Waterstof heeft toekomst als brandstof ondanks explosies

0

Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) stelt in een recente studie, waarover Automobiel Management bericht, dat het gebruik van waterstof als brandstof een belangrijke bijdrage zal leveren aan een CO2-arme toekomst.

Het rapport werd eerder deze maand gepubliceerd. Die timing is pikant omdat zich de afgelopen weken 2 ernstige incidenten met waterstofinstallaties hebben voorgedaan. Die zouden kunnen zorgen voor een flinke vertraging bij de ontwikkeling van elektrische auto’s en vrachtwagens die op waterstof rijden.

Het eerste incident vond begin deze maand plaats in het Californische Santa Clara. Daar ging wat mis bij het vullen van een waterstof voertuig. Volgens plaatselijke media ontstond een grote brand, waarbij meerdere vrachtwagens beschadigd raakten. De week erop staakten 9 van de 11 stations in de regio de levering van waterstof.

Een week geleden deed zich een soortgelijk incident voor bij een tankstation in het Noorse Sandvika, vlakbij Oslo. Ook daar leidde een lekkage tot een explosie en uiteindelijk tot brand. Op het tankstation zelf raakte niemand gewond. 2 bestuurders van personenwagens die in de buurt waren, liepen lichte verwondingen op doordat de ‘airbags’ door de schokgolf van de explosie in werking traden.

De eigenaar van het tankstation, het Noorse Nel Hydrogen, zegt dat uit het onderzoek blijkt dat de ‘kerntechnologie’ van Nel niet de oorzaak van de lekkage was en dat er nog gezocht wordt naar de ontstekingsbron. Het bedrijf wijst erop dat de opslagtanks tijdens de brand intact zijn gebleven. Hyundai heeft de levering van zijn Nexo, die met een brandstofcel is uitgerust, in Noorwegen opgeschort omdat de auto’s op dit moment geen waterstof kunnen tanken. Klanten krijgen tijdelijk een Kona Electric, zodat ze toch emissieloos kunnen rijden.

Brandstofcel auto’s gebruiken waterstof om de elektriciteit op te wekken, waarmee ze aangedreven worden. Waarnemers noemen het zorgelijk dat er in korte tijd 2 ongelukken gebeuren terwijl het aantal waterstofstations nog zeer beperkt is.

Bosch

Het Duitse Bosch concern, dat technologie en componenten levert aan een groot aantal autofabrikanten wereldwijd, ziet nog steeds grote kansen voor waterstof voor personenauto’s en vrachtwagens. Bosch heeft daartoe onlangs de handen ineengeslagen met de Zweedse producent van brandstofcellen Powercell Sweden.

Samen met het Zweedse bedrijf gaat Bosch zich bezighouden met de serieproductie van brandstofcellen voor de auto-industrie. Bosch verwacht dat in 2030 zo’n 20 procent van de elektrische auto’s wereldwijd is uitgerust met een brandstofcel die zijn energie haalt uit waterstof. Waterstof als brandstof is volgens beide bedrijven vooral interessant voor zwaar transport, zoals bedrijfswagens en vrachtverkeer. Vrachtauto’s in de Europese Unie moeten hun CO2-uitstoot komende jaren fors terugdringen. In 2025 met 15 procent, in 2030 zelfs met 30 procent. Elektrische aandrijving, zowel met een batterij als door middel van een brandstof, kan hieraan een flinke bijdrage leveren.

De divisie die zich bezighoudt met automobieltechnologie is de grootste divisie van Bosch en goed voor tweederde van de totale omzet. Het onderdeel is onder meer actief op het gebied van injectietechnologie voor verbrandingsmotoren, randapparaten voor aandrijfsystemen en alternatieve aandrijfconcepten.

De hoge prijs van brandstofcel technologie is op dit moment nog wel een barrière. Ook de kiloprijs van waterstof is aan de hoge kant. De verwachting is dat beide komende jaren zullen dalen. In Duitsland zijn er ondertussen al meer dan 60 tankstations voor waterstof gerealiseerd. In Nederland is het aantal locaties nog op een hand te tellen. Verwachting is dat het aantal komende 2 jaar aanzienlijk wordt uitgebreid. Een aantal partijen, waaronder het tankstation van BP Kerkhof & Zn in Den Haag en Shell Green Planet in het Drentse Pesse, breiden nog dit jaar uit met een installatie voor het tanken van waterstof. Ook PitPoint, Shell en NXT hebben concrete plannen of zijn al bezig met de ontwikkeling van een waterstofstation.

Reageren is niet mogelijk.