende bewegingsvrijheid voor volwassenen tot 1,94 meter lengte. De laatste woorden van de vorige zin zijn niet afkomstig van de marketingafdeling van Mercedes-Benz, maar noteerde jouw verslaggever na een zitproef. Hooguit zal er gevraagd worden aan de passagiers op de tweede rij om hun 3-persoons bank (standaard) of 2 kapiteinstoelen (optioneel) iets naar voren te schuiven, maar van inschikken is amper sprake aangezien zij baden in beenruimte.

Alle zetels achterin kunnen elektrisch verschoven (over een lengte van 10 centimeter) dan wel neer/op geklapt worden. Dat klinkt weldadig, maar de interieurtransformatie verloopt op deze manier wel langzaam. Toch scoort de GLS (ook) in dit opzicht beter dan een concurrent die tot nu nog niet genoemd is: de BMW X7.

De nieuwe GLS kon worden getest in de Amerikaanse staat Utah, die gekenmerkt wordt door uitgestrekte vlaktes en een dun bevolkte hooggebergte. Dat is de ideale habitat voor een grote SUV omdat hier zijn afmetingen niet in de weg zitten. Europese binnensteden met krappe straten zijn natuurlijk een ander verhaal. Ook mocht ik de GLS van Mercedes-Benz loslaten in het terrein. In een dergelijke speeltuin kan het optionele E-Active Body Control, waarmee zowel de 400d als de 580 waren uitgerust, van pas komen. Want als jij je hebt vast gereden in het zand, dan kan de Mercedes-Benz dankzij een speciale functie van de luchtvering als het waren uit de kuil springen. Voor iemand die rij technisch in 7 sloten tegelijk loopt, kan deze voorziening van grote meerwaarde zijn. Beide test auto’s waren voorzien van 22 inch velgen (met daar omheen banden van Continental, type Premium Contact 6, in de maat 285/45 R22 vóór en 325/40 R22 achter). Tegen meerprijs zijn zelfs 23 inch wielen mogelijk, hetgeen het formaat van de GLS onderstreept. Je kan ook opteren voor 19, 20 of 21 inch velgen. Daarmee wordt het veercomfort geholpen, maar zij ogen ondermaats bij zo’n grote auto.

Ook in technisch opzicht is de GLS niet meer of minder dan een tot 5,21 meter opgerekte GLE. Dat valt het meest op indien je voorin plaatsneemt, waar je een identiek dashboard aantreft. Ook het ruimteaanbod is aldaar vergelijkbaar. Achterin is het zoals gezegd een ander verhaal. Dat geldt ook voor de bagageruimte. In de meest gebruikte 5-zits configuratie kan er voor 890 liter aan bagage worden meegenomen.

Met de standaard zetels op de derde rij in gebruik is er altijd nog 355 liter beschikbaar.

En zijn er geen achterpassagiers, dan past er voor 2.400 liter aan spullen in de GLS.

Toch is het geen verhuiswagen, maar (natuurlijk) vooral een auto voor grote gezinnen. Dat kan ook worden afgeleid uit het feit dat er liefst 11 USB poorten aan boord zijn. Ook zijn er voor de achterste passagiers eigen luchtroosters en zelfs stoelverwarming.

Helemaal voorin tref je zoals gezegd hetzelfde dashboard aan als Mercedes-Benz in de GLE monteert. Enerzijds geniet je van een enorme ruimtebeleving die versterkt worden door de horizontale vlakken van het dashboard en door het grote panoramadak.

Anderzijds is de bestuurderswerkplek prettig knus dankzij de hoge middenconsole. De verstelmogelijkheden van de voorstoelen zijn enorm, zodat iedereen een comfortabele zitplaats kan vinden. De zetels zijn voorzien van extra hoofdkussen en kunnen zowel verwarmd als geventileerd worden.

Achterin is er een luxe armsteun met een tablet zodat de passagiers aldaar hun eigen temperatuur (en andere zaken) kunnen regelen.

Mercedes-Benz heeft het onderstel van de GLS niet alleen ongerekt, maar ook de stijfheid vergroot, waardoor het beter bestand is tegen zowel torderen als vibraties. De verstevigingen hebben vruchten afgeworpen, want de grote SUV rijdt net zo sereen en comfortabel als de S klasse. Op het gebied van NVH (Noise, Vibrations, Harshness) scoort de GLS hele mooie cijfers, mede dankzij zorgvuldige isolatie. De Mercedes-Benz voelt daardoor aan als een rijdende cocon waar wind noch rol geluiden of motorlawaai de stilte verstoren.

Dankzij de standaard Airmatic luchtvering en idem adaptieve dempers beweegt dit Wellness centrum op wielen zijdezacht over het asfalt. Rolneigingen om de lengteas worden in de kiem gesmoord en oneffenheden in het wegdek worden op bijzonder indrukwekkende wijze weg gefilterd. Net als bij de GLE valt de hoogte van elke veerpoot apart in te stellen, hetgeen van pas kan komen in rotsachtig terrein. Wie buiten het asfalt helemaal goed beslagen ten ijs wil komen, kan de GLS tegen meerprijs laten voorzien van het Offroad pakket met een veldversnelling en een sperfunctie van het centrale differentieel.

De GLS is geen bochtenridder, maar welke opdracht tot versnellen wordt wel moeiteloos uitgevoerd. Zijn 9-traps automaat schakelt soepel en is goed bij de les als jij via diepe gaspedaalcommando’s de opdracht geeft om een lagere versnelling op te zoeken. In Sport modus (in te stellen via het Dynamic Select Drive systeem) is de transmissie uit zichzelf extra alert. De V8 benzinemotor van de GLS 580 doet zijn werk zijdezacht en stil, maar produceert ook een plezierige grom als je hem op zijn staart trapt. Inschakeling van de Curve modus zorgt er voor dat de SUV tegen gaat hellen in bochten. In het begin moet je er even aan wennen, maar de techniek werkt wel goed.

Als 580 kan de GLS in 5,2 seconden naar 100 km/u sprinten. De 2.490 kilo wegende 400d heeft 6,3 seconden voor de acceleratieklus nodig. Gelet op het gewicht van de grote SUV zijn dit behoorlijk indrukwekkende sprinttijden. Wat de GLS 580 in Nederland gaat kosten, is nog niet bekend, maar reken op afgerond 180.000 euro. De 400d uitvoering mag weg voor 127.373 euro. Ter vergelijking: de GLE kost in deze motorvariant 99.787 euro, terwijl hij als 450 (met 3,0 liter 6 cilinder lijn benzinemotor van 367 pk / 500 Nm plus 22 pk EQ Boost ondersteuning) 100.216 euro moet opbrengen.

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Is de GLS 400d 4Matic zijn prijs van 127.373 euro waard? En biedt hij voldoende meerwaarde ten opzicht van de 27,5 mille goedkopere GLE? Feit is dat de nieuwe GLS de claim van 'de S klasse onder de SUV modellen veel beter waarmaakt dan zijn voorganger. Die was ook best praktisch en robuust, maar het exquise comfort van zijn opvolger ontbrak. Juist deze eigenschap zorgt er voor dat de nieuwe GLS 400d 4Matic weldadiger aanvoelt dan de BMW X7 (115.349 euro als 265 pk / 620 Nm sterke xDrive30d). Dankzij de extra luxe die Mercedes-Benz aan het concept van deze SUV heeft toegevoegd, is er nu sprake van een limousineachtige ambiance waarmee de nieuwe GLS ook een volwaardig alternatief is voor de Range Rover (151.130 euro voor de 3.0 SDV6 HSE variant met 275 pk / 625 Nm). Ben jij als het om SUV modellen gaat een Size Queen, dan zal jij bij de Mercedes-Benz sowieso beter aan jouw trekken komen dan bij de BMW X7 en de Range Rover, die allebei korter en smaller zijn.

Of de nieuwe GLS ook zijn meerprijs ten opzichte van de GLE waard is, is een ander verhaal. Ik ben geneigd te zeggen van wel omdat ik zijn carrosserieontwerp beter in balans vind. De GLS weet zijn omvang goed te verbergen, maar biedt toch een balzaal aan ruimte. Ook de bediening is relatief licht en eenvoudig voor zo'n grote auto. Daarnaast is de rij beleving meer relaxt dan in de GLE.

  • 9
    9
  • Beoordelingen door bezoekers (7)
    8.1

Reageren is niet mogelijk.