Vrij van emissie of emoçion: test Seat Mii Electric

0

Zonder elektrificatie van het modellengamma lijkt geen enkele autofabrikant te kunnen overleven. Enerzijds omdat de consument daar om vraagt (al dan niet onder druk van de overheid) en anderzijds omdat de Europese Unie torenhoge boetes in het vooruitzicht stelt indien de gemiddelde CO2 uitstoot van het gamma niet voldoende wordt verlaagd. Iedereen moet dus overstag, waarbij het opvalt dat autofabrikanten hun elektrische modellen vooral ‘top down’ introduceren. Daardoor is er inmiddels sprake van een gezonde concurrentie in het prijssegment boven de 80.000 euro. Daar is Audi actief met de e-Tron, Jaguar met de I-Pace, Mercedes-Benz met de EQ C, Porsche met de Taycan en Tesla met de modellen S en X. Het is logisch dat autofabrikanten beginnen met relatief dure modellen, want elektrische aandrijftechniek is vooralsnog kostbaar door het ontbreken van schaalvoordelen. Maar er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Zoals de nieuwe Seat Mii Electric, die in Madrid kon worden getest.

Ja, elektrische aandrijftechniek is duur. Maar het is voor het Volkswagen concern nog kostbaarder om haar A segment modellen (de eigen Up en de Seat Mii plus Skoda Citigo) te laten voldoen aan de toekomstige, strengere emissie-eisen. Ook andere autofabrikanten kampen met dit probleem. Dat is de reden waarom er momenteel een kaalslag plaatsvindt in het A segment. De Ford Ka+ en Opel Karl zijn reeds uitverkocht. Suzuki stopt met de verkoop van de Celerio in Europa en het Volkswagen concern heeft afgelopen mei de productie van de conventioneel aangedreven uitvoeringen van de Up, Mii en Citigo beëindigd. Dit trio zal op elektrische voet verder gaan. Dat zoiets niet zonder slag of stoot gaat, bewijzen de ingestorte verkopen van Smart, die al eerder overstapte op een gamma van volledig emissievrije modellen. Maar dat is misschien een geval van ‘eigen schuld, dikke bult’, want de actieradius van de zogeheten EQ versies van de Fortwo en Forfour is ridicuul klein: 114 à 135 kilometer. En dat is volgens de NEDC meetnorm. In de praktijk kan je er gerust een derde van af trekken.

Seat heeft, samen met moeder Volkswagen en zuster Skoda, haar huiswerk gelukkig beter gedaan. De Mii Electric beschikt namelijk niet over de oude elektrische aandrijftechniek van de originele e-Up uit 2013, maar een sterk verbeterd pakket. De elektrische Seat wordt aangedreven door een elektromotor van 83 pk / 210 Nm die wordt gevoed door een lithium / ion accupakket met een capaciteit van 36,8 kWh. De actieradius bedraagt maximaal 260 kilometer. De Mii Electric sprint in 12,5 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 130 km/u.

Al met al niet echt spannende cijfers, maar de actieradius is wél veel groter dan die van de veel duurdere Honda E, Mazda MX-30 en Mini Electric. Met de Mii Electric kan al voor 23.400 euro worden weggereden. Daarmee is de Seat ook significant goedkoper dan modellen als de Opel Corsa-e, de Peugeot e-208 en de Renault Zoé. Maar goed, eigenlijk is dat appels met peren vergelijken, want anders dan dit trio hoort de Mii Electric niet in het B segment thuis, maar opereert hij een klasse lager. Staat die positionering succes in de weg?

Geenszins. Juist in de stad voelen elektrische auto’s zich in hun element. Met name de acceleratie vanuit stilstand naar 50 km/u verloopt zeer vlot. Dat de actieradius niet al te groot is, is geen dagelijks terugkerend probleem als er enkel in en om de stad wordt gereden. En juist aldaar wordt door overheden gedreigd met rijverboden voor auto’s met een verbrandingsmotor. In elektrische vorm is de Mii even eenvoudig te parkeren als de conventioneel aangedreven versie, maar er zijn toch wel verschillen waar je even aan moet wennen. Zo is de besturing merkbaar zwaarder (maar nog steeds teleurstellend gevoelloos) en de draaicirkel kleiner. De bagageruimte is beperkt (250 liter, of 923 liter als je de achterbank leuning neerklapt), maar voor A segment begrippen wel voldoende.

Verlaat je de stad, dan valt de Mii niet door de mand. Dankzij het lagere zwaartepunt (de elektrische versie van de Seat weegt met 1.235 kilo ruim 300 kilo meer dan de uitvoering met benzinemotor) ligt hij solide op de weg met geen noemenswaardige neiging tot overhellen. Een tijd van 12,5 seconden voor de acceleratie naar 100 km/u is heel aanvaardbaar. Indien nodig kan er verder versneld worden tot 130 km/u, maar dat gaat een stuk trager. Afijn, dat mag overdag in Nederland toch niet meer. De Mii Electric is sowieso geen al te inspirerende auto om mee te rijden, maar verricht zijn taak wel moeiteloos en gemakkelijk.

Hooguit zou je een iets geraffineerder veercomfort in de stad wensen. En ja, door het ontbreken van een lawaai makende verbrandingsmotor vallen windgeruis, rol geluiden en onderstel gerommel meer op. Ook moet je even wennen aan de recuperatie van remenergie. De mate waarin dit gebeurt kan je zelf beïnvloeden door de pook naar naar voren of achter te bewegen, maar al rijdend in de stad is dat een handeling waar niet iedereen op zit te wachten. Automatische regeneratie voldoet met name bij dit type auto veel beter. Gelukkig is het wel mogelijk om op deze manier tot stilstand te komen, en dus om aan ‘one pedal driving’ te doen.

Al met al is er rationeel best veel voor de Mii Electric te zeggen. Het is een auto die je prima kan kopen met je hoofd (zoals zoveel modellen van het Volkswagen concern), maar je hart zou toch wat meer emotie wensen. Aan het uiterlijk is goed te zien dat dit een 7 jaar oud ontwerp is. Volgens autobegrippen ben je dan aan aflossing toe. Het Volkswagen concern heeft wel geprobeerd haar A segment trio Up, Mii en Citigo te moderniseren, maar de 16 inch lichtmetalen velgen zijn samen met de verlichte badges en de minimale interieurwijzigingen niet meer dan lapmiddelen.

De Seat rijdt daar niet minder om, en is ergonomisch foutloos, maar blij word je er ook niet echt van. Ondanks dat de bouwkwaliteit voor een A segment auto zeer solide is. Het ontbreken van een volwaardig infomedia systeem is evenwel echt een gemis. Dat geldt ook voor het ontbreken van specifieke informatie over de accustatus etc. waarmee andere elektrische auto’s wel uitpakken).

Er zijn diverse laadmogelijkheden voor de Mii Electric. Met een 7,2 kW wisselstroomlader duurt het circa 4 uur om het accupakket tot 80 procent op te laden. Gebruik van een 40 kW snelle lader verkort die tijd tot slechts 1 uur. De Nederlandse dealers van Seat zeggen verschillende laadoplossingen van a tot z te kunnen verzorgen. Iedere Mii Electric is standaard voorzien van een snel laadaansluiting (DC 40 kW) en een laadkabel (mode 3 voor laadpaal). Met Combined Charging, dat standaard is, is de accu in 1 uur tijd van volledig leeg tot de eerder genoemde 80 procent op te laden bij een snel laadstation. De door Seat geclaimde actieradius van 260 kilometer lijkt in de praktijk overigens goed haalbaar te zijn, zo bleek tijdens de test.

De Seat Mii Electric wordt leverbaar in 2 uitrusting niveaus, met 3 optiepakketten en in 5 verschillende kleuren, waarvan er meerdere beschikbaar zijn in combinatie met een zwart dak en zwarte buitenspiegels. Hij is standaard uitgerust met elektrisch bedienbare ramen vóór, automatische airconditioning, rijstrook behoudassistent, Seat Connect internetservices, verkeersbordenherkenning en een DAB+ radio met 5,0 inch kleurenscherm.

De hier geteste 24.900 euro kostende Plus uitvoering biedt tevens een licht & regensensor, een multifunctioneel met leder bekleed stuurwiel, elektrisch verstelbare plus verwarmbare buitenspiegels en idem sportstoelen plus voorruit. Van buiten onderscheidt deze Mii Electric zich door 16 inch lichtmetalen velgen, donker getinte ramen achter en LED dag verlichting met home functie. Binnenin is de Plus uitvoering herkenbaar aan de zwarte dakhemel en exclusieve bekleding met witte stiksels.

 

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Met een instaptarief van 23.400 euro is de Mii Electric scherp geprijsd (de vergelijkbare Skoda Citigo E iV is 110 euro goedkoper, maar mist DAB+ radio en kan geen verkeersborden herkennen). Dat is een belangrijke troef van de Seat, ook omdat het een volwaardige, relatief verfijnde elektrische personenwagen is met een bruikbare actieradius en een heel behoorlijk comfortniveau. Voor beginners op de automarkt die niet te veel geld kunnen of willen uitgeven, is dit een prima startmodel. Seat zal met de Mii Electric dus veel jonge consumenten aan zich kunnen binden. Maar voor gezinnen met behoefte aan een auto met een ruim interieur en/of mensen die verslaafd zijn aan flink doorrijden op de snelweg, is deze Spanjaard niet zo geschikt. Ook mensen die perse een sexy ogend vervoermiddel zoeken zullen dieper in de buidel moeten tasten voor een elektrisch alternatief van de concurrentie.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (23)
    5.3

Reageren is niet mogelijk.