Hyundai introduceert BlueLink op al zijn modellen

0

Hyundai introduceert in al zijn modellen de slimme internetdienst Bluelink. Het systeem debuteert dit jaar in de vernieuwde Ioniq. Vervolgens komt Bluelink in een tijdsbestek van 2 jaar ook in de andere modellen van Hyundai.

Mensen willen altijd bereikbaar zijn en/of anderen kunnen bereiken. Dat wordt steeds essentiëler, ook op het gebied van mobiliteit. Hyundai combineert in de vorm van Bluelink diverse intelligente IT technologieën om berijders meer comfort, veiligheid en gebruiksgemak te bieden. Er wordt gebruik gemaakt van telematica om niet alleen actuele informatie over weer en verkeer over de brengen, maar ook informatie over beschikbare parkeerruimte, tank & laad stations in de omgeving, en bijbehorende plus tarieven. De technologie maakt gebruik van een in de auto geïntegreerde modem en een simkaart, en van een bijbehorende app. Die staat via het mobiele netwerk in verbinding met de servicedesk van Hyundai, zonder dat dit het dataverbruik van de telefoon verhoogt.


In modellen met satellietnavigatie, bijvoorbeeld Hyundai’s optionele AVN (Audio Video Navigation), is op het 10,25 inch grote touch screen de informatie af te lezen. Het systeem omvat ook stemherkenning, de mogelijkheid om in 6 talen tekstberichten te dicteren en het begrijpt natuurlijke gesproken mededelingen. Daarmee kan de bestuurder bestemmingen als restaurants en tankstations noemen, zodat de navigatie hem er vervolgens naartoe leidt. Ook is er toegang tot Display Audio en is er de mogelijkheid om de inhoud van de telefoon via Android Auto en Apple CarPlay weer te geven op de standaard aanwezige 7,0 inch display.


Met de app kan de bestuurder de status en de locatie van zijn auto controleren en kan hij altijd en overal vandaan opdrachten naar de systemen in de auto versturen. Dankzij Bluelink heeft de bestuurder altijd controle over zijn Hyundai, ook als hij er niet in zit. De app stelt de bestuurder in staat om bijvoorbeeld vanuit huis, op de parkeerplaats van het werk en elders op afstand de autoportieren te ver/ontgrendelen. De bestuurder krijgt ook een push bericht op zijn telefoon als hij heeft vergeten om de auto af te sluiten. Met de ‘Find My Car’ functie van de app, die desgewenst de claxon en verlichting van de auto activeert, kan de bestuurder zijn auto gemakkelijk terugvinden in een volle parkeergarage. Ondertussen informeert het diagnose systeem de bestuurder over de status van de auto.


Gebruikers van de BlueLink app kunnen speciale locaties (POI) en bestemmingen invoeren en de zoekresultaten direct versturen naar de satellietnavigatie in de auto. Dat betekent dat het navigatiesysteem al ingesteld is voordat de bestuurder vertrekt. De ‘My Trips’ functie geeft informatie over tijd, afstand, gemiddelde snelheid en topsnelheid van alle afgelegde ritten. Daarmee kan de eigenaar en/of bestuurder de rijstijl analyseren. Ook eCall is nu een standaardfunctie van Bluelink. Met de betreffende knop in de auto zijn hulpdiensten te activeren. De eCall functie zal tevens na een ongeluk waarbij de airbags zijn geactiveerd automatisch de hulpdiensten alarmeren.

Bluelink biedt ook diensten op afstand voor berijders van de elektrische auto’s van Hyundai. De mogelijkheden van de dienst komen volgens de importeur het best tot hun recht in dit soort modellen, zoals de Ioniq Electric en de Kona Electric. De bestuurder daarvan kan middelde de functies van Bluelink geld te besparen bij het opladen van de batterij. Ook kan hij op afstand de airconditioning activeren, zodat het interieur bij warm of koud weer al voor vertrek op een aangename temperatuur is gebracht. Via Bluelink kan de bestuurder van een elektrische of stekker hybride Hyundai ook het opladen van de batterij van zijn auto op afstand regelen, de laadstatus controleren, en de laadtijden programmeren.

 

Reageren is niet mogelijk.