Mercedes-Benz duikt in de rode cijfers

0

Het Duitse autoconcern Daimler is in het tweede kwartaal van dit jaar diep in de rode cijfers gedoken als gevolg van tegenvallende autoverkopen. Het nettoverlies kwam uit op 1,2 miljard euro vergeleken met een winst van 1,8 miljard in dezelfde periode in 2018, zo maakte het moederbedrijf van Mercedes-Benz bekend.

Daimler verkocht in het afgelopen kwartaal 821.666 auto’s, hetgeen er ruim 11.000 stuks (oftewel 3 procent) minder waren dan vorig jaar. De omzet nam wel toe, namelijk tot 42,7 miljard euro. Dit betekent een stijging van 5 procent. Het operationele verlies kwam uit op 1,6 miljard euro. Over het eerste halfjaar bedroeg de winst 907 miljoen euro, hetgeen 78 procent minder is dan in dezelfde periode van 2018. Daimler voorziet dat het bedrijfsresultaat in heel 2019 “aanzienlijk lager’ uitpakt ten opzichte van 2018. Er werden door de fabrikant al meerdere winstwaarschuwingen gegeven dit jaar.

Het autoconcern boekte ruim 4 miljard euro aan eenmalige kosten af in het tweede kwartaal. Dit bedrag wordt onder andere gereserveerd voor boetes die voort kunnen komen uit de verschillende rechtszaken waarin het bedrijf verwikkeld is en het vervangen van Takata airbags (een operatie die het autoconcern reeds anderhalf miljard euro heeft gekost). Ook de verslechterende economische omstandigheden en handelsconflicten drukken de resultaten. Het bedrijf kondigt opnieuw een kostenbesparing programma aan. Alle activiteiten worden tegen het licht gehouden, aldus de in mei dit jaar aangestelde nieuwe topman Ola Källenius (zie foto onder). “Wij intensiveren de verbeterprogramma’s en kijken opnieuw naar ons productportfolio. Zo willen we op lange termijn ons succes verzekeren”.

De autofabrikant zei eerder al te kampen te hebben met een krimp in de verkopen van Mercedes-Benz. Dat kwam omdat er aanloopproblemen waren bij het opstarten van de productie van de nieuwe GLE. Daarnaast bleek de inkoop van materialen duurder dan verwacht. Ook heeft het bedrijf te maken met enorme kosten voor de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het Daimler concern verwacht wel dat de autoverkopen in de tweede helft van het jaar zullen aantrekken, mede door een vraag naar nieuwe uitvoeringen van de A klasse, de CLA (zie bovenste foto), de GLB en het grote SUV duo GLE plus GLS. Daarnaast blijft de autodeel dienst groeien. Het aantal gebruikers nam ten opzichte van vorig jaar met 30 procent toe. “Vooral de uren na de spits en zaterdagen zijn populair”, aldus een woordvoerder, die moet erkennen dat de financiële cijfers van het autodeel platform wel rood blijven kleuren. Daimler heeft inmiddels haar divisie op dit vlak (Car2Go) gefuseerd met die van BMW (die DriveNow voerde). Het fusiebedrijf draag de naam Share Now.

 

BAIC

Het Chinese BAIC neemt een belang van 5 procent in Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz. De ondernemingen zijn zeker geen onbekenden van elkaar. Al in 2013 kreeg Daimler 12 procent van BAIC in handen. Destijds was het Duitse concern het eerste niet-Chinese bedrijf dat in een lokale autofabrikant ging participeren. Later investeerden BAIC en Daimler gezamenlijk in de productie van elektrische auto’s in het Aziatische land. “Door nu een kruisbestuiving te realiseren, wordt de onderlinge samenwerking versterkt”, zo stelt topman Heyi Xu van de Chinese autofabrikant.

De genoemde investering in het gezamenlijke productiebedrijf Beijing Benz Automotive is aanleiding voor de aandelenparticipatie van BAIC. Ook het feit dat het eveneens Chinese Geely vorig jaar een aandeel van 9,69 procent in Daimler heeft genomen, zou reden zijn geweest om de banden met de Duitsers te verstevigen. Dat er nu 2 partners in het Aziatische land zijn, is volgens Källenius geen enkel probleem. Daimler heeft aan Geely de helft van de aandelen Smart verkocht. Het idee is om samen in China kleine elektrische auto’s onder deze merknaam te gaan verkopen.

BAIC had in mei de voorganger van Källenius, Dieter Zetsche, al laten weten dat het van plan was aandelen Daimler te kopen. Källenius zegt “erg blij te zijn dat onze langdurige partner BAIC nu een investeerder op de lange termijn in Daimler is geworden”. Hij voegt er aan toe: “Deze stap versterkt onze succesvolle samenwerking en is een teken van vertrouwen in de strategie en het toekomstige potentieel van onze onderneming. De Chinese markt is en blijft een cruciale pijler voor ons succes, niet alleen wat verkopen betreft maar ook voor de ontwikkeling van nieuwe modellen en de productie daarvan.

 

Reageren is niet mogelijk.