Exclusief: test elektrische MG die nog dit jaar naar Nederland komt

0

Waarom de korte test?

MG keert terug naar het vaste land van Europa met elektrische SUV: de ZS EV. De auto wordt nog dit jaar leverbaar in Nederland zal alleen via internet te koop zijn, zo meldt de fabrikant.

Sinds 2011 is MG in handen van het Chinese SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) Motor Europe. Het van origine Britse automerk keert met de lancering van de elektrische SUV na 15 jaar afwezigheid terug naar het vasteland van Europa. Nederland en Noorwegen zijn als eerste verkooplanden uitgekozen. Daarna trekt MG verder Europa in. De ZS EV bijt dus de spits af. Met een volledige elektrische, betaalbare auto voor de massa denkt ‘het nieuwe MG’ meer succes te hebben dan met een sportief model met verbrandingsmotor aangezien dit marktsegment nog in de kinderschoenen staat.

De ZS, die in Groot-Brittannië ook te koop is met een benzinemotor, heeft niets meer te maken met de modellen van weleer zoals de (T)F, ondanks dat wij in Nederland de naam nog kennen van de MG versie van de laatste generatie Rover 45. Die liftback / sedan rijdt net als de ZR nog hier en daar rond in Nederland. In het Verenigd Koninkrijk is het merk nooit van het verkoop toneel verdwenen. Aanvankelijk werden daar nog modellen van ‘het nieuwe MG’ geassembleerd en tegenwoordig heeft SAIC Motor er een R&D afdeling. Naast de ZS verkoopt men in het Verenigd Koninkrijk ook de ‘3’ (een soort Skoda Fabia) en de GS (een groter model SUV; zie foto onder).

In juni werd bekend dat de Nederlander Frank Meijer is aangesteld als verkoopdirecteur voor SAIC Motor Europe. “Vanwege de belastingvoordelen in Nederland en Noorwegen geven wij aan deze landen prioriteit”. Ook de vice-president van SAIC Motor Europe is een Nederlander: Pieter Gabriëls. Hij stelt dat internet het meest gebruikte informatiekanaal is. “Wij realiseren ons dat onze verkoopstrategie als zeer revolutionair en ondermijnend voor de traditionele dealers kan worden gezien, maar het huidige consumentengedrag maakt duidelijk dat er een sterke behoefte is aan een aantrekkelijke digitale merkbeleving. En dat is precies wat wij beogen met de lancering van de nieuwe MG op het vaste land van Europa”.

Voor MG is de levering van batterijen volgens Meijer geen probleem. “Dankzij een joint venture met de Chinese batterijleverancier CATL, kunnen wij dit jaar nog duizenden exemplaren van de ZS EV leveren”. Over de verwachte verkoopaantallen doet hij geen uitspraken. De ZS EV wordt in Sjanghai geproduceerd. Samen met zustermerk Roewe (zo spreek je ‘Rover’ in het Chinees uit) werden er vorig jaar 140.000 elektrische auto’s gebouwd. Dankzij de opening van een nieuwe batterijfabriek bedraagt de productiecapaciteit inmiddels 300.000 auto’s. Er worden dan ook geen leveringproblemen à la de Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro verwacht. Dat de eerste exemplaren nog dit jaar te koop zijn, is gunstig voor Nederlandse leaserijders, aangezien de auto dan nog in aanmerking komt voor een tot 4 procent verlaagde bijtelling.

De exacte prijs van de SUV wordt nog niet gecommuniceerd, maar in Groot-Brittannië, waar MG een kleine maar vaste verkoopbasis heeft, kost de ZS EV iets minder dan de Nissan Leaf 40 kWh Acenta (36.990 euro), al wordt in dit land gewerkt met traditionele dealers en showrooms. Voor Nederland zou de Engelse prijsstelling echter hooguit 31 mille betekenen. Een tweede, luxueuzere variant (met onder andere leder effect bekleding en een panoramisch dak; zie foto) gaat in ieder geval ook minder dan 33 mille kosten, zo belooft Meijer. Reken op 32.995 euro. Tot de standaarduitrusting van de ZS EV behoren zaken als adaptieve cruisecontrole, een 8,0 inch touch screen, Apple CarPlay plus Android Auto en navigatie.

Zoals gezegd zal de MG alleen via internet te bestellen zijn. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van een traditioneel dealernetwerk. Er zal worden samengewerkt met lokale distributeurs. Welke dat in Nederland worden, is nog niet bekend. “Dat wordt medio augustus bekend gemaakt”, aldus Meijer. “Er komt een aantal fysieke locaties waar de ZS EV te zien zal zijn en waar een proefrit gemaakt kan worden. Die locaties zijn naar verwachting rond september of oktober operationeel”. De komende 2 jaar zal MG nog een drietal andere elektrische modellen introduceren, waaronder … een sportwagen!

Wat voor auto is het?

De ZS EV heeft een 44,5 kWh groot accupakket, hetgeen groot genoeg is voor een actieradius (gemeten volgens de nieuwe WLTP norm) van circa 262 kilometer. De compacte SUV is 4,31 meter lang en 1,80 meter breed. Hij is 1,61 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,59 meter. Qua formaat valt hij dus tussen de Renault Captur en Kadjar in.

Op de vooras is een 143 pk en 353 Nm sterke elektromotor gemonteerd. Daarmee sprint de MG in 8,5 tellen naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 140 km/u. De ZS EV, die zowel met een AC als een DC lader overweg kan, is met 50 kW in 40 minuten weer voor 80 procent opgeladen. Via een 7 kWh thuislader is men 6 uur kwijt. MG geeft 7 jaar óf tot 160.000 kilometer garantie op de ZS EV. Die termijn is ook van toepassing op het accupakket.

Met een actieradius van 262 kilometer kan de ZS EV dus niet concurreren met de Hyundai Kona Electric (449 kilometer), maar de MG wordt naar verwachting liefst 6.000 euro goedkoper. Daarnaast heeft de Chinese Brit een (met een dubbele laadvloer uitgeruste) bagageruimte van 448 liter, of 1.375 liter als de achterbank leuning wordt neergeklapt. Bij zijn Zuid Koreaanse concurrent moet de kofferklep al na 332 respectievelijk 1.114 liter dicht. Ook biedt de ZS EV meer beenruimte voor de achterpassagiers dan de 4,18 meter lange Kona Electric.

De ZS EV wordt zoals gezegd leverbaar in 2 uitrusting niveaus. In Groot-Brittannië heten die Excite en Exclusive. De eerste biedt zoals gezegd zaken als adaptieve cruisecontrole, een 8,0 inch touch screen voor het infomediasysteem met navigatiefunctie en zowel Apple CarPlay als Android Auto. Ook zijn 17 inch diamant look lichtmetalen velgen, sleutelloze toegang, airconditioning, LED dagverlichting, parkeersensoren en DAB+ radio van de partij. De Exclusive uitvoering voegt daar niet alleen leder effect bekleding en een panoramisch dak aan toe, maar ook chique dakrails, verwarmbare plus elektrisch verstelbare buitenspiegels, verwarmbare voorstoelen, een regensensor, extra speakers voor de geluidsinstallatie en een achteruit rij camera. Veiligheidsuitrusting biedt de elektrische MG in de vorm van Lane Departure Warning, Front Collision Warning en Traffic Jam Assist. De ZS EV Exclusive biedt tevens Blind Spot Detection en Rear Cross-traffic Alert dat een oogje in het zeil houdt als je achterwaarts een parkeervak uit rijdt.

Is het wat?

Stap je in, dan wordt direct duidelijk dat de ZS EV het vooral van zijn lage prijs moet hebben. MG heeft bij de afwerking geen vreselijke fouten gemaakt, maar er ontbreken wel wat puntjes op de i. Zo is het stuurwiel niet in diepte verstelbaar en is er voor de deurpanelen steenhard en glimmend plastic gebruikt. Het infomediasysteem werkt op zich vlot genoeg, maar zit om onduidelijke redenen achter een tweede glaspaneel dat een bron van reflecties is. Doordat het accupakket zich in de hoge wagenbodem bevindt, heb je niet echt het gevoel hoog en rechtop te zitten zoals bij de meeste andere SUV modellen. Toch zullen de meeste personen wel een comfortabele zitplek kunnen vinden, ook achterpassagiers. De goed steunende stoelen zijn namelijk van prima kwaliteit. De ZS EV is duidelijk ruimer dan de Renault Zoé (35.140 euro in Limited uitvoering) en zeker niet laagwaardiger afgewerkt. De bediening van de MG is simpel met een mooie draaiknop voor de transmissie.

Al rijdend doet de ZS EV goed zijn best om vooral niet boven de middelmaat uit te steken. Sceptici kunnen dat uitleggen als een compliment. Er zijn diverse rij modi waaruit gekozen kan worden zodat men zelf kan bepalen of prestaties belangrijk zijn, of een zo laag mogelijk stroomverbruik. De elektrische MG kon alleen in een stedelijke omgeving worden getest en daar is hij dankzij 353 Nm aan koppel zondermeer voldoende vlot met een royale sprintkracht bij stoplichten. Via een tuimelschakelaar kan je de mate van remenergie recuperatie bepalen. Zelfs in de meest fanatieke stand is er evenwel geen ‘One Pedal Driving’ à la de Nissan Leaf mogelijk. Dat is toch een beetje een gemiste kans om het accupakket weer bij te laden. Ook moet je voor een volledige stop bij een verkeerslicht dus altijd het rempedaal gebruiken.

In dynamisch opzicht zet de 1.534 kilo zware ZS EV geen nieuwe standaard, maar hierin onderscheidt de MG zich niet negatief van veel duurdere elektrische auto’s. De besturing is licht maar volkomen gevoelloos, waardoor de rij beleving beslist minder sportief is dan in de Nissan Leaf. Dat komt ook door de erg soepele vering. Oneffenheden in het wegdek worden daardoor goed geabsorbeerd, maar de carrosserie wordt niet helemaal strak onder controle gehouden. Ook heeft de ZS EV last van nogal sterke rol en duik neigingen. Het geluid van de elektromotor wordt echter goed onderdrukt. Al met al rijdt de MG dus niet spannend, maar wel ‘intuïtief’. Dus een kind kan de was doen. Dat zal voor consumenten die een elektrische auto nu nog een beetje ‘eng’ vinden een geruststelling kunnen zijn.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Hoewel de merknaam misschien anders doet vermoeden, is de ZS EV geen sportief rijdende auto. Maar het zijn andere tijden. De Eclipse noch de Puma is vandaag de dag een coupémodel. MG wil zich transformeren tot een specialistische aanbieder van elektrische auto's en het debuut is niet verkeerd. De ZS EV is scherp geprijsd (naar eigen zeggen staat 'EV' niet voor 'Electic Vehicle' maar voor 'Exceptional Value'), praktisch en biedt lage gebruikskosten.

Veel autoconsumenten die op zoek zijn naar een elektrische auto zullen dat voldoende vinden. Er is best wat aan te merken op de MG (niet in de laatste plaats op de vrij beperkte actieradius), maar dat geldt ook voor de Nissan Leaf en de Renault Zoé. Vanuit dit perspectief bezien zorgt SAIC Motor dus voor een weliswaar onopvallend, maar volwaardig, plezierig en bovendien ruimer oftewel gezinsvriendelijker alternatief met een van het succesvolle Kia gekopieerde, 7 jaar lange garantietermijn . Proficiat!  

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    5.8

Reageren is niet mogelijk.