Verleidelijk SUV alternatief: test BMW 3-serie Touring

0

Waarom de korte test?

BMW heeft de 6de generatie van de 3-serie Touring verkoop klaar. Die wil in alles nog meer een allemansvriend zijn. Hopelijk is dit niet ten koste gegaan van de karakteristieke BMW eigenschappen. Om daar achter te komen, werd de 330d xDrive Touring getest in de achtertuin van BMW in Garching, vlakbij München. De BMW was voorzien van behoorlijk wat opties. Eigenlijk te veel om op te noemen, maar de belangrijkste waren het M sport pakket, de Tansanit blauwe metallic lak, een panoramadak, een digitaal instrumentarium en adaptieve cruise controle met mee stuur functie.

Wat voor auto is het?

De nieuwe Touring is meer dan ooit de praktische telg van de 3-serie familie, want BMW heeft geen plannen om de Gran Turismo uitvoering een opvolger te geven. Naast een iets groter kofferruimte (5 liter extra met de achterbank leuning omhoog, 10 liter meer wanneer die wordt neergeklapt, met 500 / 1.510 liter als resultaat) zou de 6de generatie ook meer comfort moeten bieden dan zijn voorganger, zonder daarbij in te boeten qua rij dynamiek. Aan de perfecte 50:50 gewichtsverhouding werd in ieder geval niet getornd.

In vergelijking met de vorige editie is hij net zoals de sedan een stukje gegroeid: lengte, breedte en hoogte namen met respectievelijk 76, 16 en 8 mm toe. De wielbasis is 41 mm langer. Desondanks is de nieuwe Touring circa 10 kilo lichter dan zijn voorganger dankzij intensiever gebruik van aluminium. Maar het gewichtsverschil met de sedan bedraagt 130 kilo en dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de rij dynamiek. Dat de Touring zoveel zwaarder is, komt onder andere door de standaard elektrische bediening van de achterklep en het feit dat de achterruit apart open kan. Dat is nog altijd redelijk uniek van BMW en handig voor ‘even snel’. De achterruit zelf is trouwens ook breder geworden. Andere handigheidjes zijn aparte bergruimtes voor het rolscherm van de bagageruimte plus een bagagenet onder de laadvloer. De achterbank leuning is standaard in 3 delen (40:20:40 verhouding) neer te klappen. Optioneel is een pakket met een elektrisch neerklapbare exemplaar en automatisch omhoog komende antislip rails in de laadvloer. Dat is uniek in deze klasse. Pas als de achterklep gesloten wordt, komen ze omhoog, waardoor de bagage mooi klem ligt. Slim! Op de achterbank kunnen 3 kinderzitjes naast elkaar worden gezet.

De nieuwe generatie 3-serie Touring staat vanaf 28 september 2019 bij de BMW dealer in de showroom. Alle benzineversies beschikken standaard over een 8-traps automaat. Binnen het dieselaanbod is de 320d de enige uitvoering waar hiervoor moet worden bijbetaald; als de klant dit niet doet, wordt deze instapvariant geleverd met een handbak. Het goedkoopst is de 320i Touring. Die kost 50.742 euro en is voorzien van een 184 pk / 300 Nm sterke 2,0 liter motor. Zijn CO2-uitstoot bedraagt 136 gram / km. De levering van de 320i Touring start pas in november. Maar voor hetzelfde geld kan je tijdelijk (en al eerder) ook de 330i Introduction krijgen. Die heeft een 258 pk / 400 Nm variant van dezelfde motor onder de kap. De CO2-uitstoot identiek. Voorlopig topmodel bij de benzine versies is de 330i xDrive. Die kost 58.166 euro en onderscheidt zich door vierwielaandrijving. Zijn CO2-uitstoot bedraagt 143 gram / km. Dieselen kan om te beginnen in de 320d. Die kost 52.555 euro en heeft een 190 pk / 400 Nm sterke 2,0 liter motor onder de kap. Zijn CO2-uitstoot bedraagt 119 gram / km. Met de 8-traps automaat bedraagt het tarief 53.976 euro; de emissiewaarde daalt dan dankzij 2 extra versnellingen naar 115 gram. De 320d met automaat is ook leverbaar in combinatie met xDrive vierwielaandrijving en kost dan 57.833 euro. Zijn CO2-uitstoot bedraagt 121 gram / km. De enige 6 cilinder versie van de 3-serie Touring is vooralsnog de 330d xDrive. Daar vraagt BMW een bedrag van 69.952 euro voor. Zijn 3,0 liter motor is goed voor 265 pk / 580 Nm. De CO2-uitstoot bedraagt 140 gram / km. De stekkerhybride 330e volgt in 2020.

Is het wat?

Heel groot is de kofferbak niet geworden, althans voor een stationwagon die bovenal praktisch wil zijn. De 3-serie Touring is dus niet plotseling getransformeerd in een Skoda Superb Combi. Het winstverschil in bagageruimte liters is dus klein, maar men kan wel makkelijker spullen in/uit laden dankzij een 125 mm bredere klepopening. De toegenomen carrosserie afmetingen vind je eigenlijk vooral terug in het passagierscompartiment, waar voor iedereen met meer hoofd, schouder en been ruimte is. Dat geeft je het gevoel dat je nu met een grotere auto onderweg bent. Of dat voor een BMW een pluspunt is, is een ander verhaal.

De carrosserie van de nieuwe 3-serie Touring is een stuk stijver dan die van het uitgaande model dankzij verstevigingen op strategische plekken. De stuurprecisie vaart daar wel bij. Ook het zwaartepunt ligt lager (10 mm) dan bij de oude 3-serie Touring. De spoorbreedte is vergroot (voor met 43 mm en achter met 21 mm). De rest van het onderstel is ook om blij van te worden met onder andere veel betere demping dankzij een nieuwe, slagafhankelijke regeling van de schokdempers. Dit geldt voor zowel het standaard onderstel als de M Sport variant van de testauto. Die was ook voorzien van een optioneel mechanisch sper differentieel. Dat is en blijft voor iemand die van sturen houdt het walhalla. Het elektronisch aangestuurde M Sport differentieel kan tot 100 procent sperren en zorgt voor een zo veel beter weggedrag dat het zonde is als je het niet mee bestelt. De 3-serie stuurt er nog gretiger door in en de achterwielen kunnen de voorzijde nog mooier de bocht in duwen. Ook de tractie wordt er door verbeterd, hoewel je het daar met de standaard xDrive vierwielaandrijving niet direct voor nodig hebt.

De comfortwinst van de nieuwe editie is evenwel klein. De 6de generatie 3-serie Touring is heus wel een lekkere auto om mee te cruisen, maar BMW heeft ook wat scherpte willen behouden en dat voel je. Het onderstel is evenwel één van de beste in zijn soort en de besturing is lekker direct. Alleen de dikke stuurwiel rand had wel iets dunner gemogen. Op de stoelen is ook wat aan te merken: die hadden van mij wel iets minder stevig gemogen. Andere automerken weten per saldo een beter compromis tussen comfort en sportiviteit te bieden. Maar BMW is weer vaardiger in andere dingen.

Zoals het bouwen van motoren. De nieuwe 3-serie kon nog niet eerder worden getest met de 3,0 liter 6 cilinder lijn diesel. Het is een zalige krachtbron om je vingers bij af te likken. In de 330d levert het 2.993 cc grote blok 265 pk en 580 Nm bij respectievelijk 4.000 en 1.600 à 3.000 toeren. Je hebt dus altijd kracht genoeg. Het 6 cilinder motor heeft een heerlijk soepele en stille loop. Ondanks het decadente karakter van zoveel slagvolume, de overvloed aan koppel en de superieure prestaties (de 330d Touring sprint in 5,4 seconden naar 100 km/u en blijft versnellen tot de 250 km/u wordt aangetikt) valt het dieselverbruik reuze mee: in de praktijk is rond de 6 liter per 100 km goed haalbaar, wat in combinatie met de tankinhoud van 59 liter een actieradius van bijna 1.000 km betekent. De 330d is een auto die alles op zijn sloffen doet, zeker omdat de standaard 8-traps automaat bliksemsnel is met het kiezen van de juiste versnelling.

Een scala aan adaptieve systemen zorgen ervoor dat je zowel veilig als ontspannen jouw eindbestemming bereikt. Wat dit betreft is de 3-serie Touring helemaal bij de tijd. Voor de bestuurder is het dashboard geen grote revolutie. Dat went voor bestaande BMW rijders dus snel. Maar voor sensaties moet je elders zijn. Ook voor een écht imponerende bouw kwaliteit, ondanks het gebruik van hoogwaardigere materialen. Op dit punt scoort Audi nog steeds beter. Daar staat tegenover dat het navigatie scherm goed in het zicht bovenop het dashboard is geplaatst en dat de bediening met de iDrive controller of via het touch screen kinderlijk eenvoudig is.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Ondanks dat de nieuwe 3-serie Touring meer een allemansvriend is dan zijn voorganger, vergt deze BMW toch wat compromissen. Ondanks dat hij praktischer is dan de sedan, weet hij nog altijd geen enorme ladingen koffers te slikken. Hij is op de snelweg comfortabel genoeg, maar al rijdend in en om de stad zou een iets minder stevige vering wenselijk zijn. Ook de stoelen hadden comfortabeler gemogen. De 3-serie Touring rijdt nog steeds dynamisch, maar zachtjesaan is hij te groot en te zwaar geworden om écht 'Freude am Fahren' te bieden. Verder oogt de Touring ook wat meer zwaarlijvig dan de sedan, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Bovenomschreven compromissen nemen niet weg dat de 3-serie Touring een heel capabele allrounder is. Misschien biedt hij wel het beste van 2 werelden: sportief om te rijden qua praktische kwaliteiten geen wereld van verschil met de o zo populaire SUV. Het enige wat ten opzichte van het laatste type ontbreekt, is de hoge instap. Maar daar staat dus een lager zwaartepunt, betere rijeigenschappen, een superieure verhouding tussen prestaties en verbruik dankzij een gunstiger gewicht en een minder wind vangend koetswerk tegenover. Als het budget het toelaat, kan ik de 30d sterk aanraden. Die is sinds de nieuwe emissie-eisen (EU6d-temp) ook echt schoon. Maar ik vermoed dat die versie met een prijs van 69.952 euro buiten menig leasebudget valt. De 330e, die volgend jaar op de markt komt, zou een alternatief kunnen zijn. Die gaat vermoedelijk 58,5 mille kosten.

Bij de concurrentie in het premium segment (Audi A4 Avant, Mercedes-Benz C klasse Estate en de Volvo V60) is het sturen een stuk minder leuk dan in deze 3-serie Touring. De Jaguar XF Sportbrake komt qua rij karakter in de buurt, maar is een stuk groter en duurder (al kan je voor 69 mille wel een 180 pk sterke 20d Pure versie kopen). Ben je budgettechnisch aangewezen op een 4 cilinder dieselversie, dan zou de nieuwe Mercedes-Benz CLA Shooting Brake een alternatief kunnen zijn. Die heeft een even grote bagageruimte, maar biedt achterpassagiers minder bewegingsvrijheid. Dat geldt ook voor de Peugeot 508 SW. Voor leaserijders die op zoek zijn naar bijtelling voordeel (een pleonasme, vermoedelijk) komt de Tesla Model Y te laat want daarvan start de Amerikaanse productie pas eind 2020. Voor snelle beslissers is de 330iA Introduction wellicht een betere keuze, want die is er tijdelijk vanaf 50.742 euro. En dat is net zo'n heerlijk sturende machine!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    5.7

Reageren is niet mogelijk.