Beste derde kwartaal ooit voor Mercedes-Benz

0

In het derde kwartaal heeft Mercedes-Benz, het hoofdmerk van het Daimler concern, wereldwijd 590.514 personenwagens verkocht. Dat zijn er 12,2 procent meer dan in dezelfde periode van 2018. Met dit resultaat is ook de trend voor het hele jaar ten goede gekeerd: na 9 maanden ligt de verkoop nu 0,6 procent voor op vorig jaar.

De afzet werd omhoog gestuwd door groei van het aantal registraties met dubbele cijfers voor de compacte modellen van Mercedes-Benz en door een forse vraag vanuit China. In dit Aziatische land werd in het derde kwartaal door het merk met het sterlogo 181.233 auto´s verkocht, oftewel 12,9 procent meer dan een jaar eerder. De periode juli tot en met september was daarmee het beste kwartaal ooit voor Mercedes-Benz in China.

Afgelopen maand verkocht Mercedes-Benz 223.838 personenwagens, hetgeen ruim 10 procent meer was dan een jaar geleden. In Europa werd in september eindelijk weer een gezonde groei van 8,2 procent gerealiseerd in de vorm van 99.092 registraties. Duitsland was daarbij de belangrijkste positieve uitschieter met bijna een kwart hogere verkopen.

Wereldwijd bleef Mercedes-Benz marktleider in het premium segment dankzij hoge verkopen in onder meer Groot-Brittannië, Frankrijk, België, Portugal, Japan, Australië en Zuid-Afrika. In september onttroonde het merk in Nederland concurrent BMW dankzij 1.895 registraties versus 1.627 verkopen voor het merk met de ster. Bij ons deden de compacte modellen van Mercedes-Benz (A klasse, B klasse, CLA, GLA) het ook goed.

“Wij hebben het beste kwartaal ooit neergezet waar wij, zeker in deze uitdagende tijden, bijzonder trots op zijn”, aldus Britta Seegers (foto) die in de Raad van Bestuur van Daimler verantwoordelijk is voor verkoop en marketing van de personenwagens van Mercedes-Benz. Zij verwacht dat het hoofdmerk ondanks de moeilijke markt over heel 2019 op een lichte groei uit kan komen en dus (minimaal) de huidige plus van 0,6 procent zal vasthouden.

Op het beeldmateriaal bij dit artikel is de Vision EQ S te zien: een conceptstudie voor een elektrische limousine die Mercedes-Benz op de IAA van Frankfurt aan het publiek toonde en die eind volgend jaar in productie moet gaan (als EQ S). Het model maakt onderdeel uit van het volledig elektrische EQ subgamma van Mercedes-Benz dat momenteel bestaat uit de EQ C en de EQ V.

De EQ S moet het emissievrije alternatief voor de S klasse worden. Zijn supergladde en daardoor zeer aërodynamische carrosserie moet de actieradius maximaliseren. De optimale stroomlijn is niet ten koste gegaan van een elegante vormgeving. Aan de voorzijde beschikt de EQ S over een dichte holografische grille die helemaal tot aan de achterzijde doorloopt. Mercedes-Benz heeft het front voorzien van 188 LED elementen die voor een 3D effect zorgen. Een ander opvallend designdetail zijn de 229 sterretjes die samen het achterlicht vormen.

Voor het interieur van deze milieuvriendelijke limousine heeft Mercedes-Benz uitsluitend duurzame materialen gebruikt, zoals esdoornhout, gerecyclede PET flessen en andere plastic soorten die nergens anders meer voor gebruikt kunnen worden. Daarnaast biedt de cabine diverse technologische hoogstandjes. Zo zijn er verscheidene displays gemonteerd om de bestuurder te informeren en passagiers vermaak te bieden tijdens de rit.

De Vision EQ S beschikt over 2 elektromotoren. Zowel de vooras als de achteras is voorzien van een exemplaren. Samen bieden deze motoren 476 pk. Over het accupakket doet Mercedes-Benz nog geen mededelingen, maar zij meldt wel dat er sprake is van een actieradius van 700 kilometer. Aan de snellader, met een laadcapaciteit van maximaal 350 kW, is de accu in minder dan 20 minuten weer voor 80 procent gevuld. De topsnelheid van de EQ S ligt volgens Mercedes-Benz ruim boven de 200 km/u en de sprint naar 100 km/u kan de elektrische limousine in 4,5 seconden klaren.

Reageren is niet mogelijk.