Opvolger Kia Optima oogt als een liftback maar is een sedan

0

Kia heeft voor haar Zuid Koreaanse thuismarkt meer beeldmateriaal beschikbaar gesteld van de nieuwe K5, een modelserie die wij kennen als Optima. Dat de opvolger van de huidige sedan geen grijze mus wordt, konden wij al afleiden uit eerder uitgelekte spionagefoto’s. Hier zie jij de nieuwe K5 in volle glorie.

Inderdaad: de nieuwe K5. Een nieuwe Optima zit er namelijk niet in. Althans niet voor Europa. Ondanks dat Kia haar zaken sedan een frivool design heeft gegeven, worden de verkoopkansen voor een Optima versie van de nieuwe K5 (te) laag ingeschat. Het huidige model verkoopt moeizaam, en dat terwijl de leaserijder kan kiezen uit liefst 3 aandrijfsmaken (benzine, diesel, stekker hybride). Dat ligt niet aan Kia, maar aan het feit dat het voor elk volumemerk lastig is om zaken te doen in het D segment. Ford stopt daarom helemaal met de Mondeo, Opel plus Renault plannen arbeidstijdverkorting voor de fabrieken waar de Insignia respectievelijk de Talisman van de band rolt en Volkswagen vindt het niet langer de moeite om de volgende generatie Passat nog in eigen land te bouwen.

Jammer, want de nieuwe K5 is een auto waarmee de leaserijder best voor de dag kan komen. Dat Kia een aansprekende designsmaak heeft, bewees het merk al eerder met de Stinger. Beide modellen zijn onder regie van hoofddesigner Peter Schreyer (de man achter de Audi TT) ontworpen. Kia heeft bij de nieuwe K5 gekozen voor een 4-deurscoupé met frameloze deurramen à la de Audi A5 Sportback, de BMW 4-serie Gran Coupé en de Peugeot 508. Anders dan deze Europeanen beschikt de Koreaan niet over een vijfde deur. Vermoedelijk omdat men daar op de thuismarkt en elders in Azië en/of in de Verenigde Staten (waar de nieuwe K5 wél verkocht gaat worden) niet op zit te wachten. Kia volgt hiermee het voorbeeld van Tesla (Model 3) en Cadillac (CT4 en CT5). Dat zijn ook auto’s die ogen als een liftback, maar geen grote achterklep hebben.

Bij de nieuwe K5 zien wij dat chromen accentlijn op de flanken sierlijk doorlopen onder de achterruit; een designelement die Rolls-Royce adepten bekend voor zal komen. Het front van de Kia is voorzien van speciale LED dag verlichting. De K5 oogt daardoor wat druk, maar concurrenten als de Peugeot 508 scoren wat dit betreft niet veel beter. Hetzelfde geldt voor de ‘valse’ uitlaat en de aluminium look nep diffusor. Ook verschillende concurrenten maken zich daar schuldig aan. Opvallend zijn verder de agressief ogende grille en koplampen die doen denken aan een Dodge Charger. Maar de grootste aandachttrekker is de fraaie coupéachtige lijn die in de vorm van een chroom strip sierlijk vanaf de A stijl naar de achterkant van de K5 loopt. Daar vinden we, hoe kan het ook anders, een set achterlichten die de hele breedte van de Kia beslaat.

De nieuwe K5 is 5 centimeter langer en 2,5 centimeter breder dan het uitgaande model. Dit zorgt voor een maatvoering van 4,91 x 1,87 meter. Samen met de met 4,5 centimeter gegroeide wielbasis (naar 2,85 meter) moet dit zorgen voor meer interieurruimte, ondanks dat de carrosserie 2 centimeter lager is geworden (145 meter). Kia meldt dat de nieuwe K5 leverbaar wordt met velgen van minimaal 16 inch tot maximaal 19 inch.

Reageren is niet mogelijk.