Exclusief: lezers preview Polestar 2

0

Het kan raar lopen in het leven. In 1996 begon Jan Nilsson met het formeren van een raceteam voor deelname aan het Zweedse Touring Car kampioenschap. Nu, 23 jaar later, wordt de betreffende naam gebruikt voor een nieuw premium automerk, gefinancierd door een bedrijf uit het Chinese Zhejiang.

Toch is dit allemaal geen toeval. China opereert vandaag de dag in de voorste autolinies, zeker op het gebied van elektrische personenwagens. En Geely is daarbij een sterspeler. In eigen land doet dit bedrijf annex merk onder eigen label prima zaken, maar voor het uitdagen van de gevestigde orde wilden de Chinezen uit een ander vaatje gaan tappen. Daarvoor kwam zelfs Volvo niet in aanmerking.

Gelukkig had Geely de merkrechten op Polestar nog. Daarmee wil het Chinese autoconcern klanten bedienen voor wie de modellen van Volvo niet premium of sexy genoeg zijn. Het debuutmodel was een ruim 1,6 ton kostende (en nog meer kilo’s wegende) stekker hybride coupé, maar nu heeft Polestar haar model voor het grote publiek klaar. De massa zal worden verleid met een hoog op zijn poten staande liftback die op elke as een elektromotor heeft. Het gecombineerde vermogen bedraagt 408 pk. De batterijenset van dit model, Polestar 2 genaamd, heeft een capaciteit van 78 kWh. Daarmee kan (theoretisch) 500 kilometer worden gereden. Polestar heeft hiermee een volwaardig alternatief voor de Tesla Model 3 in handen, al heeft die een iets grotere accucapaciteit en actieradius.

Appels vallen niet ver van de boom en dus heeft de Polestar 2 een hoog ‘Volvo gehalte’. Dat zie je het duidelijkst aan het interieur. Kijk door je wimpers en je ziet het dashboard van de XC40, inclusief het grote, verticaal geplaatste tabletscherm. Dat is geen toeval, want beide modellen hebben dezelfde CMA platformbasis. En eigenlijk was de Polestar 2 ontworpen als opvolger voor de V40.

Volvo ging echter halverwege de ontwikkelingsrit twijfelen aan het verkooppotentieel van een liftback en stond het design af aan Polestar. De Zweden zouden nu werken aan een coupéachtige SUV die naast de XC40 in het gamma moet komen. Maar is er wel een gezond verkooppotentieel voor een volledig elektrische Polestar interpretatie van het liftback ontwerp? Om die vraag te beantwoorden, laat Autointernationaal.nl diverse autorijders aan het woord.

Alan (38) is eigenaar van misschien wel het beste vergelijkingsmateriaal: een Volvo XC40. “Ik ben al lang een grote fan van het Zweedse automerk en deze nieuweling van een zusterlabel voldoet helemaal aan mijn verwachtingen. Ik ben met name te spreken over het design van de Polestar 2. Ik vind hem veel geslaagder dan de Audi e-Tron, Jaguar I-Pace en Tesla Model 3. Ik ben er van overtuigd dat vermogen en actieradius voor de meeste mensen voldoende zal zijn. Ook voor mij. Ik werk in Londen en woon aan de rand van de stad. Als ik overstap op een elektrische auto wordt fileverkeer niet alleen een stuk meer relaxt, maar maak ik ook minder kosten omdat ik dan niet meer allerlei heffingen hoef te betalen. Het verticaal geplaatste aanraakscherm beviel mij al prima, maar door de toevoeging door Polestar van op Android gebaseerde software is het nog verder verbeterd. Dit systeem zou wel eens de infomedia installaties van BMW, Mercedes en de Volkswagen Groep af kunnen troeven. De bouwkwaliteit maakt op mij een zeer degelijke indruk en met opties als hout en Nappa valt er een zeer aantrekkelijke cockpit van te maken. Helaas is de Polestar 2 voor de rest niet zo’n praktische gezinswagen. Zowel de ruimte achterin als het kofferbak formaat valt tegen”.

Phil (47) is een man met ruime premium ervaring want hij rijdt momenteel in een Mercedes-Benz C klasse. Hij is direct onder de indruk van de Polestar 2. Hij vindt het knap hoe dit merk direct vanaf dag één werkt aan een exclusief imago. “Ik kan aan het ontwerp zien dat er veel aandacht voor details is geweest. Daardoor is de Polestar 2 zowel functioneel als een lust voor het oog. Er zijn veel slimme bergvakken, de kofferbak heeft een praktische vorm en er zijn diverse internet verbindingsmogelijkheden. Het infomediasysteem is top want ik kan er al mijn muziek mee afspelen en de weergave van Google Maps is zeer helder. Over de prestaties en de actieradius van de Polestar 2 heb ik geen klachten. Hij is inderdaad een volwaardig alternatief voor de Tesla Model 3 en eerlijk gezegd spreekt zijn Scandinavische uitstraling mij meer aan dan de wat kille ambiance van de Amerikaan. Tot slot spreekt ook het verkoopmodel van Polestar, waarbij klanten tijdelijk hun auto kunnen inruilen voor een grote SUV van Volvo als zij bijvoorbeeld een verhuisklus in het weekend hebben, mij aan”.

Richard (39) heeft van de 4 mannen die hier aan het woord komen de dikste auto onder zijn kont: een BMW 7-serie. Hij omschrijft de Polestar 2 als een doordacht ontwerp waarbij elk detail fraai is vormgegeven. Net als Autointernationaal.nl doet het design hem denken aan de Skoda Octavia, al noemt Richard specifiek de Scout uitvoering van de Tsjech. “Hoewel de Polestar 2 een gezinswagen is, maakt hij mede dankzij de standaard vierwielaandrijving ook een stoere indruk. Sportief is hij ook, maar minder uitgesproken dan de Tesla Model 3. Van die concurrent weet ik dat het prestatieniveau ongelooflijk is dus als de Polestar 2 op hetzelfde niveau staat, dan is dat een belangrijk koopargument. Ik woon in de stad dus maak doorgaans geen lange ritten, maar als die wel aan de orde zijn dan is het goed om te weten dat ik de Polestar 2 in een half uur weer voor 80 procent kan opladen. Tijdens die lange ritten kan het navigatiesysteem dan berekenen of de resterende accucapaciteit voldoende is en indien nodig een suggestie doen waar de auto kan worden opgeladen. Ook vind ik het een prettig idee dat ik voor onderhoud bij Volvo terecht kan. Dat merk heeft een groot netwerk met ervaren dealers”.

Tot slot een andere BMW rijder, Scott (48). Die rijdt nu in een 3-serie Gran Turismo waarvan de carrosserievorm goed vergelijkbaar is met die van de Polestar 2. “Ik ben geïnteresseerd in deze nieuwe auto omdat hij elektrisch is en een fastback design heeft, net als mijn huidige auto. De Polestar 2 vind ik fraai om te zien, maar achterin is hij te krap. Ik heb te weinig plek voor zowel mijn benen als hoofd. Voor gezinnen met grotere kinderen is dit dus geen geschikte auto. Ook vind ik een kofferbakcapaciteit van 405 liter magertjes. Over het design van het interieur ben ik wel tevreden en over de lay-out van het dashboard heb ik geen klachten. Helaas maakt de standaard stoffen stoelbekleding een goedkope indruk. Als ik een Polestar 2 zou bestellen, dan zou ik direct de Nappa lederoptie aanvinken. Persoonlijk vind ik de prijs van de Launch Edition (59.800 euro) nogal stevig. Ik zou daarom wachten tot er beter betaalbare uitvoeringen beschikbaar zijn. Ik hoop dat daarbij niet bezuinigd wordt op de kwaliteit van het infomediasysteem want die is fantastisch. Maar zoals de kaarten nu liggen, ben ik geneigd om voor de Tesla Model 3 te gaan”.

Reageren is niet mogelijk.