Elektrische rijders proberen te ontkomen aan hogere bijtelling

0

Autokopers proberen tevergeefs de levering van hun elektrische auto naar voren te halen. Mensen die aanvankelijk akkoord waren gegaan met 2020, willen de auto toch dit jaar geleverd hebben. Dat scheelt namelijk duizenden euro’s belastingvoordeel. Maar de dealer zit met lange levertijden en kan vaak niks voor ze betekenen.

Het kabinet kondigde 2 weken geleden bij de klimaatplannen aan dat de bijtelling voor elektrische auto’s vanaf 1 januari wordt verdubbeld. Dit betekent dat leaserijders die hun elektrische auto ook privé willen gebruiken dan 8 in plaats van 4 procent van de cataloguswaarde bij hun inkomen moeten optellen. Alleen als de auto vóór 1 januari geleverd wordt, geldt nog 5 jaar het lage tarief.

Maar veel autodealers krijgen de bestelde elektrische personenwagens niet op tijd binnen. Dat komt doordat de levertijd van de fabriek vaak langer dan een half jaar is. Zo hebben bij Hyundai 2.500 mensen een elektrische Kona besteld die ze in 2020 krijgen. “Wij hebben de fabrikant om meer elektrische auto’s gevraagd”, zegt woordvoerder Mike Belinfante van de Nederlandse Hyundai importeur. “Dat gaat ook gebeuren. Volgend jaar krijgen we dubbel zoveel auto’s als dit jaar. Dit jaar lukt niet meer, dat is nou eenmaal zo”. Er is één autofabrikant die in z’n handen wrijft vanwege de plannen van het kabinet. Tesla zegt dat een nu bestelde Model 3 volgende maand kan worden geleverd. Maar concurrenten vragen zich af of Tesla die belofte wel echt kan waarmaken.

“Mensen die een elektrische auto besteld hebben, maken zich grote zorgen”, zegt Koos Burgman van de Vereniging Elektrische Rijders. “Het kan op jaarbasis 1.250 euro schelen en dat moet uit een privéportemonnee worden betaald. Dat is serieus geld”. Bovendien mogen klanten hun bestelling niet kosteloos annuleren. Bij Hyundai moet je dan bijvoorbeeld alsnog 15 procent van de aankoopwaarde betalen.

De meeste elektrische auto’s worden door zakelijke rijders besteld. Die vinden de auto’s nu nog erg interessant vanwege de relatief lage bijtelling. Belinfante krijgt dan ook veel telefoontjes van klanten die willen weten of er echt niet iets aan de levertijd te doen is. “Ze willen weten waar ze aan toe zijn. De vraag is of ze dan bij ons moeten zijn of dat ze bij de politiek een loket moeten vinden”. Bovag en de Vereniging Elektrische Rijders hopen dat de Tweede Kamer de plannen voor de belastingverhoging nog tegenhoudt.

 

Tesla truc

Inmiddels is er een truc bedacht om toch te profiteren van de oude, omstreden subsidieregels voor elektrische auto’s. Van dat belastingvoordeel kon men tot 1 januari in een dure Tesla (Model S, Model X) of Jaguar (I-Pace) ging rijden. Na een storm van kritiek is het voordeel sinds dit jaar beperkt. Maar wat blijkt: via een slimmigheidje kan er alsnog volop van geprofiteerd worden.

Wie een dure elektrische leasewagen rijdt, profiteerde tot voor kort van belastingvoordelen van tienduizenden euro’s. Voor een Tesla S kwam het belastingvoordeel over een periode van 5 jaar uit op ruim 70.000 euro, meldde staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66). Door dit soort douceurtjes is het stimuleren van elektrisch rijden uitgedraaid op een “dure grap”, zo was het harde oordeel van de Algemene Rekenkamer onlangs nog. En dus werd, mede op aandringen van de Tweede Kamer, ingegrepen door Snel. De zogenoemde bijtelling is per 1 januari aangescherpt, met als doel de fiscale voordelen voor dure elektrische auto’s af te bouwen.

Bijtelling is het bedrag dat een zakelijke leaserijder die zijn of haar auto ook privé wil rijden moet optellen bij zijn inkomen waar belasting over moet worden betaald. De bijtelling wordt berekend met een percentage van de cataloguswaarde van een auto. In de oude situatie was dit 4 procent voor elektrische auto’s, ongeacht de prijs van de auto. Om de fiscale voordelen voor rijders van dure elektrische auto’s in te perken, geldt sinds 1 januari voor het gedeelte van de cataloguswaarde boven de 50.000 euro de gewone bijtelling van 22 procent. Voor de eerste 50.000 euro blijft het tarief 4 procent.

Maar er blijft een maas in de wet voor wie een dure elektrische leasewagen wil rijden met duizenden euro’s belastingvoordeel. De bijtelling wordt namelijk berekend vanaf het moment dat een auto voor het eerst op kenteken is gekomen, ongeacht waar. Een Tesla die in 2018 in Duitsland op de markt kwam, komt na import in ons land dus nog in aanmerking voor het gunstige, oude Nederlandse bijtellingsregime. Het gunstige bijtellingstarief geldt voor een periode van 5 jaar. Wie dus een auto laat importeren die eind vorig jaar op de markt is gebracht, profiteert nu nog ruim 4 jaar. Het belastingvoordeel kan oplopen tot meer dan 20.000 euro, zo blijkt uit berekeningen.

“Dit is behoorlijk ongewenst”, zegt Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA). “Zo ontstaat tijdelijke import voor heel veel belastingvoordeel. Bovendien wil je tweedehands elektrische auto’s hier houden, maar nu verdwijnen ze massaal naar het buitenland. Zo krijg je de duurzame transitie naar emissievrij vervoer nooit op gang”. Hij wil daarom kijken of het mogelijk is om deze achterdeur te dichten. “We moeten af van het extreem stimuleren van elektrische auto’s. Want dat is uiteindelijk iets wat we met zijn allen betalen”.

In de eerste 6 maanden van dit jaar werden 28 auto’s van Tesla en 50 exemplaren van de Jaguar I-Pace met bouwjaar 2018 geïmporteerd, zo blijkt uit cijfers van de RDW. En die vallen allemaal onder het oude, gunstige bijtellingsregime. Autohandelaren merken dat de buitenlandse dure stekkerauto’s uit 2018 of ouder in trek zijn. “Er is veel vraag naar met name de Tesla Model S, Model X, de Jaguar I-Pace en in minder mate de Audi e-tron. Hierbij kun je nog 5 jaar fiscaal voordeel genieten en dat willen ondernemers graag. Omdat er maar weinig aanbod is, wordt er nu zelfs overboden op deze auto’s”, zo laat een handelaar weten.

Het gevolg: nieuwe auto’s worden niet meer verkocht. En ook worden zakelijke auto’s die niet langer een fiscaal voordeel genieten, weer geëxporteerd naar landen zoals Spanje, Portugal en Italië. “Terwijl we deze ondernemers die veel kilometers rijden juist nodig hebben voor de transitie”, stelt Duivenvoorden. Volgens hem zwengelt een ‘dikke Tesla rijder’ elektrisch rijden aan doordat hij zijn of haar personeel vervolgens ook elektrisch laat rijden. De betreffende handelaar vindt de bijtellingsregeling veel te vluchtig. “Van 4 naar 8 procent: de stappen die de overheid maakt zijn veel te groot. Den Haag zou de branche op tijd moeten informeren en wil je dit soort achterdeurtjes voorkomen, zul je beter naar de branche moeten luisteren. Dat gebeurt naar mijn idee te weinig”.

Snel, als staatssecretaris van Financiën verantwoordelijk voor de nieuwe regeling, spreekt van een tijdelijk voordeel. “Het gaat om een hele kleine groep, daar maak ik mij geen grote zorgen om”, zegt hij. De staatssecretaris juicht iedere elektrische auto die in Nederland rijdt toe, maar wil tegelijkertijd graag van dit soort vormen van “over stimulering” af. Maar omdat er volgens hem geen sprake is van een grote parallelimport in ons land, blijft de uitzondering in stand. Mede omdat, zo zegt Snel, het afschaffen ervan onder aan de streep mogelijk ook slecht kan zijn voor de schatkist.

Niet alleen autohandelaren hebben kritiek op de gewijzigde bijtellingsregeling, ook de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) vindt dat de zakelijke rijder de dupe wordt van maatregelen uit het klimaatakkoord. Naast een stijging van de bijtelling voor elektrische auto’s van 4 naar 8 procent verschuift ook de prijsgrens: vanaf een fiscale waarde van 40.000 euro moet er vanaf volgend jaar 22 procent bijtelling betaald worden.

De kosten voor de zakelijke rijder gaan daardoor snel omhoog, zo heeft de VZR berekend. “Nu betaalt de zakelijke rijder tot 50.000 euro nog 4 procent bijtelling en boven dat bedrag 22 procent. Dit drempelbedrag wordt verlaagd naar 40.000 euro. Daarnaast gaat de bijtelling volgend jaar al omhoog van 4 procent naar 8 procent. En in de komende jaren stijgt de bijtelling in stapjes verder naar 12, 16 en 17 procent. Vanaf 2026 geldt voor de elektrische auto’s dan (waarschijnlijk) dezelfde bijtelling als voor andere auto’s”.

“Het kabinet wil elektrisch rijden stimuleren, maar voor de zakelijke rijder wordt het voordeel wel heel erg mager”, zo stelt VZR voorzitter Jan van Delft. Hij vraagt zich af of we nog wel van stimulering kunnen spreken: “Als we een snel rekensommetje maken, zien we dat de bijtelling volgend jaar voor zakelijke rijders kan verdubbelen ten opzichte van dit jaar bij aanschaf van een elektrische auto. Absurd vinden wij. Als je echt wil stimuleren, dan moet je de regels onveranderd laten, dit geeft ook een veel stabieler beleid”. De VZR adviseert zakelijke rijders die nog gebruik willen maken van het huidige bijtellingspercentage en het aanschafvoordeel van 50.000 euro om hun auto voor 2020 aan te schaffen. Maar goed, dat is de theorie. In de praktijk is vaak pas volgend jaar levering mogelijk, tenzij je een Tesla Model 3 bestelt.

 

Onterechte kritiek

Autointernationaal.nl is het overigens niet eens met de kritiek op het afschaffen van de oude bijtellingregels, die zich lieten omschrijven als ‘links beleid voor rechtse mensen’. De groene ridders die nu moord en brand schreeuwen, zijn vooral druk met hun eigen portemonnee en niet met het milieu. Zelfs bij een verhoging van de bijtelling van 4 naar 8 procent zijn de lasten voor het kunnen rijden nog veel geringer dan voor de particuliere consument. Het nieuwe beleid leidt er toe dat de leaserijder in bijvoorbeeld een Kia e-Niro in plaats van 50 euro aan maandlasten geconfronteerd wordt met een bedrag van 100 euro. Dat valt te overzien. Bovendien is de particuliere rijder van bijvoorbeeld een Volkswagen Polo op maandbasis al snel 500 euro aan bijtelling kwijt. Dus de leaserijder blijkt spekkoper.

Leaserijders zullen ook bij 8 procent, en zelfs bij 12 of 16 procent, bijtelling blijven kiezen voor een elektrische auto. Er blijft immers sprake van een voordeel, ook al is het minder excessief dan voorheen. De leaserijder rijdt straks alleen niet meer bijna gratis. De VZR zou zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen en moeten stoppen met haar geklaag. De overgang naar een meer duurzame samenleving brengt enorme kosten met zich mee en Autointernationaal.nl zou niet weten waarom de achterban van de VZR daar geen steentje aan zou mogen bijdragen.

De transitie naar elektrisch rijden heeft in Nederland vaart gekregen en dit een proces dat niet meer zal stoppen, ook niet met een hogere bijtelling. Dat komt ook omdat er steeds meer goedkopere elektrische auto’s op de markt komen, zoals de Opel Corsa-e en de Volkswagen ID.3 .

Reageren is niet mogelijk.