Autoverkopen oktober: Opel hard onderuit door uitverkochte Karl

0

In oktober zijn 34.101 nieuwe personenauto’s in Nederland op kenteken gezet. Dat betekent een stijging van 14,6 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2018, waarin het verkoopniveau door de introductie van de nieuwe emissietest WLTP zeer laag was. De dip in oktober 2018 was het gevolg van het grote aantal registraties tot de maand er voor. Veel Auto’s mochten door de invoering van de nieuwe uitstoot meetnorm per 1 september niet meer verkocht worden.

De toename van het aantal registraties afgelopen maand geeft dus een vertekend beeld. Ten opzichte van oktober 2018 (29.763 verkopen) is er weliswaar sprake van een flinke stijging, maar in dezelfde maand van 2017 eindigde de teller op 36.443 auto’s. In augustus 2018 konden voor het laatst nog oude restvoorraden geregistreerd worden, waardoor in die maand van een abnormaal hoog aantal registraties sprake was. Daarna volgde in september en oktober 2018 de terugslag. Het gevolg is nu ogenschijnlijk hoge verkopen. Ook in september (+28,8 procent) werd door dit effect stevig geplust.

Oktober 2019

De 5 best verkochte merken in oktober waren achtereenvolgens Volkswagen (4.498 registraties en 13,2 procent marktaandeel), Peugeot (2.533 en 7,4 procent), Renault (2.390 en 7,0 procent), Kia (2.253 en 6,6 procent) en Ford ( 2.128 en 6,2 procent). Opel is uit de top 5 getuimeld. Dat komt doordat de Karl nagenoeg uitverkocht is. In oktober zijn slechts 3 stuks op kenteken gezet versus 856 exemplaren in dezelfde maand van 2018 en 7.978 eenheden in de eerste 9 maanden van dit jaar. Opel weet nog wel nipt de 10de plek in de statistieken te pakken met 1.608 registraties. De posities 6 t/m 9 zijn voor Toyota (2.108 exemplaren), BMW (1.956), Skoda (1.733), en Mercedes (1.643).

De Opel Karl komt dan ook niet voor in de modellen top 5. De best verkochte modellen in oktober waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo (1.450 registraties en 4,3 procent marktaandeel), de Kia Niro (912 en 2,7 procent), de Ford Fiesta (883 en 2,6 procent), de Ford Focus (881 en 2,6 procent) en de Renault Clio (812 en 2,4 procent). Daarna volgen de Peugeot 108 (780 exemplaren), de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 685), de Volkswagen Tiguan (661), de Opel Astra (622) en de Hyundai Kona (604). Vorige maand stond de Tesla Model 3 nog overtuigend op de hoogste podiumplek. Door een flinke hik in de fabrieksleveranties blijft de elektrische middenklasser met 298 exemplaren in oktober ver achter bij de bestsellers.

Modellen die in oktober minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3.S3/RS3 (337 registraties), de BMW 1-serie (310), de BMW 3-serie (610), de Citroën C1 (468), de Citroën C3 (365), de Ford Fiesta (883), de Ford Focus (881), de Hyundai i10 (430), de Hyundai Kona (604), de Kia Picanto (550), de Kia Niro (912), de Mazda CX-5 (300), de Mercedes A klasse (451), de Nissan Qashqai (556), de Opel Astra (622), de Peugeot 108 (780), de Peugeot 208 (307), de Peugeot 308 (357), de Peugeot 3008 (393), de Renaut Clio (812), de Renault Captur (429), de Renault Mégane (421), de Skoda Octavia (512), de Skoda Kodiaq (423), de Toyota Aygo (538), de Toyota Yaris (463), de Toyota C-HR (314), de Toyota Corolla (571), de Volkswagen Up (512), de Volkswagen Polo (1.450), de Volkswagen T-Cross (497), de Volkswagen T-Roc (475), de Volkswagen Golf (670 exclusief Sportsvan uitvoering), de Volkswagen Tiguan (661) en de Volvo XC40 (416).

Vooral Audi (+112 procent), Mazda (+73 procent), Porsche (647 procent), Volkswagen (+56 procent) en Toyota (+41 procent) zagen het aantal registraties fors stijgen. De merken van de autofabrikant uit Wolfsburg kenden in 2018 een slechte oktobermaand als gevolg van leveringsproblemen door de WLTP. Nu is er sprake van herstel. Andere merken die in oktober hun marktaandeel wisten te vergroten, waren Citroën, Dacia, Hyundai, Kia, Land Rover, Mercedes, Renault, Skoda en Toyota. Het zijn de FCA merken die het meest inleveren. Alfa Romeo kwam tot slechts 26 registraties in oktober (-62 procent), Fiat telde er 216 (-55 procent) en Jeep 33 (-48 procent). Andere merken die in oktober marktaandeel verloren, waren BMW, DS, Ford, Honda, Jaguar, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Seat, Smart, Subaru, Suzuki, Tesla en Volvo.

Bij Tesla daalde het aantal registraties met 7 procent. Het merk leverde in september een groot aantal auto’s af. Tesla verwacht in november en december weer te zullen pieken. In totaal werden er dit jaar 14.317 auto’s door het door Elon Musk geleide bedrijf afgeleverd. Tesla lijkt dit jaar op een ruime verdubbeling van de verkoopcijfers af te stevenen. De omzet steeg in ons land afgelopen kwartalen met 55 procent naar 427 miljoen dollar. Voor de eerste 9 maanden van dit jaar gaat het om 788 miljoen dollar (2018: 626 miljoen dollar). Nederland is daarmee de derde omzetmarkt voor Tesla, na de Verenigde Staten en China. Noorwegen kwam in het afgelopen kwartaal pas op de vierde plaats met een omzet van 253 miljoen dollar.

 

Saldo 2019

In totaal zijn dit jaar 364.999 nieuwe auto’s op kenteken gezet, hetgeen 24.081 exemplaren minder (oftewel 6,2 procent) is dan in dezelfde periode in 2018 toen de teller na 10 maanden op 389.080 registraties stond. De bestverkochte merken op jaarbasis zijn op dit moment achtereenvolgens Volkswagen (40.886 registraties en 11,2 procent marktaandeel in de eerste 10 maanden van 2019), Opel (29.371 en 8,1 procent), Peugeot (25.916 en 7,1 procent), Ford (22.500 en 6,2 procent) en Toyota (22.279 en 6,1 procent). Ook Jeep laat over heel 2019 een aardige procentuele plus zien (afgerond 29 procent). Daarnaast doen BMW, Citroën, Ford, Hyundai, Lexus, Mercedes, Mini, Toyota en Volvo het ook beter dan in de eerst 10 maanden van 2018. De meeste merken maken echter een forse duikeling. Bij Alfa Romeo (-49,3 procent), Dacia (-38 procent), Fiat (-51 procent), Renault (-42 procent) en Smart (-77 procent) hangt de vlag overtuigend halfstok. Van deze merken heeft eigenlijk alleen Renault aanleiding om met enig optimisme naar de nabije toekomst  te kijken. De verkoop van de nieuwe Clio begint nu immers op stoom te raken. Bovendien starten in december de leveringen van de kakelverse Captur en kan Renault de vernieuwde Zoé snel leveren. Dat is aantrekkelijk voor leaserijders die nog perse 4 procent bijtelling willen scoren maar geen budget hebben voor de Tesla Model 3.

Na 10 maanden zijn de populairste modellen dit jaar achtereenvolgens de Tesla Model 3 (13.892 registraties en 3,8 procent marktaandeel), de Volkswagen Polo (11.134 en 3,1 procent), de Ford Focus (9.485 en 2,6 procent), de Volkswagen Golf (8.271 inclusief Sportsvan uitvoering en 2,3 procent) en de Opel Karl (7.978 en 2,2 procent).

 

Prognose 2019

Met nog 2 maanden te gaan staat de verkoopprognose van Autointernationaal.nl voor nieuwe auto’s dit jaar op 425.000 stuks. Dat is meer dan eerdere ramingen. Oorzaak is het grote aantal elektrische auto’s dat dit jaar nog onder relatief gunstige fiscale omstandigheden naar verwachting zal worden afgeleverd.

Reageren is niet mogelijk.