Toyota toont conceptversie nieuwe Mirai

0

Toyota laat tijdens een speciale tentoonstelling op de komende Tokyo Motor Show (23 oktober t/m 4 november) een preview zien van de volgende generatie Mirai. De tweede editie van de geavanceerde waterstofauto (ook wel Fuel Cell Electric Vehicle genoemd; FCEV) beschikt over een minder excentriek design om zo een bredere kopersgroep aan te kunnen spreken. Toyota zegt daarnaast de brandstofcel technologie van de Mirai naar een hoger plan getild te hebben. De nieuwe generatie van de waterstofauto komt naar verwachting volgend jaar in Europa op de markt.

De eerste generatie Mirai was ten tijde van zijn introductie in 2014 ’s werelds eerste brandstofcel auto die in serieproductie ging en als zodanig ontworpen was. Toyota verrichte hiermee pionierswerk. De Japanse autofabrikant stelt dat de Mirai model staat voor het wereldwijde bewustzijn van hoe een toekomstige schone en duurzame waterstofsamenleving gerealiseerd kan worden. De technisch zeer geavanceerde Mirai heeft een actieradius van ongeveer 500 kilometer, hetgeen vergelijkbaar is met het rij bereik van een traditionele benzineauto. Tanken kost slechts enkele minuten en de enige uitstoot is water.

Toch kan niet van een doorslaand succes gesproken worden. Sinds het debuut van de eerste generatie Mirai heeft Toyota er wereldwijd afgerond slechts 10.000 exemplaren van verkocht. Daarvoor zijn diverse oorzaken aan te wijzen: de hoge prijsstelling, het wel erg eigenzinnige design en een waterstofinfrastructuur die in veel landen verre van compleet is. Toch vindt Toyota het verkoopaantal bemoedigend, ook omdat zij er nooit op gerekend heeft dat de Mirai direct de populariteit van de Corolla, RAV4 of Camry zou evenaren.

De eerste generatie Mirai was dus pas het begin. Op de komende Tokyo Motor Show is de volgende editie in conceptvorm te zien. Toyota zegt veel vooruitgang te hebben geboekt op het gebied van technologie, prestaties en design. De nieuwe Mirai komt in 2020 eerst in Japan, Noord-Amerika en Europa op de markt. De tweede generatie biedt volgens Toyota volop rij plezier en ziet er aantrekkelijk uit. Door verbeteringen aan het brandstofcel systeem en de toepassing van grotere waterstoftanks is de actieradius met 30 procent groter geworden. Ook de prestaties zullen de bestuurder doen glimlachen, zo belooft Yoshikazu Tanaka, bij Toyota eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe Mirai. “Ik hoop dat de tweede generatie een belangrijke bijdrage kan leveren aan de realisatie van een samenleving gebaseerd op waterstof”.

De nieuwe Mirai (4.975 x 1.885 x 1.470 x 2.920 mm) is direct te herkennen aan zijn gladdere exterieurdesign. De meer gestroomlijnde carrosserie helpt om de actieradius te maximaliseren. Verder liggen zijn koetswerk proporties minder zwaar op de maag. Het exemplaar dat op de Tokyo Motor Show zal worden getoond, is gespoten in een nieuwe speciaal ontwikkelde diepblauwe kleur. Die bestaat uit meerdere laklagen en heeft volgens Toyota een uitzonderlijke helderheid. In het nieuw ontworpen interieur heerst volgens Tanaka een warme, comfortabele sfeer die het gevoel geeft dat dit een auto is waarmee het uiterst aangenaam reizen is. Belangrijke elementen die hieraan bijdragen zijn een 12,3 inch centraal display en een instrumentenpaneel dat zich als het ware om de bestuurder heen vouwt. In tegenstelling tot de huidige, 4-persoons Mirai biedt de nieuwe generatie genoeg ruimte voor 5 inzittenden.

De volgende generatie Mirai staat op Lexus’ modulaire GL-A platform (van de LS) met achterwiel aandrijving. Deze bodemplaat gaf de ontwerpers naar eigen zeggen de vrijheid om een emotioneler en meer onderscheidend design te realiseren. Het platform is van meet af aan geschikt gemaakt voor brandstofcel technologie. Het geeft meer koetswerk stijfheid en heeft een extra laag zwaartepunt wat bijdraagt aan een directere respons op stuurcommando’s, een beter weggedrag in bochten en meer rij plezier. De nieuwe Mirai biedt volgens Tanaka een soepele en lineaire acceleratie tijdens het optrekken vanuit stilstand door een meer directe reactie op het gaspedaal.

 

Reageren is niet mogelijk.