In detail: de productieversie van de Honda E

0

Hier zie je de volledig elektrische Honda die straks in de showrooms staat. Hij komt in 2 elektromotor varianten op de markt. De accucapaciteit is identiek.

De Honda E is uitgerust met een op de achteras gemonteerde elektromotor van 136 pk of 154 pk. Het maximum koppel bedraagt 315 Nm. De krachtigste versie van de achterwiel aangedreven Honda E zit binnen 8 seconden op 100 km/u. De batterij van 35,5 kWh geeft hem e een actieradius van maximaal 220 km. Dankzij een snelle laadmogelijkheid is de accuset binnen 30 minuten weer voor 80 procent opgeladen.

Op de foto’s zie je de definitieve productieversie van de Honda E. Op eerder vrijgegeven beeldmateriaal stonden prototypes die voor 95 procent identiek waren. Het design is lekker retro. Het studiemodel van de Honda E, genaamd Urban EV, was een 3-deurs hatchback, maar uiteindelijk heeft de Japanse fabrikant er voor gekozen om hem ook achterportieren te geven. Dat is een stuk praktischer en verklaart het feit dat de vraag naar 5-deurs modellen veel groter is. De handgrepen zijn verzonken in de carrosserie. Ze komen er à la Tesla uit wanneer iemand wil instappen.

In het retro interieur van de Honda E domineert het volledig digitale dashboard met 5 schermen en een infomediasysteem met internet verbinding. Het grootste deel van de boordplank bestaat uit een tweetal 12,3 inch LCD aanraak displays voor de infomedia en de navigatie. Samen met de 3 andere schermen beslaan zij vrijwel de complete breedte van de cockpit en benadrukken het hoge gadgetgehalte van de Honda E. Meer slimme technologie komt onder andere in de vorm van het Side Camera Mirror systeem. Inderdaad: op stokjes geplaatste camera’s die op de buitenste 2 displays van 6,0 inch hun beelden laten zien en daarmee fungeren als zijspiegels. Honda is daar overigens niet de eerste in. We zagen de buitencamera’s al onder andere op de Audi e-Tron en de Lexus ES.

De internetdiensten en de functies die bediend kunnen worden via het touch screen zijn ook te activeren met stemopdrachten via de Honda Personal Assistant dienst. Deze assistent komt tot leven door “Okay Honda” te zeggen, gevolgd door een vraag of instructie. Via machinaal leren ontwikkelt de technologie in de loop van de tijd een beter begrip van de stem van individuen, zodat deze nauwkeurigere antwoorden kan geven. Ook de passagier heeft dus een scherm voor zijn snufferd. Daarop kan hij of zij zich niet alleen met de muziek bemoeien, maar bijvoorbeeld ook de navigatie instellen. Even vegen en de route verschijnt ook voor de neus van de bestuurder. Dat kan een heel modern soort ruzies opleveren. Zeker omdat de Honda E zich dus ook met spraakcommando’s laat bedienen. Het bedienen van de airconditioning en andere klimaatkwesties gaat overigens nog steeds via een reeks fysieke knoppen.

Op afstand kunnen eigenaren van de zeer aaibare Honda E verbonden blijven met hun voertuig dankzij de My Honda+ telefoon app. Men kan daarmee verschillende soorten informatie opvragen, zoals de laadstatus en de resterende actieradius, maar men kan ook navigatieopdrachten voor laadpalen en andere bezoeklocaties vanaf de telefoon direct doorsturen naar de Honda E. Die is daarnaast toegankelijk via een digitale sleutel, zodat de elektrische Japanner via de app vergrendeld en geopend kan worden.

Het officiële debuut van de Honda E vindt plaats op de IAA van Frankfurt. Prijzen zijn nog niet bekend. Honda trapt met de E af in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen. Daar vallen in absolute zin de grootste verkoopaantallen te realiseren, zo schat de Japanse autofabrikant in. Nederland is relatief gezien weliswaar een grote markt voor elektrische auto’s, maar valt in concreet afzetpotentieel net buiten de top 5. Honda heeft bewust gekozen voor een verkoopstart dit jaar in 5 landen in Europa. Daarmee is de E kanshebber voor de ‘Auto van het Jaar 2020’ bokaal.

Nederlanders die interesse hebben in de E, kunnen via internet al wel hun interesse laten registreren op de landelijke website van Honda. Bij ons wordt het elektrische snoepje in de eerste helft van 2020 in de showrooms verwacht. De fysieke orderboeken bij de dealers zullen begin volgend jaar open gaan. Honda heeft zich ten doel gesteld om haar Europese modellengamma in 2025 geëlektrificeerd te hebben. De E doet de aftrap en heeft als doel iedere stadsbewoner aan het emissievrij rijden te krijgen. Mensen die in randgemeenten worden zijn uiteraard ook welkom. En omdat stedelijke gebieden gestaag uitdijen, is Honda verzekerd van een stevige afzetmarkt. Autointernationaal.nl voorspelde eerder al dat de E wel eens beter zou kunnen gaan verkopen dan alle overigen modellen van het merk bij elkaar.

Reageren is niet mogelijk.