Maserati sluit het atmosferische tijdperk af

0

Na een productierun van 12 jaar hebben ze zelfs bij Maserati door dat het dringend tijd was om de GranTurismo naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Dat doen de Italianen nu met de Zéda, het laatste exemplaar dat onlangs van de band rolde. Volgens Maserati is het een versie die vooruit kijkt naar de geëlektrificeerde toekomst van het beroemde automerk.

In 2007 kregen we voor het eerst Italiaanse furie in de vorm van de GranTurismo te zien. Menigeen viel toen in zwijm. Of deed dat later alsnog na het horen van de atmosferische V8 motor. Maar nu, 12 jaar later, kan niemand het feit ontkennen dat deze sportwagen in het huidige autolandschap hoogbejaard is. Behalve de Fiat 500 en wat vergeten Britse karretjes is er momenteel geen auto zo lang op de markt als de Maserati GranTurismo. Tijd voor een welverdiend pensioen dus. Dat doet Maserati met een temperamentvol eerbetoon.

Dat eerbetoon is deze GranTurismo Zéda. Het is tevens het allerlaatste exemplaar dat van de sportwagen gebouwd is. Het loont niet meer de moeite (lees: de kosten kunnen niet worden terugverdiend) om de atmosferische V8 motor nog aan te passen aan de toekomstige, strengere emissie-eisen. En dus valt het doek voor deze Maserati.

De GranTurismo Zéda (‘Zéda’ is Modena dialect voor de letter ‘z’. Maserati zegt dat het model dient om “de laatste dag van de productie van de GranTurismo te vieren”) is een auto zonder technische aanpassingen, maar dus wel eentje met een fraai marketingverhaal. Ook omdat over de op het eerste gezicht ‘Need For Speed waardige’, tweekleurige lak goed is nagedacht: het staat symbool voor de overgang naar een toekomst waarin Maserati alleen nog maar geëlektrificeerde modellen zal aanbieden.

Maserati moet namelijk het antwoord van Fiat Chrysler Automobiles op Tesla worden. Het is niet het enige exclusieve automerk met een lange historie dat hiertoe zal worden omgevormd. Ook Cadillac gaat een volledig elektrische koers varen, eveneens met als doel het beconcurreren van Tesla. Toch is de rode draad hier niet ‘een rijke autogeschiedenis’. Er is wel degelijke een gemeenschappelijke factor, maar voor de betreffende omschrijving dienen woorden als ‘zieltogend’ en ‘kwakkelend’ gebruikt te worden. Want ook Infiniti, het tot nu toe halfmislukte premium merk van Nissan, denkt meer succes te hebben als zij zich volledig richt op elektrische modellen. Of elektrificatie de oplossing is voor premium merken uit de B categorie is evenwel twijfelachtig. Want ook alle topspelers zullen dergelijke techniek gaan omarmen. Er is meer voor nodig om een premium merk succesvol te maken én te houden. Net zoals het laseren van ogen een politicus niet helpt om beter te scoren in de peilingen (Rob, lees je mee?).

Terug naar Maserati, dat in de eerste 9 maanden van dit jaar in Europa 46 procent minder auto’s heeft weten te verkopen. De Italiaanse autofabrikant zegt dat de achterkant, die voorzien is van een witte matte lak, symbool staat voor het verleden. De grijze ‘tussenlak’ illustreert de transitiefase (met stekkerhybride uitvoeringen van onder andere de Ghibli). Met de diep blauwe metallic lak op de neuspartij wil Maserati laten zien dat zij haar blik nu op de toekomst richt. Deze carrosseriekleur wordt omschreven als “energetisch, elektrisch, levend, als een spiegel”. Niet mijn woorden, maar die van Maserati.

Voordat de toekomst van Maserati nader besproken zal worden, eerst maar eens wat feiten. Van de luidruchtige GranTurismo (en de open variant GranCabrio) zijn in de afgelopen 12 jaar 40.520 exemplaren verkocht. Dat is voor supersportwagen begrippen niet slecht. Je zou zelfs kunnen spreken van een succes. Wel valt op dat de GranTurismo factor 2,5 populairder was dan de GranCabrio. Maar goed, dat komt misschien doordat de laatste het niet van zijn uiterlijk moest hebben.

De opvolger van de GranTurismo, die deels autonoom zal kunnen rijden (zitten sportwagen fans daar op te wachten?) staat min of meer in de startblokken klaar. Maserati laat weten in 2020 een nieuwe sportwagen op de markt te zullen brengen. Dat wordt dus een model met ‘grijze tussenlak’ oftewel een bolide met benzinekracht én elektrische assistentie. Van deze sportwagen kunnen wij ook een open versie verwachten, als opvolger voor de GranCabrio. Op de langere termijn volgen dan ‘blauwe modellen’ die elektrificatie volledig omarmen.

Maar eerst zien, dan geloven. Dat is sowieso verstandig bij Italiaanse autofabrikanten, maar nu helemaal verstandig aangezien PSA topman Carlos Tavares voortaan de dienst uitmaakt bij Fiat Chrysler Automobiles. Hij heeft toegezegd geen enkel merk uit de ruimschoots verdubbelde portefeuille de nek om te draaien, maar het is wel degelijk mogelijk dat Maserati haar toekomstplannen met het oog op bezuinigingen en synergie-effecten met andere dochters moet gaan aanpassen. Zolang Tavares niet hard ingrijpt, gaat Maserati door met het installeren van productieapparatuur ten behoeve van “een nieuw supersportwagen model in 2020”. Die zal overigens niet meer in de eigen fabriek in Modena gebouwd worden, maar in een faciliteit van Fiat Chrysler Automobiles in Turijn.

 

Reageren is niet mogelijk.