Niet spannend maar wel lekker snel leverbaar: test vernieuwde Hyundai Ioniq Electric

0

Waarom de korte test?

Wil jij dit jaar als zakelijk rijder nog in het bezit komen van een elektrische auto om tot 2025 in aanmerking te kunnen komen voor slechts 4 procent bijtelling? Dan ben je bij Hyundai aan het goede adres. Nou ja, niet voor de Kona Electric (daarvoor bedraagt de levertijd afgerond 1 jaar), maar voor de Ioniq Electric. Als jij nu een exemplaar bestelt, dan belooft Hyundai dat jij dit jaar nog de sleutels ontvangt van de vernieuwde versie met een groter accupakket, een bedieningsvriendelijker touch screen en een handige mobiele app.

Wat voor auto is het?

De vernieuwde Ioniq Electric kan worden herkend aan de opgefriste voorkant. Het gladde front is vervangen door een soort schild met een zigzagpatroon erin en daarop het Hyundai logo en de nummerplaat. De oplettende kijker ziet ook 2 horizontale sleuven; die kunnen open voor extra koeling. Verder zijn de voorbumper, de lichtunits én de velgen opnieuw ontworpen. Dat geeft de liftback een wat frisser uiterlijk, al wordt deze Hyundai die qua visuele aantrekkelijkheid als dubbeltje geboren is nooit een kwartje.

Het belangrijkste nieuws is echter dat Hyundai de capaciteit van de in de bodemsectie geplaatste accu vergroot heeft tot 38,3 kWh. Voorheen was dat 28 kWh. Daardoor is de actieradius van de Ioniq Electric toegenomen tot 311 kilometer. De elektromotor levert meer power dan voorheen (136 pk in plaats van 116 pk). Aan koppel is er maximaal 295 Nm beschikbaar en Hyundai geeft een topsnelheid van 165 km/u op. Door accukoeling is de Ioniq Electric beter geschikt voor vaak snel laden.

Het interieur van de Ioniq Electric is ook vernieuwd en opgefleurd door blauwe accenten en idem sfeerverlichting. Het materiaalgebruik is verbeterd met net even wat minder goedkoop plastic en meer zachte materialen. Een klein scherm achter het stuurwiel geeft alle gewenste rij informatie. Het optisch zwevende touch screen is uit het dashboard gehaald en meet bij de duurdere versies voortaan 10,25 inch (standaard is 8 inch). Het display kan in tweeën worden gesplitst: links bijvoorbeeld de navigatiekaart en rechts de radiozenders. Men kan de persoonlijke keuze eenvoudig maken via het menu van het touch screen. Het multimedia systeem werkt snel en is overzichtelijk. Het is daarmee een voorbeeld voor diverse andere autofabrikanten.

Tijdens het opladen kan met de Bluelink app op de hoogte blijven van hoe vlot deze exercitie verloopt. Hyundai heeft daarmee geen primeur, maar de prefacelift editie van de Ioniq Electric kende deze mogelijkheid niet. Via de Bluelink app kan je ook thuis op de bank de status van de Hyundai en diens accu controleren (en dus ook de actieradius), of bijvoorbeeld de airco of de verwarming aanzetten. En je kunt de Ioniq Electric altijd terugvinden. Via de app kan je hem ook nog eens delen met 4 andere mensen.

Hyundai gaat de vernieuwde Ioniq Electric, die over 2 weken bij de dealers arriveert, leveren in 3 uitrustingniveaus. Voor 36.995 euro krijg je het basismodel genaamd i-Motion. Voor 1 mille meer maakt Hyundai er een Comfort uitvoering van. Die beschikt over bovengenoemd touch screen van 10,25 inch (met navigatiefunctie), de BlueLink app en een dikke geluidsinstallatie. Het derde uitrustingniveau heet Premium. De Ioniq Electric kost in deze vorm 41.495 euro en beschikt over geventileerde stoelen en leerachtige stoelbekleding.

Is het wat?

De Ioniq Electric is dankzij zijn gestroomlijnde carrosserie en de efficiënte aandrijflijn superzuinig. Zijn stroomverbruik is lager dan dat van elke andere elektrische auto. Alleen de Tesla Model 3 komt erbij in de buurt, maar die is veel duurder. Tijdens de test met veel snelwegkilometers werd er een verbruik van 13 kWh per 100 kilometer gerealiseerd. Daardoor was de accu pas na 311 kilometer leeg. Hyundai meldt dat men bij een snel laadstation na 54 minuten weer een voor 80 procent gevulde accu heeft. Dit kan met maximaal 77 kW, al neemt dat af naarmate de batterijenset voller is. Aan een standaard laadpunt duurt het ruim 6 uur voor de lege accu weer gevuld is. Bij veel andere elektrische auto’s verloopt deze handeling vlotter. De lader van de Ioniq Electric is overigens wel vergroot, namelijk van 6,6 kW naar 7,2 kW.

Gebleven is het slechte zicht naar achteren. Dat is de schuld van de spoiler en de in tweeën gedeelde achterruit. Hyundai heeft dit probleem proberen op te lossen door de achteruit rij camera automatisch te activeren indien er achteruit wordt gereden, maar dat voelt ondanks het glasheldere beeld toch wat onnatuurlijk aan en blijft een lapmiddel. Op zich is de hoeveelheid assistentiesystemen overigens indrukwekkend: actieve cruise controle, rijstrookhulp, dode hoeksensoren: dat soort zaken vergemakkelijkt het leven van de bestuurder.

Boeiend is de regeneratiefunctie, die de remenergie opslaat in de batterijen. Handmatig kan men via de rechterflipper 4 standen instellen, maar er kan ook gekozen worden voor een automatische setting. Dan past het systeem zichzelf aan de wegomstandigheden aan: iets meer remkracht in de stad dan op de snelweg. Ook als je een helling afrijdt, is er sprake van meer recuperatie van remenergie. Door de linker flipper vast te houden, remt de Hyundai tot stilstand zodat je praktisch slechts één pedaal nodig hebt. Voor de rest rijdt de Ioniq Electric zoals hij er uit ziet: braaf en niet heel inspirerend. Wel is hij comfortabel en heb je genoeg rust aan boord.

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Met de aangescherpte Ioniq Electric heeft Hyundai een aantrekkelijk alternatief voor de populaire Nissan Leaf met 40 kWh accupakket in handen (die kost, afhankelijk van het uitrustingniveau, tussen de 34.890 en 40.290 euro). Lange bestuurders zitten lekkerder in de Koreaan, de bediening is eenvoudiger en de actieradius is dankzij het lage stroomverbruik in de praktijk groter. Bovendien voelt de Ioniq Electric in bochten minder log aan.

Hip en sexy is deze Hyundai, waarvan wereldwijd al meer dan 60.000 exemplaren zijn verkocht, echter allesbehalve. Als je dat zoekt, dan is te hopen dat de Tesla Model 3 ook in jouw leasebudget valt, of dat jij uit de voeten kan met het minder royale ruimteaanbod van de Honda E of Peugeot e-208. Maar goed, die modellen arriveren pas in 2020 in Nederland en zullen dus worden belast met 8 procent bijtelling.

De Ioniq Electric is (nu al) uit voorraad leverbaar en dat kan een onweerstaanbaar pluspunt zijn. Zijn weinig inspirerende uiterlijk en weggedrag moet je dan maar op de koop toe nemen. Overigens lijkt de relatief dure Premium uitvoering minder waar voor zijn geld te bieden dan met name de Comfort versie.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    8.3

Reageren is niet mogelijk.